Povzbuzení: Jak končí lidský život?
Vloženo Neděle, 21. duben 2002 @ 14:49:06 CEST Vložil: Bolek |
poslal Nepřihlášený
Jak končí lidský život?
Cesta člověka ke smrti vede většinou úskalími
nějaké nemoci. Jak ale vypadá ona cesta, jakou tvář má život spoutaný nemocí, jak
končí lidský život? Elisabeth Kubler-Ross popsala psychickou odezvu na příchod a
rozvoj nevyléčitelné nemoci. Tato křivka je dnes považována za klasickou./3.
Pouze určité formy onemocnění mají charakter dramatický a akutní. Obvykle se
patologické stavy vyvíjí plíživě a jsou doprovázeny řadou symptomů, které
signalizují nemocnému, že je třeba vyhledat lékaře. Stadium výskytu těchto
indiferentních symptomů nazýváme stadiem nulitním.
Potvrzení nevyléčitelné nemoci lékařem, samotný rozvoj nemoci a reakci
nemocného na tento fakt charakterizovala autorka jako šok v kterém si
nejčastěji lidé kladou otázky – “proč se to stalo, proč právě mě a právě
teď”?
Všechny tyto otázky vedou k jedinému, totiž popření faktu nevyléčitelné
nemoci. Vnitřně se lidé přesvědčují o tom, že verdikt nevyléčitelné nemoci je
omylem, který se určitě nějak vysvětlí. Postupně dochází ke stažení se do isolace
a lidé si přejí být sami a vyrovnat se s osudem. Po tomto útlumovém období
následuje náročné, výbušné období zloby a hněvu. Vzhledem k tomu, že se
nevyléčitelně nemocní cítí spoutáni časem, snaží se svou vnitřně prožívanou
krizi zastřít pestrou paletou přání –“třeba se ještě dožiji léta” - toto
období je nazýváno obdobím smlouvání. Neodvratnost přicházející smrti,
doprovázená postupným zjevným útlumem fyzických i psychických sil, je doprovázena
stadiem smutku a deprese. Závěrem procesu prožitků doprovázejících
umírání je obvykle přijetí pravdy o nemoci a osudu – akceptace těchto
faktů. Akceptace je však často doprovázena rezignací a zoufalstvím. V
ojedinělých případech, nebo těsně před fyzickou smrtí, dochází k důstojnému
klidu./3.
Hospicová péče podporuje rodinu a klienta v období procesu
umírání. Umírání je proces, v kterém léčebná kůra ztrácí smysl, neboť
“smrt neporazí”.
Postupně dochází k reorientaci z léčby na komplexní, humánní péči a podporu pro
zajištění kvality zbývajícího života klienta i jeho rodiny. Psychosociální
příznaky jsou zjevné a projevují se změnou chování a jednání klientů
navenek./27.
Sociální klima, v kterém je péče umírajícímu poskytována, je poznamenáno
stresogenními faktory – stresory, za které označujeme vše, co konkrétní jedinec
vnímá nepříjemně, co ho zatěžuje, unavuje, vyčerpává. Stres je přirozeným
stavem, či reakcí organismu na určitou zátěž, či problém. Proces umírání je
stresující pro všechny zúčastněné osoby. Při klasifikaci stresorů, kterém
ovlivňují proces umírání, je možné identifikovat:
- stresory fyzikální – chlad, teplo, meteorologické vlivy (vliv zejména na klienta),
- stresory emocionální – psychologické – napětí, úzkost, strach, frustrace,
(vliv na klienta, rodinu, blízké i pečovatele),
- stresory sociální – strach z lidského i profesionálního selhání, nenaplnění
očekávání, (vliv na klienta, rodinu, blízké i pečovatele),
- stresory časové – obava z nenaplnění předsevzetí, nesplnění posledního
rozloučení, formulace poslední vůle./27.
Stresogenními faktory velké intenzity nazýváme makrostresory. Mohou
v určitých situacích překročit hranice adaptability člověka. Stresogenní faktory
nedosahující úrovně nezvladatelnosti nazýváme mikrostresory - jejich
kumulací a dlouhodobostí působení mohou vznikat závažné poruchy duševního stavů.
U ošetřujícího personálu mohou vést až k syndromu vyhoření. Časové hledisko
rozděluje stresory na krátkodobě a dlouhodobě působící./27.
Stresogenními faktory v hospicové péči jsou ohroženi umírající klienti, rodinní
příslušníci a blízcí umírajícího klienta, odborný personál poskytující
hospicovou péči (sestry, lékaři, psychoterapeuti, sociální pracovníci, odborně
připravení dobrovolníci a další).
Pro identifikaci stresogenních faktorů u těchto skupin je účelné hledat hypotetické
i skutečné odpovědi na následující otázky./ 24.
- Čeho se obávají ?
- Jak se s přibližující smrtí vypořádají ?
- Jak jim můžeme pomoci ?
Umírající
Zkušenosti získané u případů tak zvané klinické smrti, které
se jí podobají úplnou ztrátou vědomí i vegetativních funkcí, z nichž se
postižení zotaví, ukazují, že stále, až do úplné ztráty vědomí, vnímá
umírající z okolí právě projevy týkající se ať už slovně, nebo jednáním,
jeho stavu. Ostatní mu uniká.
I když je umírající plný strachu ze smrti, kterou cítí přicházet, mohou
uklidňující slova, dotek, či podání ruky, potlačit strach z osamoceného kontaktu
se smrtí a vyvolat opět pocit sounáležitosti a usnadnit tak přechod do bezvědomí,
tedy usnadnit poslední životní cestu tak, aby nebyla provázena utrpením strachu z
osamocenosti./3.
Z pečlivého pozorování vysvítá, že umírající krátce před smrtí má určité
potřeby, které se dají splnit, pokud si rezervujeme čas být s ním a naslouchat mu.
Především mu musíme dát najevo, že jsme připraveni převzít na sebe jeho starosti
a úzkosti. Jednání s umírajícími ovšem vyžaduje určitou zralost, která se
získává zkušeností./4.
Čeho se umírající obávají ?
V první řadě neodvratného blížícího se konce života, který je spojen se
zhoršováním celkové kondice doprovázené ztrátou kontroly nad vlastním tělem,
postupné bezmocnosti a závislosti na druhé osobě.
Umírání o samotě zvyšuje intenzitu prožívání obav, bolesti a utrpení.
Umírající člověk velice často přemýšlí o důsledku jeho smrti pro rodinu a
blízké, neboť může dojít ke změně sociálních poměrů, podmínek a vztahů v
životě jeho blízkých a tím ke vzniku neřešitelných problémů./3.
Jak se s přibližující smrtí vyrovnají ?
Nejčastější reakcí je odmítnutí, popíráním ortelu smrti doprovázené
strachem, obavou, úzkostí a depresí. Následuje stáhnutí se do sebe – isolace, či
zlost obvykle končící usmířením./3.
Tyto popisy reakcí na jednotlivé fáze umírání nemohou být aplikovány na každého
jedince. Některý umírající projde všemi shora uvedenými fázemi, jiný zůstává
až do konce svého života u první fáze./4., s.14.
Jak můžeme umírajícímu pomoci ?
Citlivým a individuálně voleným seznámením umírajícího s tím co ho
očekává – srozumitelnou a lidskou formou. Sdělení by mělo být učiněno vhodným
způsobem a ve vhodném čase. “Pacient má právo získat od svého lékaře údaje
potřebné k tomu, aby mohl před zahájením každého dalšího nového diagnostického
a terapeutického postupu zasvěceně rozhodnout, zda s ním souhlasí” - Právo
pacientů číslo 4./2.
Lékař musí brát v úvahu intelektuální úroveň nevyléčitelně nemocného, jeho
aktuální psychický stav a míru schopnosti nemocného skutečně porozumět situaci.
Dle zákona platného v České republice, je lékař povinen poskytnout klientovi
informace v rozsahu daném tak zvanou “rozvážnou šetrností”, kde rozhodování
lékaře je vymezeno “zájmem klienta”.
Právo na pravdivou informaci vychází zejména z občansko právního postavení
člověka ,v kterém jsou mu zaručeny jasně definovaná práva a svobody. Deontologický
kodex lékařů však také řeší dilema spojené s povinností lékaře ubránit
nemocného traumatizující pravdy./ 30.
“Pia fraus” – milosrdná lež, oklamání – staví
člověka do role závislého, který buď skutečně nic neví, nebo jen tuší svůj
osud. Pokud je tato cesta volena, je nutné si uvědomit, že v tomto případě
pravděpodobně nedojde k vypořádání všech věcí, které nevyléčitelně nemocný
ještě vypořádat chce./2.
Všichni nevyléčitelně nemocní potřebují občas odsunout myšlenky o vážnosti
svého stavu. Citlivý a pozorný pozorovatel musí rozpoznat okamžitou náladu
nemocného a nechat na něm, jak se chce se svým duševním stavem vyrovnat./3.
Pro vyrovnání se s osudem potřebují umírající poskytnutí a vyjádření psychické
podpory založené na empatii. Snažíme se o vytvářením atmosféry vzájemnosti,
péče a podpory. Proto cíleně podporujeme svobodu rozhodování - ve všech věcech
týkajících se umírajícího. /3.
Pocit pohody, podpory a sounáležitosti pomáhá u umírajícího vytvořit poskytování
laické i odborné péče při vykonávání všech aktivit běžného života, včetně
zajištění biologických potřeb klienta. Umírající brzy pojme důvěru k člověku,
který se o něj stará, cítí s ním a nenechá ho trpět o samotě./4.
Se získanou důvěrou nikdy nehazardujeme, proto nedáváme umírajícímu falešné
naděje, nevzbuzujme falešná očekávání, uděláme, co udělat můžeme, neplánujme,
co je nemožné. Vždy spolu s umírajícím stanovíme reálné cíle, které
uskutečňujeme v reálném čase.
Podporujeme u umírajícího vědomí, že i malé věci mohou mnoho znamenat a necháme
ho se radovat z malých věcí. Při všech aktivitách dbáme na eliminaci utrpení
fyzického i psychického. Fyzické utrpení zvládáme pomocí aplikovaného managementu
bolesti. Psychické utrpení se snažíme zmírnit tím, že se stáváme katalyzátorem
pro vyřčení pocitů a starostí umírajícího, snažíme se zmírňovat jejich
znepokojení a neklid nasloucháním a kontinuálním podáváním informací.
Nikdy nezapomínejme akceptovat fakt, že i umírající člověk má své "dobré
" i "špatné" dny a s tím spojené nálady, které jsou však ve své
intenzitě vynásobeny traumatizujícím stavem./24.
Umírajícímu dáváme upřímně najevo, že jsme připraveni převzít na sebe jeho
starosti a úzkosti, umožníme mu vyjádření osobních pocitů, potřeb, či přání.
Pocit důvěry vede umírající k hluboké osobní zpovědi. Po vyřčení všeho toho co
umírajícího tíží a získání jistoty, že o jeho blízké bude postaráno i po
jejich odchodu - dochází k uvolnění a vyrovnání se s osudem./4.
Reakce umírajících na
jednotlivé fáze umírání a jejich zvládání
Následující zásady jsou zobecněním přístupu ve vztahu k
reakcím umírajících na jednotlivé fáze umírání.
Je potřebné vyvarovat se iracionálních přístupů při řešení těchto reakcí.
Nesprávný odhad situace může u nás vyvolat nepříjemné pocity a dostat nás do
napětí, a tak zvýšit pravděpodobnost chybného jednání. Naučme se proto
jednotlivé reakce klientů rozpoznávat a racionálně je řešit.
Signalizuje prostřednictvím agrese svůj stav ohrožení, na který přirozeně
reaguje instinktivní reflexivní odpovědí charakteru stresové reakce typu útok, nebo
útěk.
Vzhledem k tomu, že se poskytovatel hospicové péče pohybuje v teritoriu klienta,
které klient považuje za vlastní, je agrese - útok - častější reakcí, než
ústup. Profesionálně vyzrálou odpovědí je nereagovat na agresi impulsivně a
ponechat si dostatek času na odpověď. Nereagovat, je totiž také jednání. Konfucius
je označoval za “konání nečiněním”. Jedná se o asertivní techniku
“vyrážení otevřených dveří”, při které se agresivní klient připravený na
hádku, či konflikt, dožívá prvního překvapení. Získaný čas bychom měli
věnovat zjištění, jaké motivy klienta vedli k agresivnímu jednání./27.
- Klient ve fázi úzkosti
Předvádí v jistém smyslu “zvětšeninu pocitů”, které právě prožívá.
Úzkost je nepříjemný prožitek, který má svou symptomatologii psychosociální
(projevující se navenek především v jednání) a symptomatologii vegetativní a
somatickou. Klient se dožaduje pocitů bezpečí, jistoty, ochrany, uklidnění a
podpory. Proto je nutné mu tyto pocity v maximální míře zajistit.
Pokud nesplníme očekávání klienta, může jeho reakce vyústit do agresivně
útočné reakce, nebo k další eskalaci úzkostných projevů, až do roviny
histriónského a hysterického jednání./27.
Předstupněm deprese je fyziologická reakce na ztrátu objektu, naděje, či vztahu.
Deprese jako jev patologický, se vyznačuje tím, že její hloubka nebo trvání,
přesahují běžně uznávaný význam ztráty. Deprese zpomaluje psychický i motorický
výkon, klient je smutný, bez zájmu, ztrácí perspektivu, vzdává věci předem,
cítí se bezmocně, beznadějně, nejeví ochotu ke spolupráci. Od tohoto klienta
nemůžeme očekávat vůli po spolupráci. Tato vůle musí vyjít od nás. Postupně,
nenásilně, učíme klienta radovat se z malých, všedních, samozřejmých věcí
běžného dne./27.
Rodinní příslušníci a blízcí
umírajícího klienta
Čeho se obávají ?
Největší obavy rodinných příslušníků a blízkých jsou spojeny se samotným
obrazem smrti doprovázeným fyzickým a psychickým utrpením umírajícího. Čím
méně prožitků spojených s úmrtím rodinných příslušníků ve svém životě
absolvovali, tím jsou jejich obavy a reakce dramatičtější. Cítí se zaskočení
situací a mají pocit, že nejsou a nebudou schopni se vypořádat s touto mimořádnou
situací. Každý jejich krok je doprovázen obavou z lidského selhání, jejich vlastní
neschopnosti zajištění nejlepší péče pro člena rodiny, či blízkého.
Prožívají kruté výčitky svědomí v případě, že musí z vážných důvodů
ponechat umírajícího o samotě, nebo ho nechat převést do institucionálního
zařízení.
Opakovaně si uvědomují fakt přibližující se nezvratné ztráty člena rodiny, či
blízkého, které významným způsobem ovlivní jejich další život, v kterém nedojde
k uskutečnění společných plánů a představ. Jejich obavy jsou spojeny (v případě
úmrtí živitele rodiny) se vznikem sociálních a finančních problémů./9.
Jak se s přibližující smrtí vyrovnají ?
Reakce na umírání a smrt jsou u rodinných příslušníků a blízkých stejné
jako u umírajícího - tedy fáze odmítnutí, popírání ortelu smrti, strach, obavy,
úzkost, deprese a pocit isolace. Po smrti dochází ke změně rolí, funkcí a priorit v
rámci rodiny a k postupnému se smíření s úmrtím. V různě dlouhém časovém
intervalu, který je závislý na individuální schopnosti osobnosti se vyrovnat se
ztrátou rodinného příslušníka, či blízkého, pak následuje fáze nabírání sil,
která je završena schopností prožívat i po smrti blízkého každodenní život./24.
Ne každá rodina a ne všichni blízcí prochází všemi těmito fázemi./4.
Jak jim můžeme pomoci ?
Navozením pozitivní a přátelské atmosféry, kterou vytvoříme trpělivým
nasloucháním. Atmosféra sounáležitosti slouží k uvolnění všech skrytých obav a
současně přispívá k možností vyřčení negativních i pozitivních pocitů.
Stejně tak jako umírajícímu podáváme i jeho rodinným příslušníkům a blízkým
kontinuálně pravdivé informace. /24.
“Pacient má právo očekávat, že veškeré informace, zprávy a záznamy týkající
se jeho stavu, či léčby jsou považovány za důvěrné” – Právo pacientů číslo
6./2.
Toto právo je nutné uplatňovat v situacích, kdy si umírající výslovně nepřeje
sdělení konkrétních informací souvisejících s jeho stavem rodinným
příslušníkům a blízkým. Náš právní řád respektuje autonomii občanů i v
tomto případě. Informaci lze podat pouze v případě, že je umírající v tak
těžkém stavu, že není schopen rozhodování o své osobě, nebo v případech, že je
zbaven způsobilosti k právním úkonům. /30.
Pro získání jistoty při provádění jednotlivých procedur i v době naší
nepřítomnosti provedeme pro rodinné příslušníky a blízké edukaci a cílenou
instruktáž o poskytování péče umírajícím. Instruktáž je vázána zejména na
pomoc a podporu umírajícímu při vykonávání všech aktivit běžného života.
Pomůžeme i se zajištěním, či doporučením konkrétních produktů a pomůcek,
které tuto péči usnadňují./24.
Velkou podporou a pomocí je pro rodinné příslušníky a blízké pocit, že spolu s
námi udělali maximum pro eliminaci utrpení umírajícího fyzického i psychického.
Aby se mohli rodinní příslušníci, či blízcí intenzivně věnovat péči o
umírajícího, je nutné zajistit spolu se sociálním referátem speciální program
péče o jejich děti, či osoby závislé na jejich pomoci.
Sociální referát, či odbor okresního úřadu kontaktujeme spolu s rodinnými
příslušníky a blízkými z důvodu zajištění následné sociální péče a pomoci,
ať už ve formě podpůrných finančních dávek, či jednorázové pomoci. V průběhu
hospicové péče pomáháme radou rodině při rozhodování ve vztahu ke všem
problémovým okruhům spojeným s uplatněním právních nároků pozůstalých, či s
administrativním vypořádáním smrti rodinného příslušníka i jeho pohřbu ./4..
Odborný personál poskytující
hospicovou péči
Čeho se obává ?
Vyřčení špatných zpráv spojených s verdiktem smrti. Situace se stává velice
náročnou v případě, kdy dojde díky dlouhodobě poskytované péči nevyléčitelně
nemocnému k citovému přilnutí. Součástí obav odborného personálu je ztráta
kontroly nad vlastním konáním, obvykle doprovázená projevem nevázaných emocí
neovlivnitelných vlastní vůlí, jejichž důsledkem je lidské a profesionální
selhání./19.
Dalším stresujícím prvkem, který se objevuje u odborného personálu je projekce
problémů klienta do vlastního života (stejné příznaky = stejná choroba = stejný
osud)./24.
V neposlední řadě každý odborný pracovník, který dlouhodobě poskytuje péči
umírajícím, se obává syndromu vyhoření./3.
Jak se s přibližující smrtí vyrovnávají ?
Odborní pracovníci procházejí stejnými stadii reakce na přicházející smrt
jako umírající, rodinní příslušníci a blízcí. Jejich role je o to těžší, že
vyrovnávání se smrtí ve svém profesionálním životě prožívají opakovaně.
Jednou z možností, jak překonat strach z utrpení, je být s lidmi, kteří
procházejí krizí a pomáhat jim./3.
Pro kontakt s lidským utrpením však musíme být profesionálně připraveni a
vybavení dostatečnými odbornými znalostmi z oblasti aplikované duševní hygieny.
Jedině tak předejdeme syndromu vyhoření, nebo se ho naučíme zvládat. Naše
získané poznatky a zkušenosti se zvládáním stresu mohou pomoci i umírajícímu,
rodinným příslušníkům a blízkým při překonávání kritických situací
spojených se smrtí a umíráním.
Syndrom vyhoření – “burnout syndrom” – “stávka
duše” (dále jen burnout) je formálně definován a subjektivně prožíván jako
stav tělesného (fyzického), citového (emocionálního) a duševního (mentálního)
vyčerpání, způsobeného dlouhodobým prožíváním situací, které jsou
emocionálně mimořádně náročné. /13.
- Fyzické vyčerpání
se projevuje výrazným snížením energie, chronickou
únavou a celkovou slabostí.
- Emocionální vyčerpání
je provázeno pocity beznaděje a představou, že
člověku již není pomoci.
- Mentální vyčerpání
je vyjádřeno negativním postojem sama k sobě i ke
světu.
Burnout je přirozenou odpovědí a obranou organismu na náročnou
životní situaci, která uvádí člověka do stresového stavu. Vzniká všude tam, kde
člověk více emocionálně dává než přijímá, nebo tam, kde je příliš veliký
rozdíl mezi představami člověka a životní realitou.
V péči o umírající se jedná zejména o situace v kterých opakovaně projevujeme
umírajícímu a jeho blízkým soucit a empatii i situace kdy stojíme bezmocně proti
kruté bolesti, či neodvratné smrti./24.
Burnout je doprovázen celým souborem symptomů jako je tělesné zhroucení, pocit
bezmoci, beznaděje, ztrátě iluzí, životní energie, nadějí, plánů a životní
motivace, nadšení a nakonec dochází i k vyčerpání duševních sil.
Člověk, který se propadá do stavu psychického vyhoření, prožívá celou řadu
negativních citových stavů a těžkých myšlenek, žije v neustálém napětí.
Verbální projevy, které mohou signalizovat syndrom vyhoření jsou například
konstatování “už nemůžu”, “jsem k smrti unaven”, “jsem na dně”, “jsem
v koncích”.
- Subjektivní příznaky
doprovázející burnout – únava, snížené
sebehodnocení, nesoustředěnost, dráždivost, negativismus.
- Objektivní příznaky
doprovázející burnout – snížená výkonnost.
Rozpoznání situací vedoucích k burnout je nutné věnovat velkou
pozornost, zejména proto, abychom se naučili předcházet situacím způsobujícím jeho
vznik, nebo abychom mohli včas identifikovat hrozící příznaky tohoto syndromu.
- Duševní hygiena poskytovatele hospicové péče
Prevencí syndromu vyhoření je vlastně schopnost eliminovat situace,
při kterých k syndromu vyhoření dochází, nebo umění se s těmito situacemi
vyrovnat. Jednou z technik, která nám pomáhá zvládat stres a preventivně postupovat
proti vyhoření, je coping .
- Coping
je technika, či styl života, ve kterém cíleně bojujeme proti stresu
sami, či za pomoci našich blízkých, spolupracovníků i klientů. Základní metoda
spočívá v umění oddělit věci podstatné od nepodstatných, v osobním i
profesionálním životě. V našem uspěchaném životě velice často upadáme do
životních stereotypů, a proto je nutno v pravidelných intervalech s nadhledem a
sebekritikou provést revizi našeho denního režimu a životního stylu. Záhy
zjistíme, že jak doma, tak i v zaměstnání je možné nejen lépe spolupracovat s
ostatními, ale že je dokonce efektivnější část našich povinnosti a odpovědnosti
delegovat na ostatní./ 13.
Pokud chceme důsledně aplikovat coping při poskytování hospicové
péče, zjistíme, že je velice důležité vždy stanovit realistické cíle. Naším
cílem by měla být kvalita života umírajícího, ne zbytečný boj se smrtí.
- Nikdy nebereme na svá bedra více než skutečně můžeme vykonat a dáváme tolik
podpory umírajícímu, kolik jsme schopni dát bez újmy na našem duševním zdraví.
- Nekumulujeme stres – je naprosto přirozenou reakcí, pokud pláčeme. Pravidelně
své pocity, postoje a reakce konfrontujeme s realitou a zkušenostmi a pocity ostatních
poskytovatelů. Každý poskytovatel hospicové péče by měl minimálně jedenkrát
týdně otevřeně diskutovat na skupinovém sezení se svými spolupracovníky o svých
prožitcích, pocitech, které se v průběhu několika dnů nahromadily. /24.
Mezi nejdůležitější faktory prevence, či copingu stresu, patří sociální
opora (social support) lidí z malých sociálních skupin, jako je například tým
agentury domácí péče, rodina, přátelé. Svou významnou roli zde hrají i domácí
zvířata – pes, kočka, které člověka propadajícího se do emocionálního
vyhoření, za dané situace, podrží. / 18.
- Náš mozek může poskytovat životně důležité informace o stupni uvolnění
organismu. Vysílá čtyři charakteristické vlny, z nichž každá má svůj rytmus.
Tyto vlny se nazývají: beta – signalizující běžný každodenní rytmus při
plném vědomí, vlny delta – jsou přítomné ve spánku a snění, vlny theta
– odrážejí snový, duchem nepřítomný stav a vlny alfa související s
hlubokým fyzickým uvolněním a emocionálním poklidem.
Velmi hluboká relaxace a meditace vedou k převaze rytmů alfa a
theta, které ukazují na harmonický stav. V této fázi dochází k produkci
serotoninu,
který příznivě ovlivňuje pocity klidu a spokojenosti./18.
Pro celkové uvolnění můžeme použít následující relaxační techniky.
- Technika vizualizace spočívá v celkovém uvolnění a postupném navození představ
pro nás idylického prostředí – les, rozkvetlá louka, moře, obláčky…
- Meditace dýcháním je založena na celkovém uvolnění a postupném soustředění se
na rytmus a charakter našeho dýchání, následuje naše ovlivňování tohoto rytmu a
hloubky nádechu a výdechu.
- Meditace s předmětem je vázána na vybavování si určitého esteticky příjemného
předmětu – květu, druhu ovoce, sochy, obrazu.
- Meditace prostřednictvím jógy, stejně tak jako všechny shora zmíněné techniky
slouží pro navození biologické zpětné vazby a omezení vlivu, či eliminaci
prožitého stresu. /27.
- Autogenní trénink – technika relaxace založena na vůlí ovlivňovaném
uvolňování různých svalových skupin, obvykle za doprovodu mluveného slova a hudby.
Relaxační techniky nám pomáhají zmírnit kumulovaný stres a
úzkost a dávají nám pocit duševní očisty a sil. K profesionálnímu přístupu v
péči o umírající patří nejen empatie a odborně zvládnutý odborný výkon, ale i
schopnost lékaře, sestry a ostatních odborných pracovníků opakovaně se vnitřně
vyrovnávat s náročnou životní situací, bez negativního důsledku na jejich
duševním zdraví.
|