|
Právě je 579 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116821408 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky?
Vloženo Úterý, 21. květen 2013 @ 14:15:17 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Musíme změnit mši, abychom udrželi mladé katolíky
v církvi? Mladá katolička Michelle Evertová tvrdí, že by to pro mládež
byla medvědí služba.
Pouhých pár minut poté, co papež František přijal obrovskou tíhu
Petrova úřadu, se světová média začala předhánět v předpovědích
všemožných reforem, které očekávají, že by během jeho pontifikátu měly
proběhnout. Jednou z reforem, kterou navrhovala média, a dokonce
i někteří katolíci, je změna způsobu, jakým se slaví mše svatá.
Stále častěji se o mši posměšně hovoří jako o „reliktu minulosti“
složeném z nudných a zastaralých rituálů, které – jak někteří tvrdí -,
odhánějí mladé lidi od katolicismu a ženou je rovnou do svůdné náruče
evangelikálních a letničních megacírkví.
Má současná podoba mše a způsob, jakým je slavena, pro dnešní mládež
nějaký význam? Touží snad mladí katolíci při svém hledání duchovní
potravy po něčem jiném? Měla by se liturgie změnit tak, aby byla pro
mladé lidi přitažlivější?
Při své snaze zodpovědět tyto otázky budu rozlišovat mezi pojmy „relevance“ a „reverence“.
Relevance vyjadřuje, do jaké míry je něco užitečné nebo použitelné v danou chvíli.
Reverence se vztahuje k velmi hlubokému pocitu úcty nebo respektu, stavu pravého úžasu.
Zdá se, že mnohé protestantské bohoslužby, zejména bohoslužby
evangelikálů, úspěšně používají určité podoby relevance, aby přitahovaly
mládež. Obsahují prvky moderní populární kultury a snaží se
zprostředkovat Boha skrze to, co je v současné společnosti zrovna módní
a „cool“. To vytváří sociálně laxní atmosféru rockových koncertů.
Energický pastor hlasitě projevuje bezmezné nadšení. Mnohé z těchto
církvi propagují konzumní produkty, a v některých jejich modlitebnách se
dokonce nacházejí kavárny – pro případ, že potřebujete šálek kávy,
abyste lépe strávily porci evangelia.
Samozřejmě lze pochopit, že takovéto povrchní prvky přitahují
typického mladého člověka, který chce dostat všechno hned a v co
nejzábavnější, nejpřístupnější a vzrušující formě. Ale podbízení se
a uspokojování takovýchto domnělých potřeb může být pro mládež medvědí
službou, protože my nejsme homogenní skupina, kterou by bylo možno
lehkovážně hodit do jednoho pytle.
Nepochybně existují mladí lidé, kteří mají velmi povrchní přístup
k otázkám víry, ale domnívám se, že je stejně velký počet (ne-li více)
těch, kdo upřímně touží po intimním vztahu s Bohem.
A zde je prostor pro mši, protože ta přesahuje relevanci a vyžaduje
reverenci. Nigerijský kardinál Francis Arinze, bývalý prefekt vatikánské
Kongregace pro bohoslužbu, kdysi v jednom rozhovoru řekl: „Lidé
nepřicházejí na mši, aby se bavili. Přicházejí na mši, aby uctívali
Boha, aby mu děkovali, prosili ho o odpuštění hříchů a žádali o to, co
potřebují. Když se chtějí pobavit, vědí, kam mají jít.“ Pro začátek
navrhl divadlo.
Mše je pouze nástrojem, jehož prostřednictvím mohou mladí lidé prožít
opravdové osobní setkání s naším Pánem, jenž je skutečně přítomen ve
svátosti, kterou ustanovil před téměř 2000 lety při Poslední večeři –
v eucharistii.
V mešním obřadu je bezpochyby vznešenost, krása a klid. Je v něm cosi
z jiného světa. Mše je transcendentální zkušeností a tím, co je zde na
zemi nejblíže nebi. Je to uctivá forma bohoslužby, kterou si mladí lidé
přejí, protože si - možná více než starší generace -, uvědomujeme, že
problémem relevance je to, že se moderní populární kultura mění tak
rychle, že je téměř nemožné udržet s ní krok.
O to, co je tento týden „in“, už nemusí být další týden zájem.
Církev, která se snaží napodobovat módní výstřelky naší kultury, zůstane
populární jen tak dlouho, dokud budou populární tyto výstřelky.
Zatímco tedy většina evangelikálních církví musí pravidelně přetvářet
svou identitu a bohoslužbu, aby vyhověla rozmarům moderní společnosti
a zůstala relevantní, katolická církev radostně kráčí dál s liturgií,
která je nadčasová, trvalá a plná úcty.
Je ironií, že církev a mši lze vlastně považovat za cosi
protikulturního. Slova Ježíše Krista v Janově evangeliu nám připomínají,
že jsme ve světě, ale ne ze světa – ve smyslu toho, co je přitažlivé
pro mladé lidi, kteří se snaží oprostit od neustálých novot hlavního
proudu společnosti.
Zábavné věci v určitém okamžiku přestávají být zábavné. Relevance je
relevantní pouze po omezenou dobu. To, co katolická mládež potřebuje
jako duchovní stravu, je plnohodnotný, ryzí katolicismus s celou jeho
bohatou historií, tradicemi a obřady.
Povinnost rozvíjet správnou úctu ke mši však nespočívá pouze na
bedrech mladých lidí. Katechismus katolické církve (1666) jasně uvádí,
že se od rodičů nebo jiných opatrovníků očekává, že budou děti vzdělávat
ve víře, a tudíž že je náležitě poučí i o mši.
„Domácí církev“ je prvním zdrojem, z něhož mladí lidé vstřebávají
katolicismus. Pokud je však tento zdroj nedostatečný, mše se pro ně
stává problematickou, protože se mladí katolíci setkávají s nesmírně
skvostnou liturgií plnou symboliky, avšak nejsou dostatečně připraveni,
aby jí porozuměli. Je to podobné jako přijít na zkoušku, aniž bychom
předtím vůbec otevřeli učebnici a studovali.
To může vést k falešnému pocitu „nudy“ při mši, který jednoduše
pramení z toho, že jí vůbec nerozumíme. Když jsme nikdy ani nepoznali
skutečný význam mše, jak bychom tedy mohli vědět, že se v podstatě
obracíme zády k Ježíši a odvracíme se od jeho skutečné přítomnosti
v Nejsvětější svátosti?
A proto - navzdory tomu, co si někteří možná myslí -, si církev
neudrží mladé lidi tím, když provede liturgickou reformu. Mladí lidé
zůstanou v církvi, když jim bude mše správně vysvětlena.
Duše mladých lidí nebudou spaseny díky změnám mše. To by byl
v podstatě poraženecký přístup, protože naším cílem není změnit mši, aby
byla přitažlivá pro všechny (relevance), ale vyzývat k tomu, aby lidé
změnili sebe a své chápání mše.
Kardinál Joseph Ratzinger, jenž se později stal papežem Benediktem
XVI., použil ve své knize Duch liturgie výstižnou analogii. Popisuje,
jak podle 32. kapitoly knihy Exodus lidé ztratili trpělivost s Mojžíšem
a začali uctívat Boha vlastním způsobem, protože měli pocit, že Bůh je
„nedosažitelný“.
Používá toto vyprávění jako moudré vyvrácení názorů těch, kdo chtějí
reformovat liturgii, aby byla přitažlivá pro mládež či z jakéhokoli
jiného důvodu: „Příběh o zlatém teleti je varováním před jakýmkoli
svévolným a sobeckým kultem.“ A dodává, že liturgie „nemůže pramenit
z představivosti či naší vlastní tvořivosti – protože pak by zůstala jen
výkřikem do tmy nebo pouhým sebeujišťováním.
Mládež rozhodně touží po mši svaté, a ne po zlatém teleti v podobě
evangelikálních bohoslužeb nebo přetvořených „relevantních“ mší.
Je tedy potřeba kvůli mladým lidem měnit liturgii? Rozhodnutí je na vás.
Zdroj: http://res.claritatis.cz
|
Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 21. květen 2013 @ 15:13:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zatím jsem neslyšel o tom že by chtěli mladí lidé nebo kdokoliv jiný měnit posvátnou liturgii a nevím ani jakou změnu má autor tohoto článku na mysli. Jestli si to neplete s liturgickou hudbou. Ani tady jsem se nesetkal s tím že by měla problémy mládež. Která má na mnoha místech na výběr. Téměř všechny větší farnosti mají jak varhaníky tak mladé zpěváky a hudebníky a provozují oba dva základní druhy liturgické hudby. Někoho přitahuje starobylá hudba a barokní nebo gotický kostel, jiný chce chválit Boha soudobým způsobem a navštěvovat soudobý kostel.
Posvátnou liturgii máme dvojího druhu. Řádnou a mimořádnou. I tady je možnost volby. Obojí platí před Bohem i před Církví stejně.
|
Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Pátek, 24. květen 2013 @ 19:56:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Poutnicku, poutnicku, křižujete Krista den co den přesto, že Písmo to
odsuzuje. Je to pouze divadlo pro lidi zahalené mystériem "nějaké pochybné
přeměny". Jak to napsal váš bývalý nejvyšší šéf Tomášek "proměnou se z chleba
stává tělo Páně, ale svou podstatou zůstává chlebem" a tak si vyber co vlastně z
toho je? Je až neuvěřitelné, že tolik století se daří katolickému kléru mydlit
lidem oči. Hold katolický duch má také svoji sílu.
rastan
|
]
|
|
Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: rakato v Úterý, 21. květen 2013 @ 15:37:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Naprosto souhlasím s autorem tohoto článku v tom, že Církev se nemá snažit být za každou cenu "relevantní" a kritika tzv. "evangelikálních" církví dnešní doby je v tomto směru naprosto na místě. Ovšem zásadní otázka pro katolickou Církev je ta, jestli ta "liturgie", na které trvá a lpí, je biblická. Pokud nikoli, musí dojít ke změně v podřízenosti Božímu Slovu, Písmu. |
|
|
Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Úterý, 21. květen 2013 @ 16:42:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Matúš 9:16 Nikto nepláta staré rúcho záplatou z nového súkna; veď taká záplata vydrapí aj z rúcha a diera bude ešte väčšia. 17 Ani nové víno nevlievajú do starých nádob<a>, lebo sa roztrhnú nádoby, víno sa rozleje a nádoby sa pokazia; ale nové víno vlievajú do nových nádob, a oboje sa zachová.
...evanjelium je stále rovnaké, mení sa len forma...rímska omša alebo pravoslávna bohoslužba je archaický prežitok zo stredoveku, ktorý modernému človeku nič nehovorí...reformácia túto deformáciu čiastočne napravila tým že za centrum bohoslužby zriadila kázané slovo, zmenila latinský obrad za národný a zaviedla spoločný spev všetkých zúčastnených...
...ak majú ľudia rozumieť evanjeliu, tak musí byť podané zrozumiteľným spôsobom... protoevanjelium bolo kázané ,,civilnými,, ľuďmi, rybármi od galilejského jazera bez liturgie, bohoslužobných oblekov a ďalších sprostostí, ktoré mali navodiť atmosféru kultu...ak dnešný katolicizmus zreformujeme a odstránime obleky, sviečky, kadidlo, zlatý prsteň, pápežskú palicu, rúcha, oltáriky, sošky, zvončeky....tak sa zrúti celý katolicizmus a nezostane z neho nič...preto sa určite v RKC nič nezmení...RKC nie je možné reformovať, iba reštaurovať...
ivanp
|
Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 21. květen 2013 @ 17:33:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Prvotní Církev že hlásala protoevangelium ? A v čem se podle Vás lišilo od Evengelia ? Protoevangelium jsou předzvěsti, proroctví a zmínky o novozákonních osobách a událostech ve Starém zákoně. O Našem Pánu Ježíši Kristu, o Eucharistii, o Církvi, o Panně Marii a jiné.
Ústředním bodem poslední večeře Páně která je zároveň také první mší byla eucharistická proměna chleba a vína v Tělo a Krev Nové smlouvy.
Církev používala od počátku drahocenná roucha a liturgické nádobí. Něco z toho pocházelo ještě z darů tří svatých králů z Betléma. Myšlenka že bychom měli zacházet s masem a krví obětních zvířat s větší úctou než s Tělem a Krví Beránka Božího je naprosto zrůdná a zvrácená.
V hrobě svatého Petra byly prý nalezeny i zbytky purpurové látky vyšívané zlatem, neboli brokátu. Možná byl jeho ornát podstatně dražší než ty naše dnešní.
|
]
Re: Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Úterý, 21. květen 2013 @ 17:49:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Církev používala od počátku drahocenná roucha
a liturgické nádobí. Něco z toho pocházelo ještě z darů tří svatých
králů z Betléma. Myšlenka že bychom měli zacházet s masem a krví
obětních zvířat s větší úctou než s Tělem a Krví Beránka Božího je
naprosto zrůdná a zvrácená.
Jak to víš poutnicku co církev používala? Tys tam byl? Tys ta drahocenná roucha
a liturgické nádobí tahal s apoštolem Pavlem na jeho cestách?
V hrobě svatého Petra byly prý
nalezeny i zbytky purpurové látky vyšívané zlatem, neboli brokátu.
Možná byl jeho ornát podstatně dražší než ty naše dnešní.
Ano poutnicku, v něčem máš pravdu. To "prý" je pravdivé.
|
]
Re: Re: Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 22. květen 2013 @ 09:20:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Byla tam Církev, která mimo jiné také prožila a napsala všechny novozákonní knihy a ve které žije a vane Duch Svatý od začátku až do konce a který pomáhá mimo jiné i správně pochopit a vykládat Bibli i veškerá ostatní proroctví a svědectví. Která často dosvědčovala a každým dnem dosvědčuje Boha i krví mučedníků. Jsem nehodnou a neužitečnou součástí této Církve a díky ní věřím Bohu, Bibli i všemu ostatnímu co zná a čemu věří. Jakožto celek i v jednotlivých údech.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Středa, 22. květen 2013 @ 13:47:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Byla tam Církev, s tou ale nemá ta vaše moc společného. Např. už v té jedné "drobnosti" : nebyla tam drahocenná roucha a liturgické nádobí.
Církev byla společenství křesťanů, nepěstovala žádná cingrlátka kolem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 22. květen 2013 @ 16:28:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tato prvotní církev nepoužívala žádné drobnosti - ani telefony, ani auta, jako ta vaše dnešní.
Jak vidíš, ta vaše dnešní "církev" nemá s tou prvotní církví moc společného.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Změníme mši, abychom si udrželi mladé katolíky? (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 22. květen 2013 @ 18:58:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ahoj Oko...ak by v dobe prvej cirkvi existovali autá a telefóny, tak by ich cirkev použila.... iba že rúcha, kadidlá, korálky existovali aj v čase prvej cirkvi ale tá ich nepotrebovala Jak vidíš, ta vaše dnešní (RKC) "církev" nemá s tou prvotní církví moc společného.
ivanp
|
]
|
|
|
|