|
Právě je 571 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116739316 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Povzbuzení: Slavme PURIM !
Vloženo Pátek, 22. únor 2013 @ 16:08:27 CET Vložil: Olda |
poslal miroslav Letos poměrně časně, již tuto sobotu večer (23.2.2013) si připomínáme biblický svátek PURIM.
Svátek PURIM připomíná záchranu židovského národa díky odvaze Ester. Příběh, ze kterého tento svátek vychází, je popsán v knize Ester.
Slaví se 14. dne měsíce Adaru, což letos v našem kalendáři je již 24.2.2013. Židovský den začíná samozřejmě soumrakem dne předešlého, tedy oslava PURIM je také již v sobotu (23.2.) po západu slunce a vyjití první hvězdy. Což se v našich podmínkách pozná tak, že zatažená obloha trochu potemní :). PURIM je svátek veselý, spojený se společným jídlem a pitím. A samozřejmě čtením knihy Ester. Dodatečnou tradici, že víno by se mělo pít v takovém množství, abychom nedokázali rozlišit zatraceného Hamana a požehnaného Mordechaje, bych raději nedoporučoval přehánět.
Stručně řečeno - tento svátek je výbornou příležitostí být spolu, připomenout si něco z historie (jaké velké věci Bůh činil) a vzájemně se povzbudit v tom, co konkrétně Bůh činí dnes v životech každého z nás i v našem okolí.
A jak se připravit? Kromě knihy Ester (samořejmě), si přečtěte o tomto svátku další podněty (např. http://cs.wikipedia.org/wiki/Purim).
Slavit a připomínat si biblické svátky a Boží příběhy je důležité a přináší požehnání. Zkuste to, budete příjemně překvapeni!
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 10:18:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Jsme snad Židé? Nevím proč by měli křesťané slavit Purim. Kniha Ester ani vůbec neobsahuje jméno Bůh. Je to čistě nacionalistický pamflet na úrovni Mein Kampfu, zakončený holokaustem na ruby. Je to Starý zákon plný krve, ve kterém pak pokračovali i katolíci, tím, že šířili křesťanství "Ohněm a mečem", stejně jako Islám.
Ježíš Kristus přinesl jiného ducha a tím, že proléval svou vlastní krev, nebylo už třeba, aby lidé prolévali krev druhých. Jiné přikázání dávám vám, abyste se milovali vespolek. Budete-li mít lásku jedni k druhým, budete mojimi učedníky. Na co se máme vracet do Starého zákona?
Vyjimečnost židovského národa skončila dokonanou obětí Ježíše. Bůh jistě má ještě i plán s tímto národem, který nakonec musí i on uznat Ježíše za Pána a Krále, ale bude to ještě dramatické. |
Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Sobota, 23. únor 2013 @ 10:35:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jene a proč tu knihu biblických knih ji máte? Podle vašeho přispěvku vidím, že ji považujete za zbytečnou. Co takový (abych vás citovál) čistě nacionalistický pamflet dělá v Bibli?
|
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 11:32:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
No je mnoho příběhů ve Starém zákoně - i v jiných knihách SZ , které mi moc nevoní Kristovou láskou a byl bych raději, aby tam nebyly. Určitě není vhodné pro nevěřícího začínat číst bibli Starým zákonem. Nevím, proč tomu tak v historii muselo být, proč musela téct krev a dokonce i poté, co tekla krev nevinného Božího Syna. Nový Zákon se ale ani jednou na knihu Ester neodvolává, nemá proč, protože Kristův duch tam není. Násilí plodí vždy násilí a to by mělo Novou smlouvou končit. Ale Kristovo vítězství na světě nedošlo ještě k plnému uskutečnění, protože knížetem tohoto světa je stále ještě Satan a proto ještě teče mnohde krev. Brát si knihu Ester jako vzor jednání pro křesťany by bylo jistě nevhodné. Je to snad jen dobré ponaučení, že kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá, nebo kdo čím zachází, tím taky schází. Je pravda, že Haman si začal první. Ale proč na to museli doplatit i další zdánlivě nevinní? Asi to tehdy tak muselo být, aby Židé přežili a mohl se z nich narodit Ježíš. Jistě že se každému člověku, pokud není nemocen a nic ho netrápí, na světě líbí. Ale co je těch 70-80 let oproti věčnosti? To by mělo být hlavní snahou člověka, dosáhnout smíření s Bohem řešením, které připravil v Ježíši Kristu a tím získat život věčný. |
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Neděle, 24. únor 2013 @ 07:43:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Do kánonu si ji dali přece židé a křesťané to tam nechali. Katolíci mají ve své bibli ještě víc židovských "krváků", jako na př. knihu Judith. Že by je to v minulosti inspirovalo k podobnému jednání? |
]
Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 24. únor 2013 @ 16:43:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No joproč si opět nerýpnout do katolíků. Už jsem čekal, kdy podobné rýpnutí zazní. Odpouštím ti to. I to, že otázky, na které bych rád od tebe dostál odpovědi jsem nedostál. A co říkáš na pravoslavných ti to ve svém kánonu Písma taky mají? Je to taky inspirovalo k podobnému jednání? A co třeba křesťané vznikli z reformace ty zase inspirovala kniha Ester, když ji mají ve svém kánonu posvátných knih?
|
]
Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 11:15:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak takový názor na knihu Ester slyším poprvé. Mi se zdá nádherná právě tím, že ačkoliv se tam o Bohu nemluví, tak z ní tiše vychází najevo, jak Bůh jedná – jak dává dohromady události, jak řídí lidské pohnutky, činy i nejmenší události (když třeba král nemohl spát), aby je pak dal všechny nečekaně do časové souhry přesně tak, jak si přeje. Nevěřím, že Ježíš přinesl jiného ducha, copak všechny knihy Bible nejsou inspirovány stejným Duchem?
|
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 11:46:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gracea co Ježíšova slova :Jan 13:34 Přikázání nové dávám vám, abyste se milovali vespolek; jakož já miloval jsem vás, tak abyste i vy milovali jeden druhého. To není jiný duch? Nebo to se nevztahuje na pohany, jen na Ježíšovy učedníky? Ostatní lidi je třeba fyzicky zlikvidovat, nebo z nich nadělat otroky, jak se o to snažil Hitler, nebo jak to propaguje i židovský Talmud? Nefunguje i tady zákon setby a žně? |
]
Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 13:11:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale Jane, kniha Ester je přece o něčem úplně jiném - o tom, jak Bůh skrze Ester zachránil židovský národ před vyvražděním. Já myslím, že židé se při jeho oslavě radují především nad tím.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 14:46:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jako historickou událost a jako zázračné vysvobození navzdory všem bezvýchodným okolnostem skrze Boží zásah to chápu a je mi to sympatické až do té deváté kapitoly, kdy na př: verš 13 :
Ester 9:13 Ester odvětila: "Uzná-li král za vhodné, ať je židům v Šúšanu dovoleno také zítra jednat podle dnes platného zákona, a deset synů Hamanových ať pověsí na kůl."
Musela zacházet tak daleko? Tehdy to bylo asi normální a s nikým se nemalovali, preventivně pro sichr. Nebylo to trochu riskantní, když Židé byli v menšině? Samozřejmě bez Boží ochrany by nepřežili. Jenže takový způsob jednání dnes se nezdá být moc košer, židům však asi ano, což vyplývá z jejich pocitu stálé nadřazenosti "vyvoleného národa". V podobném duchu jednal Hitler. A mám obavu, skoro až jistotu, zda je nepostihne ještě něco podobného nebo horšího, než co zažili od Hitlera. Ale do Božích plánů nevidíme. Už dnes je těch ortodoxních židů jen malé procento, většinou jsou tam ateisté.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 17:27:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No jo, byli už mrtví, tak proč je ještě chtěla veřejně nechat pověsit, že? Já si fakt myslím, že to mělo být na výstrahu – když celá bezbožná země je připravena k vraždění, tak to asi byl jediný adekvátní signál, jak od toho lidi odradit. Těžko říct.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Lu v Sobota, 23. únor 2013 @ 18:20:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud si dobře vzpomínám ;-) podobná praxe byla v "civilizovaném" světě běžná ještě v roce 1621. Viz lidské hlavy na jedné z věží Karlova mostu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 18:40:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Neví se, jestli byli mrví, nebo je tam napíchli za živa. Takové podrobnosti nemáme. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 19:10:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To jsem ráda, že nejsem sama, kdo zapomíná :-) Tyhle podrobnosti náhodou víme, a to z knihy Ester, kapitola 9, verš 12 - tam se píše, že židé zabili 10 Hamanových synů. Až v následujícím verši žádá Ester, aby byli veřejně oběšeni, a ne napíchnuti. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Neděle, 24. únor 2013 @ 12:38:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hluboce se omlouvám královně Ester i Grace za své faux pas, napíchnutí za živa se nekonalo, bylo to jen na výstrahu, jako u těch 27 českých pánů, jak správně poznamenal Lu. Aspoň že tak. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Pondělí, 25. únor 2013 @ 17:14:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Omluvu přijímám a Ester snad taky :-) Ale mám ještě jednu stížnost. Nezdá se Ti nevhodné přirovnávat spravedlivé potrestání Hamanovy pyšné krvelačnosti k nespravedlivě popraveným zbožným českým pánům? Vždyť tím se úplně stírá rozdíl mezi zlem a dobrem. Od Lua takové nestřízlivé hodnocení není neobvyklé, ale Ty jsi dosud působil celkem moudře a prozíravě, tak se divím, že jsi mu na tu vlnu nasedl. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Úterý, 26. únor 2013 @ 11:45:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem tu neporovnával oprávněnost tohoto činu, jenom ten podobný způsob provedení a myslím že Lu to myslel taky tak. Doufám, že není katolík nebo jejich sympatizant, aby s tou popravou souhlasil. |
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 12:19:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já bych si ještě trochu přisadil ve své jízlivosti a sarkasmu, že je to (mimo jiné) i takový starobylý dívčí románek ve stylu červené knihovny, avšak dost nechutně zakončený. Samozřejmě ženám se musí hodně líbit, protože hlavní hrdinkou je krasavice Ester. Je v něm vůbec pro křesťany nějaký vzor k následování? Židům se musí také hodně líbit, ale takto by dnes jednat neměli, nikam to nevede, jen rozdmýchávání nepřátelství a nenávisti a živení nadřazenosti nad ostatními, což už dávno (2000 let) mělo skončit. |
]
Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 13:36:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jane,
Kdybys četl můj komentář pozorněji, tak bys nemusel být jízlivý a sarkastický. Řekla jsem totiž, proč se mi ten příběh líbil. Rozhodně to nebylo proto, že byla Ester krasavice, to byla Salome jistě taky. A rozhodně to nebyl ani žádný románek - když je mladá dívka uctívající Boha Izraele vytržena z bezpečného prostředí od svého milujícího strýčka a odvlečená do paláce pohanského krále. Ty asi ženským srdcím moc nerozumíš - teda věřících žen.
Samozřejmě, že je Ester vzor k následování. Vždyť se v té hrůze svěřila Bohu, nepropadla zoufalství, že ji Bůh zavrhl, když se stala ženou pohanského krále, modlila se za záchranu Jeho lidu, držela půst a nakonec dala Bohu do rukou svůj vlastní život, když předstoupila před krále bez pozvání.
Kvůli popravy Hamana a jeho rodiny zavrhuješ celý příběh? Připadá Ti taky nechutné zabíjení nacistických vojáků ve válce a dnes třeba muslimských radikálů z Alkaidy, aby se zarazilo jejich řádění? A když je Izrael bombardován, měl by si to nechat líbit a splnit tak plány muslimů na své vyhlazení? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 14:37:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hm, trošku jsem zapomněla na to, jak pak židé pobili své nepřátele – tak o tom jsi mluvil… Ale píše se tam, že to měli povoleno od krále proto, aby se bránili. Pořád si myslím, že bránit se vrahům je správné, pokud k tomu vládní moc dá souhlas, protože vládci jsou ustanoveni od Boha, aby dbali na spravedlnost a pořádek.
Určitě to nemá být návod pro křesťany, jak jednat vůči svým nepřátelům, v tom s Tebou souhlasím. Ale když se vládce země rozhodne Boží lid bránit nebo jim dát prostředky k obraně, tak to je podle mě Boží zásah a je to správné.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Lu v Sobota, 23. únor 2013 @ 18:23:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Domníváš se, že by křesťané měli být "milosrdní" k nějakým duchům a démonům, či hříchům, které ničí, byť nenápadně a pomalu. jejich život?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 18:43:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S duchy je třeba bojovat duchovními zbraněmi. Napichovat na kůl je ani nejde. |
]
Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Pentecosten v Sobota, 23. únor 2013 @ 11:46:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bůh ti to odpusť. Příběh Ester je plný Boží milosti, jeho lásky. Celý příběh je obrazem Božího naslouchání k našim modlitbám. Ohromné vyslyšení které se dostalo Ester je tak velkolepé a mocné. Kdo zavrhuje knihu Ester, zavrhuje Boží slovo. |
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 12:36:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano tento aspekt vyslýchání modliteb, zvláště v tak krizových situacích uznávám, ale už z křesťanského hlediska se mi nelíbí ten konec, třeba jako návod k našemu jednání. Co třeba tak ve II. světové válce povraždit všechny zajaté vojáky, kteří museli jít do války nedobrovolně? |
]
Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: 972magcom v Neděle, 03. březen 2013 @ 22:19:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na webu je mnoho obrázků namol opilých "zbožných" židů. Několik desítek fotografií jsem
dal ke stažení zde:
http://www.ulozto.cz/x3rZj2K/opilost-zidu-na-purim-pdf
Rozešlete prosím tento odkaz dále. |
]
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 11:20:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Miroslave,
Vy jste Žid? A jestli jste křesťan, proč by měli křesťané slavit Purim? Mi osobně by to vlastně ani nevadilo, protože se mi ten příběh moc líbí, ale nevím, jestli by to bylo správné, i kdyby to nebylo povinné. Kdyby se to slavilo jen tak, že by křesťané spolu četli knihu Ester, tak by se to vlastně ani moc nelišilo od biblické hodiny nebo shromáždění. Ale v Novém Zákoně to není.
|
Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Lu v Sobota, 23. únor 2013 @ 15:18:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi tak před 15 lety jsme si s rodinou udělali "výlet" do Terezína. Po návratu do Prahy jsme potkali jednu sestru, která nás pozvala na Purim do Židovské obce, zrovna tam šla. Purim je vlastně takový židovský karneval, při kterém se má každý Žid alespoň jednou do roka opít, aby se mu motal jazyk a pletl slova hlavní písně "Baruch Mordechaj, prokletý Haman....." Kdo někdy ve svém životě zažil svoje osobní Purim, kdy ho Bůh zázračně vysvobodil ze ztracené zapeklité situace, má důvod Purim slavit a Bohu děkovat. Purim je také o lidské poslušnosti. Haman byl Amálekovec. Jeho rod měl být již dávno vyhuben jako klatý. Židé tak mohli doplatit na svoji dřívější laxnost. Ale milosrdný Bůh se opět smiloval.
|
]
Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 23. únor 2013 @ 15:34:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-) Tak to teda nevypadá na nějak zvlášť zbožné oslavy... že by nás Miroslav vyzýval k tomuhle? |
]
Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: miroslav v Pondělí, 04. březen 2013 @ 14:17:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To Grace:
Křesťan jsem a Žid nejsem (přesněji nevím - kdo může v našem etnickém kotli si být jist, jaké má kořeny). A pokud Vaše otázka byla myšlena opravdově, rád odpovím. Židovské svátky jsou pro mne velice důležité. Bible pro mne není jen Nová smlouva. Spousta věcí v Nové smlouvě se přímo či nepřímo obrací do Tory a je dobré tomu aspoň trochu rozumnět. Před 15 lety jsme prožili v Jeruzalémě oslavu Pesachu. Byl to pro mne jeden z nejsilnějších zážitků, Bůh nám odkryl souvislosti, které jsem ani netušil. Začal jsem chápat, proč některé věci Kristus říkal, dělal, ukazoval, které jsem do té doby bral jaksi "samozřejmě" bez hlubšího pochopení. Od té doby Pesach slavíme každý rok a postupně objevujeme další svátky. A musím říct, že nám Bůh stále odkrývá další věci, smysl, symboliku, podobenství... Je v tom prostě nečekaná hloubka. Ale jako spousta dalších věcí - dokud do toho člověk nevstoupí, tak o tom může sáhodlouze uvažovat, diskutovat, kritizovat, ale nepochopí, protože nezažije. Jinak řečeno, vřele doporučuji, budete překvapeni, jak si pak budete daleko více vážit Krista, jeho oběti, vykoupení, spasení ... Máme si přece připomínat všechno, co pro nás Bůh v minulosti činil... (ale i to může být pro někoho starozákonní přežitek - Bohu žel.) M. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Středa, 06. březen 2013 @ 19:37:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za odpověď, Miroslave. Ano, otázku jsem myslela
opravdově. Pro mne také není Bible jen
Nová smlouva a také hledám ve Starém zákoně smysl a vysvětlení novozákonních
věcí. Jak už jsem napsala, proti
připomínání Púrím bych asi nic neměla, pokud by to nebylo takové řádění, jaké
popsal Lu.
Oslavu Pesachu jsem dokonce názorně předváděla dětem v nedělní
škole spolu s beránkem, bylinami, macesy, atd. Znám hloubku a krásu těchto významů. Jen si
myslím, že by se to nemělo stát povinností pro křesťany a mělo by to zůstat nepovinnou
připomínkou.
Jak přesně jste vlastně ten Pesach v Jeruzalémě slavil?
Spolu s Židy, kteří stále čekají na Mesiáše? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: miroslav v Čtvrtek, 11. duben 2013 @ 14:43:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To Grace:
nevím, jestli se sem ještě podíváte, po takové době, na GS chodím jen občas :(
Ano, slavili jsme Pesach s jedním židovským rabínem z Brooklinu, který jezdí každoročně do Jeruzaléma slavit Pesach. Byla to sešlost asi 50 lidí z celého světa. To že jsme křesťani jsme netajili, nevadilo mu to. Dodnes jsme v kontaktu s jeho rodinou, vloni jsme se s nimi v Jeruzalémě znovu na Pesach sešli...
A to že někdo poukazuje na nepatřičné oslavy čehokoliv, to přece není můj problém, ale jejich. To jako kdyby se mě měla přestat líbit duha jenom proto, že ji zneužilo New Age jako svůj symbol.
Zdravím! M. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Sobota, 13. duben 2013 @ 17:48:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Taky jsem se sem teď po delší době podívala a jsem ráda, že
jste ještě odpověděl.
To je vážně zvláštní, jak Židé spolu s křesťany slaví Pesach.
Moc by mě zajímalo, co se odehrává v myslích na obou stranách při takovém společném
svátku… Napadají mě takové možnosti:
1) Židé si tajně myslí, že svou krásnou tradicí, moudrostí a
přátelskostí nakonec křesťany přivedou ke své víře.
2) Křesťané si myslí, že svou přátelskostí a…(možná ještě
něčím- třeba charismatem) nakonec přivedou Židy ke své víře.
3) Židům je jedno, jestli křesťané konvertují, hlavně že se
k nim takto navenek hlásí. Vztahy jsou důležitější, než víra. A třeba
jednou přijdou na to, že Ježíš nebyl žádný Mesiáš…
4) Křesťanům je jedno, že Židé nevěří v Ježíše, protože
dobré vztahy jsou důležitější.
Já bych z toho byla před Pánem asi dost nervózní,
kdybych uctívala Jeho spolu někým, kdo v Něho nevěří… Ale třeba
existuje ještě nějaký jiný postoj, který dokáže uklidnit svědomí. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: miroslav v Čtvrtek, 18. duben 2013 @ 15:09:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Zdravím po čase - zkoušel jsem vám napsat osobní zprávu, ale nějak to nefunguje, tak píšu zase sem... Pro mne je zase zajímavé, jak se to snažíte analyzovat, ale nic ve zlém :) Do hlavy si vzájemně nevidíme, jen Bůh ví... Pokud je druhá strana ochotna naslouchat, tak jedině dobře. Ale my nedáváme vzrůst, my můžeme maximálně zasévat. A obohacení je rozhodně oboustranné, to jsem zažil už mnohokrát. Konec konců, oni mají s Hospodinem delší a hlubší vztah, než my, naroubovaní. Takže rozhodně je co se učit a poznávat. Jednou jsme se bavili v Izraeli se studenty Ješivy (židovská náboženská škola) a při debatě o Kristu a mesiáši se nám dostalo velice zvláštní odpovědi - vy věříte, že mesiáš už přišel a znovu se vrátí. My věříme, že teprve přijde. Takže je to vpodstatě jedno, protože stejně přijde, pro vás podruhé, pro nás poprvé. A v ten okamžik se shodneme... Možná to narušuje náš náboženský pohled, jak to má být teologicky správně, ale¨já v tom vidím naději a radost. Ne všechno musím chápat. Jaké jsou cesty Hospodina? :)
Nebojte se vstupovat na neznámé území... i když je to někdy v našem českém prostředí náročné
M. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Grace v Čtvrtek, 18. duben 2013 @ 20:34:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže mi neprozradíte, který z těch možných postojů, jste při té oslavě zaujal?
Jinak je překvapující, jak povrchně studenti té Ješivy přemýšleli. Vždycky jsem k Ješivám chovala jistý respekt, ale přehlédnout fakt o tom, kdo je Mesiáš, abychom se mohli shodnout na tom, že stejně jednou přijde, je velmi nepříjemným znamením, že i tamější vzdělání prožívá krizi.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: miroslav v Pondělí, 29. duben 2013 @ 09:49:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | zdravím po čase...
Můj postoj byl, že se rád nechám obohatit jinými zkušenostmi, navíc spojenými se stejným Bohem. A odhaduji, že postoj druhé strany byl podobný, i když s jejich vědomím stejného Boha si už jistý nejsem :). A k té Ješivě - mě to přijde zajímavý názor bořící zaběhlé teologické pohledy. Čímž netvrdím, že musí být správné. Konec konců, když se podívám na Krista, taky nebyl právě v souladu se zaběhlou teologií tehdejších vykladačů Tory...
Krásný den přeji! M. |
]
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Sobota, 23. únor 2013 @ 16:50:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Já osobně svátek Purim nikdy neslavil. Pamatují si však jeden koncert Klezmerové kapely, kde zazpívali písničku společně ze všemi posluchači v jedné kavárně. Bylo i takové povídáni nejenom o tom svátku. Nechyběl ani úryvek z Písma. Byl to příjemně strávený večer.
|
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: 972magcom v Neděle, 24. únor 2013 @ 16:15:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak by se křesťané měli postavit k
slavení svátku Purim v křesťanské církvi?
- Nový zákon nás neučí o tom,
že máme slavit tento židovský svátek.
- Nový zákon nás varuje před
slavením židovských svátků.
Kol 2,11: V
něm jste také obřezáni obřízkou, jež nebyla učiněna rukama,
[ale] svlečením těla hříchů skrze obřezání Kristovo. Spolu
s ním jste pohřbeni křtem, jímž jste také spolu s ním
vzkříšeni skrze víru v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých. I
vás, mrtvé v hříších a neobřízce
vašeho
těla, spolu s ním obživil, když vám odpustil všechny hříchy a
smazal ten soupis ustanovení, jenž byl proti nám a byl nám
nepřátelský. Odstranil ho z cesty tím, že ho přibil ke kříži. A
když odzbrojil vlády a mocnosti, vystavil [je] veřejné potupě a
skrze něj nad nimi slavil vítězství. Ať
vás tedy nikdo nesoudí kvůli jídlu či pití, nebo kvůli
svátku,
novoluní či sobotám. Ty
věci jsou stínem toho, co mělo přijít, ale skutečnost [je] v
Kristu.
a) List Koloským byl psán pohanům, kteří uvěřili v Krista. Proto Pavel píše o tom že nejsou
tělesně obřezáni.
b) Pavel zde nemluví k židům, že je
nikdo nemá soudit kvůli tomu že zachovávají svátky. Nikoliv, hovoří
zde ke křesťanům z pohanů, kteří byli ze strany židů obviňováni, že
nezachovávají židovské tradice. Podobná situace nastala také ve Sk 15,1:
Potom
přišli někteří z Judska a učili bratry: "Nenecháte-li se
obřezat podle Mojžíšova způsobu, nemůžete být spaseni." A
když s nimi měl Pavel a Barnabáš nemalý spor a hádku, rozhodli,
aby Pavel, Barnabáš a někteří další z nich šli s touto
otázkou za apoštoly a staršími do Jeruzaléma.
Jak
se díval Apoštol Pavel na svou židovskou minulost?
Vždyť
právě já bych mohl spoléhat na tělo. Zdá-li se někomu, že
může spoléhat na tělo, já bych mohl mnohem spíše: obřezán
osmého dne, z rodu Izraelova, z pokolení Benjamínova, Hebrej z
Hebrejů, co do Zákona farizeus, co do horlivosti pronásledovatel
církve, co do spravedlnosti Zákona jsem byl bez chyby. Cokoli však
pro mě bylo ziskem, to teď pro Krista pokládám za ztrátu. A
vůbec všechno pokládám za ztrátu vzhledem k té nevýslovné
hodnotě poznání Krista Ježíše, mého Pána. Pro něj jsem to
všechno ztratil a pokládám to za hnůj, abych získal Krista! (Fp
3,4-8)
Apoštol
Pavel zde celou svou židovskou minulost prohlašuje za nic (doslova
za hnůj nebo odpadky) a píše, že jediné, čeho si cení a co pro
něj má hodnotu, je poznání Pána Ježíše Krista.
Slavení
Purim je tak jen odpadem, pravdou je pouze Ježíš Kristus.
Na
Wikipedii se dočteme mimo jiné o svátku Purim:
"Je
zvykem, že kdykoli je přečteno Hamanovo jméno, bývá přehlušeno
dupotem dospělých či křikem dětí a rachotem jejich klapaček
nebo řehtaček"
"Podle
talmudických
učenců je micvou
opít se tak, že dotyčný nerozezná mezi požehnaným Mordechajem
a prokletým Hamanem."
"V
evropských zemích (a také v České republice) jsou oblíbené
štrůdl a
slivovice nebo
vodka."
"Zpěv
písně Chajav
iniš li-vesumej
(„Je povinnost pít ").
Vypadá
to, že v židovském pojetí celý tento svátek zdegeneroval do
opilecké pijatiky. Do křesťanského shromáždění však nepatří
řehtačky, provolávání fuj a dupání při vyslovení jména
Haman. Nepatří tam ani to, že se křesťané musí opít vodkou do
němoty, či zpívat opileckou píseň " Je povinnost pít".
Apoštol
Pavel nás pak vybízí, abychom se nezabývali už více židovskými
bájemi:
Titus
1:13 Proto je přísně napomínej, ať jsou zdraví ve víře a
nezabývají se židovskými bájemi a příkazy lidí, kteří se
odvracejí od pravdy.
Žijeme
v poslední době a organizace jako ICEJ. (Mezinárodní
křesťanské velvyslanectví Jeruzalém)
se pokoušejí o zavedení těchto zvyků a svátků do
křesťanských církví. Více o úpadku ICEJ zde:
http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=2468397&mode=&order=0&thold=0 |
Re: Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: 972magcom v Neděle, 24. únor 2013 @ 18:26:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | O pití židů až do němoty viz článek: http://blisty.cz/art/32658.html
|
]
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: 972magcom v Neděle, 24. únor 2013 @ 19:25:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pijme pijme do němoty. Ožralí Židé slaví Purim. Má to být Miroslave příklad pro křesťany? Nikoliv. Takto to dopadne, když příznivci ICEJ zatáhnou židovské svátky do církve. Video zde:
http://attorneysdefendingisrael.blogspot.cz/2012/03/purim-2011-los-angeles-chayav-inish.html
|
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: Irena v Neděle, 24. únor 2013 @ 19:40:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nevidím důvod slavit židovské svátky a vracet se do Staré Smlouvy. Žijeme v Nové a lepší smlouvě! |
|
|
Re: Slavme PURIM ! (Skóre: 1) Vložil: 972magcom v Pondělí, 25. únor 2013 @ 20:17:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Na webu je mnoho obrázků namol opilých "zbožných" židů. Myslím že tímto pokusem adoptovat Purim do církve si ICEJ pořádně zavařila, až to celé praskne a v církvích se křesťané dozvědí, do čeho je misionáři ICEJ vedou, bude z toho ještě velký skandál. Několik desítek fotografií jsem dal ke stažení zde:
http://www.ulozto.cz/x3rZj2K/opilost-zidu-na-purim-pdf
Rozešlete prosím tento odkaz dále.
|
|
|
|
|