Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Petr.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 16615, komentáře < 7 dní: 210, komentářů celkem: 427604, adminů: 60, uživatelů: 5242  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 82 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116122709
přístupů od 17. 10. 2001

Nabídky: V roce 2007 byly registrovány čtyři náboženské společnosti
Vloženo Neděle, 29. červen 2008 @ 03:13:08 CEST Vložil: Olda

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Za pět let platnosti zákona o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností (3/2002 Sb.) řešilo Ministerstvo kultury ČR 13 návrhů na registraci náboženských uskupení. Tři z nich ministerstvo zamítlo,[1] v jednom případě[2] žadatelé nakonec návrh sami stáhli.[3] Loňského roku proběhly na ministerstvu čtyři registrační procesy. Všechny byly úspěšné, a tak ke 26 dosud registrovaným církvím a náboženským společnostem přibyly další.[4] V následujícím textu se zaměříme právě na tyto čtyři církve či náboženské společnosti, které obohatily naši "oficiální" náboženskou scénu nejen co do počtu, ale i co do rozmanitosti.

Registrace probíhají na základě zákona 3/2002 Sb. "o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností". V sedmém paragrafu zákon vyžaduje, aby přípravný výbor náboženské společnosti předložil (a) základní charakteristiku, (b) zápis o založení, (c) podpisy 300 občanů, kteří se k náboženské společnosti hlásí, a (d) základní dokument, z něhož musí být zřejmá organizace, způsob hospodaření apod.[5] Na základě tohoto návrhu a s přihlédnutím k podmínkám vzniku a působení, které zákon také stanoví, probíhá registrační proces. Součástí tohoto procesu je dotazování odborníků na dané náboženství i Ministerstva vnitra, jež se vyjadřuje k bezpečnostním rizikům uznání registrace. Ohledy se berou i na vztahy k již registrovaným církvím a náboženským společnostem, proto jsou někdy konzultováni i jejich představitelé.

Ruská pravoslavná církev
První z nově státem uznaných uskupení zatím s přehledem vyhrává soutěž o nejdelší název registrované církve či náboženské společnosti - Ruská pravoslavná církev, podvorje patriarchy moskevského a celé Rusi v Karlových Varech, ve farnosti s chrámem svatých nejpřednějších apoštolů Petra a Pavla. Podle zákona 3/2002 Sb. zde však nebyla registrována církev či náboženská společnost, vlastně ani ne její část, ale specifická instituce pravoslavných církví, pro něž se ve slovanském církevním prostředí užívá terminus technicus podvorje. Jedná se o zastupitelství místní pravoslavné církve na území, jež patří jiné jurisdikci, případně u významných politických institucí (např. při EU v Bruselu). Na území ČR v současné době existuje dvojí podvorje Moskevského patriarchátu. Mladší je při ruském velvyslanectví v Praze, druhé je již od konce sedmdesátých let v Karlových Varech. Je tomu tak proto, že jak s ruským pravoslavím obecně, tak s Moskevským patriarchátem konkrétně je Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku historicky úzce spjata.[6] Právě od Moskevského patriarchátu tehdejší Pravoslavná církev v Československu přijala v roce 1951 autokefalitu, tj. církevně-právní nezávislost.[7] Karlovarský chrám sv. Petra a Pavla si postavili ruští pravoslavní v 90. letech 19. století. A právě karlovarské podvorje požádalo v listopadu 2006 ministerstvo kultury o registraci. V průběhu registrace zazněly i výhrady zevnitř Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku kvůli obavám o jednotu pravoslaví v ČR, ale zásadnější spory nebyly a sám nejvyšší představitel církve metropolita Kryštof oficiálně registraci podpořil. V Česku, tedy na území s jurisdikční pravomocí místní autokefální církve, je registrována skrze své podvorje i Ruská pravoslavná církev.[8] Jistě by bylo potřeba nahlížet na tuto událost v kontextu vztahu mezi českým (resp. česko-slovenským) a ruským pravoslavím, nicméně prozaickým faktem je, že registrace byla významně motivována vyřešením složitých majetkoprávních záležitostí týkajících se chrámu sv. Petra a Pavla v Karlových Varech.[9]

Buddhismus Diamantové cesty

je prvním registrovaným buddhistickým společenstvím v ČR. Vychází ze školy kagjüpa tradice tibetského buddhismu.[10] Do učení a praxe této školy byli zasvěceni dánští manželé Hannah (*1946) a Ole Nydahlovi. Ole Nydahl (*1941) byl pak roku 1972 pověřen hlavou školy kagjüpa, XVI. karmapou, k zakládání center této školy v západním světě. U nás se mezinárodní společenství Buddhismus diamantové cesty poprvé veřejně prezentovalo roku 1994. Tehdy vzniklo první centrum pod názvem "Karma Dubkji Ling".[11] Ole Nydahl poprvé veřejně působil v ČR roku 1995. Tehdy také vzniklo občanské sdružení Společnost diamantové cesty. V následujících letech toto občanské sdružení vybudovalo síť asi padesáti buddhistických center a meditačních skupin, která jsou nyní zastřešena v náboženské společnosti, jejíž plný název je Buddhismus Diamantové cesty linie Karma Kagjü.[12] V posudku, který si Ministerstvo kultury nechalo v souvislosti s registrací této náboženské společnosti vypracovat,[13] se konstatuje, že mezi českými buddhisty není Buddhismus Diamantové cesty přijímán jednoznačně kladně. Někteří buddhisté namítají, že učení, které Ole Nydahl přináší, je příliš zpopularizovanou verzí, vzdálenou od tradičního tibetského buddhismu. Také vázanost stoupenců tohoto hnutí na osobu zakladatele Oleho Nydahla, imitování této duchovní osobnosti a nekritický obdiv vůči ní není v rámci buddhismu obvyklým jevem. Hnutí je také považováno za příliš výlučné, neboť se nevyhýbá odsuzování jiných buddhistických směrů a jiných náboženství. Posudek zároveň připomíná, že tato kritika ze strany jiných buddhistů není ovšem ničím mimořádným. Je srovnatelná např. s diskusí, kterou mezi sebou vedou křesťanské církve ohledně jejich misijních aktivit nebo ohledně vztahů mezi nimi. V odborném posudku je jako znepokojivá hodnocena Nydahlova ostrá kritika islámu[14] a zvláště to, že Nydahlovy islamofobní stereotypy nekriticky přejímají i jeho posluchači. Posudek ovšem připomíná, že s podobně islamofobními postoji je možné se setkat i u již registrovaných křesťanských a židovských náboženských společností, byť v jejich případě jen okrajově.

Višva Nirmala Dharma

je celkově již třetí registrovanou náboženskou společností čerpající z indické tradice. Narozdíl od dvou dříve registrovaných společností s indmi kořeny vychází Višva Nirmala Dharma z neortodoxní, esoterní (skryté) indické náboženské tradice, z tzv. tantry. Jejím specifikem v rámci tantrických škol je vazba na osobnost Nirmaly Salvé-Šrívastavy (*1923), která od roku 1970 vystupuje jako Šrí Mátadží Nirmala Déví.[15] České společenství následovníků této duchovní učitelky se poprvé ohlásilo překladem brožury Sahadža jóga roku 1990. První veřejné vystoupení Šrí Mátadží se uskutečnilo v Praze 29. 7. 1992 a roku 1993 se nově vzniklé české společenství konstituovalo jako občanské sdružení Společnost Sahadža jóga. V současné době se kurzy sahadža jógy konají již ve více než 30 městech a počet sahadža jóginů je možné odhadnout asi na 300-350.[16] Sahadža jógini předpokládají, že mají schopnost sobě i druhým pomáhat k dosažení tělesného, duševního i emocionálního zdraví. Společenství sahadža jóginů proto často prezentuje učení své zakladatelky spíše jako léčitelskou metodu než jako náboženský systém. Také v případě této náboženské společnosti poukazuje odborný posudek, vypracovaný pro registrující orgán, na několik kontroverzních bodů, celkově ale registraci doporučuje. Kontroverze vyplývají hlavně z oddanosti, kterou sahadža jógini projevují Šrí Mátadží. Ta v roli Božské Matky poskytuje svým následovníkům normy nejen pro duchovní život, ale i pro výchovu dětí, pro vztahy k rodičům, pro výběr partnera (někdy ho výslovně určuje sama) apod. Sahadža jógini mají být připraveni vzdát se všeho, včetně svých nejbližších. Jako znepokojivý je hodnocen způsob výchovy dětí, které mohou být v nízkém věku připraveny o přítomnost rodičů a vychovávány kolektivně v prostředí značného vlivu indické kultury a jazyka. Stálá kritika morálky západní společnosti ze strany Šrí Matádží patří k faktorům, jejichž spolupůsobení sahadža jóginům neumožňuje snadné opuštění společenství a opětné začlenění do společnosti mimo něj.[17] Podobně jako naprostá většina jiných nových náboženských hnutí prochází i mezinárodní společenství sahadža jóginů vývojem směrem k většímu začlenění do západní společnosti a k omezení diskutabilních prvků. Dnes již sahadža jógini např. nebývají povzbuzováni k opuštění svých manželských partnerů, kteří zůstávají mimo tuto náboženskou společnost. Posudek, který si Ministerstvo kultury vyžádalo, konstatuje, že vývoj společnosti Višva Nirmala Dharma bude pravděpodobně tímto pozitivním směrem pokračovat.

Církev živého Boha

Poslední registrační proces v loňském roce byl dokončen 15. prosince. Církev živého Boha vznikla sjednocením dosud nezávislých sborů, vycházejících z křesťanského hnutí Víry. Toto hnutí navazuje na pentekostalismus,[18] tradici, která zdůrazňuje zázračné působení Ducha svatého v prorokování, uzdravování, modlitbách v neznámých jazycích a v dalších mimořádných, zázračných jevech. Tuto křesťanskou tradici rozvíjí hnutí Víry myšlenkou, že Bohem přijatí křesťané mají nárok na všestrannou prosperitu (především na zdraví a bohatství). Klíčem k této prosperitě je jejich víra: žádané situace mají nastat na základě toho, že v jejich reálnou, byť třeba ještě neviditelnou existenci správně věřící a dokonale očištěný křesťan věří. Základy hnutí Víry formuloval v 70. letech 20. století americký pastor Kenneth E. Hagin (1917-2003). Z biblické školy v Tulse se toto učení rychle rozšířilo v podstatě do celého světa. Hnutí Víry se na území dnešní České republiky začalo formovat roku 1986. Vytvořilo asi dvě desítky samostatných sborů a několik církví. Církev živého Boha je další z nich, je však mezi nimi první registrovanou. Dalším rozdílem je skutečnost, že tato církev vznikla spojením osmi dosud samostatných sborů. Některé z nich přitom působily již několik let. Také hnutí Víry není jednoznačně přijímáno a křesťanské církve se k němu kvůli jeho teologickým východiskům většinou staví odmítavě nebo alespoň rezervovaně.[19] Stejně jako ostatní loni registrované společnosti však má v duchovním životě české společnosti své místo.

[1] O těchto případech referuje VOJTÍŠEK, Z., Neúspěšné návrhy na registraci náboženských společností podle zákona 3/2002 Sb. v letech 2002-2006, in: BUBÍK, T., HOFFMANN, H., (eds.), Náboženství a politika, 1. část, Univerzita Pardubice 2007, str. 72-79.
[2] Jednalo se o Arménskou apoštolskou pravoslavnou církev, která o registraci požádala v únoru 2006, ale nesplňovala podmínky stanovené zákonem.
[3] Navíc ministerstvo v prosinci 2006 odmítlo žádost Ústředí muslimských obcí o zvláštní práva udělovaná na základě tohoto zákona. Jedním z hlavních argumentů pro neudělení zvláštních práv, na která v tomto případě nebyl právní nárok, bylo to, že Ústředí je v naší zemi registrováno příliš krátkou dobu, než aby bylo možné působení muslimů podle dotyčného zákona posoudit. (Viz rozhodnutí ministra kultury M. Štěpánka 18735/ 2006 ze dne 21. 12 2006.) Je to ovšem jistý paradox, neboť možnost výjimečného udělení těchto práv je "šita na míru" právě muslimům. Hlavně ti naplňují poněkud neurčitou formulaci zákona, protože "reprezentují významné světové náboženství s dlouhou historickou tradicí".
[4] Rejstřík registrovaných církví a náboženských společností je dostupný on-line na adrese http://wwwcns.mkcr. cz/cns.
[5] Znění zákona je dostupné on-line na adrese http://www. mkcr.cz/scripts/detail.php?id=377.
[6] O historii českého pravoslaví viz ALEŠ, Pavel, Pravoslavná církev u nás, Brno 1993, VOPATRNÝ, Gorazd. Pravoslavná církev v Československu v letech 1945 - 1951, Brno 1998, MAREK, Pavel, Pravoslavní v Československu v letech 1918-1942: příspěvek k dějinám Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku, Brno, 2004.
[7] Ta však nebyla uznána Konstantinopolským patriarchátem. Ten autokefalitu udělil až v roce 1998.
[8] Z hlediska státního práva tato registrace není samozřejmě vázána pouze na jedno místo.
[9] Srov. např. KORNELJUK, Natalja, V poistkach soglasija, Russkoje slovo 3, 2006, s. 22-23.
[10] Stručně o tibetském buddhismu pojednává téma časopisu Dingir 7 (4), 2004.
[11] Psáno též "Karma Dubgji Ling".
[12] Více o této náboženské společnosti: ZÁLABOVÁ, Sandra, VOJTÍŠEK, Zdeněk, Tibetský buddhismus v České republice, Dingir 7 (4), 2004, str. 130-132.
[13] Autoři požádali o nahlédnutí do registračních spisů a odbor církví Ministerstva kultury jejich žádosti laskavě vyhověl v mezích zákona.
[14] Posudek uvádí, že v Praze zazněly Nydahlovy islamofobní výroky např. na přednášce 4. května 2005 a že Nydahl často sdílí své chmurné vize budoucnosti a pro jejich zažehnání navrhuje populistická a silácká řešení. O kontroverzích, vyvolaných Nydahlovými rasistickými, sexistickými výroky a výroky proti cizincům informuje heslo "Ole Nydahl" internetové encyklopedie (http://en.wikipedia.org/wiki/Ole_Nydahl).
[15] Více viz PETRÁŇOVÁ, Karin, Božská matka a čisté vztahy, Dingir 5 (2), 2002, str. 18-19.
[16] Tento odhad učinili zástupci sahadža jóginů na semináři Společnosti pro studium sekt a nových náboženských směrů dne 8. 3. 2007.
[17] Další kontroverzní body přináší internetová prezentace bývalých sahadža jóginů, dostupná na adrese http://www.sahaja-yoga.org. K dispozici je i částečný slovenský překlad této prezentace na adrese http://www. sahaja.szm.sk.
[18] Stručně o pentekostální tradici pojednává téma časopisu Dingir 2 (3), 1999.
[19] Na hnutí Víry obecně i na kontroverzní otázky se soustředí téma příštího čísla časopisu Dingir.

Mgr. Miloš Mrázek (*1974) přednáší na Katedře religionistiky a filosofie Filozofické fakulty Univerzity Pardubice.
PhDr. Zdeněk Vojtíšek, Th. D. (*1963) je odborným asistentem na Husitské teologické fakultě UK a šéfredaktorem časopisu Dingir.

http://www.dingir.cz/


"V roce 2007 byly registrovány čtyři náboženské společnosti" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: V roce 2007 byly registrovány čtyři náboženské společnosti (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 08. srpen 2009 @ 23:20:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neviem ako sa dajú dať do súladu následujúce výroky s registráciou cirkvi štátom.

Jakub 4:4  Cudzoložníci a cudzoložnice, či vy neviete, že priateľstvo sveta je nepriateľstvom s Bohom? Tedy ktokoľvek by chcel byť priateľom sveta, stáva sa nepriateľom Božím.

14  Neťahajte cudzieho jarma s neveriacimi. Lebo čo má spoločného spravedlivosť s neprávosťou? Alebo jaké je obecenstvo svetla s temnosťou?
15  A jaký súhlas Krista s Beliálom? Alebo jaký má podiel verný s neverným?
16  A jaká je shoda medzi chrámom Božím a medzi modlami? Lebo veď vy ste chrámom živého Boha, jako povedal Bôh: Budem bývať v nich a prechádzať sa, a budem ich Bohom, a oni mi budú ľudom.
17  Preto vyjdite zpomedzi nich a oddeľte sa, hovorí Pán: a nedotýkajte sa nečistého, a ja vás prijmem
18  a budem vám za Otca, a vy mi budete za synov a za dcéry, hovorí Pán, všemohúci./2Kor.6,14-18/

15  Nemilujte sveta ani vecí, ktoré sú na svete. Keď niekto miluje svet, nie je v ňom lásky Otcovej.
16  Lebo nič z toho, čo je na svete - žiadosť tela, žiadosť očí a chlúbna pýcha života, nie je z Otca, ale je zo sveta.
17  A svet ide ta i jeho žiadosť, ale ten, kto činí vôľu Božiu, trvá na veky./1 Ján 2,15-17/



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy