|
Právě je 573 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116815779 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Esejci a majetek
Vloženo Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 09:41:09 CEST Vložil: Olda |
poslal xb James H. Charlesworth píše v knize „Ježíš a svitky od Mrtvého moře“ na straně 34:
Podle svitků od Mrtvého moře užívali kumránští esejci termíny „chudí v duchu“ a „chudí“ jako sebeoznačení. Ve Válečném svitku je „chudý“ synonymem obratu „my, kteří máme účast na tvé pravdě“ (1QM 13,12-14). To jsou ti, kteří díky Božímu zásahu nakonec zvítězí v konečné (eschatologické) válce. Členové kumránské komunity přetvořili koncept „chudých“ ze sociologického a ekonomického kontextu do náboženského pojetí.
Konec citace. Ze čtyř evangelií vykazuje největší esejský vliv
evangelium Matoušovo. Markovo evangelium obsahuje ve vyprávění o
rozmnožení chlebů tuto konverzaci:
„Dejte vy jim jíst!“ Řekli mu: „Máme jít nakoupit za dvě stě denárů chleba a dát jim jíst?“ (Marek 6,37)
Jak
si autor Marka představoval, že to Ježíšovi učedníci s nákupem mysleli?
Jsme zvyklí vnímat jejich reakci ironicky, avšak z textu nevyplývá, že
by se jednalo o částku nereálnou a o ironii. Jediné Matoušovo evangelium
zmínku o nakoupení chleba vynechává (http://www.quantum-mechanics.eu/MkMtLk/Czech/#Mk6,37), nejspíš proto, že jeho autor bral neironický význam přinejmenším v potaz. Jsme zde svědky esejského formování evangelia.
Vyvozovat
z Marka 6,37 závěry o financích Ježíšovy skupiny můžeme jen velmi
nepřímo, protože rozmnožení chlebů je vymyšlené - viz O původu evangelií.
Můžeme přemýšlet o tom, jak autor Marka přemýšlel o tom, jak jeho text
bude působit, a co asi věděl, když to mohl napsat tak, jak to napsal.
Důležitější je vynechání toho verše v Matoušovi, protože nás upozorňuje,
že některé ideály, které přisuzujeme Ježíšovi, vnesli do formujícího se
křesťanství až esejci, kteří předtím byli s Ježíšem v konfliktu (viz O původu evangelií).
|
Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 11:25:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Schopnost přijmout vědomě spásu nemá každý. K tomuto úkonu je třeba určitá "kvalita pravdy, bohatost" schopnost ducha. U dětí se jejich duch zatím v poznání co do "kvality pravdy" teprve rozvíjí. U mentálně postižených rozvoj ducha stagnuje. Děti a postižení jsou v kategorii "chudí duchem". Nejsou schopni vědomě přijmout spásu. A toto vědomé přijetí není podle Boží spravedlnosti u chudých duchem vůbec nutné. Kristus sám přece říká: Blahoslavení chudí duchem neboť jejich je nebeské království. Pojem blahoslavený je díky ŘKC hodně zprofanovaný. Blahoslavený je ten, kdo jako bohatý duchem vědomě přijal svou spásu i ten kdo pro chudost vlastního ducha toho schopný nebyl. Zatracený je ten kdo byl svým "bohatým" duchem schopný spásu přijmout a spásu nepřijal. Při vzkříšení se blahoslavenství mění ve svatost a zatracení ve věčnou smrt. Záleží na každém, co si z tohoto světa ponese. Jestli blahoslavenství nebo zatracení. Zde se rozhoduje, ne potom. Jenom chudí duchem se rozhodovat nemusí. Jsou Kristem blahoslaveni. Kristus rozhodl za ně, když oni toho pro svůj defekt schopní nejsou. Kristus myslí na každého z nás. Díky Kriste Ježíši.
Pro autora článku: Hledej pravdu o slovech v Boží pravdě.
|
Re: Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 12:37:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | c elkem souhlas až na to zprofanování.. navíc termín blahoslavený může být možná širší než se domníváš.. Pán Ježíš tam má přece oněch Blahoslavenství více.. Takže bych to přímo neomezoval na "stav, jež po smrti musí nutně vyústit ve svatost". Je třeba blahoslavenství: "Blahoslaveni ti, jež touží a žízní po spravedlnosti". Nevím, ale mě se tam docela dobře vleze i Jan Palach a podobní "političtí rebelové" (také ten stav znám..) Ale jestli to nutně povede k automatické svatosti po smrti, je otázka.. když odpovíš/ odpovíte ANO, tak nic nenamítnu, přežiju to.. , přeju jim to..
Ale spíš si myslím, že Blahoslavený je prostě Blahoslavený.. něco jako Dobrořečený.. Prostě Bůh o něm mluví pochvalně.. onen člověk je/má být BLAŽENÝ. Ježíšovo pokolení mělo být také blažené/blahoslavené, že slyšelo jeho řeč, učení.. (blahoslaveny vaše uši, že slyšší.. a oči, že vidí...)
jinak to "chudí v duchu" se snad opravdu v překladech uvádí.. nevím teď, co je přesně v řečtině..
Jinak téma je Essejci. Zde je třeba podotknout, že Essejců mohlo být více skupin, nemusel to být jednolitý proud.. Kumránská skupina mohla být specifická.. a nebo také to vůbec nemuseli být Essejci.. je to jen doměnka.. mohla to být také třeba písařská dílna..
S Essejci je dává do vztahu onen "Řád Jednoty", ale někde jsem četl námitku, že to právě essejské vůbec nemusí být, je prý v dost bojovném (válečnickém) duchu..
|
]
Re: Re: Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 15:29:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Termín blahoslavený je samozřejmě širší. Terminálem tohoto termínu je Boží příslib svatosti při přijetí Krista. Přijetí Krista má pak mnoho duchovních podob, a kolik je těchto podob tolik je i projevů blahoslavenství. Neb jak praví klasik. Kolik třešní- tolik višní..:-)) |
]
Re: Re: Re: Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 22:49:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | s tím nelze než souhlasit..
|
]
|
|
Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 13:21:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zázračné rozmnožení chlebů je prý vymyšlené, apoštolové ironicky odmlouvali, esenové byli s Ježíšem v konfliktu a napsali si pak Evangelium jak se jim zlíbilo………………kterýpak duch ze sebe tohle vše vypotil ? Je to i názorná ukázka toho jak snadno se dá Bible zneužít bez Církve. Za zmínku stojí i to jak Pán Ježíš jedná a dává své dary prostřednictvím lidí a Církve. Když říká apoštolům dejte jim jíst a čeká až se někdo zřekne své celodenní porce jídla a až to pak rozdělí. Požaduje pro svůj zázrak naši oběť a práci. Také se ptal po návratu z hory Tabor jak dlouho s námi ještě musí být, proč toho zlého ducha nevyženeme modlitbami a posty. Zázračné rozmnožení potravy se přihodilo i některým světcům. Například Donu Boscovy když měl málo jídla pro svoje svěřence, nebo pravidelně svatému Martinovi de Porres. Když chodil rozdávat s košíkem chudým a košík byl pořád stejně plný. Nebo když svatý Mikuláš uprosil v Miře kapitána lodi s obilím aby zabránil hladomoru a loď odplula stejně plná.
Zvláštní je i to jak málo vadí popření Bible místním protikatolickým a proticírkevním duchům, kteří se na ní jindy tak rádi odvolávají.
|
Re: Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 13:35:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | souhlas!! |
]
Re: Re: Esejci a majetek (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 05. duben 2013 @ 10:45:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten článek je tak hloupý, že ani nestojí za komentář. Jsou to plané řeči lidí, kteří neuznávají nic, než svůj omezený rozum. |
]
|
|
|
|