poslal eleazar Milí bratří, na tomto, stále ještě svobodném, portálu se hodně mluví o Církvi, či církvi, co to vlastně je? Většina bratří v Čechách a na Moravě si pod pojmem Církev představí
a) množinu pozemšťanů integrovaných v Pánu Ježíši
b) objekt či instituci, kde se scházejí bratří
c) lineární kombinaci předchozích bodů
Abychom nastínili skutečný význam Církve, tak si musíme trochu oprášit dějepis.
Za mnoha a mnoha horami, za mnoha a mnoha řekami, žil kdysi dávno jeden rabín. Kázal v mnoha synagogách, chrámu i v plein-airu a získal si mnoho učedníků. Ale jistí zlí lidé vedeni strachem o pochybně nabytá koryta házeli neustále našemu rabínovi klacky pod nohy. Ti nejzkaženější z nich se nakonec rozhodli našeho rabína justičně zavraždit. Rabín byl nejenom svatým mužem, ale byl i mimořádně chytrý a věděl, co bude následovat, a tak svým nejbližším učedníkum svěřil své učení o lásce, čímž počal přetvořovat chaotickou masu svých učedníků v láskyplné bratrstvo.
Mezitím došlo k jeho vraždě, ale to nebylo nic na našeho rabína, který nejenom, že vstal z mrtvých, ale dokonce navštívil své učedníky a vyložil jim zbytek učení a odešel. Později se jeden z jeho učedníků jal rozšiřovat rabínovo učení i mezi další obyvatelstvo a počet učedníků se začal rozšiřovat, načež bylo nutno novým učedníkům kázat učení, neboť tito s rabínem nechodili od počátku, a tak bylo nutno doplnit jejich znalosti.
Jak plynul čas, tak se bratrstvo rozšiřovalo i do dalších oblastí, dokonce i mezi jiná etnika. Tito lidé se začali scházet ku vzájemnému budování, taktéž začali konat vlastní bohoslužby.
Mezitím byl zničen chrám, kde rabín kázal a zdejší bohoslužebný kult byl fakticky vyvrácen.
Někteří učedníci zapsali učení našeho rabína, jiní v souladu s jeho slovy zapsaly díla, která měla jeho učení doplnit. Nakonec rabín svému nejmilejšímu učedníkovi zjevil poslední chybějící informace, jež jeho učení ucelila.
Během následujících let si bratří zajistili opisy většiny spisů, aby si je mohli navzájem číst ku společnému budování. Za nějakou dobu byl vynalezen knihtisk, který umožnil rozšiřování rabínova učení rychleji a pohodlněji. Za dalších několik let prýmyslová revoluce posunula polygrafii tak, že se výroba těchto textů zlevnila natolik, že v některých zeměpisných šířkách umožňuje učedníkům studovat rabínovo učení z pohodlí domova.
V současné době nemusejí učedníci, v případě technicko-theologických potíží, kontaktovat Církevní autority, ale mohou si spolu navzájem vyměňovat informace z domova pomocí internetu bez jakékoliv asistence zmíněných sborových autorit (my jsme toho živým důkazem)
K ČEMU NÁM VLASTNĚ TA CÍRKEV TEDY JE??
Ad a) Církev existuje ó my existujeme
Ad b) máme/chceme se vlastně scházet? – Ano.
1) jsme-li bratří, tak vzájemně stojíme o svoji přítomnost
- ale můžeme si telefonovat, psát, emailovat, nemusíme se scházat
- ale 3D-real kontakt je lepší
- ale to neznamená, že to musí mít nějaký institucionizovaný rozměr
2) potřebujeme křty, večeři Páně, bohoslužby, to fakt přes internet nejde
- na křest stačí 2: donor a akceptor, není nutno z toho dělat událost celocírkrevního formátu
- na večeři Páně stačí 2-3 (pozn. limitující je velikost kalichu, při 50-ti lidech je technicky obtížné, aby všichni pili z jednoho a nemuselo se dolívat během pití)
- přístup k bohoslužbám závisí na přístupu k Starému Zákonu
3) hlavní funkce shromažďování -> učení v dnešní době není zapotřebí
Teď přejdu ke svému pojetí, které jsem pracovně nazval „minimální církev“:
- tato entita zabezpečuje členovi jeho bohoslužebné vyžití
- zajišťuje technické zázemí pro naplnění jeho potřeb souvisejících se vztahem k Pánu
- je to skvělá parta skvělých lidí
- snad jsem na nic nezapomněl
Důležitý je pouze II.bod, na zbytek není potřeba nic, co by vyžadovalo církev ve smyslu bodu b