poslal Nepřihlášený Josef Menší: Neokonzervativní „myšlenkové tanky“ a křesťanská pravice ve světě
V minulém čísle časopisu HSSLB (Člověk člověku, lidé lidem číslo 11) vyplynuly na povrch zajímavé, někdy až překvapivé souvislosti mezi politikou současného amerického prezidenta G. W. Bushe, opírající se o ideovou „produkci“ četných neokonzervativních expertních týmů, tak zvaných myšlenkových tanků - think tanks a názory americké křesťanské či náboženské pravice, reprezentované zejména Křesťanskou koalicí a Morální většinou (viz článek G. Bush, křesťanství a apokalypsa). Základem je zde spojování křesťanské víry s nenáboženskou ideologií konservatismu či neokonservatismu na bázi údajně společné úcty k individuálně svobodě (svobodě jednotlivce), k instituci soukromého vlastnictví a k panství práva (existenci právního státu) jakožto neodmyslitelným východiskům formování žádoucího společenského a hospodářského řádu.
Tento postoj (přístup) je podle mého názoru jistě velmi prospěšný pro ideologii konservatismu (neokonservatismu), nikoliv již pro křesťanskou víru. Umožňuje totiž přežití či dokonce šíření konzervativní (neokonzervativní) ideologie v křesťanském prostředí, žívá křesťanská zvěst je tím však umrtvována. Zkrátka pak přichází např. evangelijní kritika bohatých (Lukáš 6, 24-25; Jakub 2,6), starozákonní zákaz lichvy a úroku (Exodus 22,24; Leviticus 25, 36-37; Přísloví 28,8), novozákonní myšlenka společného vlastnictví (Skutky apoštolů 2, 44-45; Skutky apoštolů 4,32), biblický požadavek přerozdělování (Lukáš 3, 11; 2. Korintským 8,14), idea skromnosti či sebeomezování (1. Timoteovi 6,8-10), postulát práce podle schopností (Lukáš 12,48), příkaz získávání prostředků na živobytí prací vlastních rukou (Jeremiáš 34,9b; 2. Tesalonickým 3, 10-12) či výzvy k nenásilí (Exodus 20,13; Římanům 12, 17-21).
Navíc podle mne „konzervativní“ křesťanství vykazuje rysy, které kritizoval Ježíš u židovských zákoníků. Přesně tak, jak je psáno: „I vám zákoníkům běda! Zatěžujete lidi břemeny, které nemohou unést, a sami se těch břemen nedotknete ani prstem.“ (Lukáš 11,46). A tak kupř. společenský systém založený na soukromém vlastnictví a tržní konkurenci si často vynucuje, aby muži pracovali daleko od svých milovaných žen. Lidé prostě musejí jít za prací, protože práce nejde za lidmi, jak to bylo za socialismu, byť tzv. reálného. To jistě vytváří příhodné podmínky pro manželskou nevěru, která je pak oblíbeným předmětem kritiky konzervatistů obecně a konzervativních křesťanů zvláště, a to v USA i u nás.
celý článek