|
Právě je 535 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116885888 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Církve a Bible
Vloženo Neděle, 25. červenec 2010 @ 18:29:20 CEST Vložil: Olda |
poslal Mikael "Různá církevní hnutí přistupují často k Bibli různě, což má dopad na
způsob, jakým se vztahují ke světu a také k Izraeli a k Židům. V tomto
článku uvádím v hrubých rysech několik základních modelů, které
představují jednotlivé proudy církevní tradice. To by nám mělo pomoci
lépe se orientovat v teologických faktorech, které motivují jejich činy."
Různé přístupy církví k Bibli Malcolm Hedding
Různá církevní hnutí přistupují často k Bibli různě, což má dopad na
způsob, jakým se vztahují ke světu a také k Izraeli a k Židům. V tomto
článku uvádím v hrubých rysech několik základních modelů, které
představují jednotlivé proudy církevní tradice. To by nám mělo pomoci
lépe se orientovat v teologických faktorech, které motivují jejich činy.
Kruhový pohled
V pohledu těchto hnutí by se dala Bible přirovnat ke kruhu
obsahujícímu různé principy, který je celý přijímán jako vzor.
Například vidí v hebrejských písmech pojem chrámu a podle tohoto
principu budují kostely, které jsou obdobně jako chrám rozděleny na
svatyni – místo pro věřící – a velesvatyni pro kněze nebo kazatele.
Stejně přistupují k předmětům, jako jsou svíčky, kadidlo, oděvy i k
novozákonním „metodám“ – např. starší, diakoni apod.
- Pokud jde o smrt Ježíše, zdůrazňují jeho utrpení a oběť a vyzývají
své věřící, aby následovali jeho příkladu. Pokud jde o věčnost, málo se
káže o reálnosti pekla. Často vzniká dojem, že všichni slušní lidé se
dostanou do nebe.
- Nebezpečí této tradice spočívá v nedostatku evangelizační horlivosti, kompromisech a laodicejském syndromu „vlažné“ církve.
- Židé jsou vnímáni většinou jako odraz. Jejich symboly a příběhy zdobí vitráže a vnitřní vybavení kostelů.
- Angažmá těchto církví ve společnosti se odehrává v oblasti sociálních otázek a pozemské spravedlnosti.
Výsečový pohled
V této tradici je Bible také znázorněna kruhem, z něhož si však
vybírají jen určitou výseč, jako kdybychom si vzali jeden klínek dortu.
Soustředí se pak na tento segment. Zdůrazňují zejména knihu Skutků a
vůči ostatním částem církve bývají polemičtí. To znamená, že jsou to
„puristé“, kteří si myslí, že obnovují pravou novozákonní církev.
Jejich reakce na jiné výrazy Církve se dá často shrnout do výzvy:
„Vyjdi z nich, lide můj!“
- Pokud jde o smrt Ježíše, vidí její význam ve vykoupení z hříchu a hodně času tráví kázáním o pekle a následcích hříchu.
- Nebezpečí je v tom, že tyto církve mají často velmi
autoritářský charakter, sektářské sklony a upadají do pasti nikolaismu
– zdůrazňují výkon moci nad laickými věřícími.
- Židé jsou pro ně historií – biblicky překonaným lidem, který už nemá ve světových událostech hrát žádnou roli.
- Angažmá těchto církví ve společnosti je v oblasti
evangelizace. Jsou to izolacionisté, silný důraz kladou na nebeské
království a někdy dokonce pohlížejí s nevolí na křesťany, kteří se
účastní voleb. Stručně řečeno, zcela opustili tento svět a jeho
utrpení. Konec konců, jednou to vše pomine!
Lineární pohled
Křesťané této tradice vnímají čas a záměry. Bible je pro ně dlouhou
sérií událostí počínajících v knize Genesis, které jsou rozděleny na
různá časová období – dispenzace – odrážející vždy jiný aspekt Božích
záměrů. Takových období se rozlišuje nejméně pět: od nevinnosti ke
svědomí, zákonu, milosti až k naplnění. Vyznavači této tradice
přijímají Darbyho učení, přestože mnozí tak činí nevědomě.
- Pokud jde o smrt Ježíše, je pro ně plánem záchrany lidstva. V důsledku toho se hodně káže o událostech posledních dnů.
- Nebezpečím v této tradici je tunelové vidění, znehodnocení
biblické pravdy a velmi zkostnatělé eschatologické názory. Snadno plodí
falešné proroky a nepřistupuje ke světu se slitováním.
- Židé jsou pro ně prorockým znamením; doopravdy se o ně
nezajímají, předmětem zájmu je jen schopnost Židů naplnit jejich
očekávání spojená s koncem věků.
- Ve světě se angažují evangelizačně s velkým důrazem na „poslední hodinu“.
Právní pohled
Tento pohled vnímá čin a následek. Všichni zhřešili, a proto nemají
slávy Boží; mzdou hříchu je smrt. Bible je pro ně „knihou smlouvy“.
Spasení bylo vždy možné jedině z milosti skrze dokonané Ježíšovo dílo
na kříži. Zaslíbení Syna, který položí život za hříchy světa, bylo dáno
před počátkem času, takže teologicky Ježíš zemřel před stvořením světa.
Různé smlouvy v Bibli posilují a rozvádějí Abrahamovu smlouvu, která
představuje velké Boží rozhodnutí spasit svět a je první proklamací
evangelia (Gal 3:8). Bůh Bible tak vstupuje do vztahu s lidstvem na
základě právních závazků stanovených a vymáhaných prostřednictvím smluv.
- Pokud jde o smrt Ježíše, představuje smírčí oběť. Na kříži splnil
požadavky Božího charakteru, jejichž odrazem je morální zákon Desatera.
Ježíš se narodil pod Zákonem, pod Zákonem dokonale žil, byl odsouzen
pod Zákonem a pod Zákonem zemřel.
- Nebezpečím je, že projev vlastní víry se stane příliš
technickým, doktrinálním a ztratí vřelost, lásku a soucit. Protože
tento pohled uznává roli, kterou hraje Izrael v Božím plánu vykoupení
světa, může zrodit převrácené teologické názory, v nichž Izrael nahradí
místo, které by měl v životech věřících zaujímat Ježíš.
- Židé a Izrael zaujímají v této teologii ústřední postavení,
protože jsou správci Božího slova. Pohané mají pak podíl na jejich
duchovním bohatství.
- Tato část církve se angažuje ve světové evangelizaci a je známá svým filosemitismem.
Pohled duchovní nadvlády
Tento pohled má za to, že následovníci Ježíše se vracejí do oblasti
duchovní vlády, kterou užíval Adam před svým pádem. To znamená, že
věřící může již nyní, před vzkříšením mrtvých, vládnout nad světem a
přebírat kontrolu nad jeho strukturami. Záleží jen na tom, aby dobře
znal svou identitu v Ježíši a projevoval víru, jíž si tyto věci
přivlastňuje.
- Pokud jde o smrt Ježíše, je to vše přemáhající čin vykoupení, který
osvobozuje věřícího od hříchu, démonické vlády a duchovního selhání a
otevírá dveře do oblasti mocné duchovní vlády. V důsledku toho se v
těchto kruzích hodně káže o úspěchu a finanční prosperitě. Když jich
někdo dosáhne, považuje se to za okamžitý důkaz toho, že do takové
duchovní vlády vstupuje.
- Nebezpečím je, že vede věřícího k neodůvodněně troufalému jednání a
do nové formy gnosticismu! To znamená, že je potřeba znát a praktikovat
pozitivní vyznání, jímž „pohybujeme“ Boží rukou. Dále špatně rozlišuje
časy Božího království, takže se snaží přidělit věřícím již nyní
postavení, které je pro ně připraveno teprve v budoucím království, až
budou oděni do věčné dokonalosti. V důsledku toho se podceňuje síla, s
jakou věřícího svírá hřích v něm přebývající, a klade se na něj vina v
případě, že nefunguje tak, jak hnutí předepisuje. Věřící, kteří
nedokáží dosáhnout určité úrovně úspěchu a svobody od nemocí, jsou
považováni za lidi, jimž chybí víra. Toto hnutí plodí mnoho ztrát.
- Izrael má v tomto pohledu malý význam, protože Židé přišli o
svou moc tím, že odmítli Ježíše a doklady jeho mesiášské role. Je však
nutno uznat, že někteří vůdčí představitelé tohoto proudu mají k
Izraeli pozitivní vztah a zastávají názor, že moderní obnova tohoto
státu není pouhou politickou náhodou.
- Jejich angažmá ve společnosti je silně evangelizační a
projevují velkou finanční štědrost při zakládání sborů a jejich
financování v zemích třetího světa. Z jejich důrazu na víru se určitě
můžeme všichni poučit.
Závěr
V každém církevním proudu najdeme něco dobrého a něco špatného. Je
na nás, abychom tyto aspekty zvažovali a svůj vlastní náhled podle toho
uzpůsobili. Jak si s touto výzvou poradíte, ponechávám na vás.
Malcolm Hedding je výkonný ředitel ICEJ; původně vyšlo v křesťanském vydání Jerusalem Post; přeložil Mojmír KallusZdroj: http://www.icej.cz/slovo_z_jeruzalema/
|
Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 26. červenec 2010 @ 12:19:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Poznávám se v kruhovém pohledu, kdo by to byl řekl ? :o) V Židech vidím Vyvolený národ a starší bratry a sestry kterým vděčím za všechno a prostřednictvím kterých nám Bůh dal svou spásu. Naše kostely se nepodobají jen Chrámu v Jeruzalémě. I v nejmenších a nejchudších obydlích mívali Židé místnost se zvláštním režimem vyhrazenou jako modlitebnu, třeba jen malý výklenek oddělený závěsem. Prototypem našeho kostela je dům Panny Marie na Slavičím vrchu u Effezu, který dal postavit Jan Evangelista a který je zachován dodneška. První stavba zakončená polokruhovou částí ve které apoštolové sloužili mši a proměňovali Eucharistii. Po vzoru tohoto domku postavili i první kostely na svých misijních cestách, z kamene i z rákosí a bláta. Podle situace a možností. A staví se tak dodneška. Možná se u nás o Pekle tolik nekáže, tak jako se v domácnostech málokdy káže dětem o reálné možnosti vyhození nebo dobrovolného odchodu na ulici ale hodně se mluví o hříchu a potřebě spásy. Často se v kostele i soukromě doma modlíme například toto : Svatý Michaeli archanděli, chraň nás v boji proti zlobě a úkladům ďáblovým. Budiž nám záštitou. Nechať Bůh přikáže jemu, pokorně prosíme, ty pak, kníže vojska nebeského, satana a jiné duchy zlé kteří ke zkáze duší světem obcházejí Božskou mocí do Pekla svrhni. Amen. Svatý Michael je strážným andělem celé církve. Modlíme se i Fatimský dodatek který nám dala Panna Maria, po každém desátku Růžence. Pane Ježíši, odpusť nám naše hříchy, uchraň nás pekelného ohně, přiveď do Nebe všechny duše, zvláště ty které tvého milosrdenství nejvíce potřebují. Považujeme za svojí povinnost abychom se přimlouvali i za slušné i neslušné a snažili se jim pomoct. Podobně jako když Abraham troufale prosil za Sodomu a Gomoru. Uvedená nebezpečí nám opravdu hrozí , stejně jako mnohá další. Vztah k Židům mi připadá velice živý a často si navzájem vypomáháme. Činem i svědectvím a nejen při holocaustu a v současnosti. Když se v Praze chystaly pogromy a útoky na židovskou čtvrť tak chodívali rabíni za generálem Tovaryšstva Ježíšova a ten vždycky pospíchal na Hrad kde udělal kravál a donutil úředníky k tomu aby nechali zatroubit lárum v kasárnách a obsadili brány jezdectvem a kanonýry. Takhle se povedlo předejít několika pogromům. Do světských záležitostí se pleteme od dob Konstantina Velikého, někdy více a jindy méně.
|
Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Pondělí, 26. červenec 2010 @ 14:11:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | A proč se nemodlíte rovnou k Bohu, ve jménu Jeho Syna Ježíše? :-o
Nikde v Písmu přece není, abychom se modlili skrze kohokoli jiného, než Ježíše Krista! Je jasně napsáno, že On je jediný prostředník mezi Bohem a lidmi, ale vám je to prostě fuk!
Jste modláři. Jinak vás nazvat nemohu. A modláři se do Nebe nedostanou... |
]
Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Úterý, 27. červenec 2010 @ 07:08:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Od dob Konstantina teprve ŘKC začala tvořit svůj obraz. Předtím tady byli samostatné sbory odpovědné Bohu a vytvářené zezdola,věřícími, kteří si říkali bratři a sestry jejichž Hlavou byl Kristus. Tím, že se do sborů po roce ( tuším) 324 nahrnuli v podstatě nevěřící lidé v rámci uznaného státního náboženství říše, došlo ke zesvětštění a později, kdy probíhala christianizace pohanských kmenů, se přijaly úlůitby místním náboženstvím jen aby se podřídili křesťanství. Tak vznikl úřad "papeže", úřad "kněží" - "obětníků" apod. Chci jen říci, že od dob Konstantina V. ŘKC začala vznikat, není "první církví na zemi", to byl původné model samostatných sborů, který pěstoval zbožnost a ne pozdější zhůvěřilost této církve, která vedla k vytvoření proudu protestantismu atd.
|
]
Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 27. červenec 2010 @ 12:36:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Krispusi, dovoluji si nesouhlasit. Církev byla již dávno před rokem 324 vytvářená zeshora a vedená biskupy, kteří si předávali učení svých předchůdců. Studuj první křesťanské spisy, než napíšeš takovou hloupost. Tohle co si tu napsal je jen hodně chabá evangelická propaganda, kterou se snaží ospravedlnit existenci protestantských církví a církviček a poukázat na to, že navazují na něco, co tu vlastně nikdy nebylo.
|
]
Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Úterý, 27. červenec 2010 @ 13:23:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nečtu spisy církevních otců, ale je mi jasné, že sbory byly vedeny "biskupy" ( myslím "episkopos"), ale to nebyli biskupové např. ŘKC, která byla ještě ve hvězdách. Církev vznikla zezdola o Letnicích. 120 lidí a uvěřilo několik tisíc na Petrovo kázání .....Církev Boží ( ne ŘKC) rostla a bylo nutné takové množství lidí nějak "organizovat", ale nešlo o organizaci v dnešním pojetí církví . Byli tam jáhnové při "sllužbě stolů" z nichž se rekrutoval i první mučedník Církev Štěpán, pak tam byl Filip atd. Ze Sk.apoštolských a NZ jasně vyplývá, že sbory měly tzv. sdílené vedení "staršími sborů" ( "biskupy" ) ........jejichž hlavou byl Ježíš Kristus jako jediná Hlava Církve Boží. Jinak jsem, "charismatický - evangelikál" a ne "evangelík" ( to pro upřesnění směřování mého myšlení a víry). Četl jsem ročenku br.Křesiny ( dnes Křesťanské sbory ) jím vydávaného časopisu měkdy z roku 1933 ( nevím z hlavy), kde jakýsi autor uváděl, že některé sbory "přežili" katolizaci Církve Boží a působily v nezměněné formě v Malé Asii, aby se pak po staletí udržela pravá, původní zbožnost na kterou pak navázali Valdenští bratři atd. To, ale nevím přesně, to bych musel najít ročenku v archivu a podívat se kdo byl autorem. Jinak protestantské církve vznikly oddělením od ŘKC za Evropské reformace, ale už i předtím ( viz. naše Jednota bratrská, která vznikla ještě před reformací ) ..... a tyto církve navazuji na to, co tady bylo a je popsáno ve Sk.apoštolských, na tradici prvních křesťanů nezkažených uznáním křesťanství v Římské říši po roce 324. Tady se traduje hluboký omyl neznalých, že na počátku vzniku Církve Boží stála hned ŘKC. To je dezionformace. Navíc v Bibli nikde nečteme o církvích nebo o ŘKC. Tam byly místní sbory, ne "organizace" s hierarchickou strukturou |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 28. červenec 2010 @ 08:53:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nečteš dobové spisy církevních otců, ale všechno je ti jasné. Na základě čeho? Vlastních spekulací a vlastního výkladu Bible, bez historických souvislostí?
Irenej z Lyonu je autorem nejstaršího seznamu papežů do jeho doby. Píše: Kdokoli v každé církvi, kdo by chtěl poznat pravdu, může kontemplovat
tradici apoštolů, kterou nám bylo dáno poznat po celém světě. Můžeme
vypočítat ty, koho apoštolové ustanovili jako biskupy a jejich nástupce
až do našich dob, muže, kteří ani nevěděli o tom, o čem heretici
blouzní, ani to neučili. (AH 3,3,1)
Tertulianus píše: [Apoštolové] založili církve v každém městě, ze kterých všechny ostatní
církve, jedna po druhé, odvozovaly své podání víry a semena nauky, a
každý den je odvozují, aby se mohly stát církvemi. Pouze z tohoto
důvodu budou schopny považovat se za apoštolské, za výhonek
apoštolských církví. Každý rod se musí nutně obracet ke svému původci,
aby zjistil, kým je. Proto církve, ačkoli jsou mnohé a tolik veliké,
obsahují pouze jedinou původní církev, [zbudovanou] na apoštolech, ze
které všechny [pocházejí]. Tímto způsobem jsou všechny prvotní a
všechny jsou apoštolské, pokud prokázaly, že jsou v jednotě jedno.
Sv Augustin píše: Existuje mnoho věcí, pro které zůstávám poprávu v lůně (katolické
církve). Drží mě v ní svornost lidí a národů, drží mě v ní autorita
započatá zázraky, živená nadějí, rozrostlá láskou, upevněná
starobylostí. Drží mě zde posloupnost kněží od samotného stolce
apoštola Petra, jemuž Pán po zmrtvýchvstání svěřil úkol živit jeho ovce
(Jan 21,15-17), až po současný episkopát (tj. biskupy). A nakonec mě
zde drží samotný název „katolická“, který, nikoli bez důvodu, náleží
pouze této Církvi, takže žádný heretik, ačkoli se všichni chtějí
nazývat „katolickými“, se neodváží ukázat poutníkovi, když se jej
zeptá, jak se dostane ke katolickému kostelu, cestu ke své bazilice
nebo domu.
Hned po mučednictví svatých Petra a Pavla byla totiž církvi v Římě
přiznána prvořadá role v celém katolickém společenství. Tuto roli
dosvědčuje již ve druhém století sv. Ignác z Antiochie (Římanům, úvod: Funk, I,252)
Ignatios zvaný též Theoforos (nositel Krista) církvi,
jež ve velkomyslnosti nejvyššího Otce a Jeho jediného Syna Ježíše Krista
nalezla milosrdenství,
milované, osvícené vůlí Toho, jenž chce vše, co chce láska našeho Boha
Ježíše Krista,
církvi jež zaujímá přední postavení v krajině Římanů,
jež je hodna Boha, lásky, blahořečení, chvály, jež je důstojně řízena,
jež je čistá, na předním místě lásky,
jež se řídí Kristovým zákonem a Otec jí dal jméno, Ve jménu Ježíše Krista,
Syna Otce ji pozdravuji.
Ty, kteří tělem i duchem jednají podle Božích přikázání, kteří jsou
beze sporu v Boží milosti,
kteří nejsou nalíčeni žádnou cizí barvou,
co nejsrdečněji pozdravuji v našem Bohu Ježíši Kristu.
Abychom
pravdivě poznali způsob uvažování tehdejších křesťanů, je třeba dobové
výroky zasadit do kontextu tehdejších událostí. Již daleko dříve, v r.96! vypukl
v Korintské obci spor. Skupina mladých duchovních se postavila proti
jiným presbyterům kvůli směru, kterým se ubírala městská komunita. Tehdejší
papež Klement (třetí v pořadí po Petrovi) jim v dopise neústupně
připomněl tradiční poslušnost vůči církevním autoritám a nabádal je,
aby se vyvarovali falešných učenců. Dopis byl přijat s velkým
respektem a stal se předmětem rozjímání při nedělních mších. Byl
opisován a rozšiřován po ostatních církvích. Je to první známý text (r.
96!), jež v praxi potvrzuje nadřazenost římského biskupa nad všemi
ostatními církevními obcemi světa.
Máte tedy na vybranou: Buď
vlastní spekulace a výplody fantazie, nebo se lépe seznámit s
jednotlivými výroky tehdejších křesťanů a historické vazby a na jejich
základě až pak učinit vlastní závěry.
http://krystal.op.cz/amen/2000/Amen6-00.htm
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Středa, 28. červenec 2010 @ 10:45:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Nepopírám, že ŘKC je Boží církví, stejně jako Izraelci jsou vyvoleným Božím lidem.
Ae jako Izraelci sešli rychle z pravé cesty, a dodnes ji nenašli, tak i ŘKC! Odchýlila se od Božích přkázání tím, že postavila lidskou tradici na roveň Božímu slovu!
5. Mojžíšova 9,12 A Hospodin mi poručil: „Vstaň a rychle odtud sestup, neboť tvůj lid, který jsi vyvedl z Egypta, se vrhá do zkázy. Brzo sešli z cesty, kterou jsem jim přikázal, odlili si modlu.
I katolíci si udělali modlu, resp. modly - "Pannu Marii", a spoustu svatých, Bohem ovšem nedosvědčených!
Katoličtí svatí jsou mnohdy vskutku špatně vyřezávání! Ale pověrčivým lidem to vyhovuje... :-(
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Středa, 28. červenec 2010 @ 11:58:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko, mám na stole knihu pátera Vlastimila Kročila PASSIO CHRISTI ve spisech... vydavatel Marek 2010, je to LEV Veliký jeden z tenkrát papežů je mu připisován velký vliv na Chalcedonský koncil 451n.l. a je tam dá se říci výborná christologie i soteriologie je to pro mě často podobné, když čtu současníky jako, je třeba páter Karel Skalický /České Budějovice kat fakulta/ a třeba jeho spis Ježíš Nazaretský. U toho Lva jsou dobré překlady latinských textů i když kompletní kritická studie jeho díla ještě nikdy nevyšla, takže zatím je bráno jen z dostupných materiálů... Zajímavé je, že tam, kde se Lev opírá o učení Pavlovo v listě adresovaným Římanům a říká, že jejich podlá zloba se stala motivem spásy pohanů...a vůbec rozebírá odmítnutí Krista ze strany Židů, tak to si vždy ráda přečtu! Ale kontrola nad správností překladů, nám bude vždycky chybět a proto jsou všechny spisy těch všech "otců" pro mě nedostatečně pravé a často zavádějící. Třeba pohledy a komentáře k panně Marii, nemohu číst vůbec, připadají mi ve světle Písem Sv neudržitelné! Takže ty historické předpoklady "zaručeně pravé" musíme brát s velkou rezervou a v srdci nechat místo SLOVU, které nám hlídá Sám Bůh skrze Svého DUCHA Sv, žádný "svatý otec"! a na bratra Mikaela mi nesahej, jeho vědomosti jsou skvělé a presentace jeho víry je nenapodobitelná v horlivosti, takže ručičky pryč! díky |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 28. červenec 2010 @ 14:31:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na Mikaela ti sahat nebudu, protože mu schází základní úcta k člověku, jako obrazu Boha a slušnost. Nevidím důvod diskutovat s člověkem, který mě pro jiný názor nazývá zvířecími jmény. Až jednou dozraje, rád s ním budu debatovat.
Spisy otců ve své komplexnosti dávají pravdivý pohled na prvotní církev, na to, čemu skutečně věřila a na problémy, se kterými se potýkala.
Včetně postoje tehdejší církve k Ježíšově matce.
Nikdo tě nenutí se obracet k Marii, úcta ke svatým není nezbytnou podmínkou ke spasení. Pro nás katolíky je ale cennou devizou, kterou je škoda nechat bez povšimnutí.
Měj se hezky.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Středa, 28. červenec 2010 @ 15:32:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | "Nevidím důvod diskutovat s člověkem, který mě pro jiný názor nazývá zvířecími jmény."
Tak to by ses ovšem nemohl bavit ani s Janem Křtitelem, ani s Ježíšem samotným! Oni taky nazývali pokrytecké věřící (jako jsi i ty) zvířecími jmény. :-)
Matouš 3,7 Ale když spatřil, že mnoho farizeů a saduceů přichází ke křtu, řekl jim: „Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem?"
Matouš 12,34 Plemeno zmijí: Jak může být vaše řeč dobrá, když jste zlí? Čím srdce přetéká, to ústa mluví.
Matouš 23,33 Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?
Lukáš 3,7 Zástupům, které vycházely, aby se od něho daly pokřtít, Jan říkal: „Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nastávajícím hněvem?
Ono "plemeno zmijí" je v řečtině doslova "zplozenci (zrozenci) zmijí"...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Středa, 28. červenec 2010 @ 15:36:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Jak myslíš, že by dnes Jan nazval třeba vás, papeženecké modláře? Mírnější by určitě nebyl...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 14:52:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mikael Jan Hus je římskokatolický kněz. Sloužil by mše svaté Mikaeli a nesl by lidem radostnou zvěst.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Pondělí, 02. srpen 2010 @ 18:49:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Ty jsi vážně husa! Myslel jsem (pochopitelně) Jana Křtitele, jak jsi mohla snadno zjistit. Stačilo pořádně číst!
Jan Křtitel nebyl římskokatolický kněz. Ale ani Jan Hus by vás určitě nešetřil, vy odporní pokrytci... :-( |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: noname v Pondělí, 02. srpen 2010 @ 21:51:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Jaelo. Dovolím si malé zamyšlení. Michal tu má velmi často velmi osobitý způsob vyjadřování, dalo by se říci, že občas přímo vulgární, ale budiž, podává tím částečný obraz o své osobě. Mnohem víc z mého pohledu stojí za zamyšlení, jak málo to většině z přítomných vadí, ač ti samí, jsou jindy háklivý na každou sebemenší narážku nebo drsnější slovo. Náhle jakoby zapomínají na své křesťanské vychování . . . :-( Zrovna tak je zarážející, že jeho hrubé výrazy nevadí ani správcům stránek, když jsem jim napsal své připomínky k této věci, nedočkal jsem se žádné odpovědi - asi jim to nestálo za námahu. Promiň, že Tě tímto zbytečným povídáním, jen připravuji o čas ale snad si to přečte i někdo jiný. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Úterý, 03. srpen 2010 @ 17:04:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milý noname, kromě toho, že przníš Mikael nikoli Michal...sám to špatně snášíš, že?... nebo chceš snad sám nahradit jeho skvělou invenci, ve které podle mého, nemáš šanci? již tato Tvoje tvrdě konfidentská poznámka Tě žel usvědčuje ze skvělých povahových rysů, nebo že by byly přímo vulgární? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: noname v Úterý, 03. srpen 2010 @ 19:49:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Heleno. Mikaelovi se za tu chybu omlouvám, opravdu jsem to přehlédnul ale snad to nebylo tak zlé přehlédnutí. Napsal jsem správcům o tom, co se mi nelíbí, na to mám právo a jak vidíš, netajím se s tím. Co je na tom špatného? Mohla (měla) jsi to udělat sama, ovšem je možné, že právě tyto hrubosti se Ti líbí. Pro tvé lepší pochopení opakuji, šlo pouze o jeho hrubosti, nikoliv jeho myšlenky, které tu říká. Tak prosím, příště važ lépe svá slova, než někoho nějak označíš. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 05. srpen 2010 @ 16:22:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj HONZO, Ty zde platíš za obecního "vtipálka" u Tebe jeden často neví co myslíš vážně a kdy zlehčuješ, tak Ty chceš mluvit o hrubostech? Prosím zapomeň na to, že já se bych se kdy propůjčila k práskačství, které se mi z hloubky duše hnusí! Kdoví, jestli ta slova, která Tě tolik pobuřují, nezasahují právě bolavou patu, možná zrovna Tvojí, nebo něčí?! Ty mu toužíš "zatnout tipec" milý Honzo, tak by možná to spíše chtělo nějaké chlapské vyrovnání, někde na palouku, za kuropění... zkrátka chceš br Mikaela umlčet a já s tím velmi nesouhlasím a svá slova vážím o tom nemusíš pochybovat! Hledej v sobě tu proklamovanou bratrskou lásku o které tu každý tolik mluví, nebo skutek zase utek? a furt a pořád bude oko za oko...polepši se! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: noname v Čtvrtek, 05. srpen 2010 @ 17:18:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Heleno. Děkuji Ti, že oceňuješ můj smysl pro humor. :-) Máš pravdu, občas se tu musím usmívat ale nikoliv vysmívat, jestli tomu rozumíš. Úsměv je občas tím nejlepším co můžeš udělat a snad i Bůh, nás bere občas s úsměvem.
Napomenout někoho, kdo je nevychovaný není práskačství a kdo jiný to tu může udělat lépe, než správce stránek. Když o to pokusil někdo z nás, dostalo se mu spršky dalších hrubostí. Tobě ty výrazy kterými nás tu občas častuje připadají normální ?
Co se týče Mikaela, tak doufám naposledy. Nemám a neměl jsem potřebu mu zatrhnout tipec a už vůbec ne jej umlčet, to jsou jen tvé výmysly - které do jisté míry chápu - a kdyby nepoužíval ona hrubá slova, šlo by si s ním normálně popovídat. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 05. srpen 2010 @ 19:27:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Honzo, vidím, že sebe kvalifikuješ velmi shovívavě a to jak jsi věc podal a ještě pro J., tak to mě dojalo! Ono zde nepůjde o "napomenutí", taková napomenutí z historie známe a žalobníčky také! Když ..., tak žlobníček měl trest stejný jako obžalovaný...a tak je to jediné správné, nejsme tu v usa, tam to žalování každého na každého, patří ke "kultuře"; až jednou napíšeš něco, tak vyčerpávajícně výstižného, jako br Mikael, tak Ti řeknu; Jestli si myslíš, že Tvým obracením smyslu věcí se tu popadáme za břich, tak na to klidně zapomeň; a vůbec říká se "zatnout tipec" né zatrhnout... hraješ si tu na puritána, tak toho nech a raději se věnuj tématu, díky, nic ve zlém! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bibl (Skóre: 1) Vložil: noname v Čtvrtek, 05. srpen 2010 @ 21:45:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Heleno. Však jo, berme se s úsměvem, co jiného nám zbývá :-) avšak svého učitele, ber prosím vážně a nedej na něj nikdy dopustit!! :-))) Však pokroky, zejména ve slovníku jsou na už znát i když se ještě mnohému musíš mnohému doučit. :-))) Já si ten úsměv mohu dovolit, už podle toho jak si mě nazvala v předchozím příspěvku a také víš, že nejsem leckdo :-)))))))). Z toho co jsem si od tebe přečetl si nemyslím , že zrovna Ty by jsi mi měla něco vyčítat ale pokud Ti to uleví na duši, klidně si posluž. Já si to rád přečtu a třeba se nad tím ( na rozdíl od tebe) i zamyslím.
Heleno, prosím berme se s humorem a nadhledem, humor je ten nejlepší dar, který člověk mohl od Boha dostat a je jen jeho chybou, že jej občas neumí používat. Nejhorší je, když člověk bere sám sebe jen vážně, takový člověk si opravdu zaslouží naší lítost, protože mu není příliš pomoci.
Heleno, myslím, že jsme tu vystříleli zbytečně mnoho prachu a v podstatě k ničemu, tak mi prosím promiň, pokud jsem se Ti nějak ublížil a věz, že to nebylo ve zlém a snad mi to prosím odpustíš. Přeji Ti krásné dny a mnoho hezkých setkání na vinici Páně.
Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a (Skóre: 1) Vložil: helena v Pátek, 06. srpen 2010 @ 09:58:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milý Honzo, díky za lepší chápání, ať jsi kdo jsi! člověka poznáváme i ze čtení, ale web je stále jen web i když já, maje přetočený tachometr párkrát, pamatuji horší časy! Pokud jde o evangelium, tak tam světský humor nepatří a pokud někdo neslyší tu zvěst a příslušná varování, nebo si plete Husa s Křtitelem, tak se opravdu nelze ničemu divit!, tak věřím, že Ty to časem pochopíš! Myslím že ti, co startují na "první našlápnutí" jsou většinou muži, a my ženy to nějak chápeme i bez metly, kterou na nás používali zastara /kdoví jak je to nyní/i třeba v Jednotě Bratské, jak píše Zikmund Winter, mimochodem i on byl velký "říman"! Humor si nechci plést se "srandou", ale odlehčit sem tam situaci, nic proti tomu! Stále je to, ale jen o morálce a na ní když víru postavili, dobře nedopadli, viz zrovna tu JB, kázeň drželi, ale vlivy bludů neochránili! Takže hutný pokrm, bratře Honzo, to bych si moc přála, nikoli žabomyší války, které stíní tomu, mě tak drahému evangeliu, které miluje i br Mikael, to garantuji; Přeji Tobě osobně menší sensitivitu, na lidská slova výstražná s hledáním vyšších významů, jakož i sobě v tomto počínání! Buď zdráv a silen srdečně h |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církv (Skóre: 1) Vložil: noname v Pátek, 06. srpen 2010 @ 12:52:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji Heleno a nechť se nejméně stejnou měrou daří i Tobě. Honza
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 08:44:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No právě. Tak na co ztrácet čas s pokrytci a modláři!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 11:15:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Jsem rád, žes to uznal! Ale kvůli těm, kteří dosud tápou, je dobré vás usvědčovat z vašich lží a bludů!
Nedělám si totiž iluze, že by lidé jako ty změnili myšlení, to vám ta vaše modla ("Panna Marie") jen tak nedovolí... :-(
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 14:54:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mikael Panna Maria je Matka našeho Pána Ježíše Krista.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Pátek, 30. červenec 2010 @ 12:21:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Není. Ježíšova matka byla pannou jen do zrození Ježíše Krista:
24 Když se Josef probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl Hospodinův, a přijal svou manželku k sobě. 25 Ale nežili spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jméno Ježíš. (Mt 1) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Sobota, 07. srpen 2010 @ 22:01:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No a pak spolu žili. Ale o nějakém sexu se tam nepíše, to je jen naše domněnka. Neřeknu, když by tam bylo "ale nepoznali se", to je biblický eufemismus pro sex. Ale žít spolu mohli klidně jako bratr a sestra. A taky nemuseli, Kdo ví...
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Úterý, 10. srpen 2010 @ 12:12:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz |
Mt 1,25Ale nepoznal (ř.: nepoznával, tzn. nežil s ní jako muž) ji, dokud neporodila [svého prvorozeného] syna. A dal mu jméno Ježíš.
(Překlad KMS)
Ale nepoznal jí, až i porodila Syna svého prvorozeného,
a nazvala jméno jeho Ježíš.
(Kralická Bible)
Nespal s ní ale až do doby, kdy porodila syna, jemuž dal jméno Ježíš.
(Bible 21)
Ale nežil s ní manželsky až do doby, kdy se jí narodil syn, kterému dal jméno Ježíš.
(Slovo na cestu)
Stačí? :-)
Originál:
25 καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκεν υἱόν· καὶ ἐκάλεσεν τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 10. srpen 2010 @ 13:37:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na těchto stránkách http://apo-logia.blogspot.com/2007/04/mariino-panenstv-nanebevzet.html jsem se setkal s touto argumentací:
Problém je opět v moderním chápání tohoto
„dokud“. V bibli však ono „dokud“ pouze popisuje stav nebo činnost,
která trvala do určité chvíle, avšak zároveň neimplikuje, že by onen
stav či činnost netrvaly i nadále (na rozdíl od současného užití). V
zásadě se tedy jedná o chybu v textové analýze daného úryvku. Podobné
místo totiž nacházíme i ve Starém zákoně: A Míkal, dcera
Saulova, neměla děti až do dne své smrti. (2 Sam 6,23) Máme tuto větu chápat tak, že měla děti po
své smrti? Podobně i ve vyprávění o Mojžíšově smrti čteme: Pochoval
ho v údolí v moábské zemi naproti Bét-peóru. Nikdo až dodnes nezná jeho
hrob. (Dt 34,6) Avšak je
nám jasné, že ani „po onom dni“ toto místo nikdo neznal.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Středa, 11. srpen 2010 @ 10:59:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Jenže Míkal mít po své smrti logicky nemohla, kdežto Marie s Jeosefem souložit mohla!!
Je přece jasné, že když o řeknu o někom, že s ženou nežil, dokud neporodila, i malé dítě by pochopilo, že po onom porodu už ano!
Ale vy to chápat nechcete, abyste nemuseli opustit své dogma, které je vám milejší, než sama pravda... :-( |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 09:01:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milé oko, díky za pochopení, možná také půjdeš v některeých věcech časem více do hloubky, jak nám přesně tu předvádíš s obranou bludů! Opravdu jsem dříve netušila, jak daleko od evangelia je možné zajít po cca 2000 letech. Zaujalo mě jak píšeš, že mě nikdo nenutí, a já říkám zatím a možná, protože historie a ta kamenná víra jiných mě přesvědčuje i nakonec ze Tvých úst o nepochybné existenci náboženského "teroru"! Ono je to o použitém slovníku, to bude jako vždy ten revoluční moment, jen malinký pokus a ono to funguje! Ty řekneš jemným vybraným způsobem uctívání, ale ona je to modloslužba jasná! Neb uctívat lze pouze Stvořitele nikoli stvoření a tak bychom mohli pokračovat dál a dál; a za chvíli na mě dodupe Jaela, že vlastně mám halucinace a bude vymalováno...zdravím Tě ps zase mě zlobí internet, tak se omlouvám jestli to dobře projde... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 14:50:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Heleno, je úžasné žít v Přítomnosti Hospodina v Jeho církvi. Už nikam nechoď. Padni na kolena a vzdávej mu chválu, zpívej mu a raduj se. Je mocný a miluje tě. Nikdy tě neopustí, nikdy se tě nezřekne, do šedin tě bude nosit. Je to tvůj Bůh.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Pátek, 30. červenec 2010 @ 09:13:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | moje drahá Jaelo, ujišťuji Tě, že nejsem blond, ani vně, ani vnitř, nevím, jak jsi na tom Ty... a můj Pán není žádný katolík, ani protestant a to mě již dávno uklidnilo a stále naplňuje radostí, kterou přeji i Tobě i všem zde a rovněž být kritickým ke konzumaci lidských tradic, s potřebou být nanejvýše opatrným! Třeba král Sálem, Melchisedech, který je předobrazem na Krista našeho Velekněze, byl bez otce a bez matky, takže je tu další otázka jestli víte o "mateřství" panny Marie všechno? nebo se budeme ptát zase jen "svatých otců"?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Pátek, 30. červenec 2010 @ 17:18:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Heleno, ty fakt nejsi blond? S tím jsem vůbec nepočítala.Já ne. Co tě trápí s mateřstvím P. Marie?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 09:05:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | milé oko, díky za pochopení, možná také půjdeš v některých věcech časem více do hloubky, jak nám přesně tu předvádíš s obranou bludů! Opravdu jsem dříve netušila, jak daleko od evangelia je možné zajít po cca 2000 letech. Zaujalo mě jak píšeš, že mě nikdo nenutí, a já říkám zatím a možná, protože historie a ta kamenná víra jiných mě přesvědčuje i nakonec ze Tvých úst o nepochybné existenci náboženského "teroru"! Ono je to o použitém slovníku, to bude jako vždy ten revoluční moment, jen malinký pokus a ono to funguje! Ty řekneš jemným vybraným způsobem uctívání, ale ona je to modloslužba jasná! Neb uctívat lze pouze Stvořitele nikoli stvoření a tak bychom mohli pokračovat dál a dál; a za chvíli na mě dodupe Jaela, že vlastně mám halucinace a bude vymalováno...zdravím Tě ps zase mě zlobí internet, tak se omlouvám jestli to dobře projde... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 30. červenec 2010 @ 10:18:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Aneb opět váš slepý ikonoklasmus versus katolická ikonodulie, kterou si pletete s idolatrií, Heleno?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Sobota, 31. červenec 2010 @ 08:46:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | JMK, v případě, že chceš argumentovat tím čemu latinský výraz ikonoklasmu /odstraňování a odpor k jejich uctívání/ odpovídá, tak bys měl mít opět vědomí proč... Jinak ikonodulie patří k východnímu uctívání ikon, a k té se hlášíš? no nazdar... a idolatrie? /modlářství/ ke které obrazoborectví jistě patří je novozákonnímu věřícímu jasné, tak zřejmě zbytečně, asi chceš oslnit...koho...sebe? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Neděle, 01. srpen 2010 @ 12:32:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Helena Jak jsi mohla přejít ze svobody římskokatolické církve do nesvobody to nepochpím a píšeš tu o teroru. Máš vůbec ráda svobodu?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Neděle, 01. srpen 2010 @ 14:07:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Říká se tomu zatrpklost.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 28. červenec 2010 @ 12:40:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Přesně tak.
Naštěstí ne všechna místa na zemi byla pod mocí Říma, kde se v každém období dochovávala jen přesně vyselektovaná literatura a dokumenty odpovídající tomu, co bylo zrovna potřeba propagovat. Církve existovaly jinde po celém světě a třeba záznamy historie některých církví v Malé Asii a dál na východ jsou v tomto ohledu docela zajímavé. Z nich je zjevné, že odmítání uctívání model, odmítání pověr a magických skutků kdy vnější věci působí změnu vnitřku (přesně opačně svědectví evangelia), odmítání bezbožné hierarchie a mnohé další věci nejsou otázkou 16 století, ale století mnohem dřívějších.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 28. červenec 2010 @ 14:19:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."kde se v každém období dochovávala jen přesně vyselektovaná literatura
a dokumenty odpovídající tomu, co bylo zrovna potřeba propagovat"...
Zase je to všechno trochu jinak.
I v dobách, kdy se zabavovaly a pálily heretické spisy, vždycky se archivovaly a uchovávaly jednotlivé exempláře pro potřeby studia. Proto se zachovaly až do dnešních dnů.
To přiznává dokonce i A. Jirásek, když ve svém románu F. L. Věk popisuje, jak mladý student Věk studoval potají ze zakázané sekce klášterní knihovny heretické spisy.
Jak jsem už vysvětloval, středověká církev se považovala za ochránkyni čistoty víry a proto mocí často zasahovala tam, kde podle současných měřítel lidské svobody už neměla právo. Ale to je dávná minulost a otloukají nám to o hlavu už jen "vykopávky" bez patřičného rozhledu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 28. červenec 2010 @ 18:53:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko argumentovat tím, že Řím od počátku hrál první housle je pouze katolická masáž. Historie mluví něco jiného. Pokud by všichni tak "vroucně" se lísali k Římu, proč východní církve do dnešních dnů papeže nazývají *****m? Pavel ne nadarmo psal o vlcích ve stádě, ti římští vlci se projevili až po uznání katolicismu římským císařem. Paradoxně pronásledování začali pronásledovat odpůrce. Nenávist vůči Židům zasel katolicismus a to je fakt a druhým faktem je, že vaši chlapíci v sukních proklépavali trámy za doby temna. Omlouvat to tím, že někde zašili pár exeplářů pro své studium mi zavání těžkou ironii vůči všem těm, kteří prošli pronásledováním od kat. nekřesťanů. rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Středa, 28. červenec 2010 @ 22:49:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Opatrně s těmi "fakty".
Ať chcete nebo ne, Oko vám to natřel...a člověk s mozkem po přečtení diskuze pochopí, kdo tu jen plive jed a síru a kdo se odvolává na skutečné nevybájené historické prameny, o kterých je možné vést seriózní diskuzi.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 28. červenec 2010 @ 23:11:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Chceš říci, že si to ty evangelíci, potvory jedny, s těma kralickejma biblema docela všechno vybájili? A ty pravoslavný heretici s těma překladama do staroslověnštiny taky? No teda, to jsem netušil!
Hmm, tak to pak člověk s mozkem po přečtení diskuze opravdu pochopí, kdo
tu jen plive jed a síru a kdo se odvolává na skutečné nevybájené
historické prameny, o kterých je možné vést seriózní diskuzi.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 08:41:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."argumentovat tím, že Řím od počátku hrál první housle je pouze katolická masáž."...
Tato "masáž" je však doložena historickými prameny: Hned po mučednictví svatých Petra a Pavla byla totiž církvi v Římě
přiznána prvořadá role v celém katolickém společenství. Tuto roli
dosvědčuje již ve druhém století sv. Ignác z Antiochie (Římanům, úvod: Funk, I,252)
Ignatios zvaný též Theoforos (nositel Krista) církvi,
jež ve velkomyslnosti nejvyššího Otce a Jeho jediného Syna Ježíše Krista
nalezla milosrdenství,
milované, osvícené vůlí Toho, jenž chce vše, co chce láska našeho Boha
Ježíše Krista,
církvi jež zaujímá přední postavení v krajině Římanů,
jež je hodna Boha, lásky, blahořečení, chvály, jež je důstojně řízena,
jež je čistá, na předním místě lásky,
jež se řídí Kristovým zákonem a Otec jí dal jméno, Ve jménu Ježíše Krista,
Syna Otce ji pozdravuji.
Ty, kteří tělem i duchem jednají podle Božích přikázání, kteří jsou
beze sporu v Boží milosti,
kteří nejsou nalíčeni žádnou cizí barvou,
co nejsrdečněji pozdravuji v našem Bohu Ježíši Kristu.
Abychom
pravdivě poznali způsob uvažování tehdejších křesťanů, je třeba dobové
výroky zasadit do kontextu tehdejších událostí. Již daleko dříve, v r.96! vypukl
v Korintské obci spor. Skupina mladých duchovních se postavila proti
jiným presbyterům kvůli směru, kterým se ubírala městská komunita. Tehdejší
papež Klement (třetí v pořadí po Petrovi) jim v dopise neústupně
připomněl tradiční poslušnost vůči církevním autoritám a nabádal je,
aby se vyvarovali falešných učenců. Dopis byl přijat s velkým
respektem a stal se předmětem rozjímání při nedělních mších. Byl
opisován a rozšiřován po ostatních církvích. Je to první známý text (r.
96!), jež v praxi potvrzuje nadřazenost římského biskupa nad všemi
ostatními církevními obcemi světa.
Máte tedy na vybranou: Buď
vlastní spekulace a výplody fantazie, nebo se lépe seznámit s
jednotlivými výroky tehdejších křesťanů a historické vazby a na jejich
základě až pak učinit vlastní závěry.
http://krystal.op.cz/amen/2000/Amen6-00.htm
Irenej z Lyonu je autorem nejstaršího seznamu papežů do jeho doby. Píše: Kdokoli v každé církvi, kdo by chtěl poznat pravdu, může kontemplovat
tradici apoštolů, kterou nám bylo dáno poznat po celém světě. Můžeme
vypočítat ty, koho apoštolové ustanovili jako biskupy a jejich nástupce
až do našich dob, muže, kteří ani nevěděli o tom, o čem heretici
blouzní, ani to neučili. (AH 3,3,1)
Tertulianus píše: [Apoštolové] založili církve v každém městě, ze kterých všechny ostatní
církve, jedna po druhé, odvozovaly své podání víry a semena nauky, a
každý den je odvozují, aby se mohly stát církvemi. Pouze z tohoto
důvodu budou schopny považovat se za apoštolské, za výhonek
apoštolských církví. Každý rod se musí nutně obracet ke svému původci,
aby zjistil, kým je. Proto církve, ačkoli jsou mnohé a tolik veliké,
obsahují pouze jedinou původní církev, [zbudovanou] na apoštolech, ze
které všechny [pocházejí]. Tímto způsobem jsou všechny prvotní a
všechny jsou apoštolské, pokud prokázaly, že jsou v jednotě jedno.
Sv Augustin píše: Existuje mnoho věcí, pro které zůstávám poprávu v lůně (katolické
církve). Drží mě v ní svornost lidí a národů, drží mě v ní autorita
započatá zázraky, živená nadějí, rozrostlá láskou, upevněná
starobylostí. Drží mě zde posloupnost kněží od samotného stolce
apoštola Petra, jemuž Pán po zmrtvýchvstání svěřil úkol živit jeho ovce
(Jan 21,15-17), až po současný episkopát (tj. biskupy). A nakonec mě
zde drží samotný název „katolická“, který, nikoli bez důvodu, náleží
pouze této Církvi, takže žádný heretik, ačkoli se všichni chtějí
nazývat „katolickými“, se neodváží ukázat poutníkovi, když se jej
zeptá, jak se dostane ke katolickému kostelu, cestu ke své bazilice
nebo domu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pátek, 30. červenec 2010 @ 17:59:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko mluvit o papežství v r.96 je opravdu katolická masáž. Mluvit o nadřazenosti Říma v 1. století je dokonce k smíchu. Můžeš tady citovat vaše církevní "otce", ale skutečnost byla taková, že ani Ignatios, ani Klemens neměli potuchy o prvenství římského biskupa. Teprve kolem roku 150 za Pia se začalo prosazovat monarchstické uspořádání církve tj. biskup římský se dožadoval poslušnosti ostatních sborů, což ovšem bylo přijímáno s nevolí ostatních biskupů. Také za tohoto Pia začali "počítat" biskupy římské od Petra, dříve o tom neměli potuchy. Ještě počátkem 4. st. byli v církvi uznávaní tři biskupové za význačnější a to biskup římský, alexandrijský a antiochijský. Teprve počátkem 5. st. kdy Řím upadl politicky i mocensky, císaře nahradil římský biskup,který si přivlastnil nejen církevní autoritu v západní části impéria, ale i právní. Teprv Lev I. (440÷461) je považován za skutečného vládce a papeže v západní části rozpadlé říše. Svoji autoritu zdůvodňoval, jak jinak, politickým postavením Říma jako hlavního města říše. Východní část se proti tomu postavila a v pozdější době došlo k rozkolu, který trvá do dnešních dnů. Je zbytečné tady psát, že pozdější papežové byli loutkami v rukou vládců, dějiny papežství nejsou o církvi, ale o politice a násilí. Kdo to nechce vědět, darmo, je to k jeho škodě. rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 28. červenec 2010 @ 23:07:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | I v dobách, kdy se zabavovaly a pálily heretické
spisy, vždycky se archivovaly a uchovávaly jednotlivé exempláře pro
potřeby studia. Proto se zachovaly až do dnešních dnů.
Hmm, a tohle je právě to zajímavé. Tomu bych i věřil. Docela bych se do toho archivu podíval a přečetl nebo ofotil si nějaký ten dopis nebo dílo od Metoděje, když už to není heretik a proklatec ale opravdový věrozvěst. Nešlo by se tam nějak dostat? A nebo zrovna po něm to zlividovali všechno?
Ono je fakt zajímavé, že po mnoha a mnoha různých hnutích a skupinách se nedochovalo veřejně nic jiného, než svědectví či obžaloba jejich odpůrců. To vypovídá o velmi kvalitní práci té středověké církve.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 08:34:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Docela bych se do toho archivu podíval a přečetl nebo ofotil si nějaký ten dopis nebo dílo od Metoděje... To vypovídá o velmi kvalitní práci té středověké církve. "...
Podmínky života vranném, vrcholném a pozdním středověku jsou natolik odlišné, že nelze zaměňovat. Je třeba posuzovat věci konkrétní doby v kontextu tehdejší historické situace. Nezevšeobecňovat.
Ono je pak opravdu těžká diskuse s někým, kdo spojuje Cyrila a Metoděje s "prací středověké církve." a nerozlišuje třeba ranný středověk od středověku pozdního.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: helena v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 09:30:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ó vatikánské archívy, tak ty se nám líbily, Tobě a jiným již asi méně oko, nu což, však reformovat by se mělo z gruntu, co říkáš? ta jejich dostupnost je opět pollitická nikoli v zájmu pravdy a víry, protože je co tajit, inu a síra, ta na tu nepochybně dojde... jinak rozlišování mi bude houby platné, když budu mít v sobě jen prokletí, že ano? nebo snad hřích nevíry je něco jiného? |
]
Pohled - Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 12:42:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Podmínky života vranném, vrcholném a pozdním středověku jsou natolik odlišné, že nelze zaměňovat.
No, tím myslíš to, že zatímco v raném středověku se dařilo tzv "církvi" likvidovat tu literaturu velmi precizně, tak, že nic nezůstalo a křesťany od sebe precizně izolovat, zatímco později, zvláště s rozvojem knihtisku a komunikace už to nebylo možné? Ale to přece rozliší každý, kdo se tím zabývá a cokoliv byť jen málo si z historie přečetl...
Samozřejmě, že jsou věci třeba posuzovat v kontextu té doby. Ale křesťané mají ještě jeden pohled: Posuzují věci v kontextu evangelia, Slova.
|
]
Pohled - Re: Církve a Bible (Skóre: 1) Vložil: JMK v Čtvrtek, 29. červenec 2010 @ 12:51:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinče, jsi konspirátor.
|
]
|
|
|
|