poslal vacant Svátek Pesach (hebr. překročení, neboť, když hubící anděl
procházel Egyptem, překračoval domy označené krví beránka.
Když Izraelité vycházeli z Egypta, měli tak napilno, že jim
nestačilo nakynout těsto. Proto napekli chléb nekvašený. Na památku této
události v předvečer 14. nisanu s obzvlátní pečlivostí prohlédají svůj
příbytek, aby odstranili veškerý kvas. Ten musí být spálen nejpozději 14.
nisanu do 10 hodiny dopolední.
Večer 15. nisanu po večerní modlitbě se sejde rodina k
nejdůležitějšímu večeru - sederu (seder=uspořádání). Pijí se celkem čtyři číše
košer pesachového vína, podle slov která vyřkl Bůh, když vyvedl Izraele z Egypta
vyvedu...vysvobodím...vykoupím...vezmu... viz Ex. 6,6-7.
Nad pesachovým sederem slavnostně kraluje mysterium čtyřky,
posvátného čísla židovstva. V křesťanství toto číslo vytlačila trojka jako
symbol "nejsvětější trojice". Čtyřka jako svaté číslo nachází své
místo ve čtyřpísmenném Božím Jméně JHVH, nazývaným také jako Tetragramaton
(čtyři písmena).
Kadeš - kiduš nad prvním pohárem vína:
Budiž veleben,
Hospodine, Bože náš,
králi světa,
který jsi stvořil
plod vinné révy.
Budiž veleben Hospodine,
Bože náš, králi světa,
jenž jsi ze všech národů vyvolil nás,
že jsi naši řeč vyvýšil
nad všechny jazyky světa
a posvětil jsi nás svými příkazy.
Dal jsi nám, Hospodine,
náš Bože ve své lásce výročí,
abychom se z nich mohli radovat
a ostatní svátky k obveselení
a svátek nekvašených chlebů,
tj. čas naši svobody
jako stálou upomínku vyjití z Egypta.
Ty jsi nás vyvolil
ze všech národů a posvětil jsi
nás v radosti a veselí
k tomuto svátečnímu období.
Požehnán budiž Hospodine,
kterýž posvěcuješ svátečními
obdobími Izraele!
Budiž veleben,
Hospodine, Bože náš,
králi světa,
který jsi nás zachoval při životě
a dopřál nám dočkati se této chvíle!
Druhý pohár :
Žehnán buď‚ Věčný,
Tvůrče náš, Vládče vesmíru,
žes vyprostil nás a naše předky
z otroctví a přivedl nás do této noci
jíst macesy a hořké byliny.
Tak nás Věčný, Tvůrče náš
a Bože našich předků,
přiveď do dalších svátků a výročí
v budoucnu a v míru.
Nadšeně postavíme Tvoje město,
s radostí Ti budeme sloužit.
Pak Ti vzdáme díky novou písní
o své záchraně a duševní svobodě.
Žehnán buď, Věčný, Tvůrče náš,
že vysvobozuješ Izrael.
Žehnán buď, Věčný,
Tvůrče náš, Vládče vesmíru,
stvořiteli vinné révy.
Třetí pohár :
Žehnán buď Věčný, Tvůrče náš,
vládče vesmíru, stvořiteli vinné révy.
Čtvrtý pohár:
Žehnán buď, Věčný, Tvůrče náš, vládče vesmíru,
stvořiteli vinné révy.
Závěrečná modlitba :
Žehnán buď, Věčný, Tvůrče náš,
za révu a její plody,
za sklizeň polí
a zemi milou, dobrou a prostornou,
kterous dal do dědictví našim předkům,
aby se sytili jejími plody a
vychutnávali její dobroty
Smiluj se, Věčný, Tvůrče náš, na Izraelem Tvým lidem, nad
Jeruzalémem Tvým městem, a nad Sionem sídlem Tvé slávy
Znovu zbuduj Jeruzalém svaté město rychle v naší době.
Doveď nás tam a potěš nás jeho obnovením.
Dej nám pojíst jeho ovoce
a užít si jeho dobra.
Žehnán buď, Věčný,
za tu zemi a ty plody vína.