|
Právě je 575 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano gregorios777
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116816801 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi
Vloženo Středa, 08. květen 2013 @ 23:02:45 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený ...Ty sbory Kristovy trvaly mezi pohany bez moci světské více než tři sta let až do Konstantina; ten první vmísil se mezi křesťany s panováním pohanským a s úředníky takovými, jací na pohana příslušejí.
Ale apoštolé ten lid k věcem vyšším
a dokonalejším přivedli, než je pohané mají k svým správám...
Silvestr přijav panování pohanské a slávu světskou nad císaře, tu všecko zlé zakořenil v tu stolici, kterou nazývají stolicí svatého Petra, ač neviděli, že by on kdy tak pyšně seděl na ní.
Protož, poněvadž byl štěpován od císaře v takovém panování pohanském k užívání nej vyššího kněžství, to má větší vážnosti býti, neboť v něm jest všecko štípeno, což po něm roste na té stolici.
A o tom štípení císařském téže stolice kněz, papež Melchiades, vyznává, že Konstantin, první přijatý do víry, dal dovolení a svobodu po celém světě těm, kteříž byli v jeho království, aby netoliko byli křesťané, ale aby dělali kostely a aby zřizovali zádušní statky k tomu kostelu.
Také týž císař dary veliké dal a kostel první stolice svatého Petra postavil.
A tak, stolici císařskou opustiv, svatému Petrovi a jeho nástupcům budoucím ji ostavil. A tak kořen hluboký, silný a roští všeho jedu zasadil, aby z něho ovoce smrti mnohotvárné silně rostlo a umrtvilo svět...
Protož neníť malá věc pověděna v tom čase, kdy se stalo toto obdarování: "Dnes jest vlit jed do církve svaté." A když ten jed na počátku vlit jest do církve svaté, náramně se rozmohl a roztáhl do celého světa skrze toho kněze bohatého, ve světě zvelebeného, a skrze jeho zákony jedovaté.
Proto otekli po něm a nadmuli se nadmíru rozmnoženou nepravostí. Otekl jeho život otevřený bez studu v nepravosti, život poběhlický, v
bohaprázdnost obrácený, život rouhající se všeliké slávě Boží, umrtvený, protože ztratil život božský, a vyrostlý z bludu jedovatin *****y
veliké...
Protož když byl přijat do víry ten
císař Konstantin s panováním pohanským, s právy i s úřady pohanskými,
tehda ta nevinnost pravých křesťanů zkalena a pohaněna jest. Jako kdyby
lotři a svůdníci v důvěrnou známost s pannami poctivými a stydlivými
vešli a moc nad nimi obdrželi, aby jimi vládli, jim cesty v jejich
příbytku panenském svými zákony kuplířskými uložili, aby čistotu svého
panenství podle správy jejich zákonů držely — tu by se v té nehodě panny
počestné a stydlivé náramně zarmoutily vidouce, že sotva kdy a velmi
nesnadno tu čistotu a věrnost, kterou si uložily nebo slíbily Bohu do
smrti držeti, zachovají mezi těmi svůdci, kteří s nimi po domácku bydlí a
panují nad nimi a mohou jim přikazovali, aby tak Bohu zachovaly
čistotu, jak jim svůdcové přikáží — málo by tu panen ostalo pravých: tak
podobně k tomu, když císař vstoupil do víry s panováním pohanským, s
právy a s úřady pohanskými a přijal společenství a účastnosti s
křesťany ve víře a v božských věcech jako jeden z nich.
Protož, tvoříce spolu celek, byli sebe účastni, on jich a oni jeho, on
jejich věcí křesťanských a oni jeho pohanských. Neboť kněz Silvestr,
chtě jeho do víry přijmouti, nežádal na císaři, aby, chtě křesťanem
býti, nejprve pohanství všeho úplně se zřekl, panování pohanského s
úřady a se zákony pohanskými, ale s tím se vším jako s jedem vmísil se
mezi křesťany. Neboť, jsa již křesťanem, panoval nad pohany; neboť kromě
toho Kristova zvláštního sboru pravých křesťanů v Římě všechen ostatní
lid byli pohané. Protož soudy a jiné svády mezi těmi pohany řídil skrze
moc císařskou donucující podle práv a zákonů pohanských, ačkoli potom
dal svobodu všem, kdož chtí z pohanů býti křesťany, že je již usmrcovati
nebude, jakož dříve krev křesťanskou proléval.
Proto, jakmile vstoupil mezi křesťany do jejich víry s panováním
pohanským, s úřady i s právy, tak i dále zůstal a potom ostatní po něm,
učiniv se účastníkem křesťanů i jejich věcí duchovních křesťanských. A
bez pochyby v tom on zase učinil je účastny svých věcí pohanských,
kterými se vmísil mezi ně, dokudž nebyli docela obráceni větší částí v
pohanství. A toho důkazem jsou skutky pohanské; kdo chce, sečti počet té
šelmy, a hledaje nenalezne na ní nic, co by bylo Kristovo. Protož v tom
vmíšení císaře do víry s tím pohanstvím pověděno jest: „Dnes jest vlit
jed do církve Kristovy."...
Konstantin, vstoupiv do víry s úřady i s právy pohanskými a vzav moc nad
křesťany, uvedl je pod práva pohanská, aby si podle těch práv městských
a pohanských navykli ty potřebnosti říditi, které se v bezpráví
přiházejí — kteréžto potřebnosti byli povinni říditi jinak, podle správy
zákona Božího — takže, když se jim přihodí žaloba anebo pře v některém
bezpráví, aby se s těmi žalobami uchylovali k soudům pohanských
úředníků, aby se ta bezpráví urovnávala nebo uklidňovala skrze moc a
práva pohanská. A netoliko tomu navykli, ale i pomoci hledají u
císaře k obraně svých bezpráví, aby se bránili a mstili skrze jeho moc
nad těmi, kdož na ně násilně sahají, činíce jim bezpráví na majetku nebo
na životě. A když provedou takové věci skrze moc císařovu a skrze
jeho úředníky, položí naději v císaře, kterou měli položití v samého
Boha.
I budou nešlechetní jako pohané, kladouce naději v člověka a čest na
něho vznášejíce, kterou měli na Pána Boha vznésti a v něm samotném
naději míti a všecka svá bezpráví podle jeho zákona říditi, jinak,
opačně nežli práva císařská a pohanská řídí, trpíce bezpráví a nižádnému
zlého za zlé nečiníce. Protož tomu lidé na odpor činíce skrze moc
pohanskou, bezpráví zahánějíce skrze sváry v soudech, tím způsobem
odstupují od Boha a od jeho zákona. A navykše tomu křesťané, nyní z těch
věcí výčitky svědomí si nedělají. A tu ránu vzali skrze Konstantina,
jenž, dostav se mezi ně, přijal s nimi účastnost víry a vložil na ně
účastnost bludů pohanských. A stále i podnes učí kněží a mistři křesťany
tomu, aby se nedali svésti cizím učením. Protož toto jest cizi učení,
ačkoli skrze moc jest uvedeno...
Citováno z www.petrchelcicky.cz/s/chelcicky_sit_viry.docx
|
Podobná témata
|
|
Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 07:41:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ..."A netoliko tomu navykli, ale i pomoci hledají u
císaře k obraně svých bezpráví, aby se bránili a mstili skrze jeho moc
nad těmi, kdož na ně násilně sahají, činíce jim bezpráví na majetku nebo
na životě. A když provedou takové věci skrze moc císařovu a skrze
jeho úředníky, položí naději v císaře, kterou měli položití v samého
Boha.
"...
Co je císařovo, patří ovšem beze vší pochyby císaři. Když mně někdo okrade, nepůjdu přece za farářem, ale obrátím se na policii, na světskou moc.
(Lk 12,13-15) Někdo ze zástupu mu řekl: "Mistře, řekni mému bratru, ať se
se mnou rozdělí o dědictví!"
On mu však řekl: "Člověče, kdo mě nad vámi ustanovil soudcem
nebo děličem?"
Řekl jim tedy: "Dejte pozor a varujte se lakomství; neboť
život člověka nespočívá v hojnosti jeho majetku." ..." aby netoliko byli křesťané, ale aby dělali kostely a aby
zřizovali zádušní statky k tomu kostelu. Také týž císař dary veliké dal a
kostel první stolice svatého Petra postavil"... Majetek má sloužit k zabezpečení základních lidských potřeb a pak ke konání dobrých skutků. (2 Kor 8,11-12) Nyní tedy vykonejte i ten skutek, aby tak, jak bylo
pohotové chtění, bylo také vykonání sbírky z toho, co máte.
Je-li totiž pohotová ochota, je vítaná podle toho, co
člověk má, ne podle toho, co nemá.
|
Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 08:14:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Když mně někdo okrade, nepůjdu přece za farářem, ale obrátím se na policii, na světskou moc.
A jak moc ti to bylo platné, Stando, když ses obrátil na policii, soudy a světskou moc?
|
]
Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 09:37:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, vidím, že s Konstantinem by jsi si asi dobře rozuměl. Máš podobnou víru jako on.
Když mně někdo okrade, nepůjdu přece za farářem, ale obrátím se na policii, na světskou moc -
- Touto větou jsi odhalil až na dřeň svou víru - to, na koho se obracíš v nesnázích. Napřed světská moc, pak farář. Bůh nikde.
Jak hluboce Tvá věta kontrastuje s tím co své ovečky učí Ježíš: Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi, ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i svůj plášť. Mt. 5, 38-40.
Chelčický má pravdu. Od dob Konstantinových je katolická církev hlásící se k papežovi jako Kristovu náměstku, náboženskou karikaturou skutečného Božího křesťanského lidu. Vaše náboženství jsou jen prázdná slova a sochy, ale vaše srdce je ve světě a proto na něj spoléháte. |
]
Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 10:55:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou;"...
Víš, je mi z toho všeho smutno. Vždyť se mnozí i docela snažíte žít svůj život s Bohem, ale proč to hluboké nepochopení Ježíšových slov? Zato vždy hned pohotově soud nad druhým, který něco vnímá odlišně!
Zkus se ještě jednou vrátit do situace dvou bratrů, z nichž jeden okradl druhého a poškozený se s tím obrátil na Krista. Porozjímej o tom v klidu a bez zášti, která tě zavedla k nesprávnému předporozumění.
A na závěr: I Ježíš obdržel nespravedlivý políček. A světe div se! Nenastavil "druhou tvář", ale naopak - hájil se proti křivdě.
(J 18,23) Ježíš mu odpověděl: "Jestliže jsem mluvil zle, vydej
svědectví o zlém, jestliže však dobře, proč mě biješ?"
Nenapadlo tě, že Ježíšův výrok: " kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou" je třeba rozumět v docela jiné rovině? V rovině víry, kde toto souvisí s vnitřním bezvýhradným odpuštěním křivdy?
Naopak právo hájit se proti křivdě souvisí zase obecně s prosazováním spravedlnosti - a tedy je součástí díla Božího plánu na obnově světa. Budeš - li mlčet ke křivdě, podporuješ její růst.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 13:58:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ježíš mu odpověděl: "Jestliže jsem mluvil zle, vydej svědectví o zlém, jestliže však dobře, proč mě biješ?"
Já v té větě nevidím žádnou obhajobu. Vidím tam výzvu k tomu, aby člověk, který ho bil, obhájil svůj čin. Nevolá na něj soud, ani světskou moc. Kromě toho, verš 39 říká: Já však vám říkám, abyste neodporovali zlému člověku.
Tato věta je naprosto srozumitelná a není na ní co vykládat. První učedníci ji znali a žili a nestavěli se na odpor vůči těm, co je předhazovali lvům, nebo zabíjeli v aréně. Žádné spory, žádné soudy. Apoštolé psali učedníkům, že mají radši strpět křivdu, než se soudit s bratrem......... Ty prostě odmítáš zákony nebeského království a snažíš se je překroutit do světské podoby, tak jak Tě to učili Tví učitelé.
Nevím jak jsi přišel na to, že Tě soudím. Soudit Tě bude slovo, které překrucuješ. Já Tě na to jen upozorňuju. Má slova nejsou projevem zášti vůči Tobě, ale odhalování lží, do kterých svádí ŘKC organizace. To, že Ty se s nimi ztotožňuješ, je Tvá volba. Až se opravdu znovuzrodíš, tak to pochopíš a budeš Bohu vděčný, že Tě tak trpělivě a mnohokrát varoval skrze mnohé lidi. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 14:12:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ještě se Tě Oko zeptám: Ty myslíš, že Ježíš poslal ty dva bratry za soudcem? Zkus si to přečíst ještě jednou a zamysli se jestli tam neříká to samé, co v kázání na hoře - vůbec neřeší jejich spor a UKŘIVDĚNÉMU a všem okolo říká, ať se varují chamtivosti. Žádné soudy, žádná policie, žádné prosazování spravedlnosti silou. V nebeském království vládne jiná spravedlnost, kterou svět nemůže pochopit. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 15:00:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Víš, kdyby se skutečně jednalo o tvůj vlastní majetek a tobě by byl přesto lhostejný, byl bys možná věrohodný. Ale takhle kážeš a moralizuješ z cizího. To se to panečku káže, jak by to mělo být správně!
A ještě ten dobrý pocit uspokojení ...
Já nic, to vy ostatní jste špatní!
..."Já v té větě nevidím žádnou obhajobu. Vidím tam výzvu k tomu, aby člověk, který ho bil, obhájil svůj čin."... Taky dobré.
Ale musím tě opravit: Pán Ježíš se zde skutečně hlasitě ohradil proti křivdě. Můžeš si své výklady upravovat a překrucovat jak chceš. nic na tom nezměníš.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 15:26:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jak víš Oko, jak jsem se zachoval, když mi byl ukraden můj majetek? Jsi věštec, nebo vidíš do mého srdce?
Neříkám, že jsem vždy zachoval zákony nebeského království, ale vždy, když jsem nezachoval, jsem to viděl jako svou vinu. Nesnažil jsem se je ohýbat k obrazu svému.
Oko, neměl si se napřed zeptat, jak jsem řešil situace, když jsem byl okraden, a pak mě teprv obviňovat, že se mi to mluví, když se mě to netýká? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 19:47:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toto tě charakterizuje dost výstižně: " Ty prostě odmítáš zákony nebeského království a snažíš
se je překroutit do světské podoby, tak jak Tě to učili Tví učitelé.
Nevím jak jsi přišel na to, že Tě soudím. Soudit Tě bude slovo, které
překrucuješ. Já Tě na to jen upozorňuju. Má slova nejsou projevem zášti
vůči Tobě, ale odhalování lží, do kterých svádí ŘKC organizace. To, že
Ty se s nimi ztotožňuješ, je Tvá volba."
Jak víš, Bylino? Máš snad křišťálovou kouli, nebo vidíš do mého srdce?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstanti (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 10. květen 2013 @ 07:54:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Stačí číst Tvé příspěvky. |
]
Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. květen 2013 @ 11:02:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."jak moc ti to bylo platné"...
Toníku, v pokřivené společnosti se práva jen tak nedovoláš. Zde nejde ale o výsledek, nýbrž udělat to, co je správné. Věci dopadnou podle Boží vůle a já chci zůstat Kristův, lhostejno zda s kapsy naditými penězi, či prázdnými. Penze jsou mi lhostejné, jsou jen prostředek. Věř mi, že kdybys měl zakusit tíhu mého kříže, všechno zlato světa bys dal za změnu věcí, které jsou špatně.
|
]
|
|
Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Vacant v Pátek, 10. květen 2013 @ 11:13:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Chelčický také odsuzoval všechny války včetně husitských. |
Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 10. květen 2013 @ 13:27:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Však proto si ho také vážím. Kdo mečem zachází, mečem schází. |
]
Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Pondělí, 13. květen 2013 @ 10:18:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A uznával "Apokryfy" - Deuterokánonické knihy..
|
]
Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pondělí, 13. květen 2013 @ 11:24:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nejde o to, jaké knihy uznáváš, ale jestli na prvním místě uznáváš Ježíše Krista a tudíž jestli z těch knih slyšíš jeho hlas. Hádky o knihy jsou pro malé děti ve víře a nebo pro zákoníky. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Úterý, 14. květen 2013 @ 23:48:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Re: Nejde o to, jaké knihy uznáváš, ale jestli na prvním
místě uznáváš Ježíše Krista a tudíž jestli z těch knih slyšíš jeho hlas.
Hádky o knihy jsou pro malé děti ve víře a nebo pro zákoníky.
Zajímavý názor!! "Poslouchaj Bylina, Ty nejsi vůbec dylina" :-))) ne fakt!! skláním se před takovým názorem.. Jenže Bylino - Reformační Tradice ale i "ten nejživější život" je opravdu bohužel úplně jiný.. Protestanti (děti Reformace..) si svůj "kodex zapovězaných knih" přímo "hýčkaj" a mají v něm "zcela jasno". Že realita je úplně jiná.. to je absolutně netankuje.. "oni přece ví". Že byl Chelčický kapku jinej, je jim většinou zcela ukradené.. v "nejlepším" mu nalepí nějakou nálepku jako třeba tady ten jeden borec Boenhoferovi - že byl rebel.. :-))) jo, rebel ploti zločinům proti lidskosti..
ale chci být smířlivý a proto se zeptám - četl jsi Bylino Barucha? Baruch 3,10-14 ?? po přečtení této pasáže je mi jasné, že po pádu Chrámu musela taková kniha "padat pěkně rychle pryč"... A naši borci onomu rozhodnutí Judských "matadorů" té doby věří jako "slovu Božímu". Pošetilci..
|
]
|
|
Re: Petr Chelčický v Síti víry o císaři Konstantinovi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 13. květen 2013 @ 09:40:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Co asi vedlo soudobé náboženské myslitele k tomu že usilovali po vzoru Viklefova učení o to aby byla Církev podřízená králi ? V době kdy léta panoval zrovna Václav IV., často zobrazovaný jako lev který ztratil korunu ? Který byl pro naprostou pasivitu sesazen z říšského trůnu, veřejně žil ve společnosti lazebnic a na žízeň pil po celý život výhradně víno ? Který byl natolik bezmocný že nevládnul ani na vlastním Hradě a kterého střídavě zajímali a vsazovali do vězení šlechta i měšťani aby ho násilím k něčemu donutili ? Který vlastní rukou pomáhal umučit zpovědníka své nešťastné první ženy, jejíž věno promrhal a která později umřela za podivných okolností zadávena loveckým ohařem ve svých komnatách a který se pokoušel na místa biskupů a opatů dosazovat své kumpány, kteří neměli s církví nic společného ? Který byl proslulý svými dluhy a nedostatkem peněz ? Který s nadšením povolal svatokupce poslané vzdoropapežem protože měl na tomto obchodě výrazný podíl, dal popravit tři mladíky kteří kvůli tomu vyvolávali pozdvižení a který nechal dát do klatby mistra Jana Husa který se jich zastal ? Opravdu toužili aby jim vládnul i jako hlava Církve a aby spravoval církevní majetek ? |
|
|
|
|