poslal Karels
Vážení čtenáři, při čtení biblických textů občas člověk narazí na zajímavou myšlenku. Kupříkladu Ježíš jako počátek stvoření Božího. Alespoň z komentáře apoštola Pavla z jeho listu ke Koloským (1:15-20) se to dozvídáme.
„a všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.“ a „...on jest hlavou těla - totiž církve. On je počátek...“
Jak z tohoto textu vyčtu, že je Ježíš počátkem? Soudím, že v tomto textu je přinejmenším 5 evidentních důkazů o Ježíši Kristu jakožto počátku.
1. Konstatování apoštola Pavla: „On je počátek“ Pokud máme doslovně chápat tento text, tak je Ježíš oním počátkem z biblické knihy Genesis. „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.“ (Bible, Genesis 1:1)
2. Konstatování apoštola Pavla: „neboť v něm bylo stvořeno všechno na nebi i na zemi.“ Je rozhodně komentář k první větě Bible, konkrétně komentář k prvnímu slovu Bible, respektive k prefixu ב [be] – jenž se dá přeložit rovněž nejenom českou předložkou na, ale stejně tak i: v něm, uvnitř, prostřednictvím...
3. Konstatování apoštola Pavla: „skrze něho a pro něho“ hebrejské בראשׁית [berešit] je složení dvou slov – ב [be] a ראשׁית [rešit] a apoštol Pavel komentuje právě onu předložku, onen prefix ב [be]. Tento prefix se překládá obvykle jako „na“, ale zcela legální možnost přeložit tento hebrejský prefix ב [be]: pro, v, uvnitř, 7.pádem atd. Pavlův komentář „skrze něho a pro něho“ je dalším vysvětlením onoho hebrejského prefixu ב [be].
4. Konstatování apoštola Pavla je: „...on jest hlavou těla - totiž církve...“ hlava je hebrejsky ראשׁ [roš] a vlastně je obsažená v hebrejském slově počátek – ראשׁית [rešit] Ve slově rešit (počátek) je obsažené slovo ראשׁ [roš], které jsem napsal většími písmeny a má význam hlava. Pokud apoštol Pavel používá terminologii počátek, hlava, skrze a pro, v něm, pak jistě komentuje první větu biblického textu, tedy „Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi.“ (Bible, Genesis 1:1)
5. Konstatování apoštola Pavla je: „On předchází všechno, všechno v něm spočívá“ (Bible, list Koloským 1:17)
Tato konstatování apoštola Pavla mě vedou k závěru, že v Biblické knize Genesis není oním počátkem myšlen abstraktní časový počátek, nýbrž Počátek, coby Pán Ježíš. Tedy, biblický text s ohledem na mou argumentaci v Genesis 1:1 vyložím jako: „Prostřednictvím Ježíše stvořil Bůh nebesa a zemi.“ [1]
Pokud by mi někdo nedůvěřoval, vzpomeňme na jiný biblický text, kdy se Pán Ježíš sám prohlašuje počátkem: „...počátek stvoření Božího…“ (Bible, list Zjevení 3:14)
Ale jak už to v teologii bývá obvyklé, vyřešili jsme jeden problém a okamžitě se vyskytne nový. Máme nejméně dva důvěryhodné svědky, že počátkem v biblické knize Genesis je míněn Ježíš. Prvním svědkem je samotný Pán Ježíš, druhým je apoštol Pavel.
Naproti tomu čteme v biblické knize Janova evangelia: „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh.“ (Bible evangelium podle Jana 1:1) Co s tímto rozporem, zřejmým rozporem?
Nemůžeme tento rozpor, tuto kontradikci hodit okamžitě za hlavu podobnou rétorikou: „No a co?“
Řešení tohoto problematického místa Svatých textů Bible bude pro čtenáře pravděpodobně překvapivé. To, že apoštol Jan ve svém komentáři biblického verše Genesis 1:1 „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh.“ dochází k odlišnému závěru, než uvádí apoštol Pavel, je dáno díky rozdílnému božímu zjevení, kterého se Janovi dostalo.
Docela srozumitelně vysvětleno, jak apoštolu Pavlovi, tak i apoštolu Janovi se dostalo odlišnému porozumění ohledně biblického textu z knihy Počátku, tedy z Biblické knihy Genesis. Ačkoliv jsou tyto dva texty, tyto dvě výpovědi, ve vzájemném logickém rozporu, platí obě dvě! Ve své podstatě jsou oba dva texty možnými komentáři k první větě Bible.
Pokud tomu tak je, a pokud se nemýlím, potom to znamená, že evangelium Jana a list apoštola Pavla ke Koloským nemohly vzájemně vzniknout v delším časovém odstupu, nadto bych vznik těchto rukopisů posunul mnohem blíže k datu ukřižování Pána Ježíše Krista. Logicky, následující redakce svatopisců by podobné rozpory nejspíš nenechaly bez nějakého zásahu, aby tak urovnaly tento logický protimluv.
Závěr: Pravda obsažená v biblických textech – Ježíš jako počátek mi napovídá, že Ježíš existoval ještě před založením našeho světa a spolu s Bohem Otcem stvořili společně svět. Zdali tomu bylo tak, že Otec vše naplánoval a Syn, tedy Ježíš Kristus realizoval, se mi jeví jako velice pravděpodobné ve světle biblických textů. [2]
karels
poznámky:
1. Samozřejmě Ježíš před příchodem na tento svět neměl jméno Ježíš, to je podstatné zmínit.
2. Vztah Otce a Syna nám může napovědět biblický text z Izaiáše, který by si zasloužil dobrý rozbor, přiznám se, že v současné době na to má znalost hebrejštiny nestačí. Liší se v tomto textu Ekumenický překlad od Kralického: „Kterýž jsem vložil slova svá v ústa tvá, a stínem ruky své přikryl jsem tě /boží řeč k Ježíši/, abys štípil nebesa, a založil zemi, a řekl Sionu: Lid můj jsi ty.“ (Bible, Izaiáš 51:16, podle Kralické Bible)