|
Právě je 587 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116824630 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Modloslužba v církvi
Vloženo Pátek, 20. říjen 2006 @ 10:25:45 CEST Vložil: ferda |
Dr
Dr.Ron Carlson: Modloslužba v Církvi
Modloslužbou dneška je vše prostupující snaha, kdy smrtelný člověk se domnívá vědět víc, než nekonečný Bůh. Na mnoha univerzitách si učitelé namlouvají, že ví více o stvoření než sám Stvořitel. Taková absurdita odráží arogantní myšlení: nebyl jsem sice u stvoření, ale můj mozek všechno nahrazuje. „Musím opravit zprávu o stvoření“. Takoví spekulanti ví přesně, co se stalo při „velkém třesku“, ví vše o „makroevoluci“ a podrobnosti o potopě, která podle nich byla jen „lokální záplavou“. Jestliže se k takovým „odborníkům“ přidávají i učitele církve, pak je to modloslužba. Chtějí opravit Genesis a propagují
hypotézy o „velkém třesku“. Děje se tak i na křesťanských školách a seminářích. Bůh Stvořitel nepotřeboval na své stvoření čest dnů, mohl to učinit za šest vteřin! Kdo to popírá, nemá ponětí o všemohoucnosti Boží. Fosilní nálezy nesvědčí o milionech let života, nýbrž o důsledcích potopy. Ve snaze přiblížit biblickou zvěst lidem nemusíme odkládat víru v pravdivost Bible. Budeme-li se snažit „líbit“ filosofům, přinášíme lidem jiného boha a dopouštíme se modloslužby. (ko – Christian Ministries International)
Ferda
|
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 20. říjen 2006 @ 11:59:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nevím, kdo je ten carlson, ale tento úryvek vypovídá o závrati z arogance. Prý je to modloslužba.
Vzpoměl jsem si na vojnu: "To je taký ..., tento ..., on bonzne aj seba!"
Pěkný, ferdo. :-)
Olin |
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pátek, 20. říjen 2006 @ 12:35:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Olin,
Hm. Takže věřit biblické zprávě o stvoření je vlastně arogance. A věřit Bibli asi také, že? Ty jsi ten, který sám sebe bonznul...... |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 20. říjen 2006 @ 12:47:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Umíš číst, Gregory?
Vždyť vůbec nevíme, čemu vlastně ten člověk věří. Je naty máme jeden nepochopitelně hloupý, nadutý výrok. To je vše.
Olin |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pátek, 20. říjen 2006 @ 14:58:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Oline,
já vím, o čem mluví, ty ne? |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 20. říjen 2006 @ 15:06:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vím, o čem mluví. To ho neomlouvá.
nechci dělat předčasné závěry, když sem někdo zlomyslně pověsil jeden hloupý výrok vytržený kdovíodkud. Takové věci se normálně nedělají, ale tady na granu...dělají.
/Jak se dá na internetu mávnou rukou?/
Olin |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: EdPilgrim v Pátek, 20. říjen 2006 @ 22:32:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oline, nemohu uvěřit svým očím, když čtu Tvoji reakci na článek Ferdy. Nepohybuji se tady na Granu dlouho ale Tvoje reakce mě donutila se podívat kdo se pod nickem "Olin" skrývá. Můžeš mi vysvětlit co Tě popudilo k takové aroganci a projevu nelásky ke svému bratrovi v Kristu? Přece jako kazatel v KS i zde na Granu děláš špatné svědectví o křesťanské lásce a to zcela veřejně před celým světem! Píši Ti to s láskou aby sis uvědomil, že budeš vydávat počet z každé duše kterou jsi takto odradil svým osobním příkladem. (1Kor.13,4) |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 20. říjen 2006 @ 23:07:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Co blbneš?
K jakému bratrovi v Kristu njsem podle tebe projevil nelásku?
Olin |
]
|
|
Nepopularni Buh Bible nahrazen bohem lidskych predstav (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 20. říjen 2006 @ 12:22:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Zdravim Ferdo,
Je otazka jestli je zde modlosluzba vhodny termin. I kdyz asi v zasade asi ano, protoze Buh Bible je nahrazovan bohem lidskych predstav.
Buh Bible je pro lidi odkojene humanismem dost nepopularni.
Tak napriklad se lidem nelibi verit v Boha, ktery s vyjimkou osmi lidi utopil ve vodach potopy celou civilizaci, nebo v Boha, ktery vidi cloveka takto:
Matouš 15,19
Neboť ze srdce vycházejí špatné myšlenky, vraždy, cizoložství, smilství, loupeže, křivá svědectví, urážky.
Nebo v Boha ktery ma absolutni moc a tu vyuziva:
Daniel
4,32 Všichni obyvatelé země jsou považováni za nic. Podle své vůle nakládá s nebeským vojskem i s obyvateli země. Není, kdo by mohl zabraňovat jeho ruce a ptát se ho: Co to děláš?
Problem ovsem je, ze spasit muze ovsem jen Buh Bible.
ref
|
Re: Nepopularni Buh Bible nahrazen bohem lidskych predstav (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pátek, 20. říjen 2006 @ 21:38:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Buh Bible je pro lidi odkojene humanismem dost nepopularni.
Divis se jim? Kdo by chtel vzyvat Boha, kterej povazuje za nutny drtit (!) (jako kdyby zabit bylo malo) kojence a rozrezavat tehotne zeny (Oz 13,16 - 14,1)?
Je to tak nepochopitelna otazka, ptat se, zda nas Spasitel Buh (1Tm 2:3) je tentyz jako tenhle sadista v Ozeasovi? To neni vubec otazka humanisticke outlocitnosti, to je vec zasadni logicke konsistence.
Aviaf
PS Ja samozrejme na tuto otazku svou odpoved mam, ale asi to neni odpved, ktera by te nadchla. Navic, zajima me, jak se s tim srovnavas ty. |
]
Re: Nepopularni Buh Bible nahrazen bohem lidskych predstav (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Sobota, 21. říjen 2006 @ 22:57:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://cs.gloria.tv/?user=416 | Aviafe, Ty uvažuješ jako starověký Markion, který vyškrtl z Bible celý Starý zákon a tvrdil, že Bůh Nového zákona se liší od Boha Starého zákona. Nepochopil, že Bůh je věčný, neměnný, JHWH, jsem který jsem - jak se představil Mojžíšovi v hořícím keři.
Špiníš Boha, když mu připisuješ sadismus - radost z utrpení slabších, zejména nevinných. Ta je emocionální radostí nejinteligentnějšího odpadlého anděla - Satana. Bůh se neraduje, když musí trestat národy tím, že je vydá do moci sadisty Satana. Kdyby tito lidé chtěli činit pokání, ke kterému je skrze svaté proroky vyzýval, do moci sadisty Satana by je nevydával. On je varoval, že nenapraví-li se, přijde na ně zlo. Nechtěli mu věřit, a tak zlo přišlo - včetně zabíjení kojenců a rozřezávání těhotných žen.
To zabíjení kojenců před porodem se v milionovém množství děje právě dnes, v Holandsku podle tamního zákona zabíjejí občas některé kojence už i po porodu.
Bůh z těchto věcí nemá radost. On žádá po lidech skrze své služebníky protestující proti umělým potratům, aby se s vraždami dětí přestalo. Lidé ale neposlouchají. Protože tu sadistickou radost, že přinese domů výplatu za krvavou práci, má lékař potratář a jeho zdravotní sestra potratářka. Radost z vraždy svého dítěte má sadistický otec, sadistický dědeček, sadistická babička a v polovině případů i sadistická matka. Druhá polovina matek trpí výčitkami svědomí z vraždy a tzv. postabortivním syndromem.
Napsal Ti ten, který protestuje už více než 3 roky na ulici před nemocnicí denně proti potratům
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve |
]
Re: Nepopularni Buh Bible nahrazen bohem lidskych predstav (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Neděle, 22. říjen 2006 @ 06:32:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Bůh z těchto věcí nemá radost. On žádá po lidech skrze své služebníky protestující proti umělým potratům, aby se s vraždami dětí přestalo.
Zada, aby se prestalo - tedy krome situaci, kdy je potreba potrestat Samari za to, ze se "stavelo na odpor Bohu." V takovem pripade, jak stoji v Oz, je prej primo Bozi vuli nejen potrat, ale i vrazda matky mecem dobyvatelske armady.
Sedi?
Aviaf |
]
termím modloslužba (Skóre: 1) Vložil: rive v Sobota, 21. říjen 2006 @ 15:44:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
musím se přiznat v těch dnech, kdy jsem si přečetla nadpis tohoto článku, jsem si zrovna říkala, tolik článků o modloslužbě na granu, ale vždycky je to o líbání, uctívání soch .... katolíky, pravoslavnými
a přece každý máme tendenci uctívat nějaké to zlaté tele - jakým pokušením modloslužby jsou ohrožení evangelikálové?
jestli můžu položit otázku:
co vlastně znamená termím modloslužba?
neboť tuším, že téma modloslužby, kdy jsou kritizovány jen praktiky některých katolíků není určitě vyčerpán
rive |
]
Re: termím modloslužba (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Neděle, 22. říjen 2006 @ 11:43:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Rive,
modloslužba je uctívání něčeho jiného než Boha.
Pro pohany je to pouze uctívání model , potažmo démonů.
Pro věřící lidi je to uctívání JEŠTĚ NĚKOHO JINÉHO NEŽ NEŽ HOSPODINA, VEDLE HOSPODINA.
Modláři v Božím lidu tedy uctívají Hospodina A JEŠTE NĚCO VEDLE. Jedí ze stolu Páně a zároveň ze stolu démonů ( 1Kor 10,20-22 )
Protestanté mají také spoustu model, tak jako katolící či pravoslavní. Patří mezi to všechno, co se uči a praktikuje a není to součástí Božího zjevení v jeho Slově. Např. takové DENOMINACE jsou klasickým ZLATÝM TELETEM, který je vedle Hospodina uctíván soudobými křesťany. Každý si uctívá to své ZLATÉ TELE (denominaci ), které se mu jeví nejhezčí a kde se cítí nejlépe.
Nebo např. hudební modlářství ze světa pohodlně přešlo do Božího lidu a úspěšně ( jak jinak ) se tam uhnízdilo.
Ahoj |
]
|
|
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Miloslav v Sobota, 21. říjen 2006 @ 07:35:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz | Pánové podíval jsem se na informaci o uživateli a připadá mi, že hádá Olin z KS ze svým bratrem z KS Ferdou (možná jsem něco přehléd). Připadá mi, že Ferda tnul asi do živého a potrefená husa zahýkala. Mě se ten příspěvek jako katolíkovi líbí šoupnu na něj odkarz na ChristNet. |
|
|
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 09:31:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Milý Ferdo,
článek je srozumitelný a i když jde o citát, je výstižný. Myslím, že každému uvažujícímu člověku – ať už s jeho obsahem souhlasí, či nesouhlasí - je jasné, o čem článek mluví a na jakých pozicích jeho autor stojí. Nenech se odradit :-)
Pastýř
|
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 11:49:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevím sice, co je "speciální kreacionismus" - pokud ovšem nemyslíš převládající názor církevní ortodoxie do 18. století, než osvícení liberálové konečně poznali "zač je toho loket" :-) Vyjadřoval jsem se čistě z pozice srozumitelnosti.
Pastýř |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Sobota, 21. říjen 2006 @ 15:20:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | To mne velmi překvapuje, že nevíš, co je to speciální kreacionismus. To je termín z knihy od Dr.Hortona a kol., Systematická teologie, kterou jsi mi kdysi věnoval, a kterou považuješ za vzor pravověrné letniční teologie.
Je to tam jeden ze čtyř teol názorů v této oblasti, "které se vyskytují mezi evangelikálními křesťany.
Je to konkrétně:
1.teistické evoluce
2.teorie pauzy (alias teorie zkázy-obnovy)
3.speciální kreacionismus (teorie mladé země)
4.progresivní kreacionismus, nazývaný "teorie dnů-věků).
Zajímavá je tato část resumé na konci oddílu:
"V kreacionistických disputacích tedy vzniklo několik významných odpovědí na kladené otázky. Bylo by však užitečné, kdyby zastánci všech náhledů uznali, že Písma se nevyslovují na podporu jejich modelu tak jednoznačně, jak by si přáli."
Jinak Systematická teologie, sedmá kapitola-Timothy Manyon: Stvoření vesmíru a lidstva, oddíl Biblická kosmologie a moderní věda, strany 231-244. |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 15:54:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za rozšíření obzorů, tuto taxonomii jsem přehlédl! Já vycházím ze, nyní vím, že asi "speciálního kreacionismu" Michala Vejvody, který kdysi napsal - parafrátzuji: náš Bůh není žádný béčko, aby nedokázal stvořit svět za šest dní." To bylo ovšem v době, kdy zastával víru v popis událostí knihy Genesis. Stále tomu ještě autor věří nebo se nyní stal - pod vlivem prostředí - teoistickým evolucionistou :-) ? Věřím, že nestal ;-/
Pastýř |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Sobota, 21. říjen 2006 @ 17:43:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | To není taoistická evoluce, ale teistická :-)).
No, jinak se ze mne teistický evolucionista nestal, to co jsi napsal (že náš Bůh je schopen za 6 doslovných dní stvořit vše), to si myslím i nadále, ale už si nejsem tak jistý, že to tak udělal, řekl bych že se víc přikláním k tzv. progresivnímu kreacionismu.
Ale to není to hlavní, důležité je, že nepovažuji bratry, kteří se v těto oblasti přiklánějí k jinému názoru, za modláře. |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 18:39:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale to jsi nevyčetl v Bibli, že ne? :-) Záleží totiž na tom, co si zvolíš jako měřítko. Zda budeš Biblí (Božím slovem) proměřovat moderní názory některých novodobých teologů (lidská učení) nebo zda budeš těmito názory proměřovat Bibli. Jinými slovy zda si zvolíš Sola Scriptura nebo Sola moderna. |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Sobota, 21. říjen 2006 @ 18:47:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | No, a ty jsi v bibli vyčetl, že dny ve kterých Hospodin tvořil, byly totožné s těmi, jak je počítáme my?
Pokud vím, tak náš den se měří podle jednoho otočení Země okolo své osy, na počátku tvoření Země neexistovala, je tedy jisté, že den byl 24 hodin, jak je chápeme my?
A nepoužívá někdy písmo časové označení poněkud obrazně, např. dny bývají mnohdy obrazně používané pro roky.
zprávu z Genese nechápu jako reportáž. Tak pro mne není časový údaj tím nejpodstatnějším. Ne vždy je v Písmu ten "nejdoslovnější" výklad ten nesprávný.
No, ale je mi jasné, že na tom se asi neshodnem. Takže .... Pokoj tobě! (tvůj neoortodoxně-liberální bratr :-))) |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 19:40:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | myslím, že o tom bylo řečno už téměř vše. Nejsem žádný církevní hodnostář a proto si mohu dovolit věřit Bibli. Osobně nevidím důvod nějak komplikovat jednoduchou biblickou zvěst. V podstatě to do Darwina ani v tomto směru téměř nikdo nedělal. Pokud chceš být liberál, pak budeš mít blízko k charismatikům, ti se také domnívají, že poznání stále roste a roste. Avšak celý starozákonní judaismus i křesťanství do 18. století, až na výjimky, věřili jednoduché zvěsti a přesto dokázali rozeznat, co je třeba brát obrazně a co ne.
Bible je poměrně prostá kniha, i když ji nikdy plně neporozumíme. Jinak nevidím důvod, proč by později Bůh měnil rotaci země. Mohl bych se zde pustit do různých výkladů Genezis, na popis dvou údajných pramenů, mohli bychom zde rozebrat Genesis v hebrejšině, ale myslím, že by to nemělo smysl. Já jsem ve své podstatě člověk jednoduchý a nekomplikovaný a věřím spíše selským rozumem. Bible ostatně je psaná tak, aby ji pochopili i prostí lidé, mezi které se počítám a k jejímu pochopení evoluci opravdu nepotřebuji. Ta teorie tu nebyla a myslím, že ani dlouho nebude. Je nyní vírou ateistů a nemám důvod se k nim řadit.
Jinak Ti přeji hezký zbytek dne a vše dobré!
Pastýř |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: vogel v Sobota, 21. říjen 2006 @ 20:27:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud chceš být liberál, pak budeš mít blízko k charismatikům, ti se také domnívají, že poznání stále roste a roste.
Co to je za blbost? Jasně že poznání stále roste a roste, nebo ty snad chceš říct, že znáš Ježíše pořád v té stejné míře jako když jsi byl spasen? Že Bibli neobjevíš každý den něco jiného čím se tvé poznání rozšíří? Nechápu co s tím mají co dělat liberálové a charismatici?
Mimochodem i apoštol Pavel se modlil za to aby poznání věřících rostlo.
Možná ale myslíme každý jiné "poznání" - můžeš prosím tě specifikovat co tím myslíš abychom to vyjasnili? |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Sobota, 21. říjen 2006 @ 20:42:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | No, potom mě překvapuje, že jsi dispenzacionalista - toto učení tu totiž taky nikdy nebylo, ale objevilo se také až v 19. století. (doufám, že se opět nedopustíš eskamotáže a nebudeš se zkoušet tvářit, že chiliasmus=dispenzacionalismus) |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 22:11:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pro Vogela:
chápu to tak, že osobně věřím, že největší poznání měli autoři biblických knih (i když to nelze brát univerzálně - SZ proroci například neviděli detailní naplnění svých proroctví). Jde mi o to, že církev dnes nemá větší poznání než církev apoštolská nebo církev apoštolských otců. Reformace pouze objevuje to, co již bylo zjeveno. Charismatici, například stokrát obehraný Joyner, však věří, že největší poznání bude mít církev poslední doby. Tomu jednoduše nevěřím.
A liberální teologie došla ke stejným závěrům. Zjistila, že vše bylo jinak, než psali svatopisci. Pavel by se jistě divil tomu, že za 18 století někdo zjistil, že jeho dopisy nepsal vlastně on a že úplně jiný pisatel chtěl za sto let po jeho smrti jeho jménem říci něco úplně jiného, protože někomu historico-kritická metoda umožnila najít různé vrstvy důležitosti v jeho korespondenci a toto odhalit.
Pro Michala,
to je Michale vynikající postřeh! Dispenzicionalismus chápu jako nejmladší učení o budoucnosti (i když už je to také skoro dvousetleté učení). Přesto jej chápu - a nejen já - jako odnož premilenialismu, kterému věřili již někteří církevní otcové a pozdní Židé. V této podobě, okořeněné vytržením, je však skutečně nejmladší.
V tomto bodě máš tedy pravdu a nemá cenu to oddiskutovávat. Je to opravdu mladá konstrukce a už vícekrát, pokud se jí někdo snažil časovat, selhala. Jediný rozdíl je, že ona se snaží vycházet z Písma, zatímco evoluce z čistě lidského poznání a podřizuje Boží slovo lidské moudrosti.
Nicméně, nezbývá mi tedy, než uznat, že jestliže je vytržení a sedmiletá vláda Antikrista pravdou, protože je to mladé učení, pak musí být pravda i že Genesis je pohádka, že pocházíme z opic a že si Ježíš a apoštolé v evangeliích a epištolách vymýšleli, když mluvili o historickém Adamu, protože i to je mladé učení :-) Já se tedy stanu přívržencem evoluce a Ty dispenzacionalistou...
Pastýř
|
]
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 21. říjen 2006 @ 23:16:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslel jsem tu taoistickou. Nuž, uzavřemež toto téma.
Darwin s Tebou :-) |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 21. říjen 2006 @ 23:16:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | //největší poznání měli autoři biblických knih
- ty jsi magister farmacie, jestli se nepletu:
platí to i v chemii?
a v biologii?
a v medicíně?
Děkuji za odpověď.
Olin
|
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Neděle, 22. říjen 2006 @ 06:13:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Jde mi o to, že církev dnes nemá větší poznání než církev apoštolská nebo církev apoštolských otců.
To je zcela urcite nepravda. Ba dokonce je to prave naopak.
Prvotni cirkev napriklad nemela k dispozici vsechny NZ spisy, jako je mame k dispozici my, protoze nektere jeste nebyly napsany. Janova apoklaypsa, pokud vim, spada az do 90. let prvniho stoleti. My tuto cast Boziho zjeveni mame a zname, ale oni ho az do napsani zjevne nemeli.
A i kdyz uz vsechny NZ spisy byly na svete, jeste to neznamena, ze vsechny cirkve mely vsechny spisy hned k dispozici. To, ze my dnes muzeme cist ctyri evangelia uvnitr jedne vazby, je luxus nekolika poslednich stoleti. Ano, Tesalonicti meli ve sve dobe asi "kvalitnejsi vydani" listu Tesalonickym - meli totiz originaly - ale zase treba nemeli list Rimanum, protoze jeste nebyl napsan (a naopak meli jine listy, "domnele pochazejici od nas" (2Te 2,2), ktere omylem povazovali za smerodatne). Rimani sice meli list Rimanum v originale, ale zase az do 90. let nemeli apokalypsu. My dnes mame vsechno Bozi slovo a mame ho ve velmi kvalitni forme (diky textove a historicke kritice).
A i kdyby nakrasne mela nejaka predkonstantinovska cirkev k dispozici vsechny NZ spisy, nemeli tehdy presnou predstavu, co presne patri do biblickeho kanonu a co ne (to byl treba prave priklad tech zminenych tesalonickych a listu domnele od Pavla). Ktery spis je Bozi slovo a ktery nikoliv bylo rozhodnuti, ktere muselo projit pomerne dukladnym a dlouhodobym rozlisovacim procesem. List Juduv napriklad evidentne cituje Nanebevzeti Mojzisovo a Henochovu apokalypsu jako autoritativni zdroje, ackoli v nasledujicich stoletich tyto spisy do kanonu zarazeny nebyly. Krome toho mezi cirkvemi kolovalo mnoho treba i z hlediska uceni pravovernych spisu, ktere se taky pouzivaly v liturgii, ale ktere Bozim slovem nebyly (podvrh Pavlova listu Laodikejskym, Klementovy epistoly ad.).
A i kdyz uz pak byl ustanoven kanon, tak vetsina cirkvi mela k dispozici jen jeden opis nebo jen nekolik malo opisu, zatimco my dnes muzeme NAJEDNOU srovnavat mnoho tisic rukopisu. Moznosti kolace (collatio - soubezne cteni) se vyznamne rozsirily teprve v poslednich dvou stech letech. A to je velmi dulezita vec, protoze prave porovnavani odchylek nam umoznuje rozlisovat, kde treba nejakej opisovac udelal chybu, kde kdo neco vlozil ci naopak ubral, kde komu skoncil papir uz nemohl psat dal apod.
Zkratka a dobre, nase znalost Bible je dnes lepsi, nez byla znalost cirkve v kteremkoli momentu v minulosti, protoze v kazde historicke epose cirkvi chybelo neco, k cemu my dnes pristup mame. A tezko si muzeme stezovat na mene Ducha - Buh svou cirkev neopousti, ledaze by ji brany pekelne premohly, coz se ale prej nestane.
Krome toho je treba pamatovat na vyvoj uceni cirkve. My zname trojicni uceni - to ovsem nebylo formulovano az do ctvrteho stoleti.
Rovnez se vyjasnily nase predstavy o tom, co presne se vlastne Jezisovym zmrtvychvstani stalo, zatimco v prvokrestanske dobe se to interpretacemi jen hemzilo - ostatne prave proto psal Pavel tak casto a tak trpce do Korintu a do Galacie. Teprve postupem casu se ukazalo, ze pravdu skutecne mel on a ne treba Hymenaios a Filetos (2Tm 2:17-18), a ze tudiz JEHO epistoly jsou inspirovany Duchem a nikoli pripadne epistoly Hymenaia a Fileta.
Textova a historicka kritika moderni doby je jen dalsim stupinkem v tomhle procesu zpresnovani a rozlisovani Pravdy, ktera je obsazena v Pismu. At uz jde o rekonstrukci textu nebo rekonstrukci vyznamu nebo i rekonstrukci historickych okolnosti, ve vsech smerech nam pomaha dukladneji porozumet Bozimu slovu. Naivni jsou naopak predstavy mnohych misomusu, kteri se domnivaji, ze je lepsi o historii a textove kritice nic nevedet, protoze teprve pak je povede Duch sam. Kdeze! I Lukas vedel, ze cit pro Slovo Bozi vyzaduje odpovidajici pripravu, a proto nez zacal psat nejdriv "vse znovu dukladne prosel" (L 1,3) - mineny jsou dostupne historicke prameny, racte se presvedcit sami. A stejne tak je jakekoli zkoumani Pisma bez adekvatni prupravy (vcetne historickeho studia) jen bezDuchym ducharenim.
Shrnuto a podtrzeno, nase poznani je samozrejme mnohem lepsi nez poznani prvotni cirkve a koneckoncu nez cirkve kterekoli epochy.
Copak by to mohlo byt jinak? Pokud by se poznani cirkve casem mensilo, pak by nase evangelium bylo cim dal nejistejsi, az by se nakonec promenilo v lez.
Aviaf |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Neděle, 22. říjen 2006 @ 17:54:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Aviafe,
kdyby nyní církev měla vyšší poznání, než Církev prvotní, nenacházeli bychom se v době VELKÉHO ODPADNUTÍ, které se bude jen stále více prohlubovat a bude po vytržení vítězů z Církve ( Zj 12,5 ) završeno příchodem Antikrista.
Když mluvím o poznání, nemám na mysli rozumové poznání přirozené mysli, ale skutečné duchovní poznání Pána Ježíše Krista a Písem ( 1Kor 2,11-12 ). Tedy znalost Písem a moci Boží ( Ducha ), tedy znalost Ducha a Pravdy. A ta je závislá především na milosrdenství Božím, které při nás způsobí věrnost Pánu Ježíši ( Jan 7,17 // 1Kor 7, 25b) a na otevření mysli k porozumění Písmům samotným Pánem ( Lk 24,45 ).
I kdyby přirozený člověk, který se neoddal cele Pánu Ježíši studoval teologii a vše, co s tím souvisí třeba 1000 let, nikdy by nemohl bez plnosti Ducha svatého a bez Božího milosrdenství proniknout do duchovních věcí a do jejich hloubek a porozumět jim ( 1Kor 2, 14 ).
Ahoj |
]
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: vogel v Neděle, 22. říjen 2006 @ 18:34:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | charismatici, například stokrát obehraný Joyner, však věří, že největší poznání bude mít církev poslední doby. Tomu jednoduše nevěřím.
Aha, takhle. Tak to jo.
Ale myslím, že se trochu mýlíš (aspoň v českých podmínkách v tom co já osobně znám ano). Nevím co Joyner, ale v tom čemu ty říkáš charismatici a s čím já jsem se setkal (hnutí víry v ČR například) věří, že to "největší poznání bude mít církev poslední doby" znamená to, že církev poslední doby bude mít to poznání co měla ranná církev. Ne jiné, ne větší, ne lepší, ne rozsáhlejší, ale to co měli oni a co církev za ta léta od prvního století ztratila, pozměnila a zapoměla.
Saša Flek tomu říkal "návrat ke kořenům". |
]
|
|
Re: Modloslužba v církvi (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 21. říjen 2006 @ 09:54:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jé, to jsem rád, že zase jednou mohu s pastýřem stoprocentně souhlasit!
(Jen aby to nebylo tím, že je ten příspěvek tak krátký.)
Olin |
|
|
|
|