Jan 1.1 Trinitáři interpretují text tak, že Jan odkazuje na počátek stvoření Genesis a Jan nám říká, že Syn byl Bůh.
1. Eisegeze Trinitáři vnucují textu svou doktrínu tím, že si představují osobu, kterou Ježíš stylizuje s titulem „Slovo“ a identifikuje ji jako Boha. Ale prostě to neříká, že Ježíš byl s Bohem, ani to neříká, že Ježíš byl Bůh. Navíc Jan 1:14 neříká, že se Ježíš stal tělem. Říká se, že Slovo se stalo tělem.
2. Pro stromy nevidím les Pro trinitáře a další je běžné předpokládat, že výklad Jana 1:1 zcela spočívá na gramatice Jana 1:1c, tedy na významu anarthroního podstatného jména theos. Tento přístup v podstatě ignoruje jakékoli další otázky, které je třeba si v souvislosti s tímto veršem položit. Existuje několik dalších otázek týkajících se tohoto verše, které trinitáři ignorují.
3. Mýtický význam spojený se slovem klady. Jan 1:1b se obvykle překládá jako „to slovo bylo u Boha. Více než jedno řecké slovo je v anglických překladech přeloženo jako „s“. Řecké slovo je zde klady a obvykle se vztahuje na směrový pohyb „směrem“ k něčemu v pocit, že jedna věc je před druhou věcí. Někdy trinitáři naznačují, že řecká předložka pros se stativním slovesem, jak je tomu u Jana 1:1, nutně implikuje osobní vztah, který naznačuje, že Syn a Otec byli v nějakém vztahu. Vztah „tváří v tvář“ však do této běžné každodenní řecké předložky vkládá příliš mnoho, než může slovo nabídnout, a zatěžuje každodenní řeckou předložku doktrínou čtvrtého století. "prosopon pros prosopon", ale to není to, co řekl Jan. Řecké slovo pros se stativním slovesem jednoduše znamená, že jedna věc 'X' je pozičně před druhou věcí 'Y'. Například Starý zákon (LXX) několikrát říká, že slovo Boží přišlo od proroka X s odkazem na poselství od Boha, které k tomuto prorokovi přišlo. Jakmile k němu přišlo slovo Boží, mohli jsme říci slovo Boží bylo od proroka X.
4. Definice theos v 1:1c. Není neobvyklé, že trojiční laici se domnívají, že nám Jan říká, KDO bylo Slovo u Jana 1:1c. Předpokládají, že výraz „Slovo“ odkazuje na Ježíše, a pak také předpokládají, že slovo „Bůh“ znamená, že nám Jan říká, KDO Ježíš byl/je. Trinitární učenci a teologové však popírají, že by Jan naznačoval, KDO bylo Slovo (ačkoli tato skutečnost jim zřejmě nebrání v tom, aby citovali tento verš, aby se pokusili dokázat, že Ježíš je identita známá jako Bůh). Trinitární akademici spíše trvají na tom, že nám Jan říká, CO to Slovo bylo, a slovo „Bůh“ v podstatě znamená „božský“ nebo „božstvo“ v kvalitativním smyslu. Jinými slovy, definují slovo „Bůh“ (theos) jako kvalitativní podstatné jméno v adjektivním smyslu. Problém s touto interpretací je v tom, že Jan ve skutečnosti řekl: "a to slovo bylo pros ton theon a theos bylo to slovo." Nejde zde o to, zda je theos nebo logos predikátové podstatné jméno, ale o význam slova theos v 1:1c. I když Janův slovosled je „Bůh a Bůh“, očekává se, že přijmeme představu, že první výskyt slova „Bůh“ znamená „Otec“, ale druhý výskyt znamená pravý opak: „ne Otec“. Je vysoce nepravděpodobné, že by Jan spojil dva výskyty slova „Bůh“ spojkou „a“ a očekával, že by čtenáři předpokládali, že každý výskyt slova „Bůh“ má jiný, a dokonce opačný význam. και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος a to slovo bylo pro Boha a Bůh bylo to slovo. Je rozumné předpokládat, že Jan by očekával, že jeho čtenáři budou předpokládat, že první instance theos znamená „Otec“, ale druhá instance znamená „ne Otec“? Je to extrémně přitažený návrh.
5. Slovo/logos. V novozákonních evangeliích se „Slovo“ vztahuje na hlásání evangelia Božího království skrze službu Ježíše Krista. Tuto skutečnost trojiční vykladači zcela ignorují. „Slovo Boží“ přišlo k Janu Křtiteli (Lukáš 3:2) a hlásal radostnou zvěst. Marek i Lukáš začínají svá evangelia odkazem na začátek dobré zprávy (Marek) a počátek služby Slova (Lukáš). A znovu, Jan otevírá svůj první dopis tím, že nám říká, že slyšeli
Slovo života a to je poselství, které ve svém dopise oznamuje. Ježíš dodržel slovo svého Otce (8:55).
6. 1. Janova 1:1. zjevně odkazuje na stejné pojmy. Jan se zmiňuje o tom, „co“ viděli, „co“ slyšeli, „čeho“ se dotýkali rukama o „slovu života“. A pak Jan pokračuje v oznamování stejného slova svým čtenářům, slova, které slyšeli. Mělo by být docela zřejmé, že to slovo, o kterém je řeč, je totéž Slovo, které hlásal ono tělo Ježíš.
7. "Na začátku" Protože kniha Genesis začíná slovy „Na počátku“, trinitáři předpokládají, že Jan stanovuje časový rámec, kdy Slovo bylo u Boha a kdy Slovo bylo Bohem. Autoři Nového zákona však jasně vykreslují Ježíšův život, počínaje Janovým křtem, jako počátek dobré zprávy o Ježíši Kristu a brzké zřízení Božího království. „Slovo Boží“ přišlo k Janu Křtiteli (Lukáš 3:2) a hlásal radostnou zvěst svědčící o světle, které přichází na svět (1:6). Marek podobně otevírá své evangelium slovy „počátek dobré zprávy o Ježíši Kristu“. Lukáš otevírá své evangelium odkazem na počátek služby Slova a jeho úvodní výrok v Knize Skutků odkazuje na své evangelium jako na „vše, co Ježíš začal dělat a učit“. A ve svém prvním dopise Jan odkazuje na Slovo jako na to, co slyšeli od začátku. Nemálo učenců si navíc všimlo, že Janovo evangelium je o novém stvoření, protože běžně používá stvoření z Genesis. Nové Boží stvoření je skutečně smířením stvoření Genesis. Ježíšova služba je počátkem nového Božího stvoření.
8. Houtos a autos
Za předpokladu, že Jan 1:1 odkazuje na začátek stvoření Genesis, je Jan 1:3 obecně vykládán Trinitáři tak, že stvoření Genesis bylo stvořeno skrze Syna. Již na tomto základě jsou řecká slova houtos a autos překládána jako „on“ a „on“ ve verších 2 a 3. Tato osobní zájmena vedou čtenáře k domněnce, že slovo uvedené ve verši 1 je identifikováno jako osoba. To je způsobeno skutečností, že většina čtenářů nezná řeckou gramatiku a neuvědomuje si, že tato dvě řecká slova nefungují jako naše anglická slova „on“ a „on“. Používají se také k označení neživých předmětů. Slova houtos a autos jsou často překládána jako „on“ a „on“ ve verších 2 a 3 v překladech přeložených trinitáři. Tato dvě řecká slova však nejsou ekvivalentní našim anglickým slovům "He" a "Him." Tato dvě řecká slova fungují velmi podobně jako naše anglické slovo „This“. Slovo „toto“ používáme k označení osob i neživých předmětů, a tak tato dvě řecká slova fungují. Slovo houtos se v Novém zákoně běžně překládá jako „toto“. Slovo autos funguje stejným způsobem a běžně se překládá jako „to“. Obě tato slova odkazují zpět k tématu, o kterém se diskutuje. Pro ilustraci jsou přesně stejná slova použita v Janovi 6:60, kde Ježíš odkazuje na logos, který právě promluvil k Židům. Srovnejte Jana 1:1–3 s Janem 6:60: Na počátku bylo logos.... houtos bylo na počátku u Boha. Všechny věci se staly skrze autos a kromě autos nevznikla ani jedna věc, která vznikla. a το ουδε εν ο γεγονεν. Proto mnozí z jeho žáků, když slyšeli autos, řekli: „houtos je obtížné logos; kdo může slyšet autos?" πολλοι ουν ακουσαντες εκ των μαθητων αυτου ειπον σκληρος εστιν ςταγςο ςοςλαγςο ο του ακουειν. Laici jsou často dále zmateni skutečností, že řečtina je jazyk specifický pro pohlaví. V angličtině mají pohlaví pouze lidé, ale v řečtině mají pohlaví lidé i neživé předměty. Například mluvené logos je v řeckém jazyce gramaticky mužská věc. Mužská slova neznamenají, že je v dohledu muž. Když jedno ze dvou slov houtos a autos odkazuje zpět na sledovaný subjekt a sledovaným subjektem je osoba, je vhodné tato slova přeložit jako „on“ a „on“, protože tak mluvíme anglicky. Není to vhodné proto, že přesně to tato slova znamenají, ale tak bychom stejnou myšlenku vyjádřili v angličtině. A když je subjektem neživý předmět, musí být tato dvě slova přeložena jako toto a to. (This and it).
Pokud nevíme, zda subjektem je osoba nebo neživý předmět, slova houtos a autos nám neřeknou, zda subjekt je nebo není osobou. Gramatika Jana 1:2-3 nám neříká, zda je člověk v dohledu nebo ne. Vše, co můžeme říci ve verši 2, je, že Slovo bylo na počátku u Boha. A vše, co můžeme říci ve verši 3, je, že všechny věci byly stvořeny prostřednictvím Slova zmíněného ve verši 1. Žádné z těchto dvou slov nám nemůže říci, že Slovo je osoba, ani nám nemohou říci, že Slovo není osobou.
9. Bůh stvořený dvěma různými slovy? Víme, že Slovo, kterým Bůh stvořil všechny věci v Genesis, bylo Jeho mluvené Slovo. Trinitářský výklad Jana 1:1-3 zavádí nepochopitelný zmatek, kdy se máme domnívat, že Jan má na mysli počátek stvoření Genesis a Bůh stvořil všechny věci pomocí dvou různých Slov: (1) Svého mluveného Slova a ( 2) osoba zvaná Slovo. Zdejší zmatek Trinitářů je obzvláště zábavný, protože vidí verš 3 jako odkaz na akt stvoření Genesis. Písmo nám však říká, že stvoření Genesis bylo uskutečněno prostřednictvím Božího mluveného slova. 10. Světlo Bezprostřední kontext říká, že Světlo svítí ve tmě. Jestliže Jan mluví o realitě při stvoření světa, pak Jan mluví o Genesis 1:2-3, kde byla temnota na tváři propasti a Bůh řekl: "Ať jsou světlem." A Trinitář uvízl ve své vlastní pošetilosti, protože toto Světlo bylo prvním z Božích stvoření. Jsme informováni, že toto Světlo je Otec v Janově prvním listě (1 Jan 1:5). Také vidíme, že světlo Otce bylo vyjádřeno skrze Jeho Mesiáše ve službě Ježíše, který byl vyjádřením Otce skrze slova, která řekl, a skutky, které konal. To naznačuje, že Jan nemá na mysli začátek stvoření Genesis, ale začátek Dobré zprávy o Království. A skutečně, ve verši 9 je nám okamžitě řečeno, že Světlo přicházelo na svět, když
Jan o tom Světlu svědčil. Jan přišel oznámit pravé Světlo, které přichází na svět, protože to Světlo ještě nepřišlo na svět.
11. Slovo se stalo tělem Trinitáři se opět provinili tím, že přečetli svou doktrínu do textu týkajícího se tohoto verše. Verš 14 se obvykle vykládá tak, že Druhá osoba Trojice se stala lidskou bytostí, když sestoupila do lůna Marie. Samotný text však nic takového neříká. Boží slovo je něco, od čeho se očekává, že se naplní. Například Pavel řekl, že tajemství zbožnosti se projevilo v těle, což znamená, že lidská bytost z těla jménem Ježíš projevila zbožnost během své služby. Stejně tak „Slovo se stalo tělem“ odkazuje na skutečnost, že Slovo Otce se projevilo ve všech věcech, které tělo říkalo a dělalo. Slovo se stalo tělem, když Duch sestoupil na Ježíše a on začal chodit podle toho Slova, to jest Dobré zprávy o Království, které ho Bůh pomazal, aby hlásal. Analýza důkazů Biblická fakta ukazují, že Janova úvodní slova (1:1-5) odkazují na začátek evangelia Království a Slova hlásaného skrze službu Božího pomazaného, Ježíše z Nazaretu. Slovo Jana 1:1 je Slovo hlásané skrze Ježíšovu službu.
1. Počátek hlásaného slova V Novém zákoně je „Slovo“ výraz odkazující na hlásané Slovo Boží a je synonymem dobré zprávy. Ježíšova služba byla považována za počátek Slova, počátek evangelia. Marek a Lukáš otevírají svá evangelia podobným úvodním způsobem: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh Nakolik se mnozí zavázali sestavit zprávu o věcech, které jsme mezi námi vykonali, stejně jako nám je předali ti, kteří byli od počátku očitými svědky a služebníky Slova... Lukáš 1:1-2 Začátek dobré zprávy o Ježíši Kristu. Marek 1:1 Lukáš také otevírá Knihu Skutků tímto způsobem: První zprávu, kterou jsem napsal, Theophilos, o všem, co Ježíš začal dělat a učit, až do dne, kdy byl vzat nahoru... Skutky 1:1-2 Ježíšova služba, od jeho křtu u Jordánu až po jeho smrt a vzkříšení, byla považována za počátek Slova, počátek evangelia.
2. Janův první dopis Jan otevírá svůj první dopis způsobem velmi podobným jeho evangeliu:
Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme svýma očima viděli, na co jsme hleděli a čeho jsme se dotýkali rukama, ohledně Slova života... 1 Jan 1:1
Slovo je něco, co slyšeli. Jan pak okamžitě pokračuje v oznamování toho Slova:
Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme svýma očima viděli, na co jsme se dívali a čeho jsme se dotýkali rukama, ohledně Slova života – a život se projevil a my jsme viděli, svědčíme a oznamujeme vám věčný život, který byl u Otce a zjevil se nám. Co jsme viděli a slyšeli, zvěstujeme i vám, abyste i vy měli společenství s námi a naše společenství je vskutku s Otcem a jeho synem Ježíšem Kristem. Tyto věci píšeme, aby naše radost byla úplná. Toto je poselství, které jsme od Něho slyšeli a zvěstujeme vám... 1:1-5 Slovo, které slyšeli, je poselství, které Jan oznamuje. John ve svém dopise ještě více objasňuje, co má na mysli ve svém úvodním prohlášení. Slovo je něco, co jeho publikum slyšelo od začátku:
Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme svýma očima viděli, na co jsme se dívali a čeho jsme se dotýkali rukama, o Slovu života.
Milovaní, nepíšu vám nový příkaz, ale starý příkaz, který jste měli od začátku. Starý příkaz je Slovo, které jste slyšeli. 2:7
Pokud jde o vás, ať ve vás přebývá to [Slovo*], které jste slyšeli od počátku. Zůstane-li ve vás to, co jste slyšeli od počátku, zůstanete i vy v Synu a v Otci. 2:24 *Viz v.14
Toto je poselství, které jste slyšeli od začátku, že se máme navzájem milovat. 3:11 Janův list nám zcela jasně říká, co myslí svým jazykem v prvním verši svého dopisu a jeho evangelia. „Začátek“ je počátkem hlásané Dobré zprávy a „Slovo“ se vztahuje na toto hlásané Slovo.
Všimněte si také, že Slovo bylo něco, co viděli, čeho se dotkli rukama. Ježíš hlásal evangelium slovem i skutkem. Ztělesňoval Slovo Boží, vůli Boží. Toto tělo jménem Ježíš vždy dodržovalo své Boží a Otcovo Slovo. Vidět to tělo znamenalo vidět tajemství zbožnosti projevené v těle.
3. Jan 1:1-9 a Jan Křtitel
K Janu Křtiteli přišlo Boží slovo a on hlásal dobrou zprávu o Království.
Slovo Boží přišlo k Janovi, synu Zachariášovu, na poušti a on přišel do celé oblasti kolem Jordánu a kázal křest pokání na odpuštění hříchů; jak je psáno v knize slov proroka Izajáše... Lukáš 3:2-4
Přišel Jan Křtitel a hlásal na judské poušti: Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské. Neboť to je ten, o kterém mluví prorok Izajáš... Matouš 3:1-2
Počátek dobré zprávy o Ježíši Kristu, Synu Božím. Jak je psáno v proroku Izajášovi... Jan Křtitel se zjevil na poušti a hlásal křest pokání na odpuštění hříchů... Marek 1:1-4
Na počátku bylo Slovo... Přišel muž poslaný od Boha, jménem Jan. Přišel jako svědek, aby svědčil o Světle, aby skrze něho všichni uvěřili. Jan 1:1-7
4. ...a to Slovo byl Bůh
Je dost snadné pochopit, že hlásané Slovo bylo pro Boha (1:1b), ale co měl Jan na
mysli, když řekl: "Slovo BYLO Bůh?" Ve verši 18 nám Jan jasně říká, co tím myslí.
... a to Slovo byl Bůh
jednorozeného v lůnu Otce prohlašuje*
*Řecký exēgeomai - rozvine, vysvětlí, vysvětlí, vyjádří. Viz Lukáš 24:35; Skutky 10:8; 15:12, 14; 21:19 Slovo hlásané skrze Ježíše bylo prohlášením samotného Boha Otce – „to Slovo bylo Bůh“. Boha nikdo nikdy neviděl, ale Jan nám říká, že Ježíš přišel, abychom porozuměli Otci a abychom poznali Otce, jediného pravého Boha (srov. 17,3; 1 Jan 5,20). Janova slova „to Slovo bylo Bůh“ odkazují na skutečnost, že Slovo hlásané Ježíšem nám zjevilo samotného Boha Otce.
Ačkoli Boha Otce nikdo nikdy neviděl, Ježíš učí své učedníky, že skutečně viděli Otce: "Kdo viděl mne, viděl Otce." Ježíš jim také hned vysvětlil, jak viděli Otce. Viděli Otce v Ježíšových slovech a skutcích, které Ježíš konal. Ježíš v Janově evangeliu mnohokrát dosvědčil, že jeho slova nebyla jeho vlastní, ale Otcova, který ho poslal. Stejně tak jeho skutky nebyly jeho vlastní, ale skutky Otce, které činil ve jménu svého Otce.
Vyhlášené Slovo není pouze vyslovením slovního poselství. Ježíš hlásal dobrou zprávu ve Slově a díle/skutku. Slovo Boží bylo všechno, co Bůh udělal skrze Ježíše, svého pomazaného.
Duch Páně je nade mnou, a proto mě pomazal, abych hlásal dobrou zprávu chudým. mě poslal, abych oznámil propuštění zajatcům a navrácení zraku slepým, abych osvobodil utlačované, abych vyhlásil příznivý rok Páně. Lukáš 4:18
Ježíš Nazaretský, muž, kterého vám Bůh dosvědčil zázraky, divy a znameními, která Bůh skrze něj činil ve vašem středu. Skutky 2:22
Bůh pomazal Ježíše Nazaretského v Duchu svatém a mocí a jak chodil, činil dobro a uzdravoval všechny, kdo byli utlačováni ďáblem, neboť Bůh byl s ním. Skutky 10:38
Otec, který ve mně přebývá, koná skutky. Jan 14:10.
5. Janovy úvodní poznámky a světlo evangelia: Bůh Otec
V prvním verši Genesis čteme, že Bůh stvořil nebesa a zemi. Toto je úvodní prohlášení, protože to, co následuje, je popisem Boha, který stvořil nebesa a zemi. Pak bychom si měli položit otázku, zda je Jan 1:1-5 úvodním prohlášením podobným způsobem. V Genesis se říká: „Na počátku stvořil Bůh... tma byla na tváři propasti a Bůh řekl: ‚Buď světlo.‘“ V Janovi se říká: „Na počátku bylo Slovo. ..všechno se stalo skrze Slovo.... světlo zazářilo ve tmě."
Bůh Otec je Světlo. Jan Křtitel přišel svědčit o tomto Světle (1:7-8). Na svět přišlo pravé Světlo, které osvěcuje každého člověka. Kdy přišlo Světlo na svět? Světlo přicházelo na svět, když Jan Křtitel začal hlásat Slovo. Protože Bůh Otec působil v Ježíši Jeho Pomazaném, byl úplným vyjádřením Otce, který je Světlo. Z toho důvodu mohl Ježíš říci: "Já jsem Světlo světa." Naproti tomu Jan Křtitel svědčil, že on nebyl tím Světlem. Spíše pouze svědčil o Světle. Jinými slovy, posláním Jana Křtitele bylo svědčit o Otcově světle, které přichází na svět. Posláním Ježíše Nazaretského bylo být tím Světlem – úplným vyjádřením samotného Otce – a činil to tak, že vždy dodržoval své Boží slovo a konal vůli svého Otce.
6. Slovo se stalo tělem a stalo se mezi námi (1:14)
Hebrejské slovo pro „dobrou zprávu“, bsr, je slovesným tvarem bsr, tělo (viz Jan 6:53-55,63). Šekina sláva Otce přebývala v těle jménem Ježíš. Sláva Boha Otce byla vidět v Ježíšových slovech a činech. V Janově evangeliu Ježíš činil znamení, která zjevovala Boží slávu.
Muž z těla jménem Ježíš byl ztělesněním Slova Božího, protože vždy poslouchal slovo svého Otce. JAK hlásal Slovo světu, byla poslušnost jeho Boží vůli.
7. Počátek Nového Stvoření
Existuje velmi dobrý důvod, proč Jan ve svém úvodním prohlášení používá jazyk Genesis. Nemálo komentátorů si všimlo, že Janovo evangelium využívá stvoření. Například, když se Ježíš chystal zemřít na kříži, řekl: „Je dokonáno“ v ozvěně Genesis 2:1. A když vzkříšený Ježíš vdechuje Ducha do svých učedníků u Jana 20:22, připomínáme si Genesis 2:7. Ježíš kráčející po vodě připomíná Ducha Božího vznášejícího se nad vodami stvoření Genesis. A opět, Světlo svítí do temnoty v popisu Genesis, stejně jako vidíme světlo Boží, jak září do temnot světa skrze Ježíšovu službu. V každém ohledu máme vidět působení Ducha Boha Otce v Ježíši, stejně jako vidíme činnost Ducha ve zprávě o stvoření v Genesis.
Nové stvoření je smířením stvoření Genesis. Pavel nám říká, že Bůh v Kristu smiřoval svět se sebou a ti v Kristu jsou v něm nová stvoření. Ve stejném ohledu stvořil Bůh znovu všechny věci na nebi i na zemi ve vzkříšeném Kristu tím, že v Kristu se sebou smířil všechno na nebi i na zemi (Kol 1,16-19). Z tohoto důvodu jsme my sami nová stvoření v Kristu, který je prvotinou, počátkem stvoření Božího.
8. Všechno se stalo skrze Slovo (1:3)
Pokud pečlivě zvážíme Jana 1:5, „Světlo svítí ve tmě“, je zjevně zřejmé, že tato slova odkazují na Ježíšovu službu (viz 3:19–21; 8:12; 9:5; 12: 35-36). Ve verši 4 také čteme, že život byl ve Slově a že život byl Světlem lidí. Zde by mělo být jasné, že Jan nemá na mysli akt stvoření Genesis. Pravé Světlo, které osvěcuje každého člověka, právě přicházelo na svět (1:9).
S ohledem na tato fakta je zjevně zřejmé, že Jan 1:3 se nevztahuje na akt stvoření Genesis, ale na všechny věci, které se staly skrze hlásání Slova skrze Ježíšovu službu. Z tohoto důvodu Ježíš volal: „Dokonáno jest“ na kříži, právě když shledáváme, že Bůh dokončil všechna svá díla v aktu stvoření Genesis. Ježíšova služba byla počátkem nového stvoření Boha, nových nebes a země, kde náš vzkříšený Pán je prvotinou tohoto nového stvoření, počátkem stvoření Božího.
Závěr
Poctivé prozkoumání faktů nám ukazuje, že Slovo Jana 1:1 je Slovo hlásané skrze Ježíše v jeho službě a Slovo, které hlásal, bylo hlásáním samotného Boha Otce, „Slovo bylo Bůh“. Ten, kdo viděl Ježíše, viděl Otce podle toho, co Ježíš dělal. Bůh je život a Ježíš plně vyjádřil tento život slovy, která mluvil, a skutky, které konal. Bůh je Pravda a Ježíš tuto Pravdu plně vyjádřil ve všem, co řekl a udělal. Bůh je Světlo a Ježíš plně vyjádřil Otcovo světlo ve všech slovech, které mluvil a skutky, které konal ve jménu o svého Boha. Bůh je Láska a tělo jménem Ježíš plně vyjádřilo Otcovu lásku, mrtvé tělo visící na kříži za vaše i mé hříchy. Slovo Boží bylo něco, co tělo jménem Ježíš vždy zachovávalo.
Slovo se stalo tělem, to znamená, že Bůh Otec se zjevil v těle, v těle jménem Ježíš. Ježíš přišel, abychom mohli poznat Otce a Ježíš plně vyjádřil Otce ve všech věcech, které dělal, protože vždy dodržoval Slovo svého Otce. Ježíšova slova a skutky nebyly jeho, ale Otcovy. Slovo, jak ho hlásal Ježíš... byl Bůh. |