poslal Nepřihlášený
Rozvod - ANO
nebo NE ?
V roce 1997 se v ČR
na každé dvě uzavřené manželství uskutečnil jeden rozvod. (Pramen
- statistická ročenka vydaná v roce 1999) Zatímco v 60
letech to byl jeden rozvod na 5 uzavřených manželství. Nejvíce rozvodů (více
jak 3/4) (Pramen - statistická ročenka vydaná v
roce 1961) podstoupili muži i ženy ve věku 25-34 let. Jaký
trend nás asi čeká v příštím tisíciletí?
Na otázku zda je manželství posvátná instituce a manželský slib by měl
platit celý život? Odpovědělo ANO 2/3 dotázaných
Rozvod považuje v každém případě za špatnou věc také 2/3 dotázaných.
Přesto tam, kde jsou v manželství velké
neshody, je rozvod tím jediným správným řešením pro téměř 3/4 dotázaných.
Které jsou nejdůležitější předpoklady pro šťastné manželství?
1. ZDRAVÍ
2. TRVALÝ CITOVÝ VZTAH
3. TOLERANCE
4. PENÍZE
5. BYDLENÍ
6. VĚRNOST
! Téměř polovina dotázaných něco z toho postrádá!(Pramen
- výzkum RODINY, sociální politika 10/94 str. 12)
Nejčastější důvod ROZVODU ?
Ještě v 60 letech byla nejčastějším důvodem k rozvodu NEVĚRA. V současné
době (1990 - naposledy sledovaný paramert) je NEVĚRA na druhém místě,
daleko za důvodem, který je nazván ROZDÍLNOST POVAH A ZÁJMŮ. (Pramen
-statistická ročenka vydaná v roce 1968) Snad
je to tím, žev průzkumu z roku 1998 se ukázalo, že NEVĚRA je pro 70% dotázaných
NORMÁLNÍ A PŘIROZENÁ(38%) nebo NEUTRÁLNÍ(35%) a dopustilo se jí 2/3 mužů
a téměř 1/2 žen. V průměru měli muži celkem 6 mimomanželských
partnerek, ženy 4 muže mimo manželství.
Postoj k nevěře se mění a možná
proto se kvůli ní lidé rozvádí méně než dřív. Trvalý citový vztah +
tolerance jsou nejdůležitějšími předpoklady pro šťastné manželství.
Netolerance a narušený citový vztah jsou nejčastějším důvodem k rozvodu.
Jakoby dnešní manželé zapomínali na to, že rozdílnost povah a zájmů v
manželství je normální a zdá se, že se s tím nedokáží vyrovnat. Zajímavá
a alarmující myšlenka je také to, že rozvod se nedotýká jen manželů,
ale také jejich dětí a širší rodiny, takže při počtu rozvodů v roce
1997 - 32 465 - se to týká zhruba 250 000 lidí. Všichni účastníci rozvodu
něco ztrácí.
- děti strátu jednoho z rodičů
- někteří bydliště a partnera
- ekonomické ztráty jsou pravidlem - důvěru k člověku
JEDNO TĚLO JE ROZTRŽENO - ZBÝVÁ TORZO
Většina rozvedených je v novém manželství méně spokojena než v původním(Pramen
- sexuální chování obyvatel ČR, 1998, Weiss a Zvěřina)
Zabrousíme teď do křesťanských vod. Nevím jek často se rozvádí křesťanská
manželství, ale vím, že k tomu dochází a že mnohá manželství k rozvodu
spějí, někdy se zdá, že nezadržitelně. Pro některé je rozvod
nemyslitelný, pro jiné nejzašším řešením. Podívejme se tedy, co o tom
říká Boží slovo - Mat. 19,1-9 Mat. 5,32 5 Mojž. 24,1
Otázka: Z jakých důvodů je možné se rozvést ?
Lépe řečeno -"z jakých ..........., aby to bylo v souladu s Mojžíšovým
zákonem"?
Naše otázka dnes: " Z jakého důvodu.................,
aby to bylo před Bohem v pořádku"?
Ježíš
svou odpověď začal připomenutím způsobu, jakým manželství vzniká. Manželství
vzniká (1Mojž. 2,24) " Proto opustí muž svého otce i matku a přilne
ke své ženě a stanou se jedním tělem". Tomuto opuštění, přilnutí
a splynutí v jedno tělo však téměř v každé kultuře a v každé společnosti
předcházel akt, který my nazýváme SVATBOU a samozřejme v různých dobách
vypadal tento akt různě.(BRUČKO - síť, radnice dnes). V každém případě
to byl akt veřejný a tím také, v určitém smyslu zavazující.
V Božím plánu tedy bylo a je MANŽELSTVÍ, jako svatý svazek ("Co Bůh
spojil, člověk nerozlučuj"). Jenže hřích narušuje a rozděluje - důsledky
pádu člověka v ráji se projevily i v manželství a ty už v době Mojžíšově,
možná i dříve.
" Pro tvrdost vašich srdcí " povolil Mojžíš napsat rozlukový lístek.
Mohli ho psát pouze muži a tím povoleným důvodem bylo " shledá-li na
ženě něco odporného "
Mezi jednotlivými rabínskými školami byl spor o výklad tohoto slova.
HILLEL - připálí polévku, není už hezká, nezahalila si vlasy
ŠAMAJ - pouze v případě cizoložství
Proto ta otázka farizeů zněla - ......z jekékoliv příčiny?
Ježíš odpověděl důvodem je SMILSTVO. Farizeové tehdy pravděpodobně věděli,
jaký význam mají slova SMILSTVO a CIZOLOŽSTVÍ. Ale dnes na význam těcto
slov není mezi teology jednotný pohled.
SMILSTVO = PORNEIA
CIZOLOŽSTVÍ = MOICHEIA
Myslel jsem si, že P= sexuální vztah před manželstvím a M= sexuální
vztah mimo manželství a také tak to někteří vykladači rozlišují. Jiní
však přisuzují slovu SMILSTVO daleko širší význam
= sexuální vztahy přd manželstvím
= sexuální vztahy mimo manželského partnera
= homosexualita nebo sex se zvířaty
= krvesmilstvo (tzn. sexuální vztahy s příbuznými v rodině)
Jeden pohled:
Rozvod je možný pouze z důvodu
SMILSTVA = sex. vztahů před manželstvím(konkrétně muž zjistí po svatbě,
že jeho žena už není panna)
CIZOLOŽSTVÍ = (manželská nevěra) není důvodem k rozvodu, protože v přečteném
úseku Mat. 19 kap. řekl Ježíš SMILSTVO a ne CIZOLOŽSTVÍ.
Druhý pohled:
SMILSTVO = špatný, nedovolený sex(Bohem nedovolený)
PORNEA může být zároveň MOICHEIA, ale nemusí. MOICHEIA je ale vždy
PORNEIA
Křesťan tedy může iniciovat ROZVOD z důvodu SMILSTVA - PORNEIA - NEDOVOLENÉHO
SEXU. Ještě však existuje jeden případ rozvodu zmíněný 1 Jan. 7, 12-16
- Nevěřící partner chce opustit věřícího
- Nevěřící je vyzýván, aby zůstal, přestože žít v takovém to vztahu
nemusí být vždy jednoduché(pro obě strany)
Pán Ježíš přes tyto " povolené důvody
" říká
- od počátku tak nebylo
- co Bůh spojil člověk nerozlučuj
Byl jsem rád, když jsem zjistil, že přestože se někteří teologové
neshodují na důvodech k rozvodu, všichni zdůrazňují především snahu ZŮSTAT
a manželství ZACHOVAT.
Myslím, že je důležitější hledat způsoby jak
manželství UDRŽET a OBNOVIT, než trpělivě zjišťovat kdy
už je možné ho UKONČIT.
Především by v manželství měla dostat prostor láska AGAPÉ
= láska k někomu, kdo si ji nezaslouží
V manželství je pozdě se ptát - je to ten pravý ? Nebo si stěžovat, že
je to nevhodný partner. " Člověk, kterého
mi Bůh daroval je takový, jaký je, ale nestal se takový beze mě. Není to
jen kost mých kostí a tělo mého těla, ale také nuda mé nudy a lhostejnost
mé lhostejnosti."(Pramen -
Křesťan, rozvod a nový sňatek str. 27)
Petr
Sauer
Bratrská jednota baptistů