Život víry: Proudy soudobé religiozity
Vloženo Neděle, 21. říjen 2001 @ 17:44:36 CEST Vložil: Stepan |
Proudy soudobé religiozity
Sledujeme-li
vývoj na scéně sekt a destruktivních kultů v posledních
desetiletích můžeme pozorovat určitou změnu v profilaci
těchto skupin. Dá se říci, že je můžeme schematicky
rozdělit do dvou základních proudů. Nabízíme následující
tabulku s komentářem, ve kterých se snažíme představit
základní prvky těchto proudů, které samy vykazují.
© 1998
CPoNS
Charakteristika
Tradiční
("klasická
religiozita")
Moderní
("městská
religiozita")
1
koncepce
totalitní, uzavřenost, elitářství
volná hnutí
2
prezentace
zřetelně
náboženská skupina
svůj charakter
spíše psychologizují
3
členství
výlučné,
bezvýhradná oddanost
'jen'
sympatizanti, zájemci
4
vedení
skupina přesně
vede
skupina 'jen'
usměrňuje
5
víra
víra v jasně
formulovaná dogmata (věří se v CO)
víra v
prožitek, zkušenost, funkčnost (věří se ŽE)
6
obsah víry
jedinečnost -
vyhraněnost
charakteristický
synkretismus
7
spása
věří v
jedinou cestu k záchraně
věří ve více
možných cest
k záchraně
8
Bůh
víra většinou
v osobního Boha
neosobní bůh,
neopanteismus, bůh je uvnitř člověka
9
argumentace
apelace na
rozum, logiku, systém
apelace na
emoce, city, prožitek
10
jazyk
spíše
archaický, klasické náboženské termíny
mystický nebo
naopak 'vědecký'(i kombinace)
11
pojetí času
zpravidla
lineární
převážně
cyklické, kruhové
12
eschatologie
vnější zásah
'z nebe' - konec světa (život v nebi či úplná obnova
Země)
vše se
vyřeší nyní - vybudování ráje na zemi, duchovní
obnova člověka
Samozřejmě
jde jen o schéma, které nemůže 100% postihnout toto téma,
zvláště při obrovské rozmanitosti sekt. Jde o model, který
se snaží postihnout hlavní principy v přístupu k
náboženství jako takového.
Komentář
1. Koncepce
Způsob
organizace skupiny, jak ji lze popsat z pohledu sociologie,
Sleduje především vnitřní vztahy ve skupině, jak je
strukturovaná, atd.
- Totalitní,
uzavřenost, elitářství - Tyto skupiny vykazují v
tomto bodě klasické rysy sekt či kultů. V čele
těchto skupin stojí jediný vůdce nebo skupina
vyvolených s vyjímečným postavením. Jejich výroky
jsou ostatními členy společenství chápány jako
vždy pravdivé, neomylné a závazné.
- Volná
hnutí - Velice přitažlivé je pro současného
člověka nemuset se vázat. To můžeme pozorovat nejen
v oblasti duchovní, ale např. i politické, kde vidíme
malou členskou základnu. Lidé jsou znechuceni
oficiálností, formálnostmi a minulou dobou, kdy se
'všichni' někde 'museli' angažovat. Další věcí je,
že členství zavazuje. Svoboda, dnes tak prosazovaná
je v chápání většiny lidí neslučitelná v
uzavření se v nějaké organizaci. Možnost 'pouhé
inklinace' k určitým myšlenkám dělá tuto koncepci
velice přitažlivou.
2.
Prezentace
Vnější
prezentace skupiny, hraje významnou roli v její schopnosti
uspět se svou nabídkou. Zamyslíme-li s nad vývojem
myšlení společnosti (dané samozřejmě kulturou,...)
pochopíme trend, kdy dnes alespoň v "západním
světě" přestává být atraktivní klasické
náboženství, ale velice výrazně vzrůstá počet kultů,
které slaví úspěch, a to především díky tomu, že se
prezentují moderním způsobem.
- Zřetelně
náboženská skupina - Nutno říci, že skupiny,
které se prezentují jako zřetelně náboženské jsou
dnes za horizontem svých dřívějších úspěchů na
misijním poli. (Stále mějme na mysli, že hovoříme o
naší 'západní' kultuře. Země třetího světa jsou
dnes stále velice ovlivňovány misijním úsilím
těchto skupin.)
- Svůj
charakter spíše psychologizují - Novodobé kulty
dnes sází na kartu moderní vědy, psychologie, aby
působili pro moderního člověka hodnověrněji. Bylo
by však chybou se domnívat, že jejich metody jsou už
tedy dokázané, vědecky podložen a uznávané -
spíše naopak. Tito noví mesiášové pouze
používají moderní vědecký jazyk, terminologii,
která má přesvědčit posluchače o fundovanosti a
vědeckosti prezentované metody. A protože znalosti z
fyziky, biologie a dalších věd zůstávají u
většiny lidí (pokud se v životě některým
konkrétním směrem nespecializují) na základní
úrovni, může pak dotyčný manipulovat s naším
myšlením jednoduchým způsobem. Stačí mu spojit
skutečné odborné pojmy do někdy až bizardních
souvislostí, a člověku pak nezbývá než přiznat,
že na tom asi něco bude, neboť naše znalosti nám
nestačí objevit zkraty v jeho argumentech.
3.
Členství
Forma
kontaktu se skupinou může být různá, v žádném případě
však nelze podceňovat možnosti ovlivňování člověka, i
když není přímým členem nějaké organizace.
- Výlučné,
bezvýhradná oddanost - Skupiny tradiční koncepce
mají vždy bezvýhradé členství. Její členové jsou
výlučně jejími členy, všechny ostatní skupiny
považují za nepřátelské, za protibožské. Existují
přesná pravidla pro možnost vstupu do skupiny, který
je možný pouze po jejich bezvýhradném splnění.
- 'Jen'
sympatizanti, zájemci - Moderní skupiny
nevyžadují po svých obětech přímý závazný vstup
do organizace. Spokojí se 'pouze' s tím, že člověk
chodí na jejich kurzy, kupuje si jejich produkty, atp.
Člověk se pak cítí volný, nezávislý, a
neuvědomuje si, že i touto cestou může být
manipulován.
4. Vedení
- Skupina
přesně vede - Na základě svého dogmatizmu tyto
skupiny mají přesný plán pro život svých členů a
to často do největších podrobností - co číst a
nečíst, co si oblékat, co jíst a nejíst, kam chodit,
koho si vzít a podobně. Členové absolutně věří v
pravdivost skupiny, proto se takto nechávají vést,
což je ke skupině připoutává ještě více.
- Skupina
'jen' usměrňuje - V moderních skupinách nejsou na
jejich příznivce kladeny požadavky formou přímých
příkazů či zákazů. Spíše jde o doporučení nebo
možnost výběru z několika variant, ovšem se
zdůrazněním nejlepšího efektu u těch věcí, které
jsou skupině ideově nejblíž. Nakonec dochází ke
stejnému výsledku jako u skupin tradičních. Pro
moderního člověka nejsou populární přímé
příkazy a zákazy, dnes lidé touží alespn po pocitu,
že se mohou sami rozhodovat. Na druhé straně mnohým
skupinám vychází vstříc jedna ze základních
lidských potřeb - potřeba zbavit se odpovědnosti za
svá rozhodnutí. Proto lidé v mnohých náboženských
skupinách jsou rádi, že je někdo alespon nějakou
formou vede. .
5. Víra
- Víra v
jasně formulovaná dogmata (věří se v CO) - Obsah
víry je vtradičních skupinách přesně sformulován.
V těchto skupinách je nejdůležitějši vědět v co
se přesně věří a podle toho odvíjet svůj život-
- Víra v
prožitek, zkušenost, funkčnost (věří se ŽE) - Pro
příznivce moderních skupin není až tak důležité v
co ta která skupina věří, ale směrodatné je, má-li
jejich členství nějaký výsledek, prožili-li ve
skupině nějaké, pro ně pozitivní, zkušenosti. Tyto
skupiny vedou často charismatické osobnosti, které
umí člověku říct, jaký efekt bude mít jeho účast
ve skupině. Lidem se potom samozřejmě naplní jejich
předem naprogramovaná očekávání.
6. Obsah víry
- Jedinečnost
- vyhraněnost - Tradiční skupiny se vyznačují
často velikou originálností svojí věrouky či
způsobu života. Zakládají si na odlišnosti od všech
ostatních. Tato odlišnost až vyhraněnost mnohdy
tvoří hlavní smysl jejich existence.
- Charakteristický
synkretismus - U moderních skupin je typické
přejímání prvků víry z různých tradic, at už z
různých náboženství nebo i například
psychoterapeutických škol. Tímto spojením, někdy
velice bizardním, vznikne pak nová skupina s vlastním
systémem nauk. Zcela typické je i to, že jsou
přebírány ty prvky, které se nejlépe hodí
zakladateli takové skupiny, nebo které jsou
nejvhodnější pro složení obyvatel dané lokality, v
níž skupina působí.
7. Spása
- Věří v
jedinou cestu k záchraně - V tradičních
skupinách je předkládána pouze jediná cesta k
záchraně, ke spasení, k věčnému životu. Tato je
velice jednoduchá - stačí být poslušným členem
této skupiny a člověk má záchranu jistou.
- Věří ve
více možných cest k záchraně - Pro moderního
člověka je důležité mít pocit možnosti více cest
ke spáse, chce vědět, že může jít i jinak než ti
kolem něj. Moderní skupiny nabízejí lidem právě
toto - můžete bud meditovat nebo se starat o
potřebné, můžete zpívat boží jména nebo rozdávat
letáčky, každý jak ráčí. Problémem je ovšem to,
že tyto věci musí člověk dělat přesně podle
návodu jeho skupiny nebo nejlépe pod jejím vedením.
8. Bůh
- Víra
většinou v osobního Boha V tradičních skupinách
je Bůh chápán jako osoba se všemi atributy, které k
tomu patří, osoba dokonalá a neomezená.
- Neosobní
bůh, neopanteismus, bůh je uvnitř člověka Moderní
skupiny prezentují boha (pokud ho vůbec pezentují)
jako neosobní vesmírnou energii, která naplnuje vše,
nebo ztotožnují s bohem člověka. (Proto je často
jejich cílem rozvoj božských vlastností v člověku
údajně skrytých a zapomenutých).
9. Argumentace
- Apelace na
rozum, logiku, systém
- Apelace na
emoce, city, prožitek
10. Jazyk
- Spíše
archaický, klasické náboženské termíny - Pro
tradiční skupiny je typické používání archaických
termínů při bohoslužbách a často i mimo ně. Velmi
často používají náboženských termínů ze svého
náboženského okruhu (Bůh, spasení,...) a brání se
termínům ostatních systémů.
- Mystický
nebo naopak 'vědecký' (i kombinace) - V dnešní
době je velice populární používat jazyk mystična,
tajemna, což dává mnohým lidem pocítit jakousi
vyjímečnost, novost, neotřelost. Pomáhá jim to
vymanit se ze svazujících tradic. Podobně je tomu i u
používání jazyka vědeckého (nebo spíš rádoby
vědeckého), který je populární zvláště v
sekularizovaných oblastech a dají se v něm vyjádřit
přesvědčivě mnohé náboženské skutečnosti.
Hlavním problémem při používání mystické či
vědecké terminologie je určitá zkratkovitost a
zjednodušenost. Náboženské skupiny totiž mohou
využít nezasvěcenosti prostých lidí do této
terminologie a dát výrazům svůj zjednodušený a ke
svému obrazu upravený význam.
11. Pojetí
času
- Zpravidla
lineární - Tradiční skupiny vidí dějiny jako
linii vinoucí se od přesně definovaného počátku
(např. stvoření světa), přes jednotlivé události
(mnohdy přesně na rok vypočítané) až k opět jasně
definovanému závěru (konec světa).
- Převážně
cyklické, kruhové - Moderní skupiny vidí dějiny
jako stále se opakující bloky, podobně vnímají i
život člověka - jako stále se opakující životy
(reinkarnace).
12.
Eschatologie
- Vnější
zásah 'z nebe' - konec světa (život v nebi či úplná
obnova Země)
- Vše se
vyřeší nyní - vybudování ráje na zemi, duchovní
obnova člověka
Detailní
informace získáte na adrese CPoNS - Centrum pro
prevenci v oblasti náboženských sekt. Nejkomplexnější
informace a služby o této problematice v českém jazyce na
webu. Obecné psychologicko-sociologické studie, profily
jednotlivých skupin, on-line diskuze, e-mailová poradna, chat.
Stránky jsou denně aktualizovány.
Copyright
© 1998 CPoNS
|