|
Právě je 566 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116738591 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl?
Vloženo Pondělí, 17. březen 2008 @ 19:57:30 CET Vložil: Bolek |
poslal karels Pokud spolu katolíci a protestanté diskutují, tak vznikají zcela pochopitelně vzájemné vztahy. A to ať už jsou to vztahy pozitivní, nebo vztahy, které už tak pozitivní nejsou. Sympatie si někdy získat nemůžeme to je fakt. Vím a znám to z vlastní zkušenosti, když jste jednou někomu nesympatický, tak ať děláte, co děláte, nezavděčíte se mu se ničím.
Jiné je to, ale ze vztahy, kdy tak říkajíc musíme své partnery v dialogu akceptovat. Zdá se to až neskutečné, tolik věcí nás navzájem spojuje a my to ani nevidíme. My protestanté a katolíci máme přece téhož Boha. Biblické texty jsou pro nás autoritou. Ano jsou tady pohledy, které nemáme stejné. Což je dáno tradičním pohledem – tradicí, který je pro naše bratry a sestry katolíky autoritativní. Ale v zásadě máme mnoho společného. Možná víc než společného, vždyť naše budoucnost je v očekávání příchodu našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista.
Teď zodpovím otázku z nadpisu, „Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? “ Mají svůj smysl diskuzní fora, kde se názorově střetávají i protestanté sami mezi sebou, kde se vyjasňuji názory na různá biblická témata.
Odpověď je jednoznačně ano! Nestanu se katolíkem a naši bratři katolíci zase ne protestanté. Ale rozhovor, diskuze, dialog už o ledačem svědčí. To, že spolu hovoříme, je první krok ke vzájemnému pochopení. Nemusíme s naším oponentem v diskuzi souhlasit. Ale to, že spolu mluvíme, tak něco jasně signalizuje. Signalizuje změnu ve vzájemných vztazích. To, že spolu mluvíme ukazuje na vzájemný respekt jednoho vůči druhému.
Vzájemný rozhovor, dialog může ukazovat na respektování jedné strany diskutujících vůči druhé straně. Ale také ukazuje ještě něco navíc. Jde o odbourání předsudků, předsudků, které jsou paradoxně v této době informační exploze normálním stavem. Proto mně nevadí, když se něco dozvím, proč je Papež neomylný, proč eucharistie je pochopená takto a ne jinak, a tak dále.
Ve vzájemný rozhovorech možná nejde tolik o to, abych svého kolegu v dialogu, bratra, udusil pravdivostí svých argumentů, nýbrž abych vysvětlil, jak já to chápu a proč uctívám Boha zrovna takto a ne jinak. Svůj názor a vyznání, kdy se hlásím k reformaci zřejmě nezměním. Přesto s vysvětlením a pochopením naší katolické protistrany vidím gesto vstřícnosti, gesto, abychom my protestanté pochopili, že i oni patří do rodiny Božích dětí.
Křesťanství není omezeno jenom tím, jak uctívání Boha chápe jednotlivec, nýbrž jak nám ho ukázal Pán Ježíš. Proto vidím nejdůležitější pro vzájemné rozhovory mezi protestanty a katolíky toto slovo Pána Ježíše: „Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem.“ (Jan 13:34) Milovat se navzájem nemusí nutně znamenat souhlas se vším, co druzí dělají a jaké mají názory. Milovat se navzájem právě naopak respektuje rozdíly. Rozdíly, které jsou dány jednak historickým vývojem, tradicí, nebo rozdílný poznáním.
A je to slovo povzbuzení pro naše rozhovory, rozhovory mezi katolíky a protestanty. Minimálně mějme respekt jeden k druhému a neurážejme se. To je obsahem slov Pána Ježíše, které řekl svým učedníků, než odešel ke svému nebeskému Otci. Je to pro nás možná tak trochu výzva, protože budeme nuceni naslouchat něčemu, co nám není vůbec blízké. Ale řekněte mi, vážení čtenáři Grano Salis, je život o něčem jiném?
S pozdravem a přáním pokoje k následujícím svátkům velikonočním přeje, karels
|
Podobná témata
|
|
Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: ares v Pondělí, 17. březen 2008 @ 21:58:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Karels,
moc ti děkuji za povzbudivá slova. Ta otázka je velice důležitá. "Mají diskuze mezi katolíky a protestanty smysl?" Odpověď je samozřejmě jednoduchá, ale hůře se přijímá...
Samozřejmě, že mají!! Ale!! Pouze mezi lidmi dobré vůle!! Pouze mezi lidmi, kteří chtějí diskutovat... To znamená: Nikoli vnutit svůj názor a druhého ignorovat, ale naopak, nejdříve naslouchat a poté svému partnerovi, který se zase snaží pochopit mne, hezky mírně a s láskou osvětlit svůj názor. Diskuse je možná pouze mezi dvěma bližními, kteří milují jeden druhého, jako sama sebe! Kristus nám sice říkal: "milujte také své nepřátele", ale to samozřejmě neznamená povinost diskutovat s nimi, protože taková diskuse je často nemožná! Kristus také často nediskutoval, ale mlčel, když ho ostatní uráželi... Diskutoval pouze tehdy, když Ho ostatní skutečně chtěli poslouchat!!
Zde ne Granu je to opravdu hodně vyhrocené!! Nebudu soudit kdo zde má, nebo nemá dobrou vůli... Určitě tu ale pár takových lidí je... Jedním z nich jsi pro mě třeba Ty! Celkově ale jsou pro mě internetové diskuse slzavým údolím křesťanství... Když srovnám úroveň diskuzí třeba v bulvárním Reflexu a zde na Granu (ale i na Cristnetu a kdekoli jinde) nevidím mezi nevěřícím a křesťanem VŮBEC žádný rozdíl!! Utěšuju se, že takto na internetu diskutujících křesťanů je jen mizivé procento. Drtivá většina křesťanů co znám "nečetuje", a na moje časté povzdechy nad úrovní internetových diskusí křesťanů, jen nevěřícně a nevědomě kroutí hlavami... Myslím si, že je to také možná tím, že tuto komunikaci vyhledávají ti, kteří nemají možná takovou možnost se setkávat přirozeně naživo... Internet může lidi sbližovat, ale díky anonymitě může stejně tak rozdělovat! Jak patologické vztahy tu na Granosalis panují, jsem měl mimojiné možnost sledovat, když se plánovalo 1. setkání uživatelů Granosalis, které naprosto skrachovalo! Křesťané, kteří se hrdě nazývají církví a dotýká se jich když je srovnávají se spolkem zahrádkářů, se sejít nedokažou, kdožto jiné takové internetové komunity, jako můžou být třeba ti zahrádkáři se běžně scházejí.... To je ostuda! Tomu říkáme evagelizace? Na internetu určitě ne!! Tady jestliže se někdo stane křesťanem nemůže to být naše zásluha, bude to zřejmě nějaký KÁMEN, ze kterého si Kristus sám musel udělat svého služebníka...
Ale abych nebyl jenom negativní... Je tu spoustu lidí, kterých si vážím... Jako katolík budu mluvit o těch protestantech kterým rád naslouchám... Mám rád třeba Tomáše Řeháka z AC.. Herce Davida Vávru z Křesťanského magazínu a člena Českobratrské církve.. Výborným člověkem byl jistě i nedávno zemřelý protestantský biblista Jan Heler. Líbí se mi počínání Coeny. Sympatický je mi třeba Dan Drápal. atd. I tady na Granu jsou lidi, kterým rád naslouchám, ale nebudu je jmenovat. Tady by se to rovnalo hození kamenem. Tito lidé ale jistě dokáží druhému naslouchat.
Také přeji všem, a zvláště Tobě, požehnané ty nejkrásnější svátky v roce.
|
Karels - retorika New Age ... (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:10:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Karels ma uplnu pravdu ...Proroci ako napriklad Izaias, Jeremias, Elias, ap.Pavel a aj samotny Jezis Kristus vzdy viedli s ludmi ktori umyselne prekrucaju Bozie Slovo a praktizuju modlosluzbu dialog ...snazili ich pochopit a respektovali ich. Najma sa nikdy nesnazili ich presvedcenie nejako naburat a vzdy s nimi viedli plnohodnotny dialog ktory viedol k vzajomnemu konsenzu a vzajomnemu pochopeniu s cielom vzniku celosvetoveho nabozenstva.
Karels to vystihol nasledovne:
Nemusíme s naším oponentem v diskuzi souhlasit. Ale to, že spolu mluvíme, tak něco jasně signalizuje. Signalizuje změnu ve vzájemných vztazích. To, že spolu mluvíme ukazuje na vzájemný respekt jednoho vůči druhému....Ale také ukazuje ještě něco navíc. Jde o odbourání předsudků, předsudků, které jsou paradoxně v této době informační exploze normálním stavem. Proto mně nevadí, když se něco dozvím, proč je Papež neomylný, proč eucharistie je pochopená takto a ne jinak, a tak dále.
... Chcel by som sa Karelsovy podakovat za skolsku ukazku retoriky New Age a snahou o utvrdzovanie katolikov v ich modlosluzbe a prevratenom nabozenstve ... a to podlo s pozicie evanjelikalneho krestana ...
Jezis to vystihol nasledovne :
6 Řekl jim: "Dobře prorokoval Izaiáš o vás pokrytcích, jak je psáno: `Tento lid ctí mě rty, ale srdce jejich je daleko ode mne; 7 marná je zbožnost, kterou mne ctí, učíce naukám, jež jsou jen příkazy lidskými.´ 8 Opustili jste přikázání Boží a držíte se lidské tradice." 9 A ještě řekl: "Jak dovedně rušíte Boží přikázání, abyste zachovali svou tradici! [...] 13 tak rušíte Boží slovo svou tradicí, kterou pěstujete. A takových podobných věcí činíte mnoho."
Su rimski katolici krestania???
Další moderní proudy v katolické teologii - vstupní brána k New Age
|
]
|
|
Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pondělí, 17. březen 2008 @ 23:54:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Nestanu se katolíkem a naši bratři katolíci zase ne protestanté.
Vidis, ja bych zrovna rekl, ze katolici spoustu veci z toho protestantskyho progamu prevzali. Napriklad protestantskej duraz na Bibli a bohosluzbu v narodnim jazyce. Napriklad protestantskou predstavu, ze je dulezite a zadouci, aby verici clovek cetl v Bibli k vlastnimu uzitku. Napriklad do jiste miry i silnej duraz protestantu na vyznam Kristovy milosti pro spasu (proto treba z katolicke praxe zmizely ty nejhorsi stredoveke excesy jako byly odpustky a zastupne pouti a podobne). A myslim, ze se za tech poslednich pet set let i rozsirila role a vliv laictva v RKC - opet (alespon do urcite miry) v reakci na protestantskou praxi, - zatimco pred reformaci byli radovi verici v zasade postaveni do role pasivnich divaku.
V jinych oblastech se ovsem katolici a protestanti nadale rozchazeji (napr. postaveni papeze, sluzba zen, celibat, mariansky kult a kult svatych).
Protestanti toho od katoliku za tech pet set let podle me tolik neprejali, ale je treba mit na pameti, ze protestantske cirkve zdedily od katoliku vlastne UPLNE vsechno - tedy s vyjimkou tech oblasti, ktere byly podstatou reformacniho programu. Je tu totiz i otazka, co noveho, co by zaroven bylo hodno nasledovani, vlastne z katolicke cirkve za ty roky od reformace vlastne vzeslo...?
Ve sfere dogmatu se jedna povetsinou o veci, ktere se protestantum nezdaji (papezska neomylnost, neposkvrnene poceti, nanebevstoupeni panny Marie). V oblasti biblistiky a studia Bible jsou protestantska a katolicka biblistika na srovnatelne vysoke urovni, protoze spolu komunikujou. Ve vecech fungovani a spravy cirkve katolicka cirkev v mnohem teprve dohanela, co v ranem novoveku z trucu zaspala (odtud ten pojem aggiornamento - zdnesneni).
Takze ja si myslim, ze ten dialog ma smysl a ze se ty cirkve navzajem docela zretelne ovlivnujou.
Aviaf |
Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: jirka_ v Úterý, 18. březen 2008 @ 00:21:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já bych jenom upřesnil to "nanebevstoupení" - takové dogma pokud vím ŘKC neprohlásila, existuje jen dogma o nanebevzetí panny Marie. Přece jen, je to rozdíl. |
]
]
Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. březen 2008 @ 11:59:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jen technická poznámka:
"Napriklad protestantskej duraz na Bibli a bohosluzbu v narodnim jazyce."
Kde byli protestanté v
r. 868, když papež Hadrián II. položením slovanských
bohoslužebných knih na hlavní oltář baziliky "Santa Maria Maggiore" za přítomnosti sv. Cyrila a Metoděje
schválil slovanskou liturgii?
Nanebevstoupení vlastní mocí je jen u Ježíše. U Marie je to nanebevzetí. Maria je jen člověk. Toto zaměňovat nelze, to je nepochopení z neznalosti.
Souhlasím, že vzájemná diskuse může být užitečná pro všechny strany.
|
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. březen 2008 @ 12:35:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je nanebevzetí pro evangelíka skutečně nepřekonatelná překážka? Je to tak zvrhlá představa, že si Ježíš vzal svou matku k sobě? Nestalo se tak už dříve někomu jinému?
Genesis 5,24
I chodil Henoch s Bohem. A nebylo ho, neboť ho Bůh vzal.
Toto se dá vyložit různě. Ale co Eliáš v ohnivém voze?
|
]
]
Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. březen 2008 @ 12:30:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Možná, že se rozcházíme právě proto, že vlivem neznalosti u druhé strany odsuzujeme postoje, které druhá strana vůbec nezastává.
|
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 13:44:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mně je jasné, že se nemodlíte k Marii o odpuštění hříchů, ale o přímluvu. Prostě jako zajdete za někým s církve a řeknete mu prosím Tě, pomodli se mi za tohle - mám tenhle problém, tak to děláte i ve vztahu ke svatým.
Pro mě Marie v nebi není problém, i když ji o přímluvu ani nikoho z dalších svatých nebudu prosit o přímluvu...
|
]
Modlarsky katolicizmus a biblicke krestanstvo ... (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 18. březen 2008 @ 14:46:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko: vlivem neznalosti u druhé strany odsuzujeme postoje ....
S tym nesuhlasim Je to len preto lebo nemame zo sebou nic, vobec nic spolocne. Modlarsky katolicizmus a biblicke krestanstvo nebudu mat zo sebou spolocne nikdy nic ...lebo ani nikdy nic spolocne nemali ...
Pozri:
Peter Masters: Stoj za pravdou
|
]
|
|
Učení a historie římskokatolické církve je atrapou a kreaturou křesťanství (Skóre: 1) Vložil: Standa v Úterý, 18. březen 2008 @ 07:44:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ježíš Kristus nedal svým životem příklad mužům ani ženám, aby se zavírali do klášterů, a tak se připravovali pro nebe. Nikdy neučil, že máme v sobě potlačovat lásku a soucit. Spasitelovo srdce překypovalo láskou. Čím více se člověk blíží k mravní dokonalosti, tím je citlivější, tím více vnímá hřích a tím plněji cítí s trpícím. Papež tvrdí, že je zástupcem Ježíše Krista, projevuje však charakter podobný Spasiteli? Poslal Kristus někoho do vězení nebo na mučení proto, že ho neuctíval jako Vládce nebes? Odsoudil k smrti ty, kdo ho neuznávali? Když se obyvatelé jedné samařské vesnice k němu zachovali neuctivě, apoštol Jan se rozzlobil a žádal: "Pane, máme přivolat oheň s nebe, aby je zahubil, jako to učinil Eliáš?" Pán Ježíš se soucitně podíval na své učedníky, pokáral jejich tvrdost a řekl: "Syn člověka nepřišel lidi zahubit, ale zachránit." (Lk 9,54.56) Jaký rozdíl můžeme sledovat mezi postoji Ježíše Krista a toho, kdo se vydává za jeho zástupce.
Dnes římská církev ukazuje světu čistý štít, protože se omluvila za minulost plnou krutostí. Oblékla si šat podobný Kristu, v podstatě se však nezměnila. Základní principy papežství, které platily v uplynulých staletích, platí i dnes. Poučky vydané v nejtemnějších dobách, platí dodnes. Nepřesvědčujme sami sebe. Papežství, jaké jsou dnes protestanté ochotni uznávat, je totéž papežství, které vládlo světu v době reformace, kdy povstávali Boží muži, aby s nasazením života odhalili jeho nepravosti. Dnes je právě tak pyšné a opovážlivé, jako když vládlo nad králi a knížaty a osobovalo si práva, která náleží jen Bohu. Podstata papežství je dnes neméně krutá a tyranská, než tomu bylo v době, kdy pošlapávalo lidskou svobodu a vraždilo Boží věrné. (viz Dodatek č. 40)
Papežství je právě to, co proroctví popisuje jako odpadnutí posledních dnů (viz 2 Te 2,3.4). Součástí jeho strategie je brát na sebe vždy takovou podobu, která nejlépe poslouží jeho cílům. Chameleónská proměnlivost kryje stále stejný hadí jed. Prohlašuje: "Nejsme vázáni dodržovat slovo dané kacířům, ani osobám podezřelým z kacířství." (Lenfant, díl 1, str. 516) Můžeme tuto moc, jejíž tisícileté dějiny jsou psány krví věrných Božích následovníků, nyní uznávat za součást Kristovy církve?
|
|
|
Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 08:55:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ahoj Karle.
Myslím, že ta otázka je ještě trošku obecnější, mají smysl vzájemné rozhovory lidí, kteří věří bibli více, než tradici a mezi těmi, kteří věří tradici víc než bibli? Přeci jen to rozdělení "katolíci x protestanti" zavání hned napoprvé válkou. Navíc s římskými katolíky se neshodnou na mnoha věcech mnozí křesťané, nejen protestanti, a jako římští katolíci vystupují vůči křesťanství také jiné skupiny se zvláštním zjevením a výlučností.
K římským katolíkům jsem napsal článek ze svých zkušeností, Jak zacházet s katolíky. Myslím si, že vzájemné rozhovory mají smysl, ale s vědomím reálné situace. Asi nemá smysl diskutovat s římským katolíkem nad tématy, ve kterých si postavili svoje speciální zjevení nad bibli a biblické verše používají vytržené z kontextu a znalostí historie jen na důkaz svých zjevení - ať už je to změna sedmého dne, změna deseti přikázání, vytvoření papeže, zvláštní praxe křtu, očistec a další dobře známé věci.
Diskutovat nad takovými věcmi je asi jako diskutovat s někým jiným nad jménem Jehova nebo s jiným nad tím, jestli byl Ježíš větší prorok než Mohamed či jestli je Ježíš další inkarnací Krišny. Taková diskuze s římským katolíkem skončí přibližně stejně - dovíte se přibližně to, co si myslí ŘKC, těžko to, co si myslí římský katolík sám. Je to i proto, že málokterý římský katolík je schopen v těchto tématech myslet něco jiného, to by byl protimluv.
Z takové diskuze vzniknou jen antipatie. Vychází to i z omezeného pohledu, který ŘKC udržuje. Pro římského katolíka často existují jen "katolíci, protestatní a nevěřící", nemá lepší rozlišení. Dějiny křesťanství pro něj vypadají tak, že od začátku tu byla ŘKC a pak se někdy ve středověku objevili protestanti a to je ten problém. Pokud pak diskutuje, na jakékoliv téma se dívá touto optikou, není často schopen jiného pohledu a to samozřejmě jakokoliv diskuzi dost ztěžuje.
Dalším nepříjemnou komplikací, kterou je dobré v diskuzi znát, je obsah slov. ŘKC systém je klasické náboženství opatřené nátěrem křesťanských pojmů. Ty pojmy samotné ale mají jiný smysl. Klasicky se na to naráží třeba u pojmu "uctívat", "milost", "spasení" a mnoha dalších. Tyto věci jde celkem dobře překonat, pokud je na obou stranách nějaká vůle ke komunikaci. Pokud máte pocit, že jeden mluví o voze a druhý o koze, je možná potřeba si vysvětlit, co který pojem v diskuzi znamená.
Jinak jsem to tu několikrát psal: Jako katolík jsem moc vděčný za to, že se našli křesťané, křeří mi kázali Boží moc ke spasení každému, kdo věří, kteří měli trpělivost diskutovat se mnou, i když to bylo dost komplikované a kteří přemohli svůj strach a vysvobodili mě od Neposkvrněného početí. Dřív jsem měl s mnoha lidmi společnou Matku a byl jsem jejich bratr. Teď mám s jinými lidmi společného Otce a jsme bratři. Mohu-li posoudit, je mezi tím hodně veliký rozdíl a to druhé je lepší.
|
|
|
Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:36:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Karelsi,
Ono také záleží na tom, co si kdo od těch rozhovorů slibuje. Pravověrnější římští katolící si od nich mohou například slibovat REKATOLIZACI protestantů podobně jako od ekumenismu viz:
Katolíci přiznávají: Rekatolizace je pravý ekumenismus
zdraví
reformovaný |
Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:54:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Samozřejmě reformovaný,
že ti dávám za pravdu... vím o tom - z jejich pohledu je to jediné právě poznání... a do toho nás chtějí uvrtat..
|
]
|
|
Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:52:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak jsem si mohl všimnout už dřív, největšími oponenty proti katolictví jsou bývalí katolíci - například reformovaný, cizinec, Irena.
Ale nezlobte se lidi, to, že vás nepřívedli ke spasení v katolické církvi tam, ještě neznamená, že katolická církev nikoho nepřivede ke spáse. Mně skoro připadá, že jste na katolickou církev naštvaní.., ale tam selhal člověk, ne instituce! To bychom podle jednoho mohli soudit všechny! Například Čunek a jeho aféra - a celá KDU-ČSL je zlodějská organizace - ale to přece není pravda.
Ano, na úrovni inistituce se nikdy katolíci a protestanti neshodnou, ale tady na webu diskuzují lidi a ne představitelé katolíků, protestantů. Konkrétně já jsem tady byl vždycky sám za sebe... i proti vůli vedení Apoštolské církve, která nerada viděla, když někdo chodil na Grano salis. (navíc moje neortodoxn názory..)
Takže tady vystupuju jako křesťan, protestant. Vím, že nikoho z katolíků nepřemluvím, aby přestali vyznávat svoje věroučné body... Já jsem navíc přesvědčený, že katolická církev je naprosto neroformovatelná - k našemu (protestantskému) poznání. Takže mně připadá naprosto unavující pořád do katolíků "šít" a opakovat věci o Marii, eucharistii, o Papeži..
|
Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 18. březen 2008 @ 10:21:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K pořád do katolíků "šít" a opakovat věci o Marii, eucharistii, o Papeži..
R Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy ty útočí na křsťanství stojící na Písmu. Pod nimi je pouze obrana.
|
]
Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 10:27:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já si její články nečtu... a pochybuju, že by obrátila byť jediného čtenáře Grano Salis na katolickou víru... nevěřící návštěvníci sem taky nechodí... a pokud, tak už mají jakýsi obrázek o křesťanství udělaný.. |
]
Re: Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 18. březen 2008 @ 10:41:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Karle,
Skoro mi připadá, že se kloníš k názoru, že žádná diskuse nikoho neovlivní. Pak je ovšem otázka proč diskutovat.
r |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 10:47:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To máš pravdu, například s těmi články, co píšu. Na jednu stranu je píšu, že mě to baví, ale na druhou stranu jsem skeptický, a mám i pochybnosti, jestli si je někdo čte - na to, aby něco změnily by to byl pro mě zázrak. Pokaždé, když si tohle uvědomím mě přepadne taková malá "depka", že je všechno stejně na nic... proč se snažit, otázkou zůstává, nakolik a koho vlastně ty diskuze ovlivňují...
Spíš si říkám, jestli se katolíci neutvrdí v katolictví a protestanti v protestantismu... (což je vlastně opak toho, k čemu by možná diskuze na GS měla vést)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od be (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Úterý, 18. březen 2008 @ 11:35:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Karle,
Myslím, že se můžeme shodnout na tom, že dopad diskusí je těžko předvídatelný.
zdraví
reformovaný |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky o (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 18. březen 2008 @ 12:27:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | I jako římský katolík se s obsahem článku mohu ztotožnit. Jeví se mi jako velice výstižný.
|
]
To je pochopitelne ... (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 18. březen 2008 @ 17:11:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je pochopitelne ... ja si zase myslim ze clanok aj rimsky katolik pisal ... |
]
Re: To je pochopitelne ... (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 17:14:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak jo, když myslíš Gojime... :) já stejně vím, že se nikdy beze zbytku nezavděčím všem... |
]
Re: Re: To je pochopitelne ... (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 18. březen 2008 @ 18:29:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to urcite nie. Ale katolikom iste ano ..:-))) |
]
Re: Re: Re: To je pochopitelne ... (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 19. březen 2008 @ 20:25:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gojim Nabídni mi myšlenku, se kterou mohu souhlasit a já to rád udělám. :)
|
]
]
Re: Na to si najima Tvoja sekta platenych infiltratorov (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 20. březen 2008 @ 20:25:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už jsem ti jednou radil, Riveru hoď do koše. Nebo se jednou od nenávisti zalkneš!
Nenávist je opakem lásky. Katolíky ba ses měl také snažit milovat. A pochopit.
Ale jak vidím, docela si libuješ v pozici hřímajícího soudce.
|
]
Hrimajici Soudce je uz za dverami ... (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 20. březen 2008 @ 22:07:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-))) Hrimajici Soudce je uz za dverami a Rivera je len jeden z milionov mucednikov od ktorych ma Tvoja sekta krvave paprce ...Nie, modlosluzbu a prekrucanie Pisma milovat nemienim. Stal by som sa len jednym z Vas co tak velmi nenavidite, ak Vam niekto povie pravdu ...:-)))
Učení katolické církve ve světle Božího slova
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Kdo do koho poslední dobou šije? Podívej se napříspěvky od betmy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Úterý, 18. březen 2008 @ 21:07:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Diskuze ovlivní pouze jednotlivce, kterých nebude mnoho, ale díky Bohu za ně. Nejvíce ovlivní tzv. ještě nerozhodnuté. Diskuze může ovlivnit právě takové jedince, jako Reformovaný, Cizinec, Irena před X lety.
Na nás je pouze přinášet světlo, ale rozsvítit ho musí Bůh v srdcích lidí.
|
]
Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 12:28:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Mně skoro připadá, že jste na katolickou církev naštvaní.., ale tam selhal člověk, ne instituce!
Ahoj Karle.
Víš, já si myslím, že to tak v něčem není. Budu zvědavý, co řeknou ostatní se stejnou zkušeností.
V téhle věci mohu říci jediné: Lidi jsou to nejkrásnější, co jsem v katolické církvi poznal. Jestli na něco rád a s láskou vzpomínám, tak to jsou mnozí lidé, které jsem tam potkal, se kterými jsem pracoval. Z toho, co jsem viděl, mohu říci, že naprostá většina z nich byli upřímní věřící, kteří věřili ze vší síly tomu, co jim bylo předkládáno. Jasně, mluvím teď o té "živější" části ŘKC, o těch co "praktikují svoji víru", ne o "pokřtěných, kteří se považují za katolíky" a do kostela "chodí" jen vleže, při svém vlastním křtu a pohřbu.
Za celý svůj pobyt v ŘKC jsem se osobně potkal jen s jedním opravdu
zlým člověkem, který "selhal". Rozložil dvě farnosti, poštval lidi
proti sobě, vytvořil sektu uprostřed sekty. Jenže instituce to všechno
přikryla a poslala ho škodit jinam. Farnosti se pak léta vzpamatovávaly.
Když se podíváš i tady na Granu a jinde na internetu - můžeš tu vidět krásné lidi. Stačí se podívat na Arese a další. Těžko můžeš pochybovat o jejich upřímnosti, snaze dělat věci jak si myslí, že je to nejlepší.
Takže: za sebe mohu upřímně říci, že jsem naštvaný na ten systém, který mě léta držel "v temnotě" a dodnes drží některé z mých nejbližších. Když si uvědomím ty miliony životů odevzdaných Královně nebes a jiným nebeským mocnostem, ten umělý nedostatek informací, ty mraky strachů, lží, zloby a nenávisti, a uprostřed toho lidi, kteří jsou obětí, nemůžu nic jiného.
Jinak je to unavující, šít pořád do Královny, eucharistie a dalších andělských výmyslů. Člověk si musí spočítat náklady, jestli a jak moc to má smysl. Je na světě určitě více smysluplnějších činností, než diskutovat s římským katolíkem nad učením římskokatolické církve.
|
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Irena v Úterý, 18. březen 2008 @ 13:40:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pod to se můžu taky podepsat:-)
Irena |
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 13:55:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Řekněme úpřímně, že tady na světě k jednotě dojít nebude moci - snad v nějakém užším společenství... - proto ani nevěřím, že dojde k nějakému spojení všech církví pod hlavičkou katolické církve.
Píšeš cizinče: Takže: za sebe mohu upřímně říci, že jsem naštvaný na ten systém, který mě léta držel "v temnotě" a dodnes drží některé z mých nejbližších.
Já odpovídám: v okamžiku, kdy je ten dotyčný znovunarozený, tak i přes naprosto striktni a důrazný nesouhlas s Marií, papežským úřadem, eucharistií - mám pokoj, co s nimi bude po jejich smrti (ani bych jim jejich věrouku nevyvracel) - otázka je, že se to většinou v této církvi bere tak, že když jsi součástí, tak jsi i spasený... - což možná člověka nevede ani ke znovunarození... - tedy k prvnímu kroku na jeho duchovní cestě...
|
]
Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: ares v Úterý, 18. březen 2008 @ 17:07:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Karelsi,
píšeš: "...otázka je, že se to většinou v této církvi bere tak, že když jsi součástí, tak jsi i spasený..."
To podle mě chápeš špatně... Takhle to nebereme. Sami vy protestanté přece říkáte, že my katolíci si nejsme jisti spásou "pouze z víry", ale "z víry a skutků"!! Takže my nevěříme, že jen zkrze společenství církve jsme spaseni.... Proto se také stále zpovídáme, abychom Bohu vyznali hříchy a nebyli zkrze ně zatraceni... Take vyznáváme, že člověk musí víru osvědčovat skutky; jedině tak je znovuzrozený, tedy žije svou víru! Samozřejmě si uvědomujeme, že mnoho katolíků skončí v pekle (i když doufáme v Boží milosrdenství a v prázdné peklo!!) a nic jim nepomůže že byly členy katolické církve, naopak od těch kteří mnoho dostali bude i mnoho požadováno!! Naprosto naopak věřím, že i ostatní křesťané mají stejnou šanci na spásu jako katolíci! To se týká křesťanů... Co se týče jiných náboženství a ateistů, tam DOUFÁM A MODLÍM SE ZA BOŽÍ MILOSRDENSTVÍ, aby všichni byli spaseni!!! Věřím, že Boží cesty jsou nevyzpytatelné!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 17:17:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Přirozeně, že víra se musí projevit skutky. Jenom jsem měl vždycky dojem, že stačí mít účast na svátostech a člověk má "vystaráno"...
Pokud se týká, také bych rád, aby byl spasen celý svět... s naprostou jistotou vím zatím o jediném zatraceném - o Jidáši.. u dalších jsou to samozřejmě různi vrahové atd...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký sm (Skóre: 1) Vložil: ares v Úterý, 18. březen 2008 @ 17:32:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj,
svátosti chápeme jinak! My to chápeme tak, že svátosti to člověku pouze co nejvíce ulehčují! Svátosti jsou pro nás Božími dary! Ale příjmání svátostí nerovná se život věčný a zároveň nepříjmání svátostí nerovná se zatracení... Svátosti jsou tu pro nás a nikoli my pro svátosti! Naopak, když člověk příjmá svátosti v hříchu, nebo lhostejně, je to pro něj opět važný hřích proti Bohu; a potom mu nejsou pomocí, ale naopak "jí a pije sobě odsouzení"! O svátostech to není...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějak (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 18:10:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale příjmání svátostí nerovná se život věčný a zároveň nepříjmání svátostí nerovná se zatracení...
Jsem tomu rád, že je to takto. Já vás vždycky podezříval, že když jako protestanti nemáme přístup ke svátostem, tak jsme defakto (nepřímo) vyloučeni z (vašeho) hlediska na spáse. Odloučení bratři to ano, ale neúčastí na svátostech nás (nepřímo) diskvalifikujete do podobné role, jako třebas muslimy, židy a buddhisty... - tak jsem si to myslel...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty n (Skóre: 1) Vložil: ares v Úterý, 18. březen 2008 @ 18:27:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Opravdu je to tak jak jsem to napsal! Tak to církev učí... Ale samozřejmě nejsem teologicky vzdělán, takže když budeš mít nějaké obtížnější otázky ohledně katolické věrouky, tak bych ti doporučoval obrátit se na někoho povolanějšího... Doporučoval bych ti se třeba obrátit na stránky http://www.katolik.cz/otazky/, kde na otázky odpovídají kněží, kteří mají teologické vzdělání...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty n (Skóre: 1) Vložil: ares v Úterý, 18. březen 2008 @ 18:57:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo přehlédnul jsem ještě druho část tvého příspěvku: neúčastí na svátostech nás (nepřímo)
diskvalifikujete do podobné role, jako třebas muslimy, židy a
buddhisty... - tak jsem si to myslel...
K tomu bych chtěl říci toto: My říkáme, že k našim svátostem může přistupovat kdokoli, kdo v tu kterou svátost věří stejným způsobem jako my! Abychom si to ještě ujasnili: My máme sedum svátostí: Křest, Eucharistie, Biřmování, Svátost smíření, Manželtví, Kněžství, Svátost nemocných. Vy máte dvě svátosti: Křest a Eucharistii. Křest máme společný, většinou existuje mezi církvemi dohoda o vzájemném uznávání křtu. Ohledně manželství asi taky nebude problém, ta se uděluje všem, kteří s katolíkem, nebo katoličkou vstupují do svazku :-). O Biřmování ti asi taky nejde, někteří z vás mají konfirmaci, což je něco podobného... O svátosti nemocných přiznám se nevím, zda se uděluje pouze katolíkům, nebo komukoli kdo o to požádá (jinými slovy, zda se zkoumá jestli dotyčný skutečně v tuto svátost věří tak, jak o ní učí katolická církev. Asi jo, dotyčný musí věřit v to jak o této svátosti učí katolická církev!). O kněžství by také bylo zajímavé diskutovat, protože s ním mnohé souvisí, bylo by to ale opravdu složité.. Můžu říct jen, že o této svátosti se uvažuje, v souvislosti s tím, jak by bylo možné vrátit našim odloučeným bratřím, v našich očích, platnost svátosti eucharistie... No a máme tu Eucharistii!! To je to, o co ti jde především, že?
Svátost eucharistie je pikantní tím, že tuto svátost máme společnou... Stejně jako svátost křtu jí uznáváme stejně my, jako vy! Problém je ovšem v tom, že každý o této svátosti věříme jinak!! Není proto možné, abychom společně příjmali, když by potom věřící byly rozděleni ve víře v tuto společnou svátost. Jednota není možná za každou cenu! Jednotu je potřeba chtít, modlit se za ní a třeba plakat pro nejednotu... Ale není možné sjednotit nejednotné, i když podobné... O této svátosti ještě musíme, myslím si, mnoho diskutovat!
S bratrským pozdravem ten, který stejně jako Ty touží po jednotě.
|
]
Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 22:52:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | že se to většinou v této církvi bere tak, že když jsi součástí, tak jsi i spasený
Takhle to opravdu není, jak už napsal Ares.
Ale tohle je docela zajímavá věc, hodně katolíků ani nezná učení svojí vlastní církve, nebo mu nevěří. Ve skutečnosti, podle katolického učení, být katolíkem znamená mít logickou jistotu spasení - kromě jediného případu, kdy jsi ve stavu smrtelného hříchu. Katolické učení tohle říká dost jednoznačně. Jsi katolík - jdeš do očistce - a pak do nebe (z očistce se jinam nechodí). Nebo Jsi svatý katolík - jdeš rovnou do nebe. Ať tak, nebo tak, jdeš jako katolík do nebe.
No jo, ale co pak s tím, co má člověk v srdci ...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 18. březen 2008 @ 23:16:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No jasně, znovuzrození katolíci prostě jistotu spasení mají, protože ta nepochází z katechismů, ale z Ducha. Dodnes se pamatuji, jak jsem ještě jako katolík dostal do ruky Apoštola víry (moje první "charismatická" četba), a tam na jednom místě Wigglesworth píše: "Ukažte mi jediného katolíka s jistotou spasení!" a já jsem nad tím zajásal nahlas: "Tady!!"
Všiml jsem si o něco málo později jen toho - dost významného rozdílu - že narozdíl od evangelikálů si tu jistotu nezdůvodňují konkrétními verši v Bibli. Takže když jsem pak vyučoval katolíky, přidával jsem toto evangelikální logické a biblické zdůvodnění. Nepamatuji se již, že by mi se samotnou jistotou spasení někdo z nich vážně odporoval. Je to moc dávno. Pamatuji se zejména na mladého Šťastného, salesiána, s kterým jsem mluvil pár týdnů před tím, než se zabil v Tatrách, že tuto jistotu měl a v ní domnívámse i zemřel.
Olin |
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 18. březen 2008 @ 14:36:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže: za sebe mohu upřímně říci, že jsem naštvaný na ten systém, který mě léta držel "v temnotě" a dodnes drží některé z mých nejbližších
To lze snadno pochopit, ale toho je třeba se zbavit. Je to mnohem destruktivnější, než být naštvaný na konkrétní lidi. Kdo je naštvaný na sousední SYSTÉM, je apriori nepřítelem všech sousedů, kteří ten systém považují za svůj. V krajních situacích totiž právě inkvizitoři jako všichni bojovníci za PRAVDU, ubližují lidem, o kterých tvrdí, že je mají rádi, jen nenávidí ten bludný systém...a musí chránit aspoň ostatní. Chudáci obětaví inkvizitoři...
SYSTÉM totiž není počítačový softwear. Je to uspořádání vztahů, v nichž ti skvělí lidé žijí a kterých si cení jako pokladu, za které lze i umírat!
Ale je to možné brát i jinak: Tomáš Dittrich mě kolikrát ubezpečoval, jak velice miluje katolíky, jen před jejich církví považuje za svou povinnost varovat! To samý říkal i o Slovu života.:-)
All in! |
]
Re: Re: Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1) Vložil: ares v Úterý, 18. březen 2008 @ 18:21:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinče,
děkuji Ti za poklonu! Nezaslouženou, ale potěší...
Chci ti ale něco říct! Věřím, že Tvá víra není správná! Nemyslím tím biblické křesťanství, nebo evangelikální víru! Na té není nic špatné a mě se líbí!! To říkám naprosto upřímě! Stejně upřímě ale říkám, že evangelikální víru nepříjmu, protože katolickou věroukou sklamán nejsem! Církev ve které jsem se narodil je pro mě stále Hodégetria - ukazuje mi na Boha!
Když říkám, že tvá víra není správná, mám tím na mysli tvou víru, že všechno mimo tvou víru je špatné a nevede k Bohu... Špatné je to, jestliže se domníváš, že katolík nemůže dojít k Bohu bez toho, aby opustil (římsko)katolickou církev... Špatné je to, jestliže se někdo domnívá, že všechno v katolické církvi je špatně a že to není křesťanská církev. (To si ty myslím nemyslíš, ale třeba Gojim si to myslí). Prosím uvědom si, že tvá víra je, jako každá víra, pouze vírou! Neškodilo by proto více pokory, zvláště při posuzování jiných věr... My křesťané bychom neměli být fundamentalisti, ale mírného srdce!
Chtěl bych tu napsat ty nejdůležitější prvky našich dvou věr, na kterých se jistě shodneme! Jsou to ty nejpodstatnější věci a máme je společné!!!
1. Věříme v Trojjediného Boha! Otce, Syna i Ducha svatého - Jediného Boha. 2. Ježíš Kristus je naší spásou! Nadevše jej milujeme. 3. Máme společné Písmo svaté! My máme, jako kánonické, pouze o pár biblických knih více. A třeba pravoslavní jich mají, jako kánonické, ještě víc. 4. Ježíš Kristus citoval z Písma, že nejdůležitější v našem náboženství je Milovat Boha celým svým srdcem a milovat bližního svého, jako sám sebe. To nejdůležitější máme společné, ne?
To jsou ty nejdůležitější věci, ale jistě by se dalo najít i víc společných věcí...
5. dvě společné svátosti: Křest a Večeře Páně
na dalších věcech se neshodneme, ale nejsou to tak podstatné věci, aby se dalo říkat, že ta nebo ta církev není křesťanská a že apriori od Boha odvádí!!
6. neshodneme se na podobě církve 7. neshodneme se ani na tom jak praktikovat svítosti (to souvisí i s našimi pohledy, jak pohlížet na církev) 8. neshodneme se na tom jak praktikovat bohoslužbu (my říkáme jakkoli, vy nám vyčítáte mši svatou, modlitby k zemřelím a Paně Marii)
Určitě jsem na spoustu věcí zapoměl, ale z tohoto stručného výčtu je myslím zřejmé, že opravdu na tom nejpodstatnějším se shodneme!! Ty věci na kterých se neshodneme, je už "pouze" "jen" to, jak praktikovat tu víru, na které se oba shodnem...
Ty tomu věřit nebudeš, já tomu věřím: Ježíš v jednom z poselství pravoslavné mystičce Vasule Rydenové říká: Všichni mi patříte! Pravoslavní, katolíci i protestanté! K tomuto já říkám Amen! Možná jsme my katolíci horší, než vy protestanté, možná ne... ale všichni jako celek jsme křesťané - patříme Kristu; jsme každý, jednotlivec i dohromady, pšenice i koukol a rosteme společně!
Tvůj bratr Ares.
|
]
|
|
|
|