Věřici rabini o Panu Ježíši
Vloženo Pondělí, 11. září 2006 @ 18:23:39 CEST Vložil: ferda |
New Page 1
Věřící rabíni o Pánu:
Chil Slostowski, ortodoxní rabín z Dubnowa v Polsku: 101 otázek a odpovědí o Ježíši z Nazaretu – FAQS na internetu;
6. JUDAISM nevěří v božství Mesiáše!
Daniel 7:13: Hebrejský výraz pro uctívání v tomto verši je „pelach“. Ve Starém zákoně se objevuje 10x a vždy jde o bohoslužbu. Ezdr.7,24; Dan.3,12; 3,14; 3,17; 3,18; 3,28; 6,16; 6,20
a 6,27. Ve všech těchto verších jde o uctívání Boha. Syn člověka ze 7,13 přijímá božskou poctu.
10. Proč je Ježíš v židovské literatuře opomíjen?
V jeho době se nepsalo ani o Šamajovi a Hillelovi. Až za několik století. A Filo není rovněž zmíněn ani v Talmudu, stejně jako tam nejsou vedoucí saduceů a esséni.
11. Proč v Ježíše neuvěřila většina židovského národa?
Uvěřili v něho jen někteří, ale tak tomu bylo vždy v dějinách Izraele. Za dnů Eliáše si zachovala věrnost JHVH jen hrstka – 7000 věrných. Jistě byli vysmíváni. Podobně i Davida uznala za krále zpočátku jen menšina. Většina se přidá z Boží milosti.
15. Ježíš nemá dodnes žádný vliv na judaismus
Již Franz Delitzsch zjistil, že jsou v Talmudu pravdy, které kázal Pán Ježíš a raná církev:
„Milosrdný dojde milosrdenství v nebi“ – Shab.151b;
„Ať je vaše ano ano a vaše ne ne“ – Baba Mecia 49a;
„Říkají, vyjmi si třísku z oka, řekni jim, ať si vyjmou svůj trám“ – Baba Batra 15b;
„Buď vůle Tvá…neuveď mne do hříchu, pokušení a hanby“ – Berakot 60b;
„Koho moudrost je větší než jeho skutky, k čemu ho přirovnám? Je jako strom s mnoha větvemi, ale slabými kořeny a vítr ho vykoření. Koho skutky převyšují jeho moudrost, je jako strom s méně větvemi, ale silnými kořeny a žádné větry ho nevykoření“ – Avot 3,18; to je jen obdoba slov Pána Ježíše v Mat.7,24n;
Jochanan ben Zakaj vypravuje v Sabbat 153a o „pozvání krále na hostinu bez udání hodiny. Moudří čekali u brány, ale hloupí šli po svých. Náhle král bránu otevřel a ti připraveni vešli“ – to je obdoba Mat.25,1-13; podobně je to popsáno v Ecclesiastes Rabba o hostech, kteří si na hostinu nepřinesli židle… - obdoba Mat.22,1-14;
R.Tarfon řekl: „Den je krátký a úkol velký, dělníci jsou líní, odplata velká a hospodář naléhá“ – To připomíná Mat.9,37-38.
„Nebojte se soboty, ale toho, který ji přikázal. Sobota byla dána pro vás, ne vy pro sobotu“ – Jevamot 6 + Meklita na Ex.31,13; to je jen obdoba Mar.2,27!
Tato rčení byla zapsána až 3-4 století po sepsání evangelií. Stala se součástí dobové kultury, přestože se již zapomněl jejich zdroj. Učení Pána Ježíše se tak dostalo do židovské kultury, přestože je zdroj zapírán.
48. Proč rabíni nepřijali požadavky Ježíše?
Maďarský ortodoxní rabín Isaak Lichtenstein řekl: „Zůstávám uprostřed svého lidu. Miluji Mesiáše, věřím v Novou
smlouvu, ale nepřipojuji se ke křesťanství. Právě jako prorok Jeremiáš…zvolil pláč uprostřed trosek v Jeruzalémě mezi pohrdanými, tak i já zůstávám mezi svými bratry jako strážce a hledím vstříc Ježíšovi, opravdové slávě Izraele.“
Rabín Dr.T.Tirschtiegel z Wroclawi řekl: „Ježíš je můj Spasitel a Bratr.“
Reformovaný rabín Max Wertheimer: „V Mesiáši jsem nalezl trvalý zdroj potěšení.“
Rabín Rudolf Hermann Girland z Vilna: „ Ježíš Mesiáš žije, je mocný Spasitel, který mne chrání. Jsem hotov pro Něj i zemřít.“
Rumunský rabín Ašer Levy: „Mé srdce mě neodsuzuje, stále jsem Židem, nezřekl jsem se dědictví Abraháma, Izáka a Jákoba. Říkám s Pavlem: Jsou Hebrejové?, já také. Jsou Izraelity?, já také. Jsou símě Abraháma?, já také.“ (později sloužil v Belgii a Maďarsku)
Rabín Chil Slostowski: „Nejsem tajný věřící. Věřím, že Ježíš je Mesiášem Izraele a můj vykupitel. Nicméně dva měsíce jsem vykonával povinnosti a úkoly rabína. Ale již jsem nemohl žít dvojím životem. Vyznal jsem Ježíše veřejně se všemi důsledky.“
Rabín Leopold John, D.D.; rabín Charles Freshman; rabín Georgie Benedikt; rabín Efraim ben Josef Eliakim; rabín Henry Bregman; ti všichni vyznali tutéž víru v Ježíše jako Mesiáše Izraele.
51. Nespletl se Matouš, když říká, že podle „proroků“ je Ježíš nazván nazarejský? Takové proroctví neexistuje!
Podle Iz.11,1 měl být Pán Ježíš „NETZER“ („proutek, větévka“) podobně jako Samson. Matouš nespecifikuje proroka, říká jen „proroci“, vědomě necituje nikoho. V Žalmu 69,9 je Pán nazván CIZINCEM, řecky „nazoraios“, v běžné řečtině pak „nazarenos“. Je-li „nazaretský“ odvozen od „nazir“ a ne od „Nazaret“, pak znamená „nazirean“ něco jako „oddělený“ nebo „cizinec“, nevhodný ke společenství. (srov.Gen.49.26, kde je řeč o tom, že Josef, předobraz Pána, bude bydlet „odděleně“ od bratří) Matouš tedy chtěl jen napsat, že Pán bude cizincem mezi svými a bez úcty, což bylo prorokováno v Písmech – Žalm 22,6-8.13; 69,8.20-21; Iz.49,7; 53,2.3.8; Dan.9,26. Poněvadž sám Nazaret nebyl ve vážnosti dokonce ani mezi Galilejci – Jan 1,46; 7,42.52- nebylo pojmenování „nazarejský“ pochvalou.
70. Jak můžete tvrdit, že Ježíš strávil tri dny v hrobě? Bylo to sotva 36 hodin od smrti do vzkříšení.
Podle tradice (Sabbat 12.1, Jeruzalém) určil rabín Akiva den jako „onah“(normální den) a noc jako „onah“, ale rabín Eliezer ben Azariah řekl:“onah“ tvoří den a noc, a část „onah“ je jako CELEK. Taktéž i rabín
Izmael počítal část dne jako celek. Proto část dne se počítala jako den celý.
71. Neplatí Ježíšovo „čiňte učedníky ze všech národů“ jen pro pohany a ne pro židy?
„Pante ta ethne“ znamená všechny národy. V Septuagintě je užito stejných slov v Gen.22,18, že v Abrahamovi budou požehnány „pante ta ethne“. To je Matoušovo generální téma. Fráze „všechny národy“ neznamenala v době Abrahama pohany, neboť ještě nebyl Jákob a 12 pokolení.
Ferda
|