|
Právě je 566 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116738564 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Tvorba: Přijetí evoluční teorie a etika křesťanství
Vloženo Středa, 07. prosinec 2011 @ 19:46:01 CET Vložil: Olda |
poslal demagog Jak ovlivňuje (může ovlivnit) přijetí evoluční teorie o vzniku života na
zemi etické vnímání křesťanských církví? Pozitivně, negativně,
neovlivňuje (ovlivnit nemůže)? A proč se vlastně takto ptát?
Tvrdí
se v křesťanských kruzích, že Bible říká, proč Bůh stvořil svět a věda
říká, jak Bůh stvořil svět. Ale Bible a věda, to nejsou dva odlišné
světy, které se nikde nesetkávají. Naopak, tvoří dvě knihy o jednom
subjektu: A ten subjekt je náš okolní svět. Tudíž se spolu setkávají.
Setkávají se v historii lidstva, sektávají se v činech Božích. A Písmo
nás na mnoha místech vyzívá, abychom si z Božího Jednání vzali svůj
příklad. Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalí Váš Otec v Nebesích,
který nechá svítit slunko či posílat déšť na dobré i zlé, například káže
Pán Ježíš Kristus.
Naše,křesťanská etika tedy má plynout z etiky Boží -
etika Boží by měla být zdroj našeho etického vnímání: To, co se líbí
Bohu, mělo by se líbit i nám, to, co je Bohu odporné, mělo by být
odporné také křesťanům. A zde nacházíme styčný bod, kde se věda a
biblická teologie střetnout prostě musí. Bible se totiž dotýká i
výpovědi o historii světa stejně jako evoluční teorie se dotýká
teologie.
To není důsledek nějakého nepochopení role vědy a role Bible
ve výkladu světa. Naopak. Měl by to být důsledek domýšlení přijetí
evoluční teorie křesťanskými církvemi až do krajnosti. Co vše toto
přijetí přináší. Čemu všemu se otevírají dveře.Popis stvoření světa křesťanskou biblí obsahuje jednu velice nenápadnou větu: Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Gn
1,31. Tuto větu v kontextu nemůžeme chápat pouze jako teologickou
výpověď. Jedná se o Boží hodnocení celého procesu stvoření. Dotýká se
tedy jak biologie, tak i nejvniternější etiky Boží. Bůh totiž zde
označil přírodu po dokončení svého stvořitelského díla za "velmi
dobrou." Svět se prostě Bohu povedl, nebylo na něm nic pokažené, země
plně odpovídala Boží Představě a Jeho Plánu. Toto vše je v překvapivém
kontrastu s druhým Božím výrokem, ve kterém o pouhých pár set let
později - těsně před potopou světa, označil Bůh veškeré tvorstvo za
zkažené a pokažené (Gn 6,12). To, co označíme za velmi dobré,
vypovídá o našem charakteru. Každému se líbí něco jiného. Co si však
pomyslíme o člověku, který by své zalíbení například nacházel v bolesti a
utrpení zvířat? Jestliže směšujeme zprávu o stvoření s evoluční teorií,
říkáme tim, že příroda již taková, jakou ji známe dnes, vyšla z Božích
rukou - Příroda, kde silný přežívá na úkor slabšího, svět, ve kterém
neexistuje druhá šance, svět plný nemocí, utrpení, umírání. Toto vše by
Bůh označil za "velmi dobré." Přijmutí či odmítnutí evoluční teorie tedy
má vliv i na naše etické vnímání světa. Tím, jak chápeme děj při
stvoření světa, si odpovídáme na otázku, co podle nás tedy považuje Bůh
"za velmi dobré." Že tento vliv na naše etické myšlení si možná odmítáme
připustit je věcí druhou. Jestliže sloučíme evoluční teorii se
zprávou o stvoření, pak naznačená změna Božího názoru na své vlastní
stvoření se zdá být nevysvětlitelná Co by se z pohledu evoluce mohlo za
těch prá stovek stát tak zásadního, že Bůh v tom "velmi dobrém" stvoření
naráz vidí, že všekeré tvorstvo pokazilo svou cestu? Anebo snad Bůh
stvořil svět plný agresivity a násilí a pak by se podivil, že je plný
násilí a agresivity? Když tedy sjednotíme evoluční teorií s Biblí, pak
musíme přijít k závěru, že Bůh, který stojí za takovýmto stvořením, si
libuje ve světě, kde silný přežívá na úkor slabšího, ve světě, ve
kterém neexistuje druhá šance, ve světě plný nemocí, utrpení, umírání.
Nemáme na výběr jiný výklad. Jsou-li obě tyto zprávy "pravdivé," pak
skutečně Bůh označil stav přírody, jaký vidíme dnes a jakou podle
evolučné teorie byla od počátku, za velmi dobrý. Osobně si však myslím,
že Bible nám zvěstuje jiný charakter Boží. Kniha
Jonáš má velmi podivuhodný závěr: Hospodin totiž Jonášovi řekl: "Tobě
je líto skočce, s kterým jsi neměl žádnou práci, jemuž jsi nedal vzrůst;
přes noc vyrostl, přes noc zašel. A mně by nemělo být líto Ninive, toho
velikého města, v němž je víc než sto dvacet tisíc lidí, kteří
nedovedou rozeznat pravici od levice, a v němž je i tolik dobytka?"Zde
Bůh velmi zřetelně zvěstuje svůj hluboký soucit s utrpením zvířat -
dobytek Ninivských totiž kvůli pokání trpěl obrovským hladem a
strašlivou žízní.
Vidíme, že zde Bůh ukazuje zcela jiné etické vidění
světa, než jaký plyne ze sloučení evoluční teorie a zprávy o stvoření.Dejme slovo proroku Izajášovi: Vlk
bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i
žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit. Kráva se bude
popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako
dobytče bude žrát slámu. Kojenec si bude hrát nad děrou zmije, bazilišku
do doupěte sáhne ručkou odstavené dítě. Nikdo už nebude páchat zlo a
šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina,
jako vody pokrývají moře... Iz 11,6nn
Takto
Písmo popisuje přírodu naplněnou "poznání Hospodina." - tedy přírodu,
ve které je přímý otisk Božího charakteru. Přírodu, která odráží Boží
Lásku a na které můžeme studovat Boží osobnost. Je to příroda nezasažena
hříchem, protože je to hřích, který staví přehradu mezi "poznáním
Hospodina" a Božím Stvořením. Takto Hospodinem poznaná příroda je
zcela zásadně jiná, než jaká se podle evoluční teorie líbí Bohu.
Připomeňme si význam slova "poznání" jako intimního sjednocení,
prožívání ne pouze akademické, ale prožívání "na vlastní kůži". Zde je
představena příroda věčného života, darwinismus však popisuje přírodu
smrti, zde se nám vyjevuje příroda míru a harmonie, darwninismus
popisuje přírodu války, boje o přežití, přírozeného výběru. Izajáš vidí
přírodu překypujícího zdraví, a vzájemné lásky , pomoci a podpory, kde
není prostor pro utrpení, darwninismus však popisuje přírodu, která
nedává slabým, nemocným a poraněným druhou šanci.
S
Izajášovým popisem však souzní také popis v knihy Genesis, když ji
zrovna neznásilníme vědou. Genesis totiž označuje prvotní přírodu za
čistě býložravou (Gn 1,30), naznačuje tím neexistenci smrti (kterou
Pavel dává do souvislosti čistě s hříchem). Jistě, dávní hebrejci nebyli
vědečtí vyškolenci, ale přesto nebyli úplně hloupí, nemůžeme tvrdit, že
by vůbec nepozorovali svět a přírodu kolem sebe. Oni dobře viděli, že
takto popisovaná příroda je v přímém rozporu s pozorovatelnou
skutečností. I oni věděli, že například vlku sláma k přežití nestačí.
Přesto měli odvahu věřit a hlásat to, že veškerým živým živočichům dal
Bůh za pokrm rostliny, ne maso. Tato zpráva tedy byla v rozporu s
pozorovatelnou skutečností už v době svého vzniku a zapsání.A
Bible, to není pouze kniha Genesis.
Na doslovnosti prvních kapitol
například stojí Pavlova teologie - skrze Adama (všimněme si - skrze
Adama a ne např. skrze Satana) přišel na svět hřích a smrt, skrze Krista
zase Ospravedlnění a Život. Co se tedy stane s Pavlovou výpovědí, když
označíme první kapitoly bible pouze za mýtus? Jestliže na svět hřích a
smrt nepřišel srkze Adama, ale byl zde již od počátku Stvoření Světa
(jak tvrdí evoluční teorie), označeného samotným Bohem za Velmi Dobrý?
Od čeho by nás přišel Kristus spasit? Od světa, který je přesně takový,
jakým ho Bůh chtěl mít - připomeňme si, že evoluční teorie nevidí žádnou
změnu v principech fungování přírody za celou dobu existence života na
zemi. Pavel však nepovažuje současný stav přírody za původní, ale píše,
že "tvorstvo bylo poddáno marnosti" a to né vlastní vinou, ale vinou
toho, který jej pod onu marnost poddal. Celé tvorstvo tedy vyhlíží slávu
a Zjevení Božích Synů. To vysvětluje náhlou změnu Božího názoru na
přírodu, je v souladu s fundamentalistickým chápáním Genesis, ale v
kontextu evoluční teorie by tato Pavlova Biologická Výpověď postrádala
smysl, pravdivost i logiku.
Nemusíte
se mnou souhlasit, ale osobně vidím velký rozdíl mezi etickým jednáním
boha ze darwinistické teistické teorii a etickým vnímáním Boha tak, jak
jej vyjevuje Bible. Tak velký rozdíl, až se musím ptát: Opravdu se jedná
o jednoho a toho samého Boha? Anebo přijetím evoluce otevíráme dveře i
jinému bohu jiného evangelia? Nějakému bohu podobného řeckému Arovi
nebo římskému Martovi - boha války, utrpení, nemoci a ničení. Avšak,
apoštol Pavel nás varuje: Není jiného evangelia. Protože vezmeme - li
vážně Pavlovi biologiko - historickou výpověď, pak vědecký
neodarwinismus nepřináší pravdivý obrázek o prvotní přírodě a o Bohu,
ale obrázek pokřivený pádem do hříchu a do marnosti. Tudíž by pak ani
nemusel pravdivý obrázek o vzniku života na zemi - byl by to obrázek
pokřivený lží otcem lži.Bible
nemá pouze teologickou pravdu. Ona je nositelkou celé pravdy o Bohu,
kterou v lidských srdcích oživuje Duch Svatý - Duch Kristův.
Ježíš
Kristus o sobě řekl: Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.
Ježíš není pouze jediná cesta k Bohu, on stejně tak je i jedinou
Pravdou k Bohu. A stejně jako není jiná cesta k Bohu než skrze Krista,
tak není ani jiná pravda o Bohu než skrze Krista. Říkáme - li, e
existuje i jiná pravda k Bohu, která nevede srkze Krista, říkáme tím
také, že existuje jiná cesta k Bohu, než Ježíš Kristus. Buďme na to
opatrní. Oheň bývá dobrý sluha, ale zlý pán. Podobně i věda či obecně
filozofie: Může být dobrým sluhou, ale bacha, aby se nám nestala zlým
pánem...
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/26833-prijeti-evolucni-teorie-a-etika-krestanstvi.html
|
Re: Přijetí evoluční teorie a etika křesťanství (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Čtvrtek, 08. prosinec 2011 @ 09:39:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ak niekto hlása niečo,čo je v priamom rozpore s Bibliu, tak podľa 53 žalmu je obyčajný blázen.
Izaiáš 44:24 Takto hovorí Hospodin, tvoj vykupiteľ, a ten, ktorý ťa utvoril od života matky: Ja Hospodin činím všetko: sám rozprestieram nebesia, rozťahujem zem zo svojej vlastnej moci; 25 marím znamenia márnotlachov a z veštcov robím bláznov; zavraciam múdrych zpät a ich vedu obraciam na bláznovstvo;
Keď nejaký vedec objavý nejakú zákonitosť v prírode,tak sú mu za to pripisované veľké zásluhy,čím okrádajú Boha o jeho moc, česť a slávu ktorá mu právom prináleži.
Rímskym 1:18 Lebo hnev Boží sa zjavuje s neba na každú bezbožnosť a neprávosť ľudí, ktorí zadržujú pravdu neprávosťou, 19 pretože to, čo sa môže vedieť o Bohu, je im zjavné, pretože im to Bôh zjavil. 20 Lebo jeho, len smyslom duše pochopiteľné neviditeľnosti vidieť od stvorenia sveta po učinených veciach, totiž jeho večnú moc a jeho božstvo, aby boli bez výhovorky. 21 Pretože poznajúc Boha neoslavovali ho jako Boha ani mu neďakovali, ale zmárniveli vo svojich myšlienkach, a zatemnilo sa ich nerozumné srdce, 22 hovoriac o sebe, že sú múdri, stali sa bláznami 23 a zamenili slávu neporušiteľného Boha za podobnosť obrazu porušiteľného človeka i vtákov i štvornohých tvorov i zemeplazov. 24 Preto ich tiež aj Bôh ta vydal v žiadostiach ich srdca do nečistoty, aby prznili svoje telá medzi sebou, 25 jako takí, ktorí premenili pravdu Božiu na lož a radšej sťa Boha ctili a bohoslúžili stvoreniu než Stvoriteľovi, ktorý je požehnaný na veky. Ameň.
|
|
|
Re: Přijetí evoluční teorie a etika křesťanství (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Čtvrtek, 08. prosinec 2011 @ 18:37:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Vlk
bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i
žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit. Kráva se bude
popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako
dobytče bude žrát slámu. Kojenec si bude hrát nad děrou zmije, bazilišku
do doupěte sáhne ručkou odstavené dítě. Nikdo už nebude páchat zlo a
šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina,
jako vody pokrývají moře... Iz 11,6nn
Duchovni autori su toho nazoru,ze sa jedna o spoluzitie medzi ludmi, ze prirovnania hovoria o spravani ludi, ktori uz nebudu pachat zlo.
Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Gn
1,31. Boh to povedal pred dedicnym hriechom, vtedy to bola pravda. Po spachani dedicneho hriechu sa vsetko pokazilo aj v prirode.
V gedarskom kraji Jezis rozkazal demonom,aby vosli do svin a tie sa zrutili do priepasti.Svine su tiez stvorenie Bozie a Jezis vedel, ze sa zrutia do priepasti.
|
Re: Re: Přijetí evoluční teorie a etika křesťanství (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Čtvrtek, 08. prosinec 2011 @ 19:02:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Re: Po spachani dedicneho hriechu sa vsetko pokazilo aj v prirode.
Prave tato veta, kterou jsi ty sama napsala, je v primem protikladu s evolucni teorii: Ta totiž nevidi nikde v prirode zadny takovyto predel. Naopak, podle evoluční teorie procesy takové, jaké je pozorujeme dneska v přírodě, vládli přírodě už od samého počátku. Z volucni prirodovedecke teorie neni videt vubec nic, co by se pokazilo, protože prirodni procesy jsou v puvodni forme. I proto je evolucni teorie o vzniku a vyvoji druhu v primem protikladu s biblickou zpravou...
Ad 2) I kdyby se imto myslelo spolužití mezi lidmi, přesto je obrazem tohoto soužití příroda "naplněná poznaním Boha" - příroda, která se líbí Bohu. Opet srovnejme to s vetou: Buh videl, ze vsechno, co ucinil, je velmi dobre...
|
]
Re: Re: Re: Přijetí evoluční teorie a etika křesťanství (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 09. prosinec 2011 @ 11:05:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Evolucna teoria nema za ciel skumat duchovne veci. Okrem toho, nevieme presne kolko trvalo to, "ze vsetko bolo dobre," lebo 6 dni je len symbolicke.
V gedarskom kraji Jezis rozkazal demonom,aby vosli do svin a tie sa
zrutili do priepasti.Svine su tiez stvorenie Bozie a Jezis vedel, ze sa
zrutia do priepasti.Co povies na toto?
|
]
|
|
|
|