|
Právě je 543 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116887217 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Křesťanská společenství a prvotní církev
Vloženo Neděle, 28. září 2008 @ 00:01:18 CEST Vložil: Olda |
poslal Alan V době, kdy jsem byla aktivním členem
Křesťanského společenství (dále jen KS), jsem si při pročítání Nového
zákona a zejména epištol často s hrdostí říkala, s jakou úspěšností se
přibližujeme podobě prvotní církve, zvlášť když jsem se podívala k
bratrům evangelíkům či katolíkům, kteří – viděno příslušníkem KS – ve
své zkostnatělosti ztratili jiskru Božího Ducha.
Dnes se na tyto
myšlenky dívám poněkud s rezervou a např. v katolické církvi, která je
konec konců nejpřímějším pokračovatelem církve prvotní, nacházím mnoho
prvků, jež jsou způsobu života prvních křesťanů bližší (např. forma
Večeře Páně a vůbec celá liturgie bohoslužby). Nicméně se musím
přiznat, že snahu alespoň se prvotní církvi přiblížit přeci jen vidím
více v KS než u tradičních církví. Myslím si ale, že je to dáno jednak
důrazem na jedinečnost Božího Slova, jednak ,mladostí‘ tohoto
společenství, které je tudíž oproštěno od jakéhokoli dědictví předků a
které se zarputile brání jakékoli tradičnosti (ale postupem doby si
všímám, že ani toto pevné předsevzetí není cele naplňováno a již po
deseti letech svého trvání vzniká jistá tradice a složitá struktura
sboru.
A tak když čtu v soudobých stanovách KS termíny jako
staršovstvo, kolegium pastorů, vyšetřovací komise, revizní komise, rada
KS, zní mi v uších ještě nedávno proklamované: Boží církev nesmí být
institucí, pryč s duchem institucionalismu).
Zřejmě žádná církev či jakákoli jiná
organizace se stále propracovanějším a svazujícím pravidlům nevyhne.
Podívejme se tedy na dvě, ve své době velice mladé křesťanské
pospolitosti blíže.
Krátké představení Křesťanského společenství
Křesťanská společenství oficiálně
vznikla v roce 1990 zaregistrováním se jako občanské sdružení
„Křesťanská společnost Maniny“. Název plyne z části Prahy-Holešovic,
které se říká Na Maninách. Tam sídlil sbor ČCE, v němž za značného
přispění tehdejšího vikáře Dana Drápala nastalo v osmdesátých letech
duchovní obrození a odklon od tradičnosti evangelické církve. Pražský
sbor KS po revoluci rychle rostl a dnes má kolem tisíce členů. Také v
mnohých městech republiky začaly vznikat sbory stejného názvu a učení.
(Almanach KS)
KS patří k mnoha denominacím tzv.
charismatického hnutí, dávajícího důraz na dary Ducha Svatého, jako
např. mluvení v jazycích, prorocký dar aj. Za jedinou autoritu, podle
které se snaží řídit svůj duchovní i osobní život, považují příznivci
tohoto hnutí výhradně a pouze Bibli.
Pokus o srovnání některých rysů KS a prvotní církve
Není jednoduchý úkol srovnávat dvě tak
časově a kulturně odlišné křesťanské komunity, jakými jsou na začátku
našeho letopočtu prvotní církev a o bezmála dvě tisíciletí později
vzniknuvší církev zvaná Křesťanská společenství. Tyto dvě církve jsou
zasazeny do zcela odlišného prostředí, a tak zatímco se první křesťané
museli potýkat s hladovými lvy v arénách a sami v sobě se zmatkem, co
vůbec být následovníkem Krista znamená, čelí příslušníci KS na asfaltu
mezi paneláky nevybíravým poznámkám a gestům pohrdání kolemjdoucích,
kterým je s nadšením přednášena ona ,radostná zvěst‘. Ovšem při bližším
pohledu se můžeme ptát, jestli náhodou nenajdeme více podobností nežli
rozdílů. Přestože postavu Ježíše Krista vnímá jedna strana jako člověka
z masa a kostí, který právě před chvíli opustil tento svět, a pro
druhou Kristus představuje spíše bytost duchovní, božskou, obě církve v
něm vidí Božího syna, svého Pána, jehož obětí na kříži mohou dojít
spásy – to je věčného života v Boží blízkosti. Obě také vidí veliký
význam ve vytváření společenství věřících a obě se vylučují ze
,zkaženého pohanského světa‘. Obě jsou ve své době mladé a obě mnohými
nazývány sektou.
Podívejme se ale na tato dvě společenství blíže:
Vzpomeňme třeba hned neděli. Členové KS
jako i ostatní dnešní křesťané se naštěstí nemusí scházet brzy ráno či
večer po práci a ještě k tomu tajně, jak tomu bylo v prvních dnech
křesťanství, kdy za den Páně byl určen den jeho vzkříšení, který byl
ovšem zároveň dnem pracovním, ale již místo shromažďování v sobě nese
jisté podobnosti. Z historie se dozvídáme, že se „Jeruzalémští scházeli i nadále v chrámu, pravděpodobně v místech Ježíšových vystoupení, v Šalamounově síni.“ (Kř.
bohoslužba str. 17). Krom tohoto, jistě nejvýznamnějšího místa, také –
zřejmě díky zatím nenashromážděným pozemským statkům, a díky
pronásledování – slavili své bohoslužby ,po domech‘. Existují rovněž
spekulace nad pronajímanými školami, ovšem podle Chadwicka nepotvrzené.
Zde se opět setkáváme s rysem daným hlavně stářím společenství. Ani KS
vlastní prostory z pravidla nemá, ke společné oslavě Hospodina dobře
poslouží prostory divadla, jídelna základní školy či dokonce
házenkářská hala. Samozřejmě nemohu opomenout „skupinky“ – malá
shromáždění během týdne, která se odehrávají v bytech členů. Nevím, do
jaké míry je absence kostelů či modliteben dána finanční situací a do
jaké míry to demonstruje protest proti tradičnosti těch církví, které
ve svých prosezených kostelních lavicích upevňují svou sevřenou
tradičnost. Možná tím chtějí KS i poukázat na to, že Bůh se může a má
oslavovat kdekoli. Ale není ani vyloučené, že i ona potřebují nějakých
300 let k výstavbě prvních ,bazilik‘.
Co se týče obsahu bohoslužeb, i zde
jsou podobnosti a rozdíly. Jak nám bylo dáno vypátrat z dochovaného
materiálu, první křesťané v neděli nejprve slyšeli čtení z prorockých
nebo apoštolských spisů, o nichž pak předák shromáždění promluvil.
Následovala modlitba uzavřená polibkem pokoje. Po přípravě chlebů a
směsi vína s vodou vysluhovali diakoni tento pokrm shromážděným. (Kř.
bohoslužba, str 18).
Bohoslužba v KS probíhá poněkud
odlišně. Nejprve je chvíle modliteb následovaná Večeří Páně, kterou
zahajuje několik vyznání (že účastník věří v Ježíše Krista, v jeho
spásnou moc, odříká se hříchů aj.). Pak křesťané přistupují k podávání
chleba a vína, při čemž je sdílená víra v Kristovu přítomnost v těchto
darech. To celé je však jakoby mimo vlastní shromáždění, které fakticky
začíná až poté. Chvály – písně k Boží oslavě doprovázené kytarou a
jinými nástroji, čtení pasáže z Bible, na níž pak navazuje kázání jako
ústřední moment shromáždění, modlitby a opět chvály – to je náplní
bohoslužby. Mrzí mě, že zrovna v tomto bodě se KS prvotní církvi příliš
nepřiblížilo. Vyhrazení až téměř bezvýznamného místa Večeři Páně je
značným ochuzením bohoslužeb a celého duchovního života křesťana.
Naproti tomu ona ,nejzkostnatělejší‘ katolická církev si tuto jiskru v
bohoslužebném řádu dokázala uchovat, a ona také je většinou tím, co
nespokojené členy KS a jiných protestantských církví na katolickém
pojetí křesťanství nejvíce přitahuje.
Ovšem naopak v takové otázce darů
Ducha, jak je máme představené v Skutcích 2. kapitole či 12. kapitole
1. Korintským, jistě KS a jiné charismatické proudy ve srovnávání s
prvotní církví obstojí.
Také již ve zmíněném pronásledování
prvních křesťanů můžeme najít paralely k životu KS. Ne že by vláda na
tzv. „káesáky“ štvala policii (pokud samozřejmě bereme v úvahu pouze
dobu porevoluční), ale odsuzování druhých za bláznivé ,pánbíčkářství‘
tyto křesťany značně od ostatní společnosti izoluje. S pronásledováním
je zde ale přítomný ještě jeden, možná výraznější prvek, a to pohled na
ostatní populaci jako na pohany, kteří si zvolili zatracení, a tudíž
není radno s nimi jakkoli vnitřně souznít. Tak jako první křesťané žili
pospolu – ba přímo ve společném vlastnictví majetku – a čelili tak
nástrahám zlého světa, v atmosféře KS je silně pěstované výlučné, spíše
na duchovní rovině vnímané, vydělování se z této společnosti a
považování všech nespasených za hříšníky směřující do zahynutí.
Oproti tomu vnímání židovského lidu je
spíše odlišné. Prvotní církev byla považována za židovskou sektu, ač
sami křesťané ze Židů, kterých se to týkalo, se spíše vnímali jako
nositelé víry v očekávaného a již zjeveného Mesiáše. Dlouho trvalo, než
se samo křesťanství vnitřně vypořádalo s židovským dědictvím: „Křesťané,
kteří byli Židy podle rasy a zachovávali Zákon…mohou být nalezeni i po
třech stech let. Zůstávali však izolováni. Jejich židovští bratři v
nich spatřovali zrádce, nežidovští křesťané, kteří je záhy vyloučili,
nemohli zachovávání Zákona považovat za křesťanské…“ (A History of Christianity, str. 15)
Po dvou tisících let trpí KS a jemu
podobní až platonickou láskou k Izraeli a ke všemu židovskému. Je si
vědomo židovských kořenů křesťanství a hrdě se k nim hlásí. Na druhou
stranu je to ale vztah jako k méněcennému bratrovi, kterému musí být
ukázaná ta správná cesta, a tak charismatické proudy vynakládají
značnou energii na evangelizaci židovského lidu.
Dalo by se říci, že obecně v učení KS a
ostatních charismatických církvích zaznívají více než kde jinde slova
Ježíšova, Pavlova a dalších apoštolů. Ne že by se v jiných církvích z
kazatelny biblické pravdy nehlásaly, ale celkově život člena KS je
převážně řízen samotným zdrojem – Božím Slovem – a ne tlustými knihami
katechismů a breviářů. Ovšem i zde je nutno doznat, že tak černobílé to
také není, neboť již výklad regulí správného křesťanského života – byť
předávaný jen ústně – už vlastně představuje základy takovéhoto
katechismu. A je zřejmě jen otázka času, kdy se zrodí malá knížečka
učení KS, kterou budou další generace kreativních křesťanů zdokonalovat
a nafukovat.
Dalo by se najít ještě spoustu shod a
rozdílů. Již jsem ale dávno opustila přesvědčení, že KS se jako jedno z
mála církví nejvíce blíží prvotní církvi. Vždyť všechny církve se snaží
o tutéž věc – být co ,nejsprávnější‘ Božím lidem. Například reformní
církve vznikly právě pokusem o očištění a navrácení se k začátkům.
Katolická církev si zase zakládá na své kontinuitě. A odvažuji se říci,
že na každou církev bez rozdílu se postupem doby usazuje ,nános‘
tradice a dědictví předešlých generací. Je to nezvratitelný proces,
který ovšem nemusí být na škodu. Pokud se pod touto vrstvou neudusí to
podstatné a ústřední, přináší to naopak obohacení společenství a
rozmanitost křesťanstva jako takového.
A vůbec již samotný fakt, že i po dvou
tisících let různých vnějších i vnitřních nástrah se podařilo ve
většině církví ono klíčové jádro – spásnou oběť Ježíše Krista –
zachovat, považuji za největší Boží zázrak v dějinách.
Použitá literatura:
Salajka M.: Křesťanská bohoslužba, Blahoslav, 1985
Chadwick O.: A History of Christianity, London 1995
Almanach – Křesťanské společenství Praha 1998
Stanovy Křesťanských společenství Česká Republika
Kateřina Piskačová
www.getsemany.cz
|
Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Neděle, 28. září 2008 @ 07:57:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Dnes se na tyto myšlenky dívám poněkud s rezervou a např. v katolické církvi, která je konec konců nejpřímějším pokračovatelem církve prvotní, nacházím mnoho prvků, jež jsou způsobu života prvních křesťanů bližší (např. forma Večeře Páně a vůbec celá liturgie bohoslužby).
rk je najpriamejsim pokracovatelom krestanstva? Vy ste sa zblaznili ,a v com konkretne? nepomylili ste sa, nie je neviestka skor najpriamejsim pokracovatelom babylonskeho spiritizmu ? Prosim teda clenov cb aby rozmyslali a zacali sa vedome branit pred myslienkovou infiltraciou rimskeho katolicizmu.
Poprosim teda pasaz z Biblie, ktora hovori prvotnych krestanoch v suvislosti s praktizovanim transubstanciacie, vzyvanie marie, hostie, modleni sa k zomrelym, klananim sa k obrazom (idolatrie) a prekrucani desatora. Clanok povazujem za veľmi klamlivy, ktoreho ulohou je stoj co stoj dat rimsky katolicizmus do polohy krestanstva, a nasledne spojit evanjelikalnu cirkev a babylonsku modlosluzbu do jedneho celku ... Nepamatam si dobu kedy bolo krestanstvo obludnejsie a rafinovanejsie infiltrovane ako dnes ...
pozri:
|
|
|
Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Neděle, 28. září 2008 @ 11:34:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Křesťanské společenství bylo již od počátku svého vzniku "říznuto" okultismem Hnutí víry a to mu zůstalo dodnes....
|
|
|
Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 28. září 2008 @ 22:50:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | katolické církvi, která je
konec konců nejpřímějším pokračovatelem církve prvotní,
No, přes ten úvodní blábol je to docela hezký článek.
S KS Praha jsem se potkal na začátku a pomatuju si na tu výlučnost. "To je dobře, že kážete Ježíše, že se modlíte za uzdravení, že přijímáte křest v Duchu svatém, že máte rádi Izrael, že ... Ale proč to neděláte s námi??" Pčičemž v tom "s námi" bylo spíše poznat "proč nejste u nás v té nejlepší církvi na světě"?
Výlučnosti jsem si za dvacet let předtím užil dost, a navíc nejlepší církev v té době byla ta naše :-), takže jsem KS Praha poznal nakonec jen z vyprávění ...
|
Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Neděle, 28. září 2008 @ 23:22:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslím, Cizinče, že šlo o něco jiného,
KS byla silně protidenominační díky učení Dereka Prince. Denominace, pomníky Božích doteků, byly špatné, stály nad nimi “nečistí duchové denominací” a tak bylo třeba vytvořit nedenominační nedenominaci typu jeden sbor jedno město (podobně to mají s diecézemi i katolíci). Takto uvažoval i W. Nee, když vytvořil svoji nedenominaci typu jeden Neeho sbor jedno město. Všichni, kdo jsou proti denominacím, nakonec vytvoří denominace a myslí si, že když svoji denominaci nijak nepojmenují, že to nebude denominace, ale nedenominace. Podobné učení zde zastávají Greg a Willy, ale oba vědí, jak ta “nejnedenominačnější nedenominace” má správně vypadat a tak se nikdy nedohodnou a vytvářejí dvě odlišné nedenominace a ač mají totožné učení, diskutují o minimálních rozdílech, které cítí jako nepřekonatelné. No a vy jste – ačkoliv co jste učili a učíte je mnohdy vzdálené tomu, co učí jiné křesťanské církve – tvrdili, že jste rádi, když je ve městě více různých sborů, že to nevadí a váš Saša řekl, že vidí jednotu na principu dirigenta a orchestru. To bylo pro charismatiky Princovského ražení neslýchané rouhání, protože oni chtěli na základě charismatických zkušeností sjednotit pod svojí apoštolskou patronací sbory v městě do jedné instituce. A najednou jsou tu jiní charismatici, kteří tomu tak nevěří. To bylo nepochopitelné! Dodnes, když vás Život víry kritizoval, si myslím, že to nebylo pro vaše učení prosperity, zdraví a duchovního boje. To jejich Margies a Prince v podstatě učili také. Problém byl v nauce o církvi a také vztahu ke katolíkům. Měli jste stejné učení, ale nepřipojili jste se k té pravé nedenominační nedenominaci, povstávající z údolí suchých kostí, jak jim bylo dáno povstat. :-§
Pastýř
|
]
Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 28. září 2008 @ 23:51:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Jedna církev, jedno město? To jako že by se sešlo třeba 1 200 000 lidí každou neděli na Strahovském stadionu? To učení jsem párkrát slyšel ale nikdy nepochopil. Ale určitě je to to Jediné Pravé a Správné Učení, protože to ani Jinak Není Možné.
Rozumný počet církví pro naše město (15 000 lidí ve městě + asi 10 000lidí v okolí) je tak 50, ideální tak 200. Jedna církev tady byla dlouho, a neřekl bych, že bylo k něčemu dobré to, že je "jedna".
Pokud si pomatuju na tu kritiku, tak jen jednu kritiku, od šéfredaktora ŽV, o nějaké "velké" tehdejší evangelizaci. Evangelium bylo málo evangelium, výzva nebyla výzva, služebníci nebyli služebníci, organizace nebyla dobrá ... Zkrátka z té kritiky jasně vyplynulo, že ten redaktor ví o kus líp, jak se evangelizace dělá, než to dělá ta naše nejlepší církev na světě. Což si dokážeš představit, jak mě naštvalo :-) Ale stejně jsem pak ŽV odebíral...
Ale já jsem za KS vděčný. Protože kážou evangelium. Ta jedna církev v našem městě, co tu dlouho byla jedna (jak si alespoň všichni mysleli), byla právě KS. A těch několik dalších církví po republice, několik desítek křesťanů tady ve městě, v okolí i dál po zemi a několik stovek lidí oslovených evangeliem (a teď fakt myslím opravdové evangelium, t.j. Boží moc ke spasení každému, kdo věří) je pro mne dost dobrým svědectvím.
|
]
Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 29. září 2008 @ 18:37:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jsem napjat, která že je to ta vaše nejlepší církev na světě. Nešlo by ji i pro nás neznalé pojmenovat jejím názvem, abychom se dostali alespoň trochu do obrazu?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 29. září 2008 @ 19:59:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je to církev všech svatých, jejíž hlavou je Ježíš Kristus. Ale je tu ještě jedna, jejíž hlavou je papež. Tu samozřejmě na mysli nemám :-) Už jsi v obraze? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 29. září 2008 @ 21:10:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Má to jednu chybu. (Mt 16,18-19)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 29. září 2008 @ 23:25:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslíš ty verše: "Ty jsi Papa, to jest Papež a na Tobě samotném vystavím svoji církev. Tvá moc bude plná, svrchovaná, univerzální a přímá a propůjčím Ti charisma neomylnosti. Budeš vládnout církvi i národům a nad kým se smiluješ, nad tím se smiluji i já a koho zavrhneš, toho zavrhnu i já. Nikdo Tě nebude smět soudit ani odvolat a až do skonání věků bude Tvůj úřad sdílen dalšími Papeži." ?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: runa v Pondělí, 29. září 2008 @ 20:56:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, to je právě ono, církev jako denominace žádná, možná uspěje ta , která umyje svuj šat v krvi Beránka - a přestane omlouvat své přestoupení- a vydávat je za správné nebo ukazovat na to, že všude jsou chyby , ano všude jsou chyby i já je dělám-proto potřebuji Krista - a nebo můžu říkat .- někteří dělaj horší věci a nebo můžu říkat nemůžeš bibli brát tak doslova. každý jsme zodpovědní sám za sebe .mým cílem je poukazovat na věci , co třebujou opravu- ne hledat , která církev je lepší. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 29. září 2008 @ 21:24:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Víš, ale Kristus církev založil. A to církev s pevnou strukturou, určil, co má kdo dělat.
Musíš si uvědomit, co znamená brát Bibli doslova. Neviset na slovech, ale na jejich smyslu. Ani ty, ani žádný jiný neberete Bibli slovo od slova, ale měli byste hledat pravý smysl uvedeného místa. I když hlasitě proklamujete pravý opak, že vám nečiní potíže brát Bibli slovo od slova.
Srovnej: 5. Mojžíšova 23,14 Mezi svým nářadím budeš mít kolík. Než si venku dřepneš, vyhrabeš jím důlek a své výkaly zase přikryješ.
Komu z nás by nečinilo problém brát uvedené místo doslova a chovat se podle pokynů Bible? Kdo z nás plní tento příkaz Bible slovo od slova? Myslím, že ani Gojím ne - i když se mi k tomu odmítl vyjádřit. Veřejně by tak přiznal, že něco jiného hlásá a jinak se chová. A to by utrpělo jeho ego.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 30. září 2008 @ 08:39:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ahoj oko.
Pro tebe rád. Ježíši jsem uvěřil díky církvi, která se jmenovala Voda života. Sice jsem tam nikdy "nechodil", protože jsem byl katolík a bylo by pod mojí úroveň nechat se vyučovat nějakým protestantem, ale od té doby jí mám stejně "za svoji". Mezi Vodou života a KS Praha v té době probíhala nepsaná rivalita. KS
Praha byla o trochu větší a o trochu starší církev a KSáci se na
Vodoživáky dívali asi jako katolíci na pravoslavné.
Ale Voda života byla zdaleka nejlepší Boží církev, co jsem poznal. Což by tehdejší KSák řekl taky. I když ta církev, ve které jsem teď, je samozřejmě ještě o pořádný kus lepší. :-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 29. září 2008 @ 21:27:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinče,
místní církve v 1. století se často "vešly" do domu jednoho z místních svatých (Ř 16:5, 1K 16:9, Ko 4:15, Fm 1:2). V současnosti si některé místní církve, např. v Taipej (hl.m. Tchajwanu) se svými asi 30000 svatými pronajímá 2x do roka fotbalový stadion a jinak se schází v den Páně v asi 15 distriktech po více než 1000 lidech a v jiné dny po domích na domácích setkáních. Podobné je to i v Londýně, i když v menším měřítku, neboť je tam "jen" několik set svatých; ale je to zase veliké město.
Těžko předpokládat, že by místní církev v Praze měla milion svatých, ale i kdyby, Pán Ježíš, který buduje jak svou Církev, tak místní církve, by si s tím jistě věděl rady, co myslíš?
willy |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 30. září 2008 @ 08:45:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ale jo, věřím, že by si poradil. Jen moc nevěřím, že by Bůh svojí teologii a nauku řídil podle lidského dělení.
Jako třeba: V Praze a Kotěhůlkách jsou dvě Boží církve. Kotěhůlky se rozhodnou připojit svým obecním úřadem ke Praze, takže Boží církev v Kotěhůlkách se okamžitě rozhodnutím obecních úředníků v Kotěhůlkách připojí k Boží církvi v Praze?
"Jedna církev jedno město" zkrátka nedává moc logiku.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: Willy v Úterý, 30. září 2008 @ 14:58:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jen moc nevěřím, že by Bůh svojí teologii a nauku řídil podle lidského dělení. To není lidské dělení, ale praktické uspořádání setkání místní církve.
"Jedna církev jedno město" zkrátka nedává moc logiku. Proč v tom hledáš logiku? Stačí se podívat do NZ, komu jsou napsány epištoly Kor, Ef, Ko, Te nebo dopisy sedmi sborům ve Zjevení 2-3.
w. |
]
|
|
Re: Křesťanská společenství a prvotní církev (Skóre: 1) Vložil: runa v Pondělí, 29. září 2008 @ 12:39:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | MYSLÍM, ŽE BYCHOM NĚKDY RADĚJI MĚLI PSÁT - ŽE JSOU TO JEN NAŠE SUBJEKTIVNÍ NÁZORY- S některými věcmi , co autorka píše- jsem se osobně v KS vůbec nesetkala - naopak a některé věci, které ona vnímá jako dobré -já vnímám jako negativní:)
|
|
|
|
|