|
Zaznamenali jsme 120832092 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?)
Vloženo Pondělí, 29. leden 2018 @ 12:05:42 CET Vložil: Tomas |
poslal Nemohouci1 Ahoj, navštívil jsem nedávno stránky našich ateistů v ČR a jejich vrcholný orgán, viděl jsem neuvěřitelné články a komentáře, kde se tvrdí, že věřící jsou nemocní nebo dokonce hloupější než ateisté. Že se nestydí! A do toho ten jejich vůdce, jistý Tomek, napíše, že vševědoucnost a všemohoucnost nejdou sloučit a že bůh připravil faraona i Jidáše o svobodnou vůli. Prý to tak je v Bibli, nesmysl! Co vy na to?
http://www.osacr.cz/2018/01/24/pokud-existuje-buh-je-dovoleno-vse/
citace:
"Exodus 10:20
Avšak Hospodin zatvrdil faraónovo srdce, takže Izraelce nepropustil.
Tím se dostáváme také k problému původu zla. Nejen tedy že Hospodin
(Bůh) lidi takto vytvořil, do jejich dalšího rozhodování může aktivně
zasahovat a také to dělá. Pokud Bůh může „zatvrzovat lidská srdce“, tak
je asi umí o obměkčovat. Proč tedy nedělá ze špatných lidí dobré, když
naopak to zjevně dělat umí? A nepřenáší se i tím na něj i odpovědnost za
to, co lidé dělají? Proč vůbec musel faraonovi srdce zatvrzovat, když
dělal to, co měl dělat, a věděl, že se všechno kolem Exodu seběhne tak,
jak se to později (údajně) stalo? Jediná správná odpověď může být, že to
měl od počátku v plánu. Pak je ovšem asi špatně, když chápeme v tomto
příběhu faraona jako negativní postavu.
Bůh ostatně osobně (údajně) říká v knize Izajáš:
Izajáš 45:7
„Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“
Pokud by tedy křesťanský bůh opravdu existoval, byl by jím stvořený
svět tak dokonale deterministický, že by ani nešlo udělat něco zlého,
respektive cokoli by se dělo, by se dělo s jeho vědomím a podle jím
předem daného plánu.
Asi nejdále zachází právě toto pojetí v Novém zákoně v příběhu
Jidáše. Tato postava, vnímaná jako absolutní zlo, ve skutečnosti nemůže
jednat jinak. Celé křesťanství je postavené na představě, že se Ježíš za
lidstvo obětoval a že všechno, co se s ním stalo, proběhlo podle
dávných proroctví. To ovšem dělá z Jidáše tragickou postavu antických
rozměrů – člověka, který zradí přítele, protože ani nemá jinou možnost,
ale nese za to následky. Je to opravdu hrdina drcený a nakonec zatracený
z vůle jeho boha. Samotný okamžik zrady působí pak spíše jako přímý
boží pokyn.
Jan 13:18-30
Nemluvím o vás všech. Já vím, které jsem vyvolil. Ale má se naplnit
slovo Písma: ‚Ten, který se mnou jí chléb, zvedl proti mně patu.‘ Říkám vám to již nyní předem, abyste potom, až se to stane, uvěřili, že já jsem to. Amen, amen, pravím vám, kdo přijímá toho, koho pošlu, mne přijímá. A kdo přijímá mne, přijímá toho, který mě poslal.“
Když to Ježíš řekl, v hlubokém zármutku dosvědčil: „Amen, amen, pravím vám, jeden z vás mě zradí.“
Učedníci se dívali jeden na druhého v nejistotě, o kom to mluví.
Jeden z učedníků, kterého Ježíš miloval, byl u stolu po jeho boku. Na toho se Šimon obrátil a řekl: „Zeptej se, o kom to mluví!“ Ten učedník se naklonil těsně k Ježíšovi a zeptal se: „Pane, kdo to je?“
Ježíš odpověděl: „Je to ten, pro koho omočím tuto skývu chleba a
podám mu ji.“ Omočil tedy skývu, vzal ji a dal Jidášovi Iškariotskému,
synu Šimonovu.
Tehdy, po té skývě, vstoupil do něho satan. Ježíš mu řekl: „Co chceš učinit, učiň hned!“
Nikdo u stolu nepochopil, proč mu to řekl.
Protože měl Jidáš u sebe pokladnici, domnívali se někteří, že ho poslal nakoupit, co potřebují na svátky, nebo dát něco chudým.
Jidáš přijal skývu, a hned vyšel ven. Byla noc.
S absolutním determinismem i s tím, že Bůh ví skutečně vše dopředu"
Je snad pár citací z Bible důkazem, že není svobodná vůle? Podle mě to tak jednoduché není.
|
Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Pondělí, 29. leden 2018 @ 17:20:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokud se zamyslíš nad uvedenými argumenty ateistů, tak mají pravdu. Přitom se mohou opřít o Bibli, kterou většina křesťanů považuje za Boží slovo.
Jediným známým argumentem, který lze použít proti těm tvrzením ateistů je to, že Boží cesty jsou lidem nepochopitelné a nesrozumitelné. Což ostatně je známo od Izajáše, tedy na to přišel před staletími sám Hospodinův lid. Tedy není možné na Boží cesty hledět rozumem. Což tenkrát vedlo k vystupňovanému zákonictví, což korigoval Ježíš z Nazareta ne do slepého plnění Zákona, ale do milosrdenství, odpuštění a vnitřně pojaté lásky. K tomu potřeboval obraz Hospodina jako Otce.
Pokud tedy Boží cesty nelze rozumově pochopit, tak proč nám Bůh rozum dal? Považuji za lepší takovou verzi nepřijímat a používat rozum k tomu, aby nám dal pochopit historické souvislosti a přijmout biblická tvrzení jen jako cestu k poznání Boha. A ta cesta je opravdu nekonečná. Škoda, že ne každý ji hledá. Škoda, že dost lidí ustrne ve zklamání, které jim přinese poznání, že Bible obsahuje věcné a logické nesmysly. Což se dá říci o historii každé cesty za poznáním. |
|
|
Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Pondělí, 29. leden 2018 @ 17:42:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Bůh použil zatvrzelé srdce faraonovo ke svému cíli. Farao se vyjádřil hned na začátku, že Boha Izraele nezná, tedy nerespektuje jeho vůli. Bůh faraona donutil k respektování ranami, které postupně na Egypt, potažmo egyptské bohy přišli. |
|
|
Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: Neprihlaseny v Pondělí, 29. leden 2018 @ 18:15:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ateisti nemají žádný vrcholný orgán.
Osacr je spolek dobrovolníků. Všichni mají svá civilní povolání a píšou tam ve volném čase. Petr Tomek není žádný vůdce, pobožná hysterko, ale admin toho webu. Každý web má svého admina. To je normální na internetu. A co se píše ve vaší pohádkové knížce o zatvrzelém srdci faraona je jedno, páč pohádky si může napsat kdo chce jaké chce. |
Re: Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Úterý, 30. leden 2018 @ 20:25:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ne nemáme orgán :-)
orgán má nás...a co teď ? |
]
|
|
Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: JirkaB v Pondělí, 29. leden 2018 @ 19:52:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jde na obě citace pohlédnout jako na fatalismus, ale také ne. Moje vnímání je, že pro každého trvá čas milosti, každý se může odvrátit od svých zlých skutků, být zachráněn... období milosti končí smrtí a někdy i za života. Za života skončilo u faraona a Jidáše. Oba mohli činit dobré, of¨dvrátit se od své zlé cesty, ale ani farao po n ranách, ani Jidáš po letech s Pánem se nechtěli obrátit... a pak přišel soud "za života". U většiny lidí přijde později, ale přijde. Bůh nechal trpět lid v Egyptě, jelikož se nenaplnila míra emorejcovi nepravosti... farao i Jidáš měli šanci, byli vyzýváni ke změně, farao dokonce vlastními kněžími, ale ... tolik moje vnímání Jirka |
Re: Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Úterý, 30. leden 2018 @ 20:07:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | //čas milosti//
to bude doba života, života vědomého, prožívaného, který "ukončuje" fyzická smrt...
Adame kde jsi ? Může evokovat k nevědomosti Boha, k jeho packalství, nebo je to moudrost života ptající se každého adama "kde jsi,kde si stojíš, co děláš ve svých dnech života" ? Kde jsi Jirko ? ;-) Odpovědi budou různé asi dle "vlastní" schopnosti posoudit svůj stav. Schovávat se ,bát se o sebe sama, o své spasení..Tady, a tady jsem....a slova tečou jako kalná řeka ven... |
]
Re: Re: Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: JirkaB v Úterý, 30. leden 2018 @ 20:55:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Zeryku, mám dojem, že Bůh věděl lépe než Adam, kde je. Tedy moje představa. Někdy se asi taky schovávám, prostě se mi někdy nechce na světlo... ale to stejně nepomůže, vím, že se nemohu schovat, ale i tak mám někdy chuť se schovat, asi se o to někdy i pokouším... ze pštrosa si přitom dělám legraci.
Jinak nevěřím v Boží fatalismus a neomezuje to svrchovanost či božkost Boží. Bůh je Bůh a není omezen, ale nežijeme ve fatalistickém světě... od začátku je Písmo prodchnuto výzvami k obrácením návratu, k jedné cestě, k opuštění druhé ... věřím, že nejsou řečnické, formální...jsou reálné a tedy realizovatelné. Dnes jsme mluvili o tom co vše je v slově miluj Boha bližního, v tom je celý zákon a proroci... ...před pár lety jsem si myslel, že umím milovat druhého, teď vidím, že mi mnoho ještě chybí... a myslím, že jsem se od Boha nevzdálil, snad od vzletných slov? Nevím... Pokoj tobě Jirka
|
]
|
|
Re: Pokud existuje Bůh, je dovoleno vše (?) (Skóre: 1) Vložil: wollek v Úterý, 30. leden 2018 @ 09:10:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Znám i slušné a inteligentní ateisty. Takoví ovšem nebudou mít potřebu se organizovat a bojovat proti náboženství jako pan Tomek & spol. Na OSACR jsem jednu dobu chodil než mne pan Tomek raději vybanoval. Ale to, co předváděl do té doby, patřilo k tomu nejubožejšímu, s čím jsem se kdy na diskuzích setkal - myslím mimo vyložené trollování. On se snažil aspoň tvářit seriózně. A možná i to, co psal, ty své pseudo-argumenty myslel vážně.
Řešit všemohoucnost případně svobodnou vůli je zbytečné - je to hloupost, argumenty nemoudrých. Bůh není hříčkou lidí, aby svou všemohocnost dokazoval vytvářením kulatých čtverců, nebo že nedokáže či dokáže unést celý vesmír. To jsou jenom lidské smyšlenky, lidská nedokonalost.
Na svobodnou vůli nevěřím, není to příliš logické, a několikrát jsem se k tomu vyjadřoval tady a také na OCAČR. Nebudu se tedy opakovat, ale nepovažuji za příliš moudré operovat svobodnou vůlí. Nejen, že Bible tento pojem nepoužívá a jedná se spíše o pozdější interpretaci některých církevních učitelů, ale také proto, že nepotřebujeme operovat svobodnou vůlí, která se skutečnosti nahrává kritikům křesťanství. Myslím moudrým kritikům, ne demagogům formátu pana Tomana. S jedním takovým bych se měl dneska sejít poprvé naživo, a je to opravdu skvělé potkat člověka majícího zcela jiný názor, ale umět se o tom bavit věcně, uctivě s respektem a bez urážek. Žel Bohu, Tomek & company s těmito schopnostmi nemají naprosto nic společného, a tím pádem ani moc nemám chuť se k jejich konstruktům blíže vyjadřovat.
Tomek pořádně nerozumí ani ateismu, ale o to raději cpe nos do věcí víry, kde už se utápí ve svých vlastních naivních představách. Např. vymyslel:
Pokud by tedy křesťanský bůh opravdu existoval, byl by jím stvořený svět tak dokonale deterministický, že by ani nešlo udělat něco zlého, respektive cokoli by se dělo, by se dělo s jeho vědomím a podle jím předem daného plánu.
O determinovanosti jsme se tam bavili celkem hodně, zejména pokud jde o determimovanosti našeho vědomí. V tom ateisté docela plavou. Ovšem předpokládat, že Bůh by stvořil loutky, je základní nepochopení dějin světa a Boží role v něm. To, že pan Tomek něčemu nerozumí, chybí mu představivost - on možná svou myšlenku bere jako důkaz - ještě neznamená, že křesťanský Bůh není. Pro mne je to naopak důkaz toho, že pan Tomek se rád vyjadřuje k věcem, o nichž nemá ani páru. Nepohodlné oponenty pak střídavě ignoruje, dehonestuje nebo banuje. Já už se k němu také nevyjadřuji "politicky korektně", ale po pravdě a narovinu - nemá smysl s ním ztrácet čas.
Mnohé biblické zvěsti a pasáže nemusí být snadné na pochopení. Ale rozhodně je nepochopí ten, kdo je pochopit nechce - a dospěl jsem k závěru, že s takovými je zbytečné se o tom vůbec bavit.
Pokud jde o to, že Bůh zatvrzuje obměkčuje srdce, apod. - Bůh především ví, jaký kdo je, a ví, zná nás lépe než my sami sebe, a umí zajisté odhadnout jak bychom se v kterých situacích zachovali - a v tomto kontextu je třeba všechny pasáže podobné těm, co pan Tomek zmiňuje, chápat. Bůh především může ovlivnit kdy a jak dá jednotlivému člověku se projevit - třeba právě skrze to, že jej do konkrétní situace dostane. Řekl bych, že pak tím rozhodujícím momentem je potenciál lásky k Bohu v jednotlivých lidech - o němž my před obrácením nevíme skoro nic, ale na jehož základě s námi Bůh může jednat, a na jehož základě také dochází třeba k vyvolení ke spasení, nebo k vyvolení Jidáše či faraóna. |
|
|
|
|