|
Právě je 586 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: Frantisek100
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116813018 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: koniec sveta
Vloženo Čtvrtek, 26. září 2013 @ 17:37:47 CEST Vložil: Olda |
poslal chani Štyria
apoštloli ukázali Ježišovi chrámový komplex aký je veľkolepý.
Ježiš im prekvapivo odpovedal, že z neho nezostane kameň na
kameni. Židia v prvom storočí vedeli, že v minulosti už došlo k
zničeniu židovského chrámového usporiadania, apoštolov to
zaujalo a opýtali sa: „Pověz nám, kdy to nastane a jaké bude
znamení-1) tvého příchodu
a skonání věku!“ Mat 24,3 ČEP.
V
paralelnej správe v Markovi alebo Lukášovi je položená otázka:
„Učiteli, kdy to bude? A jaké
bude znamení, až se to začne dít?" ŠP
Mar 13,4; Luk 21,7.
Skutočne
položená otázka bola asi tá, ktorá je zapísaná v Markovi,
Lukášovi. Matúš tak trochu akademicky, sa snažil z nadhľadu
vystihnúť hĺbku a presnosť myšlienky, ale žiaľ jeho vyjadrenie
skôr poslúžilo teológom na častú manipuláciu s textom.
Napríklad
bežne v katolíckom a evanjelickom preklade sa text prekladá, vraj
sa apoštoli pýtali, kedy bude koniec sveta.-2) Apoštolov
takáto otázka ani nenapadla! Veď napr Luk 19,11: Když to lidé
poslouchali, řekl další podobenství, protože byl
blízko Jeruzaléma a oni si mysleli, že Boží království se má
objevit ihned. Na zemi. Ich predstava okamžitého panovania BK
bola síce nesprávna, ale bola im veľmi vzdialená predsatave
očakávania konca sveta. Apoštoli očakávali koniec vlády
židovských hodnostárov, rímskej nadvlády a nastolenie Božieho
kráľovstva, kde kráľom je Ježiš. Ich otázky smerovali k tejto
udalosti. Tiež je nezmyselné si myslieť, že apoštoli by sa
pýtali na príchod Ježiša, ktorý už prišiel a bol s
nimi. Veď nerozumeli tomu, že Ježiš má niekde odísť.
Vyplýva to aj z podobenstva, ktoré ďalej hovoril o
hrivnách/mínach. Ježiš hovoril o sebe ako o človeku vznešeného
pôvodu, ktorý odchádzal do vzdialenej krajiny (neba) prevziať
kráľovstvo a potom sa vrátil. (Taktiež nerozumeli tomu, že má
byť zabitý a vzkriesený do neba. Luk18,34: "Oni však ničemu
z toho nerozuměli, smysl těch slov jim zůstal skryt a nepochopili,
co říkal.")
Ježiš
na zemi duchovne uvažujúcich židov aj nežidov presvedčil, že je
Mesiáš, urobil viac zázrakov ako ktorýkoľvek iný židovský
prorok v minulosti, ale ako kráľ s uplatnením výkonnej moci na
zemi sa neprejavoval. Apoštoli sa pýtali, kedy sa prejaví jeho
kráľovská moc a ukončí sa moc – obdobie skazených vládcov,
kedy začne byť prítomný nie len ako učiteľ, ale aj prítomný
ako kráľ. Ježiš im odpovedal že bude prítomný, ale jeho
prítomnosť bude spojená so zhoršením pomerov na zemi, čo zase
bolo prekvapivé.
V
štúdijnom preklade je poznámka, že slovo príchod je preložené
zo slova parúsia (‚přítomnost / příchod‘) Slovo
parúsia sa skladá z dvoch slov, predložky para=pri a
ousia=bytie. Etymologicky toto slovo znamená byť
pri. Vprvom rade toto slovo by malo byť prekladané ako
prítomnosť a nie ako príchod. V G-Č slovníku od
Součka sa píše, že výraz môže vyjadrovať oficiálnu návštevu
panovníka, jeho prítomnosť. Slovo parousia sa vyskytuje v NZ 24
razy; ako odborný výraz z pisateľov evanjelií ho používal len
bývalý colník Matúš. Pavol ho použil napr v Filipským 2:12
Proto, moji milovaní, jako jste vždycky poslouchali, nikoli jen
v mé přítomnosti, ale nyní mnohem více v mé
nepřítomnosti, s bázní a chvěním uvádějte
ve skutečnost svou záchranu. Tu jasne vidieť čo toto slovo
znamená. Na tomto mieste je bežne toto slovo prekladané ako
prítomnosť. Určite existujú miesta, kde nemusí byť
dôležité, či slovo parúsia je preložené ako prítomnosť,
alebo príchod, napr 1K 16,17 – Mám radost z
příchodu/prítomnosti Štěpánova,
Fortunátova a Achaikova, protože oni mi nahradili váš nedostatek.
To ale neznamená, že ide o synonymá.
V
prípade Mat 24,3 vidím len možnosť dopytovania sa na prítomnosť
Ježiša ako úradujúceho kráľa, ako som to ukázal zo súvislosti.
Keď
sa bližšie pozreme na 24. kapitolu Matúša, tak slovo prítomnosť
sa tu vyskytuje 4 razy: 3,27,37,39. Slovo príchod som našiel 8
razy: 5,14,30,42,43,44,46,50. Tu sú použité iné slová.-3) V
prípade príchodu vždy ide o časový bod, v prípade prítomnosti
ide o časovú úsečku. Zvlášť poučné je použitie
prirovnanie Noemových dní k dňom Syna človeka – verš 37, 39.
Noemove dni trvali desaťročia, nebol to časový bod. Preto
je vhodný výraz prítomnosť. Toto obdobie bolo charakteristické
prítomnosťou skazenosti ľudstva a ako Ježiš zdôraznil doba bola
charakteristická nezáujmom o duchovné hodnoty (nevšimli si).
Potom prišlo vykonanie súdu – nečakaný príchod potopy pre
ľudstvo. To možno dať do súvislosti so 6. kapitolou knihy
Zjavenie, kde najprv vybehol dobrý víťaziaci biely kôň a
až potom vybehli zlé kone, ktoré symbolizujú zlo na zemi. Biely
kôň cvála súbežne v prítomnosti zo zlými koňmi v časovej
úsečke. Tak možno hovoriť o neviditeľnej prítomnosti Ježiša
ako kráľa počas zla na zemi. Tieto udalosti sú predpovedané aj v
24. kapitole Matúša. Ježiš odpovedal apoštolom oveľa viac ako
očakávali a vtedy mohli pochopiť.
Najpresnejší
preklad tejto pasáže možno nájsť v preklade NS: „Pověz
nám: Kdy to bude a co bude znamením tvé přítomnosti
a závěru systému věcí?"
- židovského usporiadania, alebo ako navyše predpovedal Ježiš aj
celosvetového politického usporiadania. Nepochybujem o hlbokej
znalosti protestantských aj katolíckych učencov pôvodných
jazykov biblie. Radi hovoria aj o metóde Sitz
im Leben, ale teologické
predsudky im prekážajú, ako túto metódu, tak aj ich učenosť,
rozumne a čestne uplatniť.
---------------
1) Židia
bežne očakávali znamenia, napr Boh povedal znamenie proti
Samuelovým synom 1Sa 2,34; znamenia zažil aj Saul, keď sa mal stať
kráľom 1Sa 10,7. Znamenie povedal aj Jeremiáš o falošnom
prorokovi Chananijahovi, ktoré sa do roku splnili Jer 28,17. Znamenie
žiadali aj farizei od Ježiša. Lenže keď sa dozvedeli, že
vzkriesil Lazara, chceli zabiť Ježiša aj Lazara-J12,10, skazeným
žiadne znamenie nepomôže. To že niekto bol apoštolom, bolo
doprevádzané tiež znameniami 2Ko 12,12...
2) Synteleias
toy aionos. Toto slovné spojenie sa vyskytuje aj v Hb 9,29, kde
si ho nikto nedovolí preložiť ako koniec sveta, pretože by to
nedávalo zmysel. Synteleia znamená záver a úplný koniec
je telos. Dá sa to znázorniť na žatve. Žatva je
vyvrcholenie dlhodobej snahy, aj samotná žatva trvá dlhší čas,
až po žatve príde koniec=telos. Výkladový slovník od Vinea
slovo synteleia vysvetľuje: "Slovo neoznačuje
ukončenie, ale smerovanie udalosti k určenému vyvrcholeniu."
Keď Ježiš povedal, že žatva je synteleia, hovoril o
časovom období, ktoré bude mať začiatok aj koniec=telos -
Mat 13,30. Žatva nie je koniec sveta, ale záverečná časť
ľudských politických dejín -13,39. Keby svätopisec chcel napísať
koniec sveta, zrejme by použil slová telos a
kosmos.
Slovo
aion podľa Schmollerovej konkordancie môže mať až 6
rozličných významov. Napríklad sa používa na prekladanie
hebrejského ólam,
ktoré je takisto nesprávne prekladané. (Napríklad v N25,13 sa v
bibliách píše, že zmluva medzi levitským kňazstvom a Bohom má
byť večná=ólam. Dnes už nie je, napr aj preto, lebo už
nikto nemôže dokázať, že je levita. Vhodnejší preklad je
ólam=na neurčitú dobu.)
Je
rozdiel keď niekto povie, svet je zlý alebo doba je zlá.
Je presnejšie preložené, že Démas si zamiloval veci vo
svete, systém; ako všeobecne povedať svet – 2Ti 4,10. V
1Ko 10,11 sa píše, že veci ktoré sa stali v minulosti boli
napísané pre nás, ktorí sme na konci sveta? Takto to
prekladá iba Kralický preklad. Anion je prekladané: době
poslední Petrů, přelom věků ČEP, dokonání věků
ŠP... Anion je iné ako slovo kosmos=svet a iné
oikuméné=obývaná zem. Túto rozmanitosť mnohí
prekladatelia nerešpektujú.
3) Prezent:
ερχεσθαι,
aorist ελθων.
Niektoré slovesá, ktoré sa používajú v aoriste, nemajú žiadnu
príbuznú prézentnú formu. Čiže slovo ktoré má úplne iný
slovesný kmeň, môže mať rovnaký význam v inom čase. V 14. a
50. verši je ešte iný výraz ηξει,
čo je futurum z ηκειν.
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 27. září 2013 @ 08:19:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nějak mi u toho chybí závěr. Stručné shrnutí toho, k čemu autor pomocí této studie došel, k jakému poznání. Možná to tam někde je a jen já to nevidím. |
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pátek, 27. září 2013 @ 15:15:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Naozaj
nie je mojím cieľom robiť závery za druhých. Mojím cieľom je
problém rozobrať, aby iní mohli prichádzať k záverom na základe
detailných a presných informácii. V závere som uviedol tučným
písmom podľa môjho názoru správny preklad, aj keď je preložený
zďaleka nie hovorovou rečou.
V
čom vidím problém. Teológovia sa neradi bavia o eschatológii,
ale pretože v biblii sa nachádzajú viaceré proroctvá na posledné
dni, musia sa nejako popasovať s týmito textami aj keď je to pre
nich nepríjemné. Tento problém v 3. verši "vyriešili"
tak, že text preložili nahrubo, bez snahy čestne zohľadniť
jemnosť použitých slov. Keby využili svoju schopnosť porozumenia
pôvodných jazykov, ktorú určite majú, tak by pre nich vznikol
problém. Preložený text by im nepasoval do ich teologických
predstáv. Ich predstavy pekne vysvetľuje oko. Ja som sa snažil
vysvetliť, že myšlienkový svet apoštolov, hlavne ešte pred
letnicami bol iný. |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pátek, 27. září 2013 @ 09:47:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Velmi zajímavý článek. Akorát místy špatně srozumitelný. Chtělo to psát více polopaticky. |
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pátek, 27. září 2013 @ 15:16:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ďakujem
za pripomienku, asi je to môj problém. |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 27. září 2013 @ 09:48:21 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ..."
bežne v katolíckom a evanjelickom preklade sa text prekladá, vraj
sa apoštoli pýtali, kedy bude koniec sveta"...
Zase nám účelově podsouváš něco, čemu sám očividně ve významu nerozumíš.
"Konec světa", nebo "skonání věků" - (jak je skutečně podle řeckého originálu) se rozumí "parúsia" - slavný Kristův příchod (srv. 1 Kor 15,23). Nejde o to, že v řecko - římském světě toto slovo významově označovalo přítomnost (návštěvu panovníka v určitém místě), ale že křesťané toto slovo přejali jako "terminus technicus" pro označení slavného Kristova příchodu.
V katolických komentářích k tomuto místu by ses dále dozvěděl, že výraz se nevztahuje nutně jen ke Kristovu poslednímu příchodu, ale může též označovat mohutný projev moci, jímž Kristus nastolí své mesiášské království (církev) na troskách judaismu (srv. Mt 16,27-28). V této pasáži nás Mt zřetelně upozorňuje, že obojí téma spojuje.
Zkáza Jeruzaléma a konec světa (Mk 13,1-37; Lk 21,5-36). Když apoštolové slyšeli, že bude chrám zničen, byli šokováni: vždyť podle tehdejšího mínění měl trvat až do konce světa! V jejich představách jsou obě události spojeny a proto se na ně ptají současně. To musíme mít na paměti, abychom dobře rozuměli slovům Krista Pána.
Proto Ježíš v první řeči (Mt 24,4-14) ; Mk 13,5-13; Lk 21,6-19) varuje učedníky před rozmanitými nebezpečími a popisuje znamení, která budou předcházet zboření chrámu. (Podle Eusébia křesťané uposlechli tohoto napomenutí a před zničením Jeruzaléma utekli do Pelly v Zajordání. Tak se celá komunita Jeruzalémských křesťanů při rozboření Jeruzaléma tehdy zachránila). V druhém oddílu (Mt 24,15-28; Mk 13,14-23; Lk 21,20-24) se mluví o pádu Jeruzaléma, a teprve ve třetím úseku (Mt 24,29-36; Mk 13,24-32; Lk 21,25-33) je řeč o konci světa.
Ale protože prvotní katecheze církve, která se odráží v zaznamenání synoptiků) mluvila o pádu Jeruzaléma i o konci světa zároveň, některé prvky z první a druhé části platí i o třetí (T.j. o konci světa); (např. Mt 24,14; Mt 24,27).
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pátek, 27. září 2013 @ 15:17:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zase
nám účelově podsouváš něco, čemu sám očividně ve významu
nerozumíš.
Ja
som si prelistoval niekoľko katolíckych aj evanjelických prekladov
a všade sa to prekladá, že apoštoli sa pýtali "kedy
príde koniec sveta".
"Konec
světa", nebo "skonání věků" - (jak je skutečně
podle řeckého originálu) se rozumí "parúsia" - slavný
Kristův příchod (srv. 1 Kor 15,23). Nejde o to, že v řecko -
římském světě toto slovo významově označovalo přítomnost
(návštěvu panovníka v určitém místě), ale že křesťané
toto slovo přejali jako "terminus technicus" pro označení
slavného Kristova příchodu.
V
tom je práve problém. Ktorí kresťania to prijali? Tí ktorí
nebrali na vedomie ako slovu parúsia
rozumeli kresťania v prvom storočí. Keby to bolo tak ako tomu
rozumie tvoja cirkev, tak prečo Matúš nepoužil výraz erchomenon
v 3. verši?
Když
apoštolové slyšeli, že bude chrám zničen, byli šokováni:
vždyť podle tehdejšího mínění měl trvat až do konce světa!
Nemyslím
si, že by apoštolov slovné spojenie koniec
sveta="úplné
zničenie zeme a života na nej", niekedy
napadolo.
|
]
Re: Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 29. září 2013 @ 11:18:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."všade sa to prekladá, že apoštoli sa pýtali "kedy
príde koniec sveta"."...
Nestačí "prolistovat", je třeba znát učení církve neustále přenášené z generace na generaci tradicí apoštolského učení.
..." Ktorí kresťania to prijali? Tí ktorí
nebrali na vedomie ako slovu parúsia
rozumeli kresťania v prvom storočí."...
A to je ten problém! Římská církev už v prvním století prokazatelně existovala a od ní víme, jak slovu "parúsia" rozuměli v té době ostatní křesťané. Jak nás mohou chtít o těchto věcech učit třeba nějací Svědkové Jehovovi, jejichž kořeny sahají do konce devatenáctého století?
|
]
Re: Re: Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Neděle, 29. září 2013 @ 19:24:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokiaľ
poznáš nejaké pramene z prvého storočia, ktoré tento
text objasňujú, rád sa s nimi zoznámim. |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 27. září 2013 @ 09:51:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Otázka je co bychom z toho měli ? Jak my tak evangelíci, kdybychom jakkoliv manipulovali zrovna s touhle pasáží. Přijď Království Tvé se modlíme jednou nebo mnohokrát za den, při každém Otčenáši, slavností Krista Krále před Adventem končí náš liturgický rok a delší čas se na ni připravujeme. Mimo jiné i četbou textů z Apokalypsy. Jeruzalémský Chrám který byl zbořen nemá pro náš konkrétní a současný náboženský život žádný význam. Pro Vyvolený národ měl význam zcela fatální. Jako krásná stavba kterou si Bůh přál i jako místo oběti. Pokojné i za hřích. Středisko vzdělání, kultury atd. Právě se na něj se zalíbením dívali a pokud měl být zbořen tak to znamenalo že se změní úplně všechno. Mesiánská proroctví znali po staletí. Jak moc jim v určitých chvílích věřili nebo nevěřili a jak si je vykládali pravděpodobně záleželo i na tom jak se jich to osobně dotýkalo. V Písmu se dá najít ledacos. Třeba i to jak Izaiáš prorokoval že až se bude vracet Efraim (ztracené severní kmeny) do zaslíbené země tak Bůh vysuší Eufrat a část moře tak že se dá přebrodit v sandálech. Což se ještě zřejmě nestalo.
Obávám se že z Bible se dá odvodit cokoliv. Proto je tak důležitá Církev ve které působí Duch svatý. Proč také hledat problémy kde nejsou ? Rozebírat slůvka a překlady ? Poběžme raději Prostřednictvím našeho Pána Ježíše Krista a s pomocí svatého Ducha k Otci. Mluvme s ním, děkujme a prosme, konejme skutky lásky a milosrdenství.
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pátek, 27. září 2013 @ 15:18:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Svätý
Otec v nebi si určite želá, keď sa modlíme Pánovu modlitbu, aby
sme jej aj rozumeli. |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Sobota, 28. září 2013 @ 00:57:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | teologicky na to nechod!! Jestli čteš Bibli tak v Evangeliích a specialně v
Janově zjevení je srozumitelně napsáno jak bude vypadat tento svět před druhým
příchodem Krista, tak si to přečti a srovnej co se děje v dnešním světě a udělej
si závěr!
Když dám pasáže které jsou jasné a srozumitelné přečíst atejistovi tak se mě
zeptá jestli to co se děje dnes ve světě nemá něco společného s druhým
příchodem Krista a ATEISTA POCHOPÍ ŽE TO CO JE NAPSÁNO V BIBLI SE DNES
NAPLNUJE PŘED NAŠIMA OČIMA.
holt problém je to že když to čte křestan tak tomu nevěří a klepe si na čelo
mé zkušenosti!!!
A to co se stalo před dvěma tisíci léty že židé odmítli Krista a
nepoznali se bude opakovat na konci věku před druhým příchodem.
V Janově zjevení Buh předpovídá že celá planeta pujde za šelmou a Ježíš si
přijde pouze pro ostatky církve toto říká Biblé.
Amen
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Sobota, 28. září 2013 @ 17:27:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ja
s teologiou nemám nič spoločné. Že žijeme v posledných dňoch
ľudských vlád, taktiež verím. V knihe Zjavenie sa dokonca
predpovedá, že z veľkého súženia vyjde veľký zástup ľudí,
ktorý by sa nedal vôbec spočítať, zo všetkých národov,
kmeňov, rás a zaznievali v ňom všetky jazyky sveta. Zj7,9 (podľa
prekladu "Život bez obáv") |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Sobota, 28. září 2013 @ 10:21:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | I tak významní lidí
jako Komenský věřili v poznání. Přirovnával ho ke světlu a měl radost, že právě
vznikl knihtisk a poznání čili světlo lze snadněji šířit do světa. Věřil, že
poznání pomůže změnit svět. Jenže je tu jeden problém. Hřích. Budete jako
bohové. Poznání vede k získání moci a ta je zneužitelná. Komenský také za zdroj
poznání a světlo považoval Slovo Boží a poznání Boha. Bohužel i to bylo
zneužito a dnes má malou váhu.
Pokud v dnešní době
něco připomíná konec dějin a dobu, kdy zakročí Bůh a přijde
Pán Ježíš, pak vše pasuje hlavně na dnešní dobu. Člověk má takové poznání, že
dokáže zničit celou zemi a toto ničení přenést i do vesmíru. Otevřeně někteří
hovoří o možné kolonizaci planet, pokud by takovou možnost a
sílu lidé měli. Poznání dobrého, ale i zlého. Na člověku je
to krásně vidět. A v dnešní době je poznání tak daleko, že je to až
neuvěřitelné. A jak málo lidí řekne, že je to dílo Boží. Lidé se cítí jak
bohové, ale za jakou cenu a co nadělají škody.
Proto Bůh tak
prodlévá a čekal a čeká.
Doba zraje, stejně
jako poznání zlého.
Je otázkou krátkého
času, kdy Bůh zakročí.
Zatím je jen opravdu
krátký čas.
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Sobota, 28. září 2013 @ 17:29:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Súhlasím
Žalmy
92:8 ničemové
vyrážejí jako zeleň a všichni činitelé nepravosti kvetou, aby
byli navždy vyhlazeni. (ŠP) |
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Karolina v Sobota, 28. září 2013 @ 22:49:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Domnívám se, že autor článku trochu zavádí na scestí. cituji:"iež je nezmyselné si myslieť, že apoštoli by sa pýtali na príchod Ježiša, ktorý už prišiel a bol s nimi. Veď nerozumeli tomu, že Ježiš má niekde odísť. " Vůbec není nesmyslné si to myslet, protože stačí číst trochu dále, kdy Ježíš rozvádí detaily svého příchodu: -války, falešní mesiášové, hlad... to vše ale ještě nebude znamenat konec, je to pouze začátek konce -někteří budou tvrdit, že Mesiáš už je přítomen, ale bude to klam(to se naplnilo doslova před našima očima u jedné náboženské organizace) Mat 24:23 -když lidé uvidí znamení, ten čas(příchodu) je blízko, tj, ještě tady není -lidé uvidí příchod Krista s anděly a slávou
V J 14:1-3 Kristus jasně říká, že odejde a zase se vrátí, učedníci to tedy věděli a jejich otázka po návratu byla naprosto přirozená a správná.
Pokud skutečně máme samostatné slovo "parousia", znamená to buď příchod nebo přítomnost, vysvětlit tedy jde slovo v kontextu, ve spojení s jinými slovy. V NZ je s tímto slovem spojeno na mnoha místech slovo "erchomai", tj. přijít, které není nějak dvojznačné ...když toto všechno uvidíte, věřte, že čas je BLÍZKO, přede dveřmi... tedy znamení jsou znamením blízkosti příchodu, ne příchodu či přítomnosti samotné. Překlad NSSJ vůbec nepřekládá tuto pasáž správně, v řeckém textu o žádný "systém věcí" nejde, to potvrdí každý student, který studuje řečtinu více než měsíc. Nakonec, nikdy jsem nepoznala žádného Svědka, který by NZ řečtinu uměl a ani oni, když jsem se zeptala nikoho ve svém středu neznali, natož hebrejštinu...no argumentují, co jim síly stačí. Lze tedy uzavřít, že v pasáži, kdy Ježíš popisuje pád chrámu a konec světa, je popis událostí, které jsou spojeny s jeho očekávaným příchodem. I když to učedníkům trochu splývalo a pád chrámu pro ně asi byl i koncem světa. Na úplný závěr Mat 24:50 tu pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší kontext mluví za sebe, naším úkolem je bdít, Pán ještě nepřišel.
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 29. září 2013 @ 11:09:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlas! Porozumět správně Písmu předpokládá znalost Písma, znalost souvislostí s ostatními místy Písma - tedy neustále vnímat kontext. Nelze jen tak vytrhnout jedno místo a operovat jedním slovem, které má být údajně špatným překladem. To lze jen v případě skutečně nevhodného překladu, kdy to jde dokázat právě ostatními místy Písma, která společně pak dávají docela jiný smysl.
V tomto případě je však zřejmé, že autor článku polemizuje s vlastní vytvořenou představou, kterou na základě nepochopení jednoho slova podsunul katolíkům a protestantům. Ti ovšem význam "konec světa" chápou docela šířeji, v jiném smyslu, než autor článku.
|
]
Re: Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Neděle, 29. září 2013 @ 19:39:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Porozumět
správně Písmu předpokládá znalost Písma, znalost souvislostí
s ostatními místy Písma - tedy neustále vnímat kontext.
Presne to som robil a hlavne som sa nespoliehal na učení
cirkve. |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 02. říjen 2013 @ 02:19:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jen tradice katolické církve nezkresleně přenáší souvislosti mezi významy jednotlivých míst v Písmu na základě prvokřesťanského novočtení Písma.
Odkdy je řkc Duchem Svatým? Že se tu někdo nestydí takto nepokrytě lhát! |
]
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Neděle, 29. září 2013 @ 19:38:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vůbec
není nesmyslné si to myslet, protože stačí číst trochu dále,
kdy Ježíš rozvádí detaily svého příchodu. Veď ja nikde
netvrdím, že Ježiš nemá prísť, veď som konkrétne spomenul
sedem miest v 24. kap. kde sa píše o príchode Ježiša. Nakoniec,
prečo by Ježiš rozvádzal detaily toho, čoby bolo všeobecne
známe. Ježiš ďalej hovoril aj o svojom príchode, práve
preto, lebo vtedy nebolo známe, že má odísť a znovu prísť.
Ja tvrdím, že apoštoli sa nepýtali na jeho príchod, ale na jeho
kráľovskú prítomnosť v pozemskom Izraeli.
Možno
si myslíte, že slovo príchod, prítomnosť používal
Matúš náhodne, bez hlbšieho zmyslu, tak ako si to myslia mnohí
prekladatelia, ja si to nemyslím.
v
řeckém textu o žádný "systém věcí" nejde. Keď
som presvedčený, že je to preložené zle, patrí sa mi navrhnúť
lepší preklad. Rád sa nechám poučiť, lepší preklad slova
anion na tomto mieste nepoznám. Preklad slovom vek je
o niečo lepšie ako svet, ale z tohto prekladu stále
nevyplýva, že apoštoli pri svojej otázke mali na mysli, že život
na zemi bude ďalej pokračovať, čo bola bežná predstava
kresťanov aj v druhom storočí. Možno by sa to dalo preložiť
opisne, kedy príde k záveru doby, [ktorá je charakteristická
zlými pomermi]. Znovu sa potvrdzuje, že poznať súvislosti,
kontext, môže byť dôležitejšie ako dobrá znalosť pôvodných
jazykov.
I
když to učedníkům trochu splývalo a pád chrámu pro ně asi byl
i koncem světa.
Apoštoli
po smrti Ježiša, celkom reálne očakávali príchod Ježiša už v
prvom storočí a ani vtedy
im nebolo jasné, že Ježiš im
hovoril o dvojitom
splnení, žiadny koniec sveta nečakali.
Na
úplný závěr Mat 24:50
tu
pán toho služebníka přijde v den, kdy to nečeká, a v hodinu,
kterou netuší
Keď
sa sústredím len na 50. verš 24. kapitoly, tak dôjdem k záveru,
že vlastne Ježiš v 24. kap. nehovoril žiadne použiteľné,
zmysluplné proroctvo. 1Tes5,20 Proroctvami nepohŕdajte!
|
]
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 01. říjen 2013 @ 09:46:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlas. Přesto se ale domnívám že to co si přesně kdy mysleli apoštolové stejně nezjistíme a není to ani tak podstatné. Znali znamení, proroctví, písma a Pán Ježíš Kristus k nim opakovaně mluvil o odmítnutí staršími a o utrpení a pak často „logicky“ přemýšleli o tom jak si rozdělí ministerská křesla a kdo bude sedět hned vedle Krále. Kdo nikdy nepoužíval stejnou logiku nechť hodí kamenem. V tomhletom ohledu býváme nesrovnatelně horší.
Pokud chceme něco odvozovat z Bible tak bychom měli vzít v potaz i to že v době kdy náš Pán Ježíš Kristus chodil a kázal ještě nebyla sepsána a na jednom místě se obvykle zdržel jen krátkou dobu. Přitom obvykle mluvil o tom co se zrovna týkalo posluchačů, v tu dobu a na tom místě, což dělali i apoštolové po Vzkříšení a dělají i dnešní kněží. Rolníkům vyprávěl o rozsévači, lakomce nabádal ať konají skutky milosrdenství. Příběhy a podobenství používal opakovaně a výklad podle potřeby měnil. Z čehož vycházejí některé zdánlivé rozpory Písma. Některé věci ani nemůžeme sami o sobě pochopit, pokud neznáme souvislosti a návaznost na konkrétní situaci.
|
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Úterý, 01. říjen 2013 @ 10:48:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak jen to psal Pavel "eschatologickým křesťanům" ohledně konce světa ?? - "nezabívejte se neustále věcmi, do kterým vám nic není"... Jojo... škoda, že na tato slova většina "pravých živých" tak rádaa zapomíná, resp. je vůbec nezná.. :-)
|
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Středa, 02. říjen 2013 @ 01:15:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A podle čeho se pozná ten "pravý"? Předpokládám, že jsi to Ty se svým duchovním vhledem... Ó díky Bože, že nejsem jako ostatní lidé, jako ti farizejové tady!
Se máš... skoro Ti to i závidím...
|
]
Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Středa, 02. říjen 2013 @ 01:21:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A tato Pavlova slova se týkájí ponejvíce tebe. Tvá nekritická žvanivost je do nebe volající. |
]
Re: Re: Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: MilanH v Sobota, 09. listopad 2013 @ 11:37:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Re: A tato Pavlova slova se týkájí ponejvíce tebe. Tvá nekritická žvanivost je do nebe volající.
tak to píše fakt ten pravej.. :-)
|
]
|
|
Re: koniec sveta (Skóre: 1) Vložil: chani (chani.somr@email.cz) v Pátek, 25. říjen 2013 @ 18:04:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Význam
slova aion možno dobre vidieť aj z 2. kapitoly Efezanom. ČSP
Efezským
2:2 v nichž jste kdysi žili podle
věku=aion t2 tohoto světa=kosmos, podle vládce mocnosti vzduchu,
ducha, který nyní působí v synech neposlušnosti. t2;
n~: běhu / způsobu života
JB:
"podle běhu tohto světa" ; Katolícky preklad: "podľa
ducha tohto sveta"
Efezským
2:7 aby ukázal (v budoucích dobách)t5
oplývající bohatství své milosti v dobrotě k nám v Kristu
Ježíši. t5 ; ř.: v těch
přicházejících eónech (= věky / světy)
Z
veršov vyplýva, že spoločenský systém vo svete má byť
nahradený systémom v spojení s výkonom moci od Krista Ježiša.
Ešte
by som sa zmienil o zaujímavom slove v hebrejčine.
Nie
je to tevel=obývaná zem, erec=zem, ét=doba dor=generácia, ani
ólam, je to cheled.
http://www.lovewins.us/bible/strongs/H2465
Cheled
je podstatné meno, ktoré je odvodené z kmeňu slovesa, ktoré sa v
biblii nevyskytuje. Keď sa preloží abstraktné slovo, ktoré má
širší význam – cheled, iným abstraktným slovom zo širším
významom ako je napr. slovo život, alebo svet, nič sa nepokazí,
ale ani sa neobjasní presnejšie pôvodný význam slova. Cheled sa
vyskytuje v biblii 5 razy, asi najzaujímavejšie miesto je
Žalm17,14 .
Slovenský
ekumenický preklad: "a svojou rukou, Hospodin, (osloboď ma) z
moci ľudí, ktorých údelom je len tento život." (Je tam
slovíčko"len",
ktoré v origináli nie je.) Kto sú to tí zlí, ktorí majú radi
len tento život? Čitateľ tohto prekladu by si mohol mysieť,
že sú to tí, ktorí neveria vo večnú blaženosť v posmrtnom
živote na onom svete.
Katolícky
preklad: "svojou rukou pred smrteľníkmi,
Pane, pred smrteľníkmi, ktorým sa podiel života končí na zemi."
JB
pod čiarou; ide o neistý text, ktorý dá sa chápať aj takto:
"svou rukou, Jahve, od smrtelníků, od smrtelníků, kteří
mají za podíl život, jenž nemá trvání."
Na
rozdiel od katolíckeho prekladu, ČSP rešpektuje detaily textu v
pôvodnom jazyku. Vo verši sa vyskytuje slovo cheled aj slovo
život. A po preklade textu možno jasne vidieť, kde sa v
pôvodine tieto slová nachádzali. O katolíckych prekladoch to
nemožno povedať. Nemám nič proti voľným prekladom, ale voľný
preklad ktorý nevystihuje pôvodnú myšlienku ale mystickú
predstavu prekladateľa je určite zlý.
Evanjelický
preklad slovo cheled nahradzuje slovom svet, čo je dosť nepresné:
"a svojou rukou Hospodine, pred mužmi tohto sveta, ktorých
podiel je v tomto živote"
ČSP:
"a svou rukou,
Hospodine, (osloboď ma) od lidí, od lidí tohoto věku=cheled,
kteří mají podíl na životě=chajím. Ze své
pokladnice jim plníš břicho - i jejich synové se nasytí a
zbytek zanechají svým dětem."
Osobne
sa prikláňam prekladať slovo cheled slovným spojením,
ktoré vyjadruje hodnoty života; kvality mravného prostredia, napr:
spôsob života. V Jóbovi je požité na vyjadrenie
pozitívneho spoločenského prostredia: 11:17
"A nastane věk=cheled=spôsob života jasnější
než poledne; byť by bylo všechno ponuré, bude to
jako ráno."
Žalmista
chcel poukázať na skazených ľudí, ktorí svoj život
nezameriavajú na duchovné potreby, ale prinajlepšom na
sentimentálne uspokojovanie svojich najbližších rodinných
príslušníkov, na čo tiež využívajú dobré dary od Boha (Ak
milujeme tých, čo milujú nás, akú odmenu môžem čakať –
Mat5,45-47) Žalmista nemal na mysli to, že zlí sú tí, ktorí
neveria v posmrtný život a sústreďujú sa len na radosti tohto
sveta. Tešiť sa zo života nie je hriech, a je to možné aj kde
prevažuje skazené cheled.
Profesor
NZ George Beasley-Murray sa výstižne vyjadril: “Largely owing to
the immense influence of Augustine on the one hand and the espousal
of millenarianism by the sects on the other, Catholics and
Protestants have united in rejecting it. When asked what alternative
hope they have for man in this world the official answer is: None
at all. The world will be destroyed at the advent of Christ to
give place to an eternal heaven and hell in which history will be
forgotten... The church has lost its message of hope.”
"Hlavne
vďaka obrovskému vplyvu Augustína na jednej strane a osvojenie si
milenarizmu rôznymi sektami, katolíci a protestanti sa zhodli v
odmietnutiu milenarianismu. Na otázku, akú inú alternatívnu majú
pre človeka v tomto svete, ich oficiálna odpoveď je: Vôbec
žiadna. Svet bude zničený pri príchode Krista, a tak vznikne
priestor pre večné nebesia a večné peklo, v ktorých bude
história v zabudnutá. . . . Cirkev stratila posolstvo nádeje."
Aj
katolícky profesor Claudie Tresmontant sa vyjadril: "V indickej
filozofickej tradícii je najčastejšie kladený dôraz na iluzórny
žalostný a poľutovaniahodný stav zmyslového sveta. Zmyslová
existencia je sama o sebe chápaná ako zlo ako trestuhodná.
Naopak
v hebrejskej tradícii je kozmická materiálna, biologická
existencia chápaná ako chvalospev. Všetky stvorené súcna jasajú
vo vďakyvzdaní za svoje stvorenie a velebia svojho jediného
Stvoriteľa. Existencia je vždy chápaná ako dobro a neexistenica
ako zlo."
|
|
|
|
|