Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Květoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 309, komentářů celkem: 430059, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 548 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

gregorios777
Frantisek100
oko
cizinec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116809159
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Zdeněk Vojtíšek: recenze filmu Ježíš je normální!
Vloženo Pátek, 20. březen 2009 @ 09:02:38 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vzrůstající obliba dokumentárních filmů nedávno dovolila natočit téměř současně dva celovečerní s ryze náboženskou tématikou. Narozdíl od osobního příběhu mariánské vizionářky (Ivetka a hora) je druhý z těchto fi lmů (Ježíš je normální!) zaměřen spíše na náboženské společenství.

Mladá režisérka Tereza Nvotová má sice také výraznou osobní zkušenost, a dokonce je možné její dílo chápat jako snahu o pochopení této zkušenosti a vyrovnání se s ní, ale ve filmu dává přednost tomu, aby bylo zobrazeno hnutí víry. Sama zůstává spíše v pozadí jako zvědavá, tázající se a udivená mladá žena, která dává mnoho prostoru výpovědím jiných a ponechává je bez komentáře.

O hnutí víry zde jen připomeňme, že je nadšeneckým výhonkem probuzeneckého křesťanství. Pro tuto odnož je typické přesvědčení, že správná a upřímná víra věřícímu nevyhnutelně způsobí zdraví, úspěch a dokonalou prosperitu (více o hnutí víry v časopise Dingir 2/2008, www.dingir.cz).

Film má dvě linie.

Jednou je sjezd bývalých spolužáků dnes již zaniklé bratislavské základní Školy budoucnosti, jejímž zřizovatelem byla Cirkev bratská. (Vůči praktikám školy se církev brzy postavila a transformovala ji na Základnú školu Narnia.) Kromě výuky v angličtině se Škola budoucnosti vyznačovala masivní evangelizací dětí ve stylu hnutí víry. Tato spontánní misie si (jak je ostatně pro hnutí víry typické) nekladla podle výpovědí spolužáků žádné hranice vzhledem k pravdivosti evangelizačních tvrzení ani k věku dětí. Ostatně učitel a misionář, který ve filmu se svými bývalými žáky hovoří, není ani po letech žádné kritické reflexe své činnosti schopen.

Tereza Nvotová samozřejmě neměla filmový materiál z této školy. Velmi vhodně ale zvolila jedno ze společenství, které hnutí víry reprezentuje dnes a na němž jsou jeho teologie i bohoslužebná a misijní praxe dobře patrné.

Druhou linií filmu je tedy dokumentární zachycení pražského společenství s názvem Triumfální centrum víry. Aniž by Nvotová cokoli hodnotila, sami příslušníci společenství odhalují zoufalé zploštění křesťanské tradice, jehož se hnutí víry dopouští a jež vcelku nevyhnutelně vede k rozporuplnému duchovnímu vývoji těch, kdo byli - podobně jako žáci Školy budoucnosti - výchově v prostředí hnutí víry podrobeni.

Film má jistě své nedostatky, ale jeho sledování a následný rozhovor o něm by měly být povinné minimálně pro členy církevních staršovstev a pro církevní sdružení mládeže. Poskytuje skvělou šanci pro reflexi křesťanského života a možnost postoupit na duchovní cestě křesťana i církevního společenství o kousek dál.

Zdeněk Vojtíšek

Zdroj: časopis Brána 2009/3


"Zdeněk Vojtíšek: recenze filmu Ježíš je normální!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Ježíš je normální! A Jeho lid taky! Konečně! :) (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Sobota, 21. březen 2009 @ 10:31:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Dovolil bych si citovat p. Vojtíška (a okomentovat z vlastní zkušenosti):

"...odhalují zoufalé zploštění křesťanské tradice, jehož se hnutí víry dopouští a jež vcelku nevyhnutelně vede k rozporuplnému duchovnímu vývoji těch, kdo byli výchově v prostředí hnutí víry podrobeni..."

Toto je velmi pravdivé a zároveň velmi jemné zhodnocení "ovoce" skupin a společenství, které se nechaly ovlivnit učením a náboženskou praxí "hnutím víry" (tzn. Hagin, Margies, Eckmann, Osteen etc.). Dle mého názoru je problémem to, že tyto duchovní směry a jejich propagátoři (nemám tedy na mysli konkrétní církevní společenství) se zpočátku tváří jako ryze evangelikální doktríny a kazatelé, která nemají jiný cíl, než zvěstovat Kristovo evangelium a přivádět lidi k Němu. Následným směřováním obrátivších se však (dle mého názoru) je směřují spíše od Krista. Protože si zřšjmě potřebují dokazovat funkčnost oněch přejatých doktrín a vykázat "úspěšnou duchovní činnost" směrem ke svému svědomí (někdy i k denominačnímu vedení).

A to je opravdu falzifikát svobody, ke které nás Kristus Ježíš povolal.

Nicméně...není nemožné se zřeknout takového myšlení a jednání - ve víře před Hospodinem - a vrátit se zpět. K prameni. K prameni vody živé - k evangeliu. A ve vší upřímnosti a pokoře nalézti opět Toho Jediného, který nás všechny povolal k pokání a k víře - Ježíše Krista, ukřižovaného Beránka a vzkříšeného Spasitele. A žít s Ním ve společenství. Bez gnostických berliček a beze strachu ze "spirituálna". Vyvolávání tohoto strachu je podle mého jediný důvod, proč se výše uvedené duchovní směry rozšiřují po církvích - aby se popírala racionální složka víry a mohutně vyvolával "strach z nadpřirozena". Tím se následně připravuje půda pro tzv. "duchovní pastýře, kteří ví jak na to". Čili nadělá sev církvích "duchovní masakr" (s pseudo-letniční nálepkou) a pak přijede charismatický guru, který pomáhá a uzdravuje...
Ufff... :(

Když si přečtu 8. kapitolu Pavlova listu Římanům, tak vidím, o co bych byl připraven, kdybych se nechal vlákat do pasti "hnutí víry". I kdyby tvrdili, že právě "jejich plné evangelium" mi umožní žít s Bohem plně. :)

Omlouvám se za poněkud ostrý komentář, ale s některými věcmi nemá smysl se mazlit! :)



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy