|
Právě je 566 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116738876 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Aktivity a kampaně: O kurzech Alfa s brněnským evangelickým farářem Jiřím Gruberem
Vloženo Pátek, 01. březen 2013 @ 09:26:39 CET Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený Misijní
cyklus setkání pod názvem Alfa kurz je v českém prostředí spojen
především s probuzeneckými a charismatickými církvemi. Jak se k jeho
pořádání dostane evangelický farář?
Navštívil mě pastor společenství Slovo
života. Pověděl mi, že kurzy již několik let pořádají, mají dobré
výsledky a pozval mě ke spolupráci – nabídl nám konat kurzy paralelně s
nimi, aby si lidé v Brně mohli vybrat církev, v které by je chtěli
navštěvovat. Spolu s několika lidmi ve sboru jsme si řekli, že by v
podobné nabídce skutečně neměla chybět ani naše církev českobratrská.
Nejdříve jsme se s průběhem a kurzy seznámili u „konkurence“ a pak jsme
se na jejich pořádání asi rok připravovali. Byly to občas doslova
„manévry“, jde přece jen o jiný typ akce než jsou biblické hodiny nebo
sborové dny. Ale vyplatilo se to.
V čem spočívají hlavní zásady
těchto kurzů? V čem se liší třeba od našich biblických hodin, při nichž
také často probíráme základy křesťanství?
Kurzy Alfa vznikly v prostředí
anglikánské církve v Londýně. Je možné je pořádat prakticky ve všech
církvích. Základní myšlenka stojí na třech pilířích – na společné
večeři, na cyklu dvanácti přednášek a na společném rozhovoru u stolu.
Každý pilíř je stejně důležitý a navzájem se doplňují.
Společná večeře slouží k nastolení důvěry. Při jídle se vede běžná společenská konverzace – lidé se seznamují.
Přednášky jsou na vybraná témata a v zásadě se neliší od toho, s čím
lidi seznamujeme v kázáních nebo na biblických hodinách. Liší se však
tím, že je třeba se přizpůsobit posluchači, který možná o církvi a víře
neví téměř nic. Témata přednášek jsou formulována jako otázky,
například: Je křesťanství již zastaralé a zbytečné? Proč Ježíš zemřel?
Má smysl se modlit? Může nás Bůh uzdravit? Proč potřebujeme církev?
Následuje rozhovor, při kterém si lidé ze sboru a hosté povídají u stolů
o tom, co slyšeli. Zásada je, že u každého stolu musí být víc hostů než
těch, kteří na otázky odpovídají. Hlavním cílem rozhovoru není
poučovat, ale naslouchat všemu, co hosty trápí, čemu nerozumějí, co je
na víře přitahuje. Nikdo nikoho o ničem nepřesvědčuje a nikam ho nezve.
Vše má být otevřené a nezávazné. Lidé si nedávají adresy a oslovují se
pouze křestními jmény.
Jak jste vybírali lidi, kteří sedí s hosty u stolů? A kdo vám vaří večeře?
Lidem u stolů říkáme pracovně „stolaři“.
Jsou to většinou ti, kteří již delší dobu žijí ve sboru. Později to
byli lidé, kteří sami kurzy absolvovali a stali se členy sboru. Občas se
s nimi sejdu a probíráme nejčastější otázky. A před každým večerem se
shromáždíme k přímluvným modlitbám.
Večeře nám chystá skupina sester ve sboru – vždy dvě nachystaly na první
večer padesát teplých večeří. Pak to většinou kleslo ke třiceti či
dvaceti. Stává se i to, že někteří se přicházejí pouze najíst. Ale
nebylo jich mnoho.
Kromě toho je ještě technický tým z těch, kteří chystají sál, obsluhují u
stolu a hlídají šatnu. Po večeři nám zpívala mládež tři písně ze Svítá. Na každý večer bylo třeba asi dvaceti lidí ze sboru.
Jak často kurzy vyhlašujete a kolik lidí se průměrně přihlásí?
Dosud jsme je pořádali každý rok. Sedmý
rok jsme si dali pauzu, protože už byla cítit únava. Doufám, že se
příští rok podaří kurzy zase obnovit. Kurz začne v říjnu a v půli
prosince skončí. Koná se každý večer od 18 do 20 hodin ve sborovém sále.
Od ledna pak běží kurz Beta, do kterého přicházejí ti, kteří vědí, že
po jeho skončení se budou moci přihlásit do sboru nebo dát pokřtít. Na
začátku kurzu přicházelo asi dvacet hostů, vydržela zhruba polovina.
Jak se o kurzech budoucí účastníci dozvědí?
Všemi možnými i nemožnými způsoby. Ze
zkušenosti víme, že každý účastník se o nich dozvěděl jinak. Někdo z
inzerátu v tramvaji, jiný z letáku ve schránce, další si letáček vezme v
předsíni kostela, jiný zahlédne pozvání na nástěnce mezi výlohami
obchodů. Další najde pozvánku jako inzerát v místních novinách nebo na
internetu. Zveme i při Noci kostelů nebo na koncertech pořádaných v
kostele. Nejcennější je ovšem pozvání osobní. Na první večer přijde člen
sboru se svým hostem a pak už nechá na něm, zda ho kurz zaujme a bude
chodit dál.
Jaké je typické složení účastníků jednoho běhu?
Přicházejí lidé všech věkových skupin.
Převažují mladí a starší. Většinou jsme se snažili, aby u jednoho stolu
seděla přibližně jedna věková skupina. Ale není to nutné.
Existuje nějaká slabina této misijní formy?
V původní podobě je důležitou součástí
kurzu víkendový pobyt, kde se hovoří o Duchu svatém a posluchači jsou
vybídnuti k osobnímu přiznání ke Kristu. My jsme víkend omezili na
sobotu, jedeme do nějakého venkovského sboru, kde hovoříme o rozhodující
roli Ducha svatého v životě víry. Ale žádnou výzvu k obrácení nedáváme.
Necháváme lidi, aby dozráli sami. Nutno ovšem říci, že většinou jako
hosté přicházejí lidé, kteří jsou již víře nakloněni, mnozí se v
soukromí modlí. Jejich víra však potřebuje jakési pročištění a vyjasnění
sporných otázek.
Na nějakou výraznou slabinu jsme nenarazili. Mně moc nesedí slovo kurz –
jako by víra byla něco, co se dá naučit. Ale název je zavedená značka,
jejíž zásady je třeba respektovat.
Samotné pořádání kurzů Alfa je poměrně náročné. Vyžaduje mít ve sboru
dostatek lidí, kteří se zavážou k pravidelné účasti a práci. Existuje
však i domácí verze kurzu, který je pořádán v rodině a účastní se ho
třeba jen dva tři hosté. Velkou výhodu vidím v tom, že dokud jsem
připravoval žadatele o křest sám, znali pouze faráře a do společenství
sboru si jen těžko nacházeli cestu. Když ale přijdou do kostela
účastníci kurzu Alfa, znají tam nejmíň dvacet lidí.
Když lidé kurzem projdou, nechají se alespoň někteří pokřtít nebo zapsat do sboru? A vydrží jim případné nadšení?
Po skončení kurzu Alfa nabídneme
zájemcům pokračování v tzv. kurzu Beta. Ten už jsme koncipovali podle
svého, žádný scénář k němu nebyl. Učíme se zde číst Bibli pomocí
rozhovoru nad vybranými texty v malých skupinkách, zasvěcujeme účastníky
do života církve a společně se modlíme. Seznamujeme je s desaterem,
vyznáním víry, svátostmi, dějinami církve. Je to taková konfirmační
příprava pro dospělé. Večeře si chystáme společně, většinou studené.
V kurzech Beta předpokládáme již vážný zájem, zveme do bohoslužby a v
závěru (trvá do ledna do dubna) nabídneme možnost vstupu do sboru a
nepokřtěným možnost křtu. Za posledních šest let se takto ke sboru
připojilo asi padesát dospělých lidí. Někteří se po jisté době zase
vytratili. Pro řadu lidí je těžké změnit styl života – nejsou zvyklí
slavit neděli, mají nevěřící rodiny nebo čekali od víry v Krista něco
jiného a jdou hledat jinam.
Doporučil bys konání těchto kurzů v našich sborech?
V zásadě ano, tam, kde jsou pro to podmínky. Je to jedna z dobrých
možností, jak nabídnout lidem možnost uvěřit v Ježíše Krista a zapojit
se do života církve. Ze zkušenosti vím, že není málo lidí, které osloví
jednotlivé kázání, kniha, film nebo zasáhne nějaká životní událost, ale
nevědí, jak se k víře a církvi dostat blíže. Většinou se ostýchají a
nevědí, co mají udělat. Po chvíli proto jejich nadšení a zájem vyprchá.
Kurzy Alfa mohou lidem pomoci, aby svou počáteční a nejistou víru mohli
někde ukotvit a překonali svou původní nedůvěru k církvi. Nesmíme je
však začít hned poučovat, ale především naslouchat. Kurzy Alfa jsou
dobrým způsobem, jak dát těmto lidem najevo, že nám na nich záleží, i
když se do církve nepřihlásí a půjdou dál svou vlastní cestou.
Ptal se Roman Mazur www.ceskybratr.cz
|
Podobná témata
|
|
O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Sobota, 02. březen 2013 @ 13:38:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Koukám, že už je to zase o něco jendnodušší. Dělá se večeře, aby se vzbudila důvěra. Spolupráce životavoďáků s tradičňáky, aby bylo kam přelézt (asi oběna směry poňádž to taky zabere nějaký čas). Hlavně ta jednota v tématech. Kde sou ty časy kdy byli charoši ještě vynalézaví, jak někoho oblbnout. Zac hvíli zbude jen přiručka a její dozorce.
Joe F.
|
Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Willy v Sobota, 02. březen 2013 @ 13:55:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Joe,
asi nečetli 127. žalm hned první verš: Pokud Hospodin nebuduje dům, marně se na něm namáhají stavitelé. Pokud Hospodin nestřeží město, marně bdí strážce. |
]
Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Irena v Sobota, 02. březen 2013 @ 21:14:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Amen. |
]
Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Pondělí, 04. březen 2013 @ 22:08:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nojo, tady to ale není o tom, že se nestaví dům, ale o tom že je iluze, že se staví a jak tady někdo psal o tom čase, že když někoho zaměstnáš (pokud možno na celý život), nějakými kravinami, tak nejenže má tu iluzi, ale k tomu stejně nic nestaví a ani nikdy sám nedospěje k tomu, že by měl (staví něco pro někoho).
A ještě jinak lidé pozbývající svou identitu, individualitu a osobní svobodu, nikdy nedospějí a tím pádem ani nic nestaví. Pán Bůh nechce aby na jeho stavbě pracoval jeden (případně nejaká posloupnost diktátorů), kteří řídí stádo ovcí, později volů, ale chce, aby každý přinášel svou hřivnu, která se množí zase právě jeho vlivem, jen s tím, že ho ostatní respektují a naopak, že on respektuje je. Jen tak může a má fungovat spolupráce. Pokud je tam kápo, který ví vždycyk přesně jak se mají ti ostaní chovat, jednat, pracovat není to dílo boží, je to nějaký dráb a stádo odoosobněných vovec.které nikdy nezvednou hlas, protože pan vedoucí nařídil.
Postoj ovcí, že jsou jen ovce je důsledkem dlouhodobého vlivu rozhodování někoho jiného, že jsou jen ovce. Každý má však svůj potencilál, kteým je schopen převýšit svého diktátora. Z čehož vyplývá, že vedení je o slušnosti a respektu ne o drzém čele a zvýšeném hlasu (a už vůbec ne o funkci).
Joe
|
]
Re: Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 04. březen 2013 @ 22:46:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo, jednou jsem si dovolil jednomu "diktátorovi" říct, že ty ovce nejsou jeho a hned mi vpálil, že moje taky ne, což jsem ostatně neříkal ani si to nemyslel, jen jsem chtěl, aby si to uvědomil, protože je "stříhal", jako by jeho byly.
No a s tou dospělostí ...? Jak mají ovce dospět, když je vedou děti v lepším případě a slepí v tom horším?
A co se vedení týče, to je hlavně o pokoře, o životě, o lásce a poslušnosti Pánu. |
]
Re: Re: Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Středa, 06. březen 2013 @ 10:05:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je to tak, rozmazlené děti vedou ty méně rozmazlené a vyrábí z nich nemyslící, zaneprázdněné a odosobněné robůtky. Je to fenomén konformního prostředí, kdy si ovce neuvědomují, že by měli dospět. Ony si dokonce ani neuvědomují, že nějaká dospělost existuje, protože si myslí a jsou udržovány v tom, že na tom jsou dobře a jsou dospělé a v nejlepších rukách krále Miroslava. To už halt to sektářské prostředí sebou nese. Patologické na to je to, že takto zmanipulované ovce věří jen a pouze panu vedoucímu a i kdyby přišel sám Pán Bůh, tak pan vedoucí je ještě nad ním.
AhoJoe |
]
Re: Re: Re: Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 06. březen 2013 @ 10:52:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K tomu bych doplnil ještě skutečnost, že ovce bývají manipulovány k tomu, že ony přece nemohou být lepší, duchovnější, znalejší a dospělejší než pan vedoucí. Na potvrzení toho, cos napsal v závěru: kdysi mi Pán položil na srdce, abych se celou noc modlil v budově sboru za různé konkrétní věci. Přednesl jsem svou prosbu odpovědnému člověku, který mi to s jistou (technickou) výmluvou nedovolil. Tak jsem se ho zeptal, co by dělal, kdyby se stejnou prosbou přišel sám Pán Ježíš; jestli by Mu to také nedovolil. Jeho odpověď "nedovolil" mi vyrazila dech a byla jednou z posledních "kapek", které mne přiměly z toho sboru odejít. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: O náborových kurzech charošů, a o tom, jak už pomalu vyčpěly (Skóre: 1) Vložil: Farel (ierax@seznam.cz) v Středa, 06. březen 2013 @ 18:20:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To von to ale myslel dobře. Von už se zato určitě s vírou modlil a pak už jen věřil a tak už nebylo potřeba, abyste se zato vydva s Ježíšem ( a navíc celou noc) modlili. Huž to bylo zkrátka zbytečný. Takhle von to správně myslel :-).
Howgh Joe F1
|
]
|
|
Re: O kurzech Alfa s brněnským evangelickým farářem Jiřím Gruberem (Skóre: 1) Vložil: Willy v Sobota, 02. březen 2013 @ 14:05:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Takhle to dopadá, když se lidé zaměřují na technologii místo na "Technologa" nebo na metody místo na Toho, kdo ty metody vymyslel anebo také ještě na dary místo Dárce. A myslí si, že to bude fungovat i bez Něho. No, nebude! To mi můžete věřit.
Tož tak. |
|
|
Re: O kurzech Alfa s brněnským evangelickým farářem Jiřím Gruberem (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 04. březen 2013 @ 09:26:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Takhle to dopadá když se někdo naváží do katolíků, hraje si na protestanta a pak se dozví že se evangelická církev rozrostla o 50 lidí. Zas je to podle něj špatně a není to fér. |
|
|
|
|