poslal poutnick Práce, radost a zbožnost.
To jsou tři věci které se dle vlastních slov pokoušel po celý život zachytit jeden z našich největších malířů. Musím s hanbou přiznat že až doteďka víceméně unikal mé pozornosti. Věděl jsem o něm že maloval lidi a kroje na Moravském Slovácku (teď už vím že také na Slovensku), znal jsem několik nejznámějších obrazů a to bylo všechno. Výstava která probíhá do 22. ledna ve Valdštejnské jízdárně v Praze na Klárově mě uchvátila a vzala za srdce. Stejně jako mě zaujal jeho životopis. Ve druhé polovině 19. století byl u nás doma terčem kritiky (jako mnoho jiných umělců kteří opravdu něco dovedli a drželi se stranou od politiky) a tak odjel na studijní pobyt do Paříže. Tam se naučil ke své mistrovské kresbě spoustě věcí od impresionistů, zejména míchání barev, používání výrazných a jásavých tónů a malbě pomocí skvrn. Výsledek předčil jeho učitele, což uznala i pařížská Akademie, tisk a veřejnost. Kam poslal na výstavy Pouť ke svatému Antonínkovi a Jízdu králů. Člověk by čekal že se tomu v dekadentním ovzduší tehdejší doby spíš vysmějí ale oni se naopak ptali jak je možné že nikdo z tehdejších francouzských malířů nedokáže takhle oslavit svoji zemi a lidi kteří v ní žijí. Proti tomu co namaloval mi nejslavnější impresionistická plátna připadají nezáživná a nudná. Po tomhle úspěchu už mu radši dali pokoj i u nás a mohl v klidu malovat až do vysokého věku. Vzhledem k tomu že zemřel během 2. světové války a nebyl ve spojení s prvorepublikovými politiky tak jeho dílo nezakázali ani komunisti, i když o něm moc nemluvili a neukazovali nejlepší obrazy s náboženskou tématikou. Tomu který nemohli zatlouct říkali prostě Pouť (jsou na něm vidět jen ženy a děti v krojích jak odpočívají na louce) a tvářili se že jde o pouť v novodobém a světském pojetí. Pojali ho jako lidového autora a klasika.
Výstavu vřele doporučuji, stojí fakt za to. Vstupenka se dá použít na poloviční slevu do Lobkowitzského paláce na Hradě, který je otevřený nepříliš dlouho a kde jsou jedny z největších, nejlepších a nejlépe uspořádaných uměleckých sbírek u nás a cena vstupného tomu odpovídá.