Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 224, komentářů celkem: 430124, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 576 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Syntezator
Nemohouci1
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116904937
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pravda je nesmrtelná - Balthasar Hubmaier a mikulovská reformace 1526/27
Vloženo Neděle, 26. květen 2013 @ 18:50:03 CEST Vložil: Stepan

Historie poslal Nepřihlášený

Souhrn slavnostní přednášky Martina Rothkegela při příležitosti odhaleni pamětní desky na mikulovském zámku, 6. 10.2012

1. Mikulov a začátky reformace na Moravě.

Na Moravě, kde vedle sebe žili katolíci a husité, byly od roku 1520 s velkým zájmem sledovány počátky reformace v Německu: Luther prohlásil, že husité nejsou žádní kacíři, ale lepší křesťané než římská církev. Od roku 1524 byl Mikulov centrem evangelického hnutí na Moravě. Mikulovský farář Johannes Spittelmaier napadl v roce 1524 polemickým spisem františkány z Valtic. Tento spis je nejstarším dochovaným textem reformace z Jižní Moravy. V březnu 1526 se páni z Lichtenštejna a páni z Kounic na „synodu“ ve Slavkově pokusili prostřednictvím sedmi evangelických artikulů dosáhnout usmíření mezi husity a katolíky. Protokol slavkovského „synodu“ sepsal mikulovský městský kazatel Oswald Glaidt. Mikulov byl tedy již na začátku roku 1526 jedním z center reformačního hnutí na Moravě.

2. Balthasar Hubmaier a Mikulov.

V květnu 1526 přišel do Mikulova bývalý profesor teologie a reformátor jihoněmeckého města Waldshut. Hubmaierova teologie byla inspirovaná třemi velkými teology svého času: Erasmem Rotterdamským (Basilej), Martinem Lutherem (Wittenberg) a Ulrichem Zwinglim (Curych). Na rozdíl od nich však odmítl křest dětí a zavedl ve Waldshutu křest věřících. Byl proto v Říši jako novokřtěnec a protihabsburský rebel pronásledován. S Mikulovem ho spojovala jen skutečnost, že zdejší farář Johannes Spittelmaier studoval v roce 1514 na univerzitě v Ingolstadtu u Hubmaiera. Hubmaier přivezl s sebou do Mikulova také tiskárnu, aby mohl šířit své spisy i za hranicemi mikulovského panství. Co ovšem při svém přesídlení tušit nemohl, bylo to, že už na podzim 1526 začne vláda Habsburků nad zeměmi České koruny. A bylo jen otázkou času, kdy si Ferdinand I. vynutí Hubmaierovo zatčení. V červenci 1527 byl Hubmaier vydán do Vídně, kde byl na jaře 1528 upálen na hranici. Jeho působení v Mikulově tedy trvalo pouhých třináct nebo čtrnáct měsíců.

3. Hubmaierova vize: Mikulov jako nové centrum reformace.

Hubmaier chtěl v Mikulově provést vzorovou reformaci. Doufal, že jeho teologické a praktické reformy budou na mnoha místech následovány. Byl totiž přesvědčen, že pravda se prosadí sama od sebe. Proto také bylo jeho heslem: „Pravda je nesmrtelná.“ Obzvláště zajímavé jsou dva spisy jimiž chtěl Hubmaier z Mikulova udělat centrum reformační teologie. Reformační hnutí v Evropě bylo od roku 1525 kvůli dvěma teologickým problémům rozštěpeno. Prvním byl spor mezi Martinem Lutherem a Erasmem Rotterdamským o milosti a svobodné vůli. Hubmaier chtěl ukázat, že pravdu mohou mít jak Erasmus, tak Luther. Ovšem Hubmaierovo „řešení“ bylo pouze „lutersky zabarvenou“ pozicí Erasma. Druhým velkým problémem reformace byl spor mezi Lutherem a Ulrichem Zwinglim. Také zde Hubmaier nabídl řešení, které spočívalo v tom, že obě strany mohou mít pravdu - ale zase najdeme vlastně jen „lutersky zabarvenou“ Zwingliho pozici. Význam obou těchto textů spočívá v tom, že nám cosi prozrazují o Hubmaierových velkých očekáváních: že se Mikulov vedle Wittenbergu a Curychu stane novým centrem reformace.

4. Praktické konsekvence a návrat k Bibli.

Centrálním principem Hubmaierovy teologie bylo: Jak dnes má vypadat církev, když se orientuje pouze na Bibli a na Nový zákon? Hubmaierovou odpovědí na tuto otázku bylo radikální přetvoření církevního života:

a) Katechismus: Kdo se chce stát křesťanem, musí nejprve poznat nejdůležitější pravdy křesťanského učení. Z tohoto důvodu Hubmaier sestavil velký Mikulovský katechismus. Objevuje se v něm Leonhard z Lichtenštejna jako učitel a Hans z Lichtenštejna jako žák.

b) Křest podle ustanovení Nového zákona. Hubmaier zveřejnil liturgickou křestní agendu, která byla užívána v mikulovských kostelích. Tento text je fascinujícím příkladem pokusu o znovuzavedení starokřesťanského křtu přesně podle textů Nového zákona.

c) Večeře Páně podle Nového zákona: V jiné liturgické agendě Hubmaier popisuje, jak je v mikulovských kostelích slavena Večeře Páně. Z kostelů byly odstraněny všechny obrazy a sochy. Pak byly tam umístěny dlouhé stoly a lavice. Sbor slavil Večeři Páně společně jako první učedníci, v sedě za stoly chlebem a vínem. Během Večeře byly čteny biblické texty, činěno kázání a přednášeny společné modlitby.

d) Bratrské napomínání (Matouš 18): Ve třetí agendě Hubmaier popisuje, jak jsou v mikulovské církvi napomínáni členové sboru, kteří se dopustili zjevných hříchů. Šlo přitom o ryze duchovní napomínání. Ve věcech víry odmítal Hubmaier jakýkoliv nátlak, který překračuje mez duchovního napomínání. Zastával zásadu, že nikdo nesmí být donucován k víře prostřednictvím hrozeb a násilí.

5. Trvalý význam mikulovské reformace.

Mikulovská reformace nevytvořila žádnou dodnes existující křesťanskou denominaci. Hubmaier byl v roce 1528 upálen, v roce 1535 Ferdinand I. donutil mnoho křtěneckých kazatelů k opuštění mikulovského panství, v roce 1560 bylo pány z Kerecsényi v Mikulově zavedeno luterství, o několik let později Ditrichštejny opět katolictví. Zásady teologie Balthasara Hubmaiera působily ale nadále v baptistickém hnutí. Od 19. století je pokládán za důležitého předchůdce baptistů a dalších křtěneckých evangelických církví. Baptisté a ostatní křtěnecké evangelické církve dnes představují největší část celosvětového protestantismu. V tomto smyslu se Hubmaierův sen naplnil: „Pravda je nesmrtelná.“

Prof. Dr. Phil. Martin Rothkegel
(Teologický seminář německých baptistů, Elstal u Berlína)

Překlad: Dr. Jiří Just (Kutná Hora)

Zdroj: časopis Rozsévač 2012/9


Podobná témata

Historie

"Pravda je nesmrtelná - Balthasar Hubmaier a mikulovská reformace 1526/27" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pravda je nesmrtelná - Balthasar Hubmaier a mikulovská reformace 1526/27 (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 27. květen 2013 @ 09:11:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Utrakvistická církev měla biskupy a kněze vysvěcené na vlastní žádost papežem a žila v plné jednotě s římskou církví. Uznávala a přijímala všechny svátosti.

Proč je ta deska jenom v německém jazyce ?




Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy