poslal Benjamin
Pro porovnání s předchozími články na téma chval i toho, co se učí v jiné denominaci předkládám poznámky k semináři na konferenci baptistické mládeže SPOJ 2003 tak jak se objevily na stránkách mládeže BJB a později v diskusním fóru Notasbene. Problematické body jsou označeny červeně.
Opravdový smysl chval
Seminář - konference SPOJ 2003
Chvály nejsou jen hudba v církvi, je to styl života křesťana.
Westminsterský katechizmus zkráceně (upravil Matt Redman): „Oslavit Boha a těšit se z něj navěky.“
Jiná definice chval:Chvála je naší odezva Bohu, osobní i společnou, na to, kým je a co koná, vyjádřená tím co říkáme a způsobem našeho života.
Byly jsme STVOŘENI K UCTÍVÁNÍ:
HLAVNÍ DŮVOD, PROČ NÁS Bůh stvořil, je uctívání. Stvořil nás proto, abychom ho chválili a uctívali, je to neoddělitelná součást našeho společenství s Bohem.
Psaní písní - chval: (heartofworship.com)
Melodie:
· Piš písně, které se lehce naučí a dobře se pamatují
· Akordy jsou stejně důležité jako melodie – pohraj si s nimi
· Buď sám sebou, nehodnoť příliš rychle, prociť to
· Melodický vrchol = vrchol v textu
· Jednoduchý rytmus
· Mysli na hlasový rozsah většiny lidí
· Poslouchej hodně stylů (input =output)
· Hudba má podtrhnout text
· Háčky v hudbě, ne víc jak 1 na píseň
· Jednoduchá melodie na naučení ale dost zajímavá na opětovné zpívaní
· Klíč: je to zpívatelné?
Psaní textů:
· Pokus se používat co nejvíce nenáboženských termínů – Mysl i Emoce
· Universální obsah (teologické termíny neznámé Křesťanům, nevěřícím J
· Zapoj teology, básníky, pisatele
· Ježíš řekl: Čím srdce přetéká, to ústa mluví. Mat 12:34
· Bůh v centru, dobrá teologie
· Pastýřské srdce = srdce pro Boží lid, s každou větou mysli na sbor. Když budeš příliš subjektivní, možná lidé nebudou mít páru, co jsi tím myslel.
· Vyhýbej se klišé, nezkopíruj jen co o tom říká Bible. Dá se tak skládat (Oboroh) ale poezie má něco do sebe. Třeba spojíš několik textu do sebe.
· Musíme nacházet způsoby, jak vyjádřit Boží velikost a slávu. Otevírají tvé texty oči k vidění Boží velikosti? Ukazují na úžasné pravdy o tom kým On je? To jsou písně, které potřebuje církev zpívat.
Klíče k efektivnímu vedení chval
I. Efektivní vedoucí chval je především „chválič“, sám žije životem chvály
a. Nemůžeš vést k něčemu, co sám nezažíváš. Čerstvý vztah s Bohem, naplnění Božím duchem – přetékat, co přeteče poslouží druhým.
b. Poznávej Boha skrze modlitbu, meditaci(přemýšlení o Bohu) a studium Jeho Slova – čím hlouběji Ho známe, tím hlubší bude naše chvála.
II. Efektivní vedoucí chval je duchovně dospělý, vyzrálý
a. Levité: napojení na Ježíše, odevzdaní pastýřskému vedení, vize místního sboru
b. Posvěcený život: NZ-požadavky na diakony:
i. Příklad ostatním – život, co přitahuje, inspiruje druhé
ii. Uznáván sborem
c. má srdce služebníka
i. pastýřské břemeno za stádo v otázce chval a uctívání
ii. ochota sloužit i za hranicemi své služby
d. dobře zakotvený v křesťanské doktríně, zvlášť učení o chvále a uctívání
III. Klíčem k efektivnímu vedení chval je příprava
a. Duchovní příprava
i. Znát téma bohoslužby – církevní rok, téma kázání, atd.
ii. Hledej zvláštní Boží vedení
b. Hudební příprava
i. Rozvoj repertoáru
1. Znát současný repertoár
2. učit se nové písně
3. seznamy písní alespoň podle tóniny a tempa
4. kni***** blán, slideu, videa, zpěvníček
ii. Chválící tým (sbor/orchestr/tanec/audio-visuální výprava) by měli pravidelně cvičit
1. Studium Bible a uctívání
2. učit se nové písně
3. udržuj staré písně
4. různost stylů a přesnost – „jeden zvuk“
2Pa 5,12 Všichni lévijští zpěváci, patřící k Asafovi, Hémanovi a Jedútúnovi, se syny a bratry, oblečeni v roucho z bělostného plátna, stáli s cymbály, harfami a citarami na východ od oltáře a s nimi bylo sto dvacet kněží troubících na pozouny.
2Pa 5,13 Trubači a zpěváci hráli a zpívali zároveň, aby Hospodinova chvála a oslava zněla jednohlasně; když se začalo hrát na pozouny a cymbály a jiné hudební nástroje, chválili Hospodina, protože je dobrý a že jeho milosrdenství je věčné. I naplnil oblak ten dům, dům Hospodinův,
2Pa 5,14 takže kněží kvůli tomu oblaku nemohli konat službu, neboť Boží dům naplnila Hospodinova sláva.
5. Prorocké vedení
c. plánování bohoslužby
Vše předešlé je nezbytné pro dobré naplánování bohoslužby +
1. Vše by mělo plynout jako jeden celek (zpěv, kancionály, čtení Písma, kázání, modlitby, Večeře Páně…
2. Různé hudební a chválící styly – rozprostřít na rok, ne najednou
3. Společné písně spojit jako jedno těsto (medley) sledováním stupnice a tempa (oslava, uctívání, zjevení pravdy.) Je to jako výstup na horu nebo sledování toku řeky. Musíme poskytnout čas pro vstup do řeky. Sleduj vzor „výstupu“ nebo „plynutí“. (Nechej prostor pro duchovní píseň a dary Ducha svatého.)
4. Buď připraven opustit seznam, když něco plánovaného nefunguje a/nebo tě Duch vede jinak.
IV. Klíčem k efektivnímu vedení chval je komunikace
a. S kazatelem
b. Se sborem
c. S týmem chval
1. každému dej detailní seznam písní – jasně vyznač modulaci, přechody, atd. Otevřenost na působení Ducha Svatého a nepřipravenost nejsou synonyma, stejné věci. Když neplánuješ, plánuješ nezdar – nenechej nic náhodě!
2. Signály rukou
a. Změna tóniny
b. Zpět na začátek/ zpět na refrén/ opakuj poslední frázi/konec
c. Změna tempa