|
Právě je 555 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116733314 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně.
Vloženo Sobota, 08. únor 2014 @ 10:24:27 CET Vložil: Stepan |
poslal oko Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl
Bůh.
To bylo na počátku u Boha.
Všechno povstalo skrze něj a bez něho nepovstalo nic, co je. (J 1,1-3).
Toto já osobně považuji za vůbec první svědectví v knihách Starého zákona o Kristu. Přestože se ve smyslu křesťanského novočtení odrážím od Janova evangelia, směřuji tím vlastně do knihy Genesis, hned na její začátek:
Na počátku stvořil Bůh nebesa a zemi. Země byla pustá a prázdná, temnota byla nad hlubinou a Duch Boží (ruach) se vznášel nad vodami. (Gn 1,1-2)
Zde (v případě použitého slova "ruach") však vůbec nejde o Božího Ducha a o jeho úlohu ve stvoření. Pokud v tom tedy někdo spatřujete pouze Ducha svatého, jak jej popisují evangelia, míjíte se s původním smyslem textu.
Stvoření je dílem Božího "slova", nebo jeho konání. Tedy Bůh Otec tvoří skrze své Slovo (skrze Syna - J 1,3) a tvoří to všechno mocí Ducha svatého.
Komplexní stvořitelské působení Otce, skrze Syna v moci Ducha je zde vyjádřeno doslova "vířením Božího větru" - tedy slovem "ruach".
Dále spatřuji zjevení všech tří Božích osob ve Starém zákoně v Hospodinově návštěvě Abraháma: (Gn 18,1-22) I ukázal se mu Hospodin u Mamreho dubů, když seděl u vchodu do stanu za denního žáru. Když pozvedl oči a rozhlédl se, hle, tři muži stáli proti němu. Když je uviděl, běžel jim od vchodu do stanu vstříc, poklonil se až k zemi a řekl: Panovníku, jestliže jsem nyní nalezl ve tvých očích milost, nepomíjej prosím svého otroka. Nechám přinést trochu vody, abyste si mohli umýt nohy, a odpočiňte si pod stromem. Vezmu
trochu jídla, abyste se posilnili. Potom půjdete dál. Vždyť proto
procházíte kolem svého otroka! Abraham pospíchal do stanu k Sáře a řekl: Rychle zadělej tři míry jemné mouky a udělej podpopelné chleby. A Abraham běžel k dobytku, vzal jemné a hezké tele a dal ho mládenci, aby ho rychle připravil. Potom vzal máslo, mléko a tele, které připravil, a předložil jim to. Zatímco jedli, stál u nich pod stromem. Zeptali se ho: Kdepak je tvá žena Sára? Odpověděl: Zde ve stanu. Jeden řekl: Jistě se k tobě vrátím napřesrok o tomto čase, a hle, tvá žena Sára bude mít syna. (A Sára poslouchala u vchodu do stanu za ním. Abraham i Sára byli staří, pokročilého věku. Sáře již přestal běh ženský.) Sára se v nitru zasmála: Poté, co jsem zestárla, se mi dostane rozkoše! I můj pán je už starý. Hospodin řekl Abrahamovi: Proč se to Sára smála a říkala si: Cožpak budu opravdu rodit, když jsem stará? Je snad nějaká věc pro Hospodina nesnadná? V určený čas se k tobě vrátím, napřesrok o tomto čase, a Sára bude mít syna. Ale Sára to zapřela: Nesmála jsem se, protože se bála. On řekl: Kdepak, přece ses smála. Pak se odtamtud muži zvedli a pohlédli směrem k Sodomě. Abraham šel s nimi, aby je vyprovodil. A Hospodin řekl: Cožpak budu před Abrahamem tajit, co chci udělat? Abraham se jistě stane velikým a mocným národem a budou v něm požehnány všechny národy země. Neboť
jsem se s ním sblížil, takže přikáže svým synům a svému domu po
sobě, aby zachovávali Hospodinovu cestu a konali spravedlnost a
právo, aby Hospodin Abrahamovi naplnil to, co o něm řekl. I řekl Hospodin: Křik proti Sodomě a Gomoře je tak velký a jejich hřích tak přetěžký, že musím sestoupit a podívat se, zdali jednají zcela podle toho křiku, který se ke mně donesl. A jestli ne, zjistím to. Muži se odtamtud obrátili a šli k Sodomě, ale Abraham ještě stál před Hospodinem.
Nejdříve je třeba upozornit na to, že všude ve Starém zákoně, kde se Hospodin viditelně zjevuje lidem, zjevuje se jim v zastoupení andělů, zjevuje se jim v rovině tvorů. Když si uvědomíme, že Bůh je stvořitelem všech sluncí ve vesmíru, supernov i kvasarů, je pochopitelné, že Hospodin v přirozenosti a slávě své osobnosti má plnost všech těch energií, jejichž velikost skutečně přesahuje každou lidskou představu. Že tedy, kdyby se člověk setkal s Bohem tváří v tvář v plné Hospodinově slávě a moci, okamžitě by zemřel. Jen nepatrný zlomek Boží slávy bylo dovoleno spatřit Mojžíšovi a i tak jeho tvář zářila takovým jasem, že Izraelcům nebylo možno na něj ani pohlédnout (Ex 34,29-30).
Proč se tedy Hospodin zjevil Abrahámovi jako společenství právě tří mužů?
Můžeme si zaspekulovat, že jen jeden z mužů zastupoval Hospodina a druzí dva andělé že mu jen dělali čestný doprovod. Ale všimněme si výrazů Božího slova: Všem třem mužům prokazuje Abraham úctu stejným dílem; všechny tři muže oslovuje výrazem jednotného čísla "Panovníku". Cožpak (pokud je Hospodin jenom jedna osoba a nikoli společenství osob) nemohl Abraháma Hospodin navštívit pouze v osobě jednoho muže, aby nás to po všechny časy nemátlo? (pominu všetečnou otázku: "Proč ne ženy?" - poněvadž s tématem nesouvisí).
Tato spekulace jednoho muže (představujícího Hospodina) s doprovodem dvou andělů však nesedí, protože způsob popisu situace je přece docela jiný: Žádný z těch tří mužů nebyl v důstojnosti výše, než druzí dva. Nenechali totiž mluvit jen jednoho a druzí dva že by uctivě mlčeli. Váha slov u všech tří mužů byla stejná: Řekli: Udělej, jak jsi řekl.
Řekli to společně, se stejnou autoritou. A před touto společnou autoritou se Abrahám sklání a oslovuje ji slovem: "Panovníku", "Hospodine"!
Andrej Rublev, který právě toto navštívení Abraháma Hospodinem zvěčnil na jeho snad nejznámější ikoně, však vyjádřil tuto mnou popisovanou skutečnost formou ještě daleko dokonalejší.
Zvláštní použitý výraz: "Stál před Hospodinem" má také svůj hluboký smysl. Znamená ochotu člověka naslouchat Božímu hlasu, znamená také ochotu Boha poslechnout a vykonat všechnu jeho vůli.
|
Podobná témata
|
|
Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Sobota, 08. únor 2014 @ 16:39:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Staňo, přečti si tu pasáž ještě jednou. Na počátku se sice ptají "oni", ale text následně přechází do singuláru (v hebrejštině i češtině). Od verše 10 mluví k Abrahámovi jen jeden z nich, který je označen jako JHVH. Např. ve verši 13: A/pak řekl JAHV Abrahamovi ... já se vrátím." Ti druzí dva pak odejdou ke těm dvěma městům, kde jsou jasně identifikování jako andělé, a Abraham pokračuje v načaté debatě s Bohem (JHVH).
|
Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 08. únor 2014 @ 17:20:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak tomu také rozumím.
Podle mého názoru se Bůh Abrahamovi zjevil v osobách tří andělů (kteří měli vzhled jako tři muži).
Jde o to, že tyto tři "muže" Abrahám přesto oslovuje jako jednu osobnost: Panovníku, jestliže jsem nyní nalezl ve tvých očích milost, nepomíjej prosím svého otroka.
Když si takovou situaci představíme, vždyť to je reakce naprosto nepřirozená! Jediné vysvětlení je, že tito tři muži jsou zjevením jednoho Hospodina. Pak to dává smysl.
Když k tobě přijdou tři lidé, budeš je snad oslovovat v jednotném čísle?
Když Abrahám "stojí před Hospodinem" - to už může být docela jiná situace, kde už žádný z mužů nemusí být vidět. Takto stával Abrahám před Hospodinem už vícekrát. Takto i Mojžíš "stával před Hospodinem" a slyšel jen Boží hlas, nikoho neviděl. jen rozmlouval s Hospodinem.
"Stát před Hospodinem" je podle mého hebraismus, který vyjadřuje smysl, jenž jsem nastínil na konci článku. Vyskytuje se v Písmu na více místech (Dt 4,10; Dt 10,8; Dt 18,5; ) a vůbec nepodmiňuje přímé patření na Hospodina.
Ono slovo "stát" vyjadřuje podřízenost, připravenost, úctu, ochotu vykonat svůj úkol - vyjadřuje správný vztah člověka k Bohu. Slovo "sedět" naproti tomu vyjadřuje rovnost, nikoli podřízenost. Rovnost, kterou je možno obdržet od Panovníka skrze milost.
|
]
Re: Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Sobota, 08. únor 2014 @ 18:00:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No tak ono to s tím jednotným číslem v hebrejštině není až tak jednoduché. Je otázkou, jestli je tam adoni (můj pane) nebo adonaj (můj Pane - Bože). A pokud Abrahám rozpoznal jednoho jako Boha (nebo aspoň jako vůdčí postavu té trojice), pak by oslovil pouze jeho. Když k tobě domů přijde papež se svým řidičem, řekneš taky spíš "vítejte svatý otče" a ne "vítejte pánové". No a rozdíl v postavení mezi Bohem a andělem je o dost větší a ty jaksi žiješ v poněkud jiném kulturním prostředí. Kdyby k Abrahamovi přišel král s celou družinou, naprosto samozřejmě by řekl "vítejete pane".
Nebyli to 3 andělé. V Talmudu se sice říká, že to byli Michael, Rafael a Gabriel. Jenže Abrahám jednomu z těch 3 říká Jahve. Ty bys andělovi říkal Jahve? Samozřejmě se nesetkal s Otcem (toho nikdo nikdy neviděl), ale se Slovem. |
]
Re: Re: Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 09. únor 2014 @ 09:01:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." řekneš taky spíš "vítejte svatý otče" a ne "vítejte pánové". "...
Jde také o následný popis jejich reakce - Řekli: "Udělej, jak jsi řekl."
V případě svatého otce by tento popis zněl - Řekl: "Udělej, jak jsi řekl." Nikoho by nezajímal názor jeho doprovodu.
..."Ty bys andělovi říkal Jahve?"...
Bůh se lidem ve SZ zjevuje v určité podobě (v zastoupení anděla? - Srovnej Ex 3,2). Ústy anděla mluví přímo Bůh.
Jeruzalémská Bible na tomto místě odkazuje na Gn 16,7, kde je také ve vysvětlivkách rozpracováno vysvětlení. Nahlédni na to.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Neděle, 09. únor 2014 @ 10:42:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No vždyť jsem přece napsal, že z toho plurálu (oni řekli) přechází pak vyprávění do singuláru, kdy už Abraham mluví s Hospodinem. V JB je napsáno přesně to, co říkám. Byl tam JHVH a 2 andělé. To o té přepracované verzi je ničím nepodložená spekulace. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: helena v Pondělí, 10. únor 2014 @ 07:07:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milý František100 hledá všude vrahy, nějak se to zhoršuje, OKO má rád trojiční fabulace, tak musím nahlédnout do oblíbeného Lumen Gentium jestli v rovinách Mamre nebyla také Maria myslím, že o to tu jde ale již jistě napříště se zjeví i v arabských zemích místo katolických |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 10. únor 2014 @ 11:52:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K údajným zjevením už došlo třeba v Egyptě. |
]
|
|
Re: Malé doplnění k pluaritě Božích osob ve Starém zákoně. (Skóre: 1) Vložil: Bumerang v Pondělí, 10. únor 2014 @ 20:21:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Oko, katolický *****, nevidět že tvůj článek je veskrze ideologicky pojatý, to prostě nelze. Vždyť ty uvažuješ stejně jako proletáři, jenom jména jsou jiná. |
|
|
|
|