poslal oko Většina z vás se už jistě setkala s označením antikoncepčního tělíska "DANA" (Zkr. Dobrá A Neškodná Antikoncepce).
Dneska už víme, že zase až tak NEŠKODNOU antikoncepcí vůbec není. Totiž jen nazvat něco neškodným ještě neškodnost vůbec nezaručí.
V podstatě každého manželství v období reprodukčního věku manželů se týká nějakým způsobem vyřešení otázky přístupu k životu jak novému (přizpůsobit počet dětí svým možnostem - tedy ovlivnit početí buď antikoncepcí nebo způsobem manželského života), tak i u věřících křesťanů prožívání vztahu s Bohem- tedy určitý přístup k prožívání života vlastního v manželství.
Církev učí, že Bůh nám dal do manželství dar plodivé síly ke dvěma zásadním věcem - k předávání života potomkům a ke vzájemnému obdarovávání se láskou.
Jedná se tedy jen o to stanovit, co je křesťanským přístupem k životu a co je s ním v rozporu.
Začnu nejdříve extrémy:
Nemít bezdůvodně žádné dítě je sobectvím manželů a je s křesťanstvím neslučitelné.
Mít každoročně bez vlastní volby další nechtěné děti bývá zase zpravidla sobectvím muže (svědčí o pokřiveném konzumním vztahu k manželce) - zde lidsky chápu, když se žena začne nějakým způsobem bránit a volí nějaký ten způsob antikoncepce. Takové manželství ale není obrazem křesťanské lásky.
V dnešní době téměř každá rodina alespoň po jistou dobu řeší otázku, kolik dětí mít a kdy je mít.
Manželskému životu je třeba se učit, aby byl krásný pro oba.
V křesťanském manželství je středobodem Bůh, stmelovacím prvkem vytvářejícím jednotu. Jelikož takový život směřuje vzhůru a cestou strmou a úzkou, bez námahy a úsilí to pochopitelně nejde.
Z toho plyne pak také způsob vnímání okolního světa a volba vhodných prostředků, které tento život ovlivňují.
Pod minulým článkem na podobné téma jste k mému potěšení celkem ve shodě odsoudili antikoncepci hormonální jako zdraví škodlivou a dokonce někteří i tu abortivní jako morálně pro křesťana nepřijatelnou.
Naopak zde převládá snad obecné povědomí o kondomech jako o antikoncepci zdraví naprosto neškodné.
Nakolik je však opodstatněné a nakolik je pravdou?
Já osobně jsem ve věku, kdy antikoncepci v manželství už řešit nemusíme. Mohl bych vás tedy ponechat, ať si to každý v manželství vyřešíte sami podle svého svědomí a basta. Ušetřit si námahu i případné posměšky.
Však někdy před čtyřiceti léty můj milý bratr v Kristu - lékař a katolický kněz Ladislav Kubíček přeložil poprvé z němčiny knihu o přirozených způsobech plánování rodičovství, založené na vědeckých podkladech (symptotermální metody). Jelikož v té době bylo nemyslitelné, aby kněz vydal jakoukoli publikaci, MUDr Šipr ji zaštítil vlastním jménem a kniha se tak přece jen dostala mezi lidi.
Mimo to taky otec Kubíček jezdil po "vlastech českých" a v soukromých domech tajně pořádal přednášky pro mladé manžele o celkovém přístupu křesťana k životu. Nebylo téma, na které by i ve svém celibátu nedokázal fundovaně odpovědět. Jednak neustále studoval nejnovější vědecké lékařské publikace, které mu zajišťoval jeho vlastní bratr až z Austrálie, jednak jako zkušený zpovědník musel řešit snad všechny obtíže manželského života.
V podstatě já zde tedy dneska "prodávám" jen střípky z toho, co si z jeho přednášek pamatuji.
Jistěže se manželé už tehdy potýkali s tématem kondomů, jaký postoj k nim zaujmout, zda jsou přípustné alespoň jako nutné menší zlo.
Nebudu zde nyní řešit, že v praxi ani kondom není úplně spolehlivou antikoncepcí, zda jeho používání je či není v rozporu s křesťanským chápáním života.
Zaměřím se jen na jeho zdánlivou neškodnost lidskému zdraví.
Jistěže se žena může dostat do zdravotního stavu, kdy by ji případné těhotenství ohrožovalo na zdraví či přímo na životě. Pak se v takové situaci může jevit i volba kondomu jako menší zlo a dá se říci, že krátkodobě (rok, dva) je kondom zdravotně i poměrně bezpečným.
Co se tedy děje mimořádného v ženském organismu, pokud žena žije pohlavním životem?
Nastává zvýšená produkce ženských hormonů, které jsou kyselé povahy - způsobují zvýšenou hladinu PH uvnitř organismu ženy. Jakým tedy divem je pro křesťana skutečnost, že dobrotivý Bůh učinil mužské semeno zase naopak zásaditým - ejakulát má lehce zásaditý charakter (pH 7,2–7,8) a tvoří ho mnoho minerálních látek jako např. zinek, vápník, hořčík ... - a v případě přirozeného nechráněného pohlavního styku tak neutralizuje zvýšené kyselé prostředí v pochvě a děloze na původní hodnotu?
Pokud manželé používají kondom deset, dvacet let, organismus ženy je ve stavu trvalé překyselenosti a může ve zvýšené míře podpořit vyvolání rakoviny (zpravidla děložního čípku). Veškeré zdravotní riziko při používání kondomu tak nese zase jenom žena. Je tedy otázkou pro zdejší muže - křesťany, zda je pro ně takové zjištění přijatelné a zda je ponechá i nadále v klidu.
Je mnoho cest, které vedou k určitému cíli - v tomto případě k ovlivnění počtu dětí - a za mnohé se těžce platí.
Je však vždycky i řešení správné a církev by nebrojila proti něčemu, pokud by nenabízela řešení lepší.
Ve dnech 18. - 22. září 2013 se konala v Římě mezinárodní multidiscipinární konference "Katolicismus a zdravotnická péče o matku". Hlavním pořadatelem byla mezinárodní organizace MaterCare Internatiopnal, organizace katolických gynekologů, pracujících v souladu s Evangelim Vitae. Případné námitky, že faráři v celibátu nemohou rozumět problémům v manželství, jsou tedy zcela liché a primitivní. Podobně jako zažitá pověra, že symptotermální metoda je vhodná jen pro ženy s pravidelným cyklem.
Otec Kubíček je sice už dávno v nebeském království, ale má zde v tomto svém díle své pokračovatele.
V případě, že se někdo z vás bude potřebovat o něčem ohledně jakýchkoli problémů v manželství poradit (např. objasnit dosavadní neplodnost, stanovit neplodné období, mít ničím nerušený sexuální prožitek, najít důvody nepravidelnosti v cyklech, naplnit manželský vztah důvěrou a porozuměním), je v Brně Centrum naděje a pomoci (CENAP). Jedná se o společenství věřících lékařů a pomáhají každému bez výjimky.
Adresa: Vodní 13, 60200 Brno
Můžete se také kontaktovat na telefon 543254891 (MUDr Ludmila Lázničková).