poslal katolik Mel Gibson bez svatozáře: akční betaverze Umučení Krista
Bojovníci
Jsou mladí, krásní, tetovaní a věřící - navíc umějí kung-fu a hodlají spasit svět. Následujte holohlavého Billyho Zanea a projděte s ním televizním peklem, které mají na svědomí Mel Gibson a Jet Li. Nahlédněte do vašeho videorekordéru a budete spaseni...
Hlavy českých distributorů jsou podivnými místy, v nichž se honí ještě podivnější myšlenky. Samozřejmě se nemůžete v téhle pozici zavděčit všem, ale občas člověk jenom zírá. Jsou filmy na které musíme čekat dlouhé měsíce, někdy i roky. Jsou filmy, kterých se nikdy nedočkáme. A pak jsou filmy, kterých jsme se raději dočkat neměli. Bojovníci jsou zvrhlou kombinací všech kategorií - neúspěšný americký seriál a jeho devadesátiminutový pilot zřejmě žádná z českých televizí nechtěla a tak samotný pilot dlouhé měsíce kroužil v nabídkách až se nad ním Magic Box slitoval a koupil ho. Na štítku té nejstarší originální kazety bychom našli 18. listopadu 2001. V tento den byli Bojovníci (v originále Invincible, tj. Neporazitelný) plošně distribuováni přes jednu americkou kabelovku (tolik nevinných obětí). Největším trumfem byli producenti Mel Gibson a Jet Li (oba chtěli po Smrtonosné zbrani 4 ještě na něčem pracovat spolu). Jejich dítko se ale rychle obrátilo proti nim a výsledek si ani jeden za rámeček nedá...
"Nahlédni do světla, cucáku"
Film začíná celkem originálně - Billy Zane s otřesnou parukou utíká ulicí a honí ho Bílá víla, jakási ikona dobra, která s ním nejprve svede efektní souboj na meče (choreografie Ching Siu-Tunga je poznat na první pohled, jen škoda, že hned v prvních pěti minutách předvede to "nejlepší") a poté z něj vymítí zlo. Z ultrazáporáka, jednoho ze Stínů, se tak stává ultrahrdina pověřený záchranou světa. Abyste to pochopili, na Zemi žijí vyvrhelové z jiných galaxií, aby si tu odpykali svoje věčné tresty. Doposud jim bylo dobře, když tu a tam sejmuli nějakého človíčka, ale teď se nejsilnější z nich, Slate, dozvěděl o existenci magické desky, která za týden otevře mezigalaktický vír, díky čemuž Země a tím pádem i vězení přestane existovat. Víla o tom přirozeně dávno ví a tak nejen, že Slateova nejlepšího kámoše Ose (Zane) obrátí na víru, ale ještě s předstihem potetuje čtyři pozemšťany, kteří symbolizují čtyři prvky - vodu, vítr, oheň a kov.
Další vývoj je tak krutě televizní, jak jen může být. Nevím jestli se Gibson podílel na scénáři, ale Os se při náboru hrdinů (zloděje, policistky, bodyguarda a vojáka) chová jako Jehovův svědek. Přijde k maníkovi, řekne mu, že když nepůjde s ním nic ho nespasí a nakonec ho nechá nahlédnout do světla. Jednoduché jako facka a všichni mu to spolknou i s navijákem (a pokud ne hraje v tom určitě roli syndrom otcovského konfliktu). Následuje trénink, první kontakt se Slateovými stíny, pokus o zpronevěru některých členů a akční finále, v němž filmoví hrdinové vyhrávají, zatímco opařený divák pečetí svou prohru.
"Láska je vaše kopí"
Zní to divně? To jste to ještě neviděli v akci. Zane naštěstí po úvodní scéně shodí svou paruku (kompletně), ale holohlavou image a bělostnými kostýmy ještě zdůrazní svou polohu náboženského fanatika. Každá z jednorozměrných postav (věčně naštvaný černoch, upjatá policistka, nejistý Asiat a frajerský Ir) se buď snaží naplnit svůj úděl tím, že bombarduje diváka nejrůznějšími klišé nebo tupě zírá na filozofujícího Zanea. Těhle seancí je ve filmu přespříliš a odehrávají se u jakéhosi bazénu, v němž Zane jezdí v trepkách na kole a vysvětluje hrdinům, že Stíny porazí jen pokud v sobě naleznou lásku a spojí své schopnosti v nekonečném světle. Zní to hrozně a vypadá to hrozně hned napoprvé (Zane ani není dost dobrý herec, takže svá moudra nikterak neprožívá), podesáté už nevydržíte a budete drtit ovladač ve snaze rychle se dostat k další scéně. Bohužel se většinou jedná o akční scénu.
"Spojte se s čistou elektrickou energií"
Ching Siu-Tung se v pozici choreografa snaží (dokonce si vymínil i vlastního kameramana, který má narozdíl od toho hlavního nějaké to vizuální cítění a nehobluje stále dokola ty samé švenky. Vzhled je ale i tak přísně televizní), ale každý má své hranice a při pohledu na Billyho Zanea cvičícího v pyžamu a zpomaleně čínskou formu s japonským mečem je to víc než očividné. Politicky korektní scénář si vynutil obsazení černocha, Asiata, Američanky a Ira, takže se v akčních scénách bohužel musíme koukat na herce, kteří nikdy žádná bojová umění nepraktikovali a je to i přes výraznou pomoc drátů a triků vidět až příliš. Jediný kdo si udržuje respekt je Byron Mann jako Fu, když jakž takž drží krok s poskoky hlavního záporáka, složenými téměř výhradně z čínských kaskadérů (rozdíl mezi nimi a hrdiny je propastný). Temná strana mimochodem vítězí i po herecké stránce - David Field je jako Slate mnohem výraznější než Os. Samozřejmě můžete protestovat, že to je staré známé pravidlo, záporáci jsou vždycky "zajímavější", ale v tomhle scénáři neexistuje žádná opravdu životná postava a tak mnohem víc vynikne rozdíl mezi hereckými schopnostmi Zanea a Fielda. Jiné schopnosti bohužel nemají, jak vám dokáže finální souboj, nicméně i přes fyzickou indispozici zúčastněných se jedná o nejlepší akční scénu, protože herci jsou pernamentně na drátech a Siu-Tung navíc často pracuje s doubly. Konec legrace nastane ve chvíli, kdy Slate otevře onen vír (a navzdory předpovědi o zániku Země se nakonec nestane vůbec nic) a nastoupí ultralevné počítačové triky. Tak už to holt bývá.
"A pozdravujte Dalajlámu"
Televizním seriálům (i jejich pilotům maskovaným za plnohodnotné videotituly) lze odpustit spoustu věcí. Mizerné triky, papundeklové kulisy, podivně statickou kameru. I po odpisu těhle věcí ale Bojovníci nemají šanci ustát finální zúčtování. Odmyslete si jména producentů a před očima se vám vynoří základní teologické prvky kombinované s Power Rangers. Bojovníci možná nejsou tak rozverně barevní a doslovní jako tenhle brakový televizní seriál, ale jejich ideologická vlezlost vám bude otravovat život od první minuty. V celém scénáři není jediná smysluplná replika a na to abychom ty žvásty hrdinům trochu věřili, museli by něco umět. Ať už jde o kung-fu, metání fireballů nebo uzdravování mrtvol, všechno vypadá natolik amatérsky, že si budete ťukat na čelo. Pokud bych chtěl být stejně křečovitě vtipný jako Billy Zane, řeknu že tuhle akční betaverzi Umučení Krista měl Gibson raději nechat v šuplíku, jenže já nejsem Billy Zane a tohle není betaverze. Tenhle projekt někdo myslel sakra vážně a to je na tom to nejsmutnější.
Kdo na tuhle kazetu sáhne, tomu hlava upadne. Takovou ideologickou kung-fu nálož totiž neunese žádná mozkovna. ;)
Autor: Václav Rybář
http://filmpub.atlas.cz/